Kirjoittaja Aihe: Dmr-lataus  (Luettu 1514 kertaa)

LSa

• Killan puheenjohtaja
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Dmr-lataus
« Vastaus #30 : Toukokuu 17, 2019, 00:01 »
Pieni hölmö kysymys. Jos luodista on arvot tiedossa ja parallaksin saa säädettyä lyhyemmälle, vaikkapa 25 metriin, niin miksi käyvän paukun etsiminen pitäisi tehdä pidemmällä radalla?

(Toki on ratoja, joilla kiväärillä ei saa ampua, mutta suljetaan se tästä pois.)

niplo

• *
« Vastaus #31 : Toukokuu 17, 2019, 08:01 »
Pieni hölmö kysymys. Jos luodista on arvot tiedossa ja parallaksin saa säädettyä lyhyemmälle, vaikkapa 25 metriin, niin miksi käyvän paukun etsiminen pitäisi tehdä pidemmällä radalla?

(Toki on ratoja, joilla kiväärillä ei saa ampua, mutta suljetaan se tästä pois.)

Etsitkö oikean latauksen ainoastaan lähdöistä? Osumien tulkinta käy haastavaksi kun ne ovat yhdessä kasassa. Kauemmaksi ammuttaessa näkee selvemmin jos osumista muodostuu jokin kuvio.

HJu

• *
« Vastaus #32 : Toukokuu 17, 2019, 10:50 »
Tikapuutestin tulosten merkkauksesta sen verran että kaukoputkella katson joka osuman ja merkkaan ne vihkoon ylös. Sarjan lopuksi menen taululle ja kirjaan osumajärjestyksen myös tauluuun. Taulu talteen tai valokuva taulusta. Tähän kun yhdistää saman sarjan lähtönopeusmittaukset niin saa paljon dataa kerralla 10-15 laukauksella.Toki sitä saa myös silloin jos ampuu paljon 5lks tai 10 lks sarjoja. Valitusta latauksesta ammutaan tietenkin pidemmät sarjat jotta varmistutaan että se myös toimii oikeasti.

Kovakromipiipuissa ja uusissa aseissa yleensä tarkkuus voi parantua ensimmäisten parin sadan laukauksen aikana. Kuparinpoistoa kannattaa harrastaa 100lks välein kovakromipiipuissakn alkuvaiheessa. Ihan vaan varmistukseksi että kuparointi ei pilaa tarkkuutta. Samalla varmistuu kuparoiko aseyksilön piippu miten paljon tai vähän.
Terveisin,

HJu

niplo

• *
« Vastaus #33 : Toukokuu 17, 2019, 12:30 »
Tikapuutestin tulosten merkkauksesta sen verran että kaukoputkella katson joka osuman ja merkkaan ne vihkoon ylös. Sarjan lopuksi menen taululle ja kirjaan osumajärjestyksen myös tauluuun. Taulu talteen tai valokuva taulusta. Tähän kun yhdistää saman sarjan lähtönopeusmittaukset niin saa paljon dataa kerralla 10-15 laukauksella.Toki sitä saa myös silloin jos ampuu paljon 5lks tai 10 lks sarjoja. Valitusta latauksesta ammutaan tietenkin pidemmät sarjat jotta varmistutaan että se myös toimii oikeasti.

Kovakromipiipuissa ja uusissa aseissa yleensä tarkkuus voi parantua ensimmäisten parin sadan laukauksen aikana. Kuparinpoistoa kannattaa harrastaa 100lks välein kovakromipiipuissakn alkuvaiheessa. Ihan vaan varmistukseksi että kuparointi ei pilaa tarkkuutta. Samalla varmistuu kuparoiko aseyksilön piippu miten paljon tai vähän.

Itsellä ei ole tähän hätään putkea, joten taidan päätyä käymään tauluilla välissä ja ampumaan 5 lks sarjat aina samalla latauksella. Kylmästä aseesta johonkin viereiseen tauluun kaksi lämmityslaukausta bulkkipatruunalla, jonka jälkeen sitten 5 lks testisarja varsinaiseen tauluun. Muutan sillä tavalla, että aloitan ruutimäärät suositusten keskivaiheilta, joten ammuttavat laukauksen jäävät ~40. Nopeusmittari täytyy vielä hankkia. Onko suosituksia hyvästä ja halvasta?

Tuntuu että tästäkään ei ihmiset pääse yhteisymmärrykseen. Jotkut sanoo, että kromatulla ei tartte välittää käytännössä mitään, kunhan rassa silloin tällöin suurimmat paskat pois ja jotkut sanoo, et tarkkuus menee jos ei ammu sisään ja tee kuparinpoistoja joka toisella laukauksella, jne...

