Kirjoittaja Aihe: Suoravetoputki 10x42?  (Luettu 2298 kertaa)

Splatter

• *
Vs: Suoravetoputki 10x42?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2019, 16:46 »
Kiinteän vs variaableiputken valovoimakkuus on mielenkiintoinen kysymys jota olen joskus miettinyt. Valovoimakkuuttahan tarvitaan yleensä hämärässä jolloin ihmisen silmän pupilli on suurempi kuin valoisalla. Ihmisen ikääntyessä pupilli ei enää avaudu niin suureksi kuin nuorena ja hämäränäkö heikkenee. Tässä on yksilöllistä vaihtelua, mutta sanotaanko esim jos pupillin koko hämärässä olisi esim. 7mm. Tällöin 42mm objetiivilla saadaan paras valovoimakkuus 42mm/7mm = 6 suurennoksella. 10x suurennos ei ole optimaalinen 42mm objetiiville, ellei sitten silmän pupilli avaudu enemmän kuin 4,2mm. Kiinteäsuurennoksisen putken valonläpäisy on parempi kuin tismalleen samanlaatuisilla linsseillä varustetun variaabelin, mutta voiko se voittaa variaabelin optimaaliseksi säädetyn suurennoksen? Variaabelilla voi suurennoksen säätää myös aina sopivaksi ympäristön valoisuuden mukaan.   

Perkeleen_Luoma

• *
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2019, 16:52 »
Onko kellään tullut vastaan mitattuja valonläpäisyn arvoja vertailukelpoisilla putkilla.
Eli ei siis valmistajan ilmoittamia.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

heikkiv

• *
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2019, 15:34 »
Leupparin mark4 10x40 TMR löytyy piekkarin päältä ja olen kyllä tykännyt pienriistaa kurittaessa, aiemmin oli variaabeli ja tuntu että sitä sai koko ajan olla veivaamassa isompaan ja pienempään suuntaan (vaikka ei edes olisi ollut tarvetta). Kiinteä putki on tietty suurennos ja se on siinä. Ristikolla koro jos tarttee.

Homer

• *
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2019, 20:25 »
Kyllä mulla kävi ihan eri tavalla mitä ajattelin. PM2 10x42 piti tulla pienoiskiväärin, mutta se menikin isomman päälle ja sieltä saman sarjan 5-25x tuli pienoiskiväärin.
Harrastuksen alkuvaiheilla aina korostettiin sitä, että ei kannata ostaa kallista kivääriä ja halpaa tähtäintä. Nyt se oppi vissiin sitten meni perille, kun pienoiskiväärin ja tähtäimen hintasuhde on 1:10 :)

Lähetetty minun SGP621 laitteesta Tapatalkilla

Koheltaja

• *
« Vastaus #19 : Maaliskuu 30, 2019, 06:19 »
Vuosia oli piekkarissa 10x suurentava putki päällä ja nyt kun on 6-24 niin tajuaa mistä kaikesta on vuosien aikana jäänyt paitsi. Paljon mielekkäämpää ampua pitkiä matkoja kun voi spottailla osumat ja pöllähdykset.
Kylätason ampuja