Piipun puhdistus Moly-luodeilla

Aloittaja hamajy-1, elokuu 24, 2004, 22:08

« edellinen - seuraava »

hamajy-1

Luin jostain, että Moly luodeilla ammuttaessa piippua ei saisi puhdistaa liian usein.  Joku jenkki väitti 200-500 laukauksen välin riittävän.

Moly kuulemma jää piippuun ja auttaa siten luotien 'liukasta' lähtemistä piipusta.

Onkohan tässä perää ?

T: Ahkera piipun putsaaja

espo

Asiasta ja sen vierestä: Moly tarttuu piippuun nopeasti, mutuarviona noin 5-10 ls riittää molyämään piipun siten ettei nopeuksissa enää tapahdu muutosta molyn käytön takia. Jos piipun puhdistaa huolella molystä, pitää odottaa nopeuksien tasaantumista useamman laukauksen ajan jos ottaa molytyt luodit taas käyttöön. Samoin jos ammutaan molyämättömiä ja molyttyjä luoteja perättäisinä 5 tai 10 ls setteinä, nopeudet elää koko ajan. Omat kokemukset 308Win ja lähinnä 10 g, oma molyämä scenar, nopeudet luokkaa 860-880 m/s: Vaipoittuminen hidasta, vaipanpoistotarvetta alkaa ilmetä jossain sadan-parinsadan laukauksen jälkeen. (tällöin piippussa näyttää olevan kuparia rihlapalkkien harjoilla  niiden leveyden matkalta sekä myös kuparikertymäjuonteita joissakin kohtia uria.) Jos forrestilla putsaa niin että pitää töhnän piipussa jotain 10-15 minuuttia ennenkuin