Kirjoittaja Aihe: Zerostop  (Luettu 1460 kertaa)

Alpo

  • *
  • Viestejä: 4
Zerostop
« : Syyskuu 04, 2018, 00:27 »
Tervehdys !



Mietin tuossa että mikä mahtaa vaivata kun säätötornit lähtivät irti ja työntyvät ylös itsestään ennen tiukkausta eivätkä toimi ns. löysää nosta ja palauta periaatteella. Kyseessä lähes käyttämätön kiikari joka vasta ostettu. Ensimmäisellä kerralla zerostop toimi aivan normaalisti mutta nyt on työtä saada tornit paikalleen yhdellä käsiparilla jotta sen saa asteikkoon tarkasti kohdalleen..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

HJu

  • *
  • Viestejä: 5.966
Re: Zerostop
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2018, 05:30 »
Mikä tähtäin kyseessä ? Esim Vortex PST II:ssa on muista tähtäimistä selvästi poikkeava tapa asettaa zero stop.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Terveisin,


HJu

Alpo

  • *
  • Viestejä: 4
Re: Zerostop
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2018, 13:52 »
Burris XTR 3-15 x 50. Lähinnä ihmettelin kun normaalisti torni nousi vain vähän ja pysyi siinä nollaamisen ajan kunnes sen painoi takaisin. Mutta nyt se pullahtaa ylös lähes väkisin ja joutuu painaman sen kiinni voimalla. Ensimmäisellä nollauksella toimi moitteettomasti. Tuntuu kuin paine jäisi säätökansien alle jolloin se ei vaan mene paikalleen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

TTuo

  • *
  • Viestejä: 64
Re: Zerostop
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2018, 17:35 »
Onko joku tiivisterengas pullahtanut paikaltaan? Saako sen tornin päälliosan kokonaan nostettua irti?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
--------------------
Helevettiäkö se hyväjää...

Alpo

  • *
  • Viestejä: 4
Re: Zerostop
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2018, 17:50 »
https://aijaa.com/MS0hCY Tuossa havainnoin vähän miten se pullahtaa ylös, mielestäni renkaat ovat sekä sivu että pystysäädöissä oikeilla paikoilla lovissaan. Ensimmäisellä kerralla nollauksessa täytyi hiukan nostaa renkaita ja sitten säätää ja painaa paikaillee jonka jälkeen tiukkaus, mutta nyt ne pullahtavat ulos kuten kuvissa näkyy.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

THuh

  • *
  • Viestejä: 270
Re: Zerostop
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2018, 18:16 »
Tuntuuko torneja paikalleen laitettaessa, että tiivisterenkaan- ja tornin väliin jää ilmaa, eli tuntemus painettaessa tornia paikoilleen, kuin ns kaasujousella? O-renkaat näyttävät kuvissa melko kuivilta, saattavat ahistaa. Sipase jotain silikoni tms rasvaa tiivistepinnoille kokeeksi. Yleensä tuota tiiviste rasvaa löytynee myös omastatakaa tähtäimen säätökorkkien sisäpinmoilta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Alpo

  • *
  • Viestejä: 4
Re: Zerostop
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2018, 18:45 »
Kyllä juurikin tuntuu ettäilma välissä vastustaa palautusta.. Täytyy koittaa rasvata👌





Ongelmaksi osoittautuu tuo säätörauta mihin kiristys tulee, se on sisältä ontto kuten kuvastakin näkyy, en tiedä miten mahdollisesti tuo osa on saatu vakuumiin tai paineistettua niin että torni ei sieltä pullistu pois vaan liikkuu normaalisti keevyesti ylös ja alas..



https://www.youtube.com/watch?v=7OS2L96vcx4 Vastaavasti kuin esittelijällä tässä 10 min kohdalla, en tosin ymmärrä miten se on itsestään voinut paineistua kun tornit nousivat löysätessäni ruuveja.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

THuh

  • *
  • Viestejä: 270
Re: Zerostop
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2018, 07:16 »
Vähäinen rasva tiivistepinnalla riittää. Säätökorkin sisäpinnalle (videon yksilössä) oli lotrattu tuota rasvaa reilulla kädellä, ilma ei pääse pakenemaan osein välistä vaan paineistuu korkkeja paikoilleen laitettaessa. Koita pyyhkiä liiasta rasvasta säätökorkin sisäpinnat ja säätömekaniikan kara, johon säätökorkin ruuvit kiristyvät (rasvaa vain vähäinen määrä o-renkaalle riittää) videossa myös neuvottiin poistamaan toinen korkin kiristys ruuveista asennuksen/ilman poistumisen helpottamiseksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »