Main Menu

Tikka t3

Aloittaja Lohtaja, lokakuu 13, 2019, 21:52

« edellinen - seuraava »

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - lokakuu 14, 2019, 21:58
Jotkut ovat raportoineet samasta ongelmasta vaihtojousen kanssa. Jos alta 900g vastuksen haluaa niin itse vaihtaisin koko koneiston. Mulla t1x koneisto toimi normaalisti sen 500 laukauksen verran ja sitten aloitti rätkimisen ennen aikojaan.

Tällä palstalla kukaan ei ole raportoinut että Yodaven tai Koheltajan jousta käyttämällä, esijännitys pitäen, olisi tullut mitään ongelmia. Sitä vastoin T1x koneistostakin taisi suunnitteluvirheen takia (oliskohan ylimääräinen prikka maksanut 0.1 senttiä?) saada jousen esijännitystä säätävän ruuvin peruutettua liikaa jolloin aseesta tulee vakiojousella vaarallinen.

Ei ole myöskään kuulunut oikein säädetyn Tikan laukaisukoneiston (esim. pudotellaan asetta n. 10cm korkeudesta perä edellä lattiaan ja varmistetaan ettei laukea) muuttumisesta vaaralliseksi. Kunhan sinne ei lutrata hartsiintuvaa öljyä, ja huomioidaan että laukaisukoneiston kiinnitysruuvi pysyy tiukalla.

expressload

Bix n andy koneisto niin ei tartte katua   :o

Koheltaja

Jousen vaihdon jälkeiset ongelmat on yleensä tulleet siitä että jousen alla oleva välitintappi laitetaan väärinpäin jolloin säätö ei toimi, sitten ruuvataan esijännitykset nolliin ja kiroillaan kun laukeaa omia aikojaan. Joissain koneistoissa voi kevyellä jousella tulla rahiseva laukaisu johtuen virepintojen rosoisuudesta joka korostuu kevyemmällä jousella.

Mulle ei ole tullut tietoon yhtään kevyellä jousella toimintakyvyttömäksi tai itsestään laukeavaksi tullutta asetta jos jousi on oikein asennettu ja säädetty.

Paras ratkaisu on, jos et tiedä mitä olet tekemässä niin älä tee mitään muutoksia aseeseen vaan teetä muutokset osaavalla asesepällä.
Kylätason ampuja

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - lokakuu 15, 2019, 07:45
Lainaus käyttäjältä: metsienmies - lokakuu 14, 2019, 21:58
Jotkut ovat raportoineet samasta ongelmasta vaihtojousen kanssa. Jos alta 900g vastuksen haluaa niin itse vaihtaisin koko koneiston. Mulla t1x koneisto toimi normaalisti sen 500 laukauksen verran ja sitten aloitti rätkimisen ennen aikojaan.

Tällä palstalla kukaan ei ole raportoinut että Yodaven tai Koheltajan jousta käyttämällä, esijännitys pitäen, olisi tullut mitään ongelmia. Sitä vastoin T1x koneistostakin taisi suunnitteluvirheen takia (oliskohan ylimääräinen prikka maksanut 0.1 senttiä?) saada jousen esijännitystä säätävän ruuvin peruutettua liikaa jolloin aseesta tulee vakiojousella vaarallinen.

Ei ole myöskään kuulunut oikein säädetyn Tikan laukaisukoneiston (esim. pudotellaan asetta n. 10cm korkeudesta perä edellä lattiaan ja varmistetaan ettei laukea) muuttumisesta vaaralliseksi. Kunhan sinne ei lutrata hartsiintuvaa öljyä, ja huomioidaan että laukaisukoneiston kiinnitysruuvi pysyy tiukalla.

Onhan niitä palstoja muitakin. Itse käänsin kaupassa ruuvilla löysäksi ja hakkasin aseen perää niin lujaa kun pystyi eikä lauennut, mutta kun itse lukon paiskasi kovaa kiinni alko laukeamaan itsestään. Korjaantui kun noin neljäsosakierroksen tiukenti löysimmästä. En epäile etteikö vaihtojousella voisi toimia täysin turvallisesti, luultavasti amerikkalaisten raportoimat ongelmat yo daven jousella johtuu nimenomaan virheasennuksesta.

8541 tacticalin john mcquaylla oli juuri sellainen ongelma, jpusen vaihdon jälkeen toimi normaalisti jonkun aikaa ja sen jälkeen aloitti temppuilun - ei virittynyt kun kampea nosti ja kun hieman tiukenti niin alkoi taas pelittämään. Johtuiko virheasennuksesta sitä ei tarina kerro.

jukka71

Jos laukaisukoneiston rakennetta mietiin, niin kevyt jousi säädettynä esim. 800g vastukselle on turvallisempi kun jäykkä jousi joka säädetään minimiin, jotta päästään samaan 800g vastukseen. Kevyt pyrkii tekemään työtä pitkällä liikematkalla kun taas jäykkä lyhyellä. Virhetoimintojen mahdollisuus kasvaa aina kun liikkematkat lyhenevät. Itsellä menee Koheltajan jousi tällä viikolla pyssyyn ja tarkoitus on säätään vastus tuonne 800g huitteille.

Nalli

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - lokakuu 14, 2019, 21:22
Jos siis laitoit pelkästään 6.5 etkä sen tarkemmin, niin voit ostaa 260 rem, 6.5x55, 6.5cm tai 6.5x47 lapua näin äkkiseltään hatusta heitettynä.
Ja 6.5 creedmoor. Sopii linnustukseen hyvin.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Nalli - lokakuu 22, 2019, 10:44
Lainaus käyttäjältä: metsienmies - lokakuu 14, 2019, 21:22
Jos siis laitoit pelkästään 6.5 etkä sen tarkemmin, niin voit ostaa 260 rem, 6.5x55, 6.5cm tai 6.5x47 lapua näin äkkiseltään hatusta heitettynä.
Ja 6.5 creedmoor. Sopii linnustukseen hyvin.

6.5cm minkä minitsin on juurikin creedmoor. Mutta jos lapuan hylsyä saa niin 6.5 kaliiperit ovat käynniltään aikalailla identtisiä. Ei se cm ole suorituskyvyltään muita ihmeellisempi. Jos meinaa tehaslatauksia ampua niin ottaa 6.5 kaliipereista sen missä eniten valikoimaa