Kirjoittaja Aihe: Photonis valonvahvistimet  (Luettu 1385 kertaa)

K.Helin

  • *
  • Viestejä: 413
Photonis valonvahvistimet
« : Tammikuu 07, 2019, 16:43 »
Olen puolisen vuotta tutkinut valovahvareita ja etsinyt komponentteja ympäri nettiä. Valonvahvistinputkia on vaikeahko löytää mistään kaupoista ylipäätään. Kun niitä löytää ne ovat tuplasti kalliimpia kuin Amerikassa. Photonis XR5 tuubin hinta tuntuu pyörivän jossain 6200€ paikkeilla niissä muutamassa kaupassa mistä niitä löytää. Äsken tuli vastaan tällainen lafka www.deep-dark.co.uk. Siellä XR5 vihreällä fosforilla n. 4000€. Jos hinnasta puuttuu alvi niin se on silti yli tonnin halvempi kuin muualla.

Photonishan toi muutama vuosi sitten markkinoille 4G Intens tuubit. Ne saattavat olla toistaiseksi ainoastaan viranomaisille. Paljon mielenkiintoisempi tuubi on 4G ECHO FOM 1500-1800. Se ei ole läpäissyt vaativimpia laatuvaatimuksia. Siinä voi olla joitain täpliä joiden määrä ja koko on tarkasti määritelty spec sheetissä. Hinta yllä mainitussa lafkassa n. 2200€  ;D.

Alkaa kunnon tuubien hinnat olemaan jo jossain määrin siedettäviä.

helmeri

  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Photonis valonvahvistimet
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2024, 12:54 »
vanha viesti mutta aihe silti edelleen ajankohtainen. itse hommasin itselleni pautacin pvs-14 vv photoniksen 4G+ tuubilla (FOM 2300) ja olen kyllä ollut super tyytyväinen tuotteeseen. ainoa mikä jäi harmittamaan että ei ollut varaa ostaa kahta että olisi saanut tuplaputket päähän. vertailin putkea pv:jakamiin(m20) ja pautacin putkessa on kyllä parempi kuvanlaatu (vähemmän lumisadetta) ja laajempi näkökenttä. ja esim tekstin lukeminen oli jonkin verran helpompaa pautacin putkella. jos jotain positiivista valtion jakamista putkista pitää keksiä niin ne ovat fyysisesti pienempiä ja ne annettiin varastolta ilmaiseksi. suurin ero oikeastaan on siinä että pv:n putki on autogate ja minun on manualgain. ja en oikastaan pysty päättään kumpi on parempi, molemmilla on puolensa ja miinuksensa.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.206
Vs: Photonis valonvahvistimet
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2024, 13:20 »
Autogating ja manual gain ovat eri asioita, molempi parempi.

Autogating siis säätää automaattisesti lähinnä äkillisten kirkkausmuutosten takia, putkea suojatakseen. Manual gainilla taas käyttäjä pääsee itse säätämään "perustason". Esim. PVS-14 on pitkään ollut molemmat (en tosin ole seurannut markkinaa vuosiin, mutten keksi miksi tehtäisiin karvalakkimalli josta jompikumpi puuttuu).

mjpaanan

  • *
  • Viestejä: 479
Vs: Photonis valonvahvistimet
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2024, 15:16 »
Sen verran kommentoin että jos laite jonka asiakas haluaa tukee manual gain toimintoa (EGAC), eli kirkautta voi säätää itse, niin lähtökohtaisesta siihen tulee valonvahvistinyksikkö joka toimintoa tukee. Jos asiakas halua ilman ko toimintoa niin saa niitä myös niinkin ja sitten on autogain versio.
Autogate on taas tuo juurinkin äkillisten kirkkausmuutosten suojaus toiminto, joka on kaikissa Photoniksen ECHO, ECHO+, 4G ja 4G+ putkissa vakiona kuten myös NNVT viranomaismalleissa.
PAUTAC-asetarvikkeet
http://www.pautac.fi

Hartigan

  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Photonis valonvahvistimet
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2024, 18:47 »
Vahva suositus Pautacin valonvahvistimille, jos haluaa panostaa elämänlaatuun! Ostin Matilta tammikuussa Nocturn Industriesin Katana -binokulaarin, ei nyt ihan FOM 2300 + putkilla, mutta NNVT:n blemissivapailla autogate -putkilla, ja olen ollut oikein tyytyväinen talven käyttötuntieni aikana. Noilla on kiva ajaa autoa, suunnistaa yöllä ja ampua pitkillä ja lyhyillä punapisteaseilla.  :)