Dmr-lataus

Aloittaja TTo, tammikuu 25, 2019, 11:48

« edellinen - seuraava »

niplo

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - toukokuu 16, 2019, 09:53
Aseet ja ampujat jotka saavat hyödyllisiä tuloksia 100m tikapuutestillä ovat erittäin harvassa. Eikä se helppoa ole kauempaakaan.

Onko sitten parempi tehdä pidemmän kautta ja ladata 5 lk sarjat samalla latauksella ja katsoa kasan koot? Mitä itse ehdottaisit?

jthyttin

- älä tee latauskokeiluita ennen kuin vaimennin tulee
- valitse mahdollisimman samanlaiset luodit radalle ja metsään
- helpoin lähtökohta lataukselle on tuo SO esittämä, jos vain vaimennin ja N150 pelaa yhteen
- jos saat käynniin kulmaminuuttiin, kokeile lisää varmistuaksesi asiasta ja tyydy siihen
- muita vaihtoehtoja on esim. Nosler 168CC ja 165AB (saatavuus ollut heikohkoa lähiaikoina mutta hinnaltaan hakkaa Sierrat ja Lapuat)

niplo

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - toukokuu 16, 2019, 10:11
- älä tee latauskokeiluita ennen kuin vaimennin tulee
Kuitti.

- valitse mahdollisimman samanlaiset luodit radalle ja metsään
Tämä olisi haaveissa, mutta vaatii hieromista. Ihanteellinen olisi, että käyvät 100m samaan reikään.

- helpoin lähtökohta lataukselle on tuo SO esittämä, jos vain vaimennin ja N150 pelaa yhteen
Olen ymmärtänyt, että N135 on nimenomaan tehty alle 10g luodeille. Lisäksi, koska piippu on lyhyt, kuvittelisin, että N150 jää suuri osa palamatonta, joka sitten turhaan likaa vaimentimen ja aiheuttaa suuren suuliekin. Kotipuolessa ladataan >20" piipuille 308Win 12g luodit N150-ruudilla ja tällä yhdistelmälle tuo on varmasti omiaan.

- jos saat käynniin kulmaminuuttiin, kokeile lisää varmistuaksesi asiasta ja tyydy siihen
Tämän olen asettanut itselleni tavoitteeksi. Eli jos tuolla 9.55g GGG luodilla saisi 5 lks kulmaminuuttiin 100m, niin se olisi hyvä ja halpa harjoituspaukku (en tiedä onko mahdollista). Sitten voi hieroa noita tarkkuuslatauksia jos haluaa harrastaa hieromista.

- muita vaihtoehtoja on esim. Nosler 168CC ja 165AB (saatavuus ollut heikohkoa lähiaikoina mutta hinnaltaan hakkaa Sierrat ja Lapuat)
Olen itse ajatellut, että valitsee sellaisia komponentteja, joita tietää olevan saatavilla helposti ja kohtuuhintaisesti myös tulevaisuudessa. Tällöin ei tarvitse toivon mukaan heti olla uudestaan tekemässä testejä kun joutuu korvaamaan jonkin osan reseptistä toisella saatavuusongelmien vuoksi.

--------

Onko tyhmä idea ladata erikseen 9.55g harjoituspaukkua, tarkkuuspaukkua ja metsäpaukkua? Tarkoitus olisi pistää kiikarin säädöt jokaiselle lataukselle muistiin ja aina ratakerran jälkeen nollata harjoituspaukun kohdistukseen, jolloin tietäisi aina lähtökohdan. Sitten jos lähtee vaikka metsälle, voisi muistiinpanojen avulla siirtää säädöt ja ampua pari varmistuslaukausta, jotta varmistuu kohdistuksesta.

Ideana, että jos saisi harjoituspaukun kappalehinnat sinne <50c, niin tulisi laukauksia ihan eritavalla, kun jos mennään euron laukauksilla.

HJu

0,5mm on hyvä jättää lippaaseen tilaa itselataavissa luotien pituusheittojen ja kuun asentojen vuoksi. Eli kaulan kovuus yms voi aiheuttaa omia muutoksia pituuteen. Itse täyssupistan hylsyt koska arskojen lataushantaakeja ei ole tarkoitettu pesään jumittuneiden hylsyjen poistoon. Pultiilukoissa kaulasupistus ei aiheuta isoja ongelmia paitsi CIP-minimipesillä.

Pulttilukolla olen saanut pitkillä piipuilla ja hitailla ruudeilla haettua 100m radalla lataukset jotka pelittää 1400 metriin. YMMV. Tottakai olen ne testannut myös 300 ja 500 metriin myös mutta ei tarvinnut säätää. Ehkä oli onnea matkassa. Puolarit ovat ronkeleita joten 300m testit on myös pakko tehdä.

Siksi vierastan 80ptr tarkkuustestejä koska ampuja alkaa 50-60lks jälkeen väsymään. Ja alkaahan se jotain maksamaankin.
Terveisin,

HJu

MaR

Itselataavaan kannattaa täyssupistaa jokaiselle latauskerralle kuten HJu mainitsiki. Tällöin varmistaa luotettavuuden.

Suositukseni on tehdä vain kahta erilaista patruunaa. Rata ja harjotus patruunan kun pitää samana, niin alat aika nopeasti muistamaan järjestelmäsi suorituskyvyn. Tämän lisäksi havaitset paremmin erilaiset muuttujat, kun järjestelmäsi on vakioitu. Esimerkiksi lämpötilan, tuulen tai muut vaikutukset vaioidulla järjestelmällä ovat helpomia. Metsästykseen täytynee kuitenkin erilainen patruuna olla.

Hk:n 20" piipussa tuo n150 toimii hyvin. Niin hyvin että ei ole ollut tarvetta miettiä muuta vaihtoehtoa. Muutaman tutun 16.5" pelasivat vastaavalla latauksella myös hyvin. Mulla lähdöt on noin 850 m/s 10g scenul. noil lyhkäsimmillä oli abauttiarallaa 20 m/s hitaammat samalla patruunalla.

niplo

Lainaus käyttäjältä: MaR - toukokuu 16, 2019, 13:38
Itselataavaan kannattaa täyssupistaa jokaiselle latauskerralle kuten HJu mainitsiki. Tällöin varmistaa luotettavuuden.
Mennään tällä sitten eikä lähdetä kikkailemaan.

Suositukseni on tehdä vain kahta erilaista patruunaa. Rata ja harjotus patruunan kun pitää samana, niin alat aika nopeasti muistamaan järjestelmäsi suorituskyvyn. Tämän lisäksi havaitset paremmin erilaiset muuttujat, kun järjestelmäsi on vakioitu. Esimerkiksi lämpötilan, tuulen tai muut vaikutukset vaioidulla järjestelmällä ovat helpomia. Metsästykseen täytynee kuitenkin erilainen patruuna olla.

Tarkoitus olisi, että tuo harjoituspatruuna olisi sitä patruunaa, jolla ammutaan 0-300m (90% 100m ja 150m), eikä tarvitse miettiä sen kummemmin. Eli puhtaasti räiskintään tulisi. Kai sitä voisi läpällä muutaman SRA rastinkin sillä sohia.

Sitten olisi rata- ja metsästyspatruuna, joille olisi sama kohdistus. Metsästyspatruunalle ei tarvitse juuri muuta miettiä, kun että 100m kohdistus ja lähdöt on kunnossa. Eli kaikki laskut ja suorituskykymietinnät tehtäisiin ratapatruunalle tällä järjestelmällä.

Kuulostaako tämä hyvältä jaolta? Eli käytännössä kaksi kohdistusta: harjoitus- ja ratakohdistus. Kuten sanoin, tuntuu tyhmältä maksaa euron laaki kun "plinkkaa" 100m radalla.

Hk:n 20" piipussa tuo n150 toimii hyvin. Niin hyvin että ei ole ollut tarvetta miettiä muuta vaihtoehtoa. Muutaman tutun 16.5" pelasivat vastaavalla latauksella myös hyvin. Mulla lähdöt on noin 850 m/s 10g scenul. noil lyhkäsimmillä oli abauttiarallaa 20 m/s hitaammat samalla patruunalla.

Jos itse lähtisit nyt alusta lataamaan ja kehittämään 16.5" piipulle <=10g luodille, käyttäisitkö oikeasti itse N150? kaikki taulukot ja viralliset suositukset näyttää N135 vihreää valoa. Jos et tässä käyttäisi N135, niin koska vaihtaisit nopeampaan ruutiin kun N150?

Ei siinä, jos kokeneemmat kaverit sanoo, että N150 on oikea lataus, niin mikä minä olen tätä testaamatta kyseenalaistamaan.

HJu

Aloita N135:lla koska plinkkeripaukut 9,7 gramman luodeilla tulee sillä hyvin. N150 antaa lyhyessä piipussa kivasti suuliekkiä.
Terveisin,

HJu

MaR

N135 on varmasti hyvä tuolla 16.5 pituudella. Sitä en käy kieltämään. Empiirisen kokemukseen perustuen tuosta N150 ei myös haittaa ole ollut. Vakio liekinsammuttimella ei myöskään kovin havaittavaa suuliekkiäkään. Tässä niplon tapauksessa lähtisin liikkeelle N135 kanssa. Jos käyntiä ei löydy, niin uskaltautuisin kokeilemaan N150:llä. Jos käynti löytyy niin ei tarvetta kokeilla muuta ruutia.

Itse en välttämättä jaksaisi nähdä vaivaa erillisen harjoittelupaukun lataamisessa vaikka sillä säästäisi aavistuksen. Jos säästöä tavoittelee, niin osa tehdasvalmiista patruunoista voi toimia aseessasi hyvin. Kuten GGG:n valmis monesta paikasta löytyvä patruuna 13-15e/20 patruunaa tai S&B n. 35e /50 patruuna. Jälleenlatamalla plinkkipaukkua joutuu tekemään melko ison työn ja säästöä ei välttämätä uskomattomasti kerry.

Itse pyrin ostamaan bulkkina scenarin 10g luotia. Sitä voi onnistua saamaan isossa satsissa n.35-41c hintaan /kappale. Ruutiin menee ruutiin menee noin 30c per patruuna. Nalli sen 5c. Tässä päästään mun matikalla noin 76c kieppeille pala per kallein scenari jota ostaisin. Jos säästän luodissa sen 10-20c saadessani huonommalla luodilla varustetun harjoittelupatruunan, niin en pitäisi sitä sen arvoisena.

niplo

Lainaus käyttäjältä: MaR - toukokuu 16, 2019, 16:08
N135 on varmasti hyvä tuolla 16.5 pituudella. Sitä en käy kieltämään. Empiirisen kokemukseen perustuen tuosta N150 ei myös haittaa ole ollut. Vakio liekinsammuttimella ei myöskään kovin havaittavaa suuliekkiäkään. Tässä niplon tapauksessa lähtisin liikkeelle N135 kanssa. Jos käyntiä ei löydy, niin uskaltautuisin kokeilemaan N150:llä. Jos käynti löytyy niin ei tarvetta kokeilla muuta ruutia.

Itse en välttämättä jaksaisi nähdä vaivaa erillisen harjoittelupaukun lataamisessa vaikka sillä säästäisi aavistuksen. Jos säästöä tavoittelee, niin osa tehdasvalmiista patruunoista voi toimia aseessasi hyvin. Kuten GGG:n valmis monesta paikasta löytyvä patruuna 13-15e/20 patruunaa tai S&B n. 35e /50 patruuna. Jälleenlatamalla plinkkipaukkua joutuu tekemään melko ison työn ja säästöä ei välttämätä uskomattomasti kerry.

Itse pyrin ostamaan bulkkina scenarin 10g luotia. Sitä voi onnistua saamaan isossa satsissa n.35-41c hintaan /kappale. Ruutiin menee ruutiin menee noin 30c per patruuna. Nalli sen 5c. Tässä päästään mun matikalla noin 76c kieppeille pala per kallein scenari jota ostaisin. Jos säästän luodissa sen 10-20c saadessani huonommalla luodilla varustetun harjoittelupatruunan, niin en pitäisi sitä sen arvoisena.

Laskeskelin, että pääsisi noin 47c per patruuna, jos lataa löytöhylsyihin GGG luodilla ja 53c jos ostaa ensin GGG bulkkipaukun ja uudelleenkäyttää hylsyn kaksi kertaa. Se käykö tuo luoti vähän huonommin 100m ei minulle ole merkitystä jos voin ampua samaan hintaan 1.7-kertaisen määrän lyijyä valliin. Näin olen sen itselleni perustellut.

Halvin GGG bulkkipaukku mitä olen löytänyt on Ahtihuvilalla 0.645€ laaki. Tuon tehdaslatauksen käynti on kyllä umpisurkeaa ainakin omasta kivääristä. Hyvä kun saa kämmenellä peitettyä 3 lks kasat. Voi olla, että mielenkiinto hiipuu ajan kanssa latailla tuota harjoituspaukkua, mutta ainakin tällä hetkellä tekee mieli koittaa saisiko halvalla kohtalaista.

Mikä voisi olla realistinen hylsyn käyttöikä jos pistää täyssupistuksen ja ampuu puolarista? Tutkailin noita ensimmäisiä hylsyjä, joita tuli ammuttua ja niissä oli hyvin pieni lommo hylsyntorjujasta. Onko tämä ongelma, vai voiko huoletta latailla noihin?

niplo

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 16, 2019, 15:30
Aloita N135:lla koska plinkkeripaukut 9,7 gramman luodeilla tulee sillä hyvin. N150 antaa lyhyessä piipussa kivasti suuliekkiä.

Koitetaan N135 ensin ja siirrytään sitten ammattilaisten ruuteihin jos ei harrastelijanlataukset onnistu.

HJu

RS40 pitäisi toimia myös hyvin noilla alle 10 gramman luodeilla.
Samoin IMR 8208 XBR ja Norma 201.

Se voi olla vaikea parantaa GGG bulkin osuntaa jos kuitenkin  käyttää samaa hylsyä ja luotia.
Terveisin,

HJu

niplo

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 16, 2019, 17:01
RS40 pitäisi toimia myös hyvin noilla alle 10 gramman luodeilla.
Samoin IMR 8208 XBR ja Norma 201.

Pistetään korvan taakse! Kiitos.

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 16, 2019, 17:01
Se voi olla vaikea parantaa GGG bulkin osuntaa jos kuitenkin  käyttää samaa hylsyä ja luotia.

Luulen, että jos tekisi tikapuutestin ja valitsisi sen huonoiten kivääriin soveltuvan latauksen oltaisiin aika lähellä tämänhetkistä käyntiä tehdaspaukulla :D

veeteetee

Lapua B476 ja N135:tä 2,70 g +/- (Vihtavuoren max. 2,78 g) on omassa MR308:ssa ollut riittävän DMR ;)

jthyttin

Jos GGG maksaa 16 senttiä pala ja kotimaista kasigrammaista saa 19 sentillä käy GGG:n perusteluksi vain osumapisteen parempi säilyttäminen bulkkipatruuna vs. tarkkuuspatruuna. Siis kun alunperinkin oli huono kokemus GGG bulkin käynnistä valmiina patruunana. Ja tuo osumapistekin voi olla sen verran henkimaailman hommia että kannattaa kokeilla.

Tai sitten tuplaa luodin hinnan 30 senttiin eli Nosler CC (itsekin ostan luoteja isoissa erissä kun säilytysrajoituksia ei ole eikä ne hyllyssä kulu). Riippuu vähän mitä se 100m normiammunta on. Oletettavasti mukana asentoharjoitteita ja esim. liikkuvaa maalia kun annettiin ymmärtää että viimeisellä tarkkuudella ei niin väliä.

Kohdistuksista sen verran että metsästyspatruunassa se vahinko on suurin jos ase ei ole kohdallaan. Eli pyrkisin pitämään metsästyksessä käytettävän kohdistuksen peruskohdistuksena (joka siis voi olla ratatarkkuuspatruunan kohdistus kunhan metsästyspatruuna käy riittävän lähelle). Mutta mieluiten yksi ja sama kohdistus jota ei muutella.

Poikanen

Tikapuutesti sadasta oli ainaki mulla ajanhukkaa!

Heti helpompi jos voipi mittailla nopeuksia ja kattoo sen latauksen, jonka ympärillä nopeudet ei paljon muutu.