HJu

• *
« Vastaus #34 : Toukokuu 17, 2019, 13:57 »
Koulukuntaeroja on. Olisikin kummallista jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä.

Nopeusmittareista Competition Eletronicsin ProChrono Digital tai ProChrono DLX ovat mielestäni parhaat halvemmasta päästä. Jälkimmäisessä Bluetooth ja juttelee kännykän kanssa jolloin datat saa suoraan sähköiseen muotoon. Haulla löytyy jälleenmyyjiä. Hintaluokka noille on karkeasti 100 ja 200e väliin. Nyt ostaisin DLX-version mutta kun minulla on jo Digital -versio niin en nyt toista lähes samanlaista viitsi hankkia.

Kalliimmasta päästä Labradar on paras tavaomainen siviililaite mitä on tiedossani. Hintaluokka karkeasti +700e.

Terveisin,

HJu

PUUSILMÄ

• *
« Vastaus #35 : Toukokuu 17, 2019, 14:31 »
...
...
Nyt ostaisin DLX-version mutta kun minulla on jo Digital -versio niin en nyt toista lähes samanlaista viitsi hankkia.

Kalliimmasta päästä Labradar on paras tavaomainen siviililaite mitä on tiedossani. Hintaluokka karkeasti +700e.

HJu:n kanssa samoilla linjoilla.  Digitaaliin olen ollut muuten tyytyväinen, mutta pikkuinenkin pakkanen, niin nou nou.
Ja toisinaan valo (määrä, laatu) aiheuttaa ongelmia ja kun ledvalosarjakin vaatii verkkovirtaa, niin tulee kuolattua Labradarin perään.
Hintalappu vain estää hankinnan - näillä mennään, ellei sitten Labralle tule varteenotettavaa kilpailijaa.  Ei näy horisontissa :(.
Tieto lisää tuskaa - onneksi minulla on harvoin tietoa

HJu

• *
« Vastaus #36 : Toukokuu 18, 2019, 08:57 »
Tikapuutesti sadasta oli ainaki mulla ajanhukkaa!

Mikä ei toiminut ? Et saanut tarkkuuseroja vai että "lupaavanoloinen" lataus ei sitten pidemmällä toiminutkaan ?

Terveisin,

HJu

Poikanen

• *
« Vastaus #37 : Toukokuu 18, 2019, 10:08 »
Mikä ei toiminut ? Et saanut tarkkuuseroja vai että "lupaavanoloinen" lataus ei sitten pidemmällä toiminutkaan ?

En saanu nuin lyhyeltä matkalta niin paljon pystyhajontaa, että sen olis erottanu omasta ammunnasta. Pidemmällä matkalla varmasti mielekkäämpää. Tein sitten saman testin nopeuden perusteella ja päädyin hieman vaille vihtavuoren maksimiin.

Tuossa nopeuksia mittaillessa ihastuin niin pahasti ei omaan labradariin, että samanlainen piti hommata myös itselle. Tämä taitaa olla selkeästi kallein yksittäinen tähän harrastukseen liittyvä ostos, mutta hyvinki sen arvoinen!

HJu

• *
« Vastaus #38 : Toukokuu 18, 2019, 14:02 »
Ok, itse olen keskittnyt kasan kokoon joka jollain latauksilla levittää kasaa sivusuunnassa jostain minulle tuntemattomasta syystä. No Roomaan vie monta tietä ja ratatilannekin vähän voi rajoittaa mitään pystyy kokeilemaan. Pääasia että toimiva ja tarkka lataus lopulta löytyy.
Terveisin,

HJu

Poikanen

• *
« Vastaus #39 : Toukokuu 18, 2019, 16:54 »
Löyty tauluki nuista testeistä :)

Siinä on pari 7 laukauksen tikapuuta (2.71g-2.95g 0.4g nousulla), joista vasemmassa on joku (varmaan mie) vialla. 2.99g (vv max) tuli testattua myös, mutta se tuntu parin laukauksen osalta kammessa. Tuo siis T3 CTR, VV N160 ja 8,9g scenar L.

Kyllähän se osumapiste nousi, mutta ensimmäisessä hieman epäloogisesti. Toisesta ei sitten ottanu kahden ensimmäisen jälkeen mitään selvää. Mulle oli helpompi poistaa itseni yhtälöstä ja mitata nopeuksia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2019, 16:57 kirjoittanut Poikanen »