Alumiinitukin päällystys

Aloittaja jthyttin, tammikuu 22, 2019, 16:33

« edellinen - seuraava »

jthyttin

Onko kokemuksia alumiinitukin/chassiksen päällystämisestä? Ensisijainen tarve saada tukki hieman inhimillisemmäksi käsitellä talvella. Bonusta jos saa kolinoita pois. Ulkonäöllä ei niin väliä kunhan päällyste kestää, jälleen bonusta jos päällysteen saa poistettua kohtuuvaivalla ilman vahinkoja. Valmiita peitelevyjä ei ole (M-Lok -koloja tms.)

Mieleen tulee erilaiset kumimaalit, helmamassat jne. tai sitten tarra/liima huopa, kumi tms. Joihinkin paikkoihin esim. etutukkiin voisi myös ruuvata muuta materiaalia (viemäriputki?) Huopa tai muu huokoinen materiaali epäilyttää hiukan sen suhteen imeekö vettä? Ja jos imee mitä tapahtuu kun se jäätyy?

Ippe69

Itse joskus miettiny samaa hommaa. Mietinnän asteelle jääny, mutta kokeilisin ensimmäisenä liukuesteteippiä. Jos löytyis jokin kumimainen, ei olis niin kylmä ja pitoa riittäis. Luulis saavan poiskin kohtalaisen helposti, jos ei miellytäkkään.

Edit. Esmes tuommonen vois olla hyvä https://www.sareskoski.com/comfortgrip-liukuesteteippi/P8185?path=1502,593,1023

Kosanderi

Yhdessä omatekeleessä olen kumimaalia testannut. Ei erityisemmin tuo eristystä ja irtoaa turhan kevyistä kolhuista. Poskipakassa olen käyttänyt neopreeniteippiä. Eristää kivasti, mutta voi olla turhan paksu tukin etuosassa. Jos oma liima on ollut turhan heikkoa, olen vahvistanut epoksilla, mutta irti sitä ei enää saa nätisti. Teipin oma liima irtoaa kyllä liuottimella.

ippe87

olisko kiveniskumassa mitä käytetään esim. autojen helmoissa jne? sillä saisi nätin tasaisen röpelöisen pinnan ja reilun paksun kerroksen ku ruiskii massaruiskulla. helppo tehdä itte vaikka kotitallissa. jos jättää alumiinin pohjustamatta, niin saa varmaan sen poiskin siitä jollain tehokkaammalla painepesurilla.

Hietala

Etralta saa kumipintaista 3M grippiteippiä metritavarana. Oli vaan aika suolaisen hintaista. Todella hyvä pito ja hyvä liima
<t></t>

Koheltaja

Jos lämpöä haluaa niin mikään maali tai massa ei sitä tunnetta tule antamaan koska ovat kiinteitä materiaaleja eivätkä huokoisia kuten puu tai neopreeni.
Kylätason ampuja

Hietala

Sinänsä hyvä,että tällainen keskustelu nousi esille. Olen äimistellyt alutukkien suosiota huolimatta Suomen talvesta. Itselläni on aseissa puiset ratatukit ja olen viime aikoina pähkinyt tukin vaihtoa. Talvikäyttö on merkittävässä roolissa, joten taidanpa nämä alumiinit unohtaa.
<t></t>

jthyttin

Mitään vesikiertoista lattialämmitystä ei olla rakentamassa mutta kun esim. kumin lämmönjohtavuus on sadasosan alumiinista niin jotain ajattelin tukin pintaan laittaa. Toki hanska ainakin etukädessä kylmällä kelillä mutta silti.

EDIT: meni pilkunpaikat sekaisin, ero kumin ja alumiinin välillä on tuhatkertainen

Neopreenia on varmaan monen sorttista, itsellä huonoja kokemuksia putkien lämpöeristämiseen tarkoitetusta tavarasta joka hapristuu (UV-säteilyssä?) ja muutenkin kulutuskestävyys heikko. Onko vinkkejä mistä kulutuskestävää neopreeniteippiä saa pieniä määriä?

3M grippiteippiä onkin mutta vain hiekkapaperia ja harmaata välimallin tuotetta jossa turhan rouhea kuvio esim. pehmytpintaista asepussia ajatellen. Märkätilojen lattiaan tarkoitettu valkoinen olisi varmaan sopivaa ja sitäkin on ollut kuluttajakaupassa pienissä (5m?) rullissa. Ison rullan saa Sareskoskelta näköjään puoleen hintaan vrt. 3M... Liukuesteteipeissä on ainakin hyvät liimat.

Pitää katella mitä tarpeistoa tuohon etupuuhun pitää mahtua, joka tapauksessa täytyy tehdä tukin kevennysreikiin tms. kiinnittyviä kiskonpätkiä niin mahdollisesti lopputilan voi täyttää ruuvattavilla palikoilla (vrt. kiskonsuojat jne.)

Koheltaja

Neopreeni kasvosuojat on hyviä aihioita jos tarvii pieniä paloja, isompia saa vanhoista märkäpuvuista. Molemmissa on ainakin toisella puolella kangaspinta joka on hyvä poskea vasten eikä revi parransänkeä kuten kankaaton neopreeni.  https://www.google.com/search?client=firefox-b&q=neopreeni+kasvosuoja

Kangasteipit on toinen vaihtoehto eristeeksi, toimii kohtalaisen hyvin ja saa kesäksi pois. Tärkeintä on saada huokoista materiaalia tukin pintaan koska huokoinen pinta muodostaa lämpöä/kylmää eristävän pinnan, ihan samalla tavalla kun vaatetus ihon päällä.

En ole huomannut sen kummempia eroja puu- muovi- alumiinitukin välillä pakkasilla, kaikki on sellaisenaan yhtä kylmiä ihoa vasten.
Kylätason ampuja

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - tammikuu 23, 2019, 17:51
En ole huomannut sen kummempia eroja puu- muovi- alumiinitukin välillä pakkasilla, kaikki on sellaisenaan yhtä kylmiä ihoa vasten.

Käsittelin -18C asteista alumiinitukillista asetta (MDT LSS) Mechanixin hanskat kädessä. Suorastaan tuntui että alkaa tulla kudosvaurioita... B&C hiili/lasikuitupinta (tai mikälie topcoat) ei sekään tunnu mukavalta ihoa vasten mutta hanskat kädessä tuntuma oli ihan siedettävä. Välillä siis kädet ja hanskat lämmitelty, ja raudat laitettu toiseen tukkiin & annettu lämpötilan tasaantua. Pakko oli kokeilla ja nimenomaan niin että raudat ja kiikari on mukana tuomassa painoa.

Hietala

Tekivät 70 luvulla ryssille laivan, johon saunan lauteet piti tehdä kuparista!
Onhan siinä jo melkoinen ero, piteleekö talvella käsissä alumiinia vaiko puuta tai muovia. Sama juttu saunassa.

Katoppa jhytti tätä linkkiä
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20404805/jessup-3510-ja-3520-elastinen

<t></t>

Honkila

Itsekin olen ihmetellyt tätä alumiini buumia. Kun puhutaan ta-käytöstä niin melko kenttäkelvoton kampe pakkasilla.

kema

Plastidip jolla aluvanteitakin suhaavat. Suhattavan pinnan pitää sitten oikeasti olla puhdas ennen käsittelyä.

Jerkko

Alunperin järkevästi suunniteltu/rakennettu alutukki ei mielestäni ole sen kylmempi kuin muutkaan tukit. Monessako alutukissa on poskipakka alumiinia, tai kahva? No etutuubi tms varmaan on mutta pääsääntöisesti UI on jotain muuta kuin raakaa metallia. Talven ajaksi voi kriittisiin kohtiin kääriä vaikka kangasteippiä ensi hätään.

TA-käytössä en näe mitään (suurta) eroa jos em asiat on kunnossa (vähintään poskipakka / kahva jotain muuta kuin metallia). Siirtymillä hihnassa ja asemassa harvemmin käsi on siellä etutuubilla/ruodolla. Itse näkisin että kalusto viritellään olosuhteiden mukaiseksi on se sitten pillin vihellyksen jälkeisestä toimintaa tai larppausta radalla/kisoissa.
Ihan vaan verrokkina: normi rynnäreissäkin mallista riippumatta on alumiinia/rautaa yllin kyllin mutta niissä se ei ilmeisesti talvikäyttöä niin haittaakaan? Joo on muoviakin ja yleensä niissä kriittisissä kohdissa mistä asetta käsitellään. 

Buumihan se tosiaan on noissa alutukeissa mutta itse ainakin olen ollut tyytyväinen mekaaniseen stabiiliuteen. Rautoja voi irroitella mielin määrin ja aina on kohdistus ollut siellä missä pitikin. Mitään petauksia ei ole tehty, suora rauta-alu kontakti ja ruuvit suonimomenttiin.

Ja Hietalalla on varmaan muistissa 2018 Häyhä reissun jälkimainingit Oulun asemalla...asepussista hihna poikki ja pudotus abt 40cm maahan = PUINEN perä poikki että nasahti. Oisko alutukki kärsinyt moisesta jää arvailtavaksi... :P

Hietala

Joo poikki meni, mutta pudotus oli isompi, koska perä oli ylöspäin pussissa, eli jostain 1,7 m korkeudesta tuli alas. Sai muuten vielä lähtökiihdytystä siitä kun nakkasin aseen olalle. Tiedä sitten miten käy muille matskuille, riippunee rakennetavasta. Esim AR  sopivat ovat kaulan kohdasta myös heikkoja.
<t></t>