Main Menu

Tikka t3

Aloittaja Lohtaja, lokakuu 13, 2019, 21:52

« edellinen - seuraava »

Lohtaja

Hei. Mistä kannattaa ostaa tikka t3x 6.5*55 ctr adjustable . Kannattaako ottaa  herkistimellä ja äänen vaimentajalla. Ase tulisi lähinnä linnunmetsästykseen.

jthyttin

CTR-lippaaseen ei mene 6.5x55, joudut joko vaihtamaan aseen mallia tai valitsemaan muun kaliiperin.

Markus

Ehdottomasti vaimentimella, säästät omia ja sivullisten kuuloja sekä aseesta tulee varmasti miellyttävämpi ampua ja tarkkuuskin VOI parantua. Kokeilemalla huomaa valtavan eron.

branu

Kuten edellä mainittiin, kyseistä malia ei saa kyseisellä kaliiperilla. Muutoin kyseinen malli varsin hyvä valinta. Ostopaikka oman mieltymyksen mukaan, Ahti Huvila lienee usein halvin, toki kannattaa kysyä tarjouksia mahdollisista kivijalkakaupoista jos lähistöltä sellainen löytyy, lisää tarjouspyyntöön muutkin tarvitsemasi varusteet samalla ( vaimennin yms.).

mattix

CTR on kyllä todella hyvä ase. Näppärän kokoinen, toimiva aktio, picatinny-kiskollinen ja 10 ptr lippaalla.
Sinuna en kyllä ostaisi sitä säädettävällä poskipakalla vaan laittaisin tilalle esim. GRS Bifrost- tai KRG Bravo-tukin (Bravo tosin vaatii AICS lippaat). Itselläni kokemusta on Bifrostista ja kokonaisuus muuttui _todella paljon_ paremmaksi. Vielä kun piipun päähän laittaa vaikkapa AU:n SL5i-vaimentimen, niin on paketti kohdillaan.
Itseltäni löytyy herkistin ja on se ihan hyvä, varsinkin radalla. Laukaisu tapahtuu melkein varkain sen kanssa. Vaihtoehto on jousen vaihdolla tehdä siitä mieleinen kaikkiin tilanteisiin. Herkistimen kanssa liipasinta pitää työntää eteenpäin.

Kysy pakettitarjous eri paikoista. Ahti Huvila laittoi minulle Bifrost tukinkin valmiiksi sieltä ostaessani.

Lohtaja

Hei.  Mitä tuollainen paketti  maksaa esim. bifrost tai säädettävällä poskipakalla olevalla perällä. En tarvitse 10 patruunan lipasta. 5 patruunaa riittää. Onko lite piippu vai raskas vai se välimalli.  Ase tulee siis ihan metsästystarkoitukseen.

HJu

CTR on aina 10 ptr lippaalla. Jos et tarvitse 10ptr lipasta niin osta tavallinen T3x joka on yleensä halvempi kuin CTR
Sitä saa vielä 6,5x55 kaliperissa.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Mikä tahansa t3x on hyvä, mutta paksumpi piippu on yleensä tarkempi - eli varmint tai supervarmint. Supervarmintissa tulee pic kisko katolle - molemmissa saa vakiona 5 patruunan lippaan. Itsellä au sl5i vaimennin, mutta jos valitsisin uudestaan ottaisin stalonin. Jos et juurikaan ammu montaa laukausta putkeen, a-tec hiilikuituvaimentimet ovat myös hyvä vaihtoehto. Grs tukit maksaa 450-580 riippuen minkä otat alennusta voi saada ehkä 50€, bifrost on hyvä jos säädät vetopituuden ja poskipakkaa harvoin, säätönapit ovat hirveät verrattuna berserk tai laminaattimalleihin. Melkein joka liikkeessä saa tukinvaihdon ilmasiks samointein, mutta ei se tukin vaihtaminen mitään ihmeellistä ole. Avaat ruuvit, nostat lukkopiipun pois, laitat uuden tukin alle, katsot rekyylivastimen paikalleen ja napsautat kiinni ja ruuvaat ruuvit takaisin.

Jos ctr haluaisit nii 260 rem löytyy, mutta maksaa 1500€. Kaliipereilla ei ole käytännön eroa käynnissä, tietenkin jos lupa on jo ruotsinmauseriin nii 260 remaria ei voi ottaa - luonnollisesti.

Jos ei väliä rosteriraudoilla, saat luultavasti t3x varmint + grs bifrost noin 1700€ huvilasta. Stainlessi tuo 140€ lisähintaa, ja lite stainless 40€. Kuitenkin varmint mallissa todennäköisesti parempikäyntinen piippu joten liteä en ottaisi. Toki normaalin t3x lite mustilla raudoilla 995€ joten grs tukin kanssa saa luultavasti 1550€.

Paljon tuli asiaa sekavasti joten ajattelin laittaa vielä pointteja mitä miettiä:

- Stainless vai ei
- Paksu piippu vai kevyt: paksut ovat yleensä tarkempia ja etupainoisia, pienellä harjoittelulla ovat myös helpompia ampua seisaalteen sekä tuelta
- varmintissa tulee 5 patruunan lipas valmiiksi, litessä 3
- Paksummat piiput tekevät koko paketista raskaamman, tosin itse olen niin apina että omasta mielestä kunhan paketti painaa alle 10kg niin ei voi valittaa painosta, pitää sitten kuntoilla jos ei jaksa muutaman kilon painoista asepakettia kantaa. Ja kuten jo sanoin, etenkin tuelta raskaampi ase on vakaa ampua joten jos sitä jaksaa raahata mukana ampumatilanteessa se kiittää
- Jos rahaa liikenee niin ottaisin grs tukin aina - paras ammuttavuus ihan millä tahansa asennolla - itsellä bifrosteja on kaikissa aseissa

Enempää en tähän hätään keksi.

Lohtaja

Onko muita merkkejä /ase  pakettia.

Lohtaja

Niin kerkesin  jo jättää ostolupa hakemuksen 6.5  ja 308 vaihtoehtoina.

Lohtaja

Onko jousen vaihto itse tehtävissä?  Jos ei asenneta herkistintä vaan pelataan jousella sopivan laukaisun löytämiseksi.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Lohtaja - lokakuu 14, 2019, 20:51
Onko jousen vaihto itse tehtävissä?  Jos ei asenneta herkistintä vaan pelataan jousella sopivan laukaisun löytämiseksi.

Kaikista tikoista pystyy itse laukasuvastusta säätämään ja menee 900g herkimmälle, se kyllä riittää helposti tarkkojen laukauksien ottamiseen. Sakon seppä myös sanoo ettei t3x koneistoa ole suunniteltu toimimaan alle 900g vastuksella, joten kevyemmän jousen vaihto - joka onnistuu helposti - voi saada aikaan että ase ei viritykkään tai laukeaa jo ennen kun lukko on kiinni jos sitä vauhdilla käyttää. Itsellä kävi niin t1x koneiston kanssa, tosin en vaihtanut jousta vaan säädin niin matalalle kun sai ja tehdasasetuksilla antoi mennä alle 900g ja laukesi kun laitoin lukon kiinni. Onneksi piekkarilla, kiväärillä olisi lukko tullut kädestä läpi.

Lainaus käyttäjältä: Lohtaja - lokakuu 14, 2019, 20:22
Niin kerkesin  jo jättää ostolupa hakemuksen 6.5  ja 308 vaihtoehtoina.

Jos siis laitoit pelkästään 6.5 etkä sen tarkemmin, niin voit ostaa 260 rem, 6.5x55, 6.5cm tai 6.5x47 lapua näin äkkiseltään hatusta heitettynä.

Lainaus käyttäjältä: Lohtaja - lokakuu 14, 2019, 20:21
Onko muita merkkejä /ase  pakettia.

Sako 85, se on sitten jo kalliimpi tai sako a7. Itse en ole a7 käyttänyt mutta taitaa aikalailla olla samaa laatuluokkaa kuin tikan t3 ja sama hintaluokka, joten ottaisin itse tikan koska siihen saa lisäosia paljon enemmän ja halvemmalla kuin a7, jos haluaa asettaan miellyttävämmäksi tuunailla. Bergara b14 hmr on hyvä vehe suoraan itsessään, ei tarvitse mitään lisää. Remington 700 myös toimiva, tosin mitä arvosteluista lukee niin ei ole takeita minkälaisen saa ja laadunvalvonta on heikentynyt.

Nyt pitääkin kysyä että mitä haet lintupyssyltäsi: Laatua, hintaa, sopivuutta. Voihan sitä vaikka tikka t3x tac a1 ostaa joka on 2.2k tai sako trg. Paha antaa sinäänsä suosituksia kun ei kaliperia tarkemmin tiedä mitä aseelta haluaa, mutta netti on pullollaan tietoa teksti sekä videoformaatissa, ei kun surffailemaan ja päättämään. Aina kannattaa mennä liikkeeseen räpläämään aseita.

Lohtaja

Kiitos tiedoista. Tämä jo palkon auttoi selventämään asioita.

Perkeleen_Luoma

Ei se tikan koneisto alle 1000g vastusta siedäkkään, sillä vakio jousen joutuu peruuttamaan niin pitkälle taakse, ettei sen mitta riitä koneiston normaalille toiminnalle. Sen takia se pitää vaihtaa.
Kukaan täysijärkinen seppä ei tietenkään takaa rävelletyn koneiston toimintaa.

Aina kun koneistoa säädetään, niin sen turvallinen toiminta varmistetaan ennen ampumista.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma - lokakuu 14, 2019, 21:40
Ei se tikan koneisto alle 1000g vastusta siedäkkään, sillä vakio jousen joutuu peruuttamaan niin pitkälle taakse, ettei sen mitta riitä koneiston normaalille toiminnalle. Sen takia se pitää vaihtaa.
Kukaan täysijärkinen seppä ei tietenkään takaa rävelletyn koneiston toimintaa.

Aina kun koneistoa säädetään, niin sen turvallinen toiminta varmistetaan ennen ampumista.

Jotkut ovat raportoineet samasta ongelmasta vaihtojousen kanssa. Jos alta 900g vastuksen haluaa niin itse vaihtaisin koko koneiston. Mulla t1x koneisto toimi normaalisti sen 500 laukauksen verran ja sitten aloitti rätkimisen ennen aikojaan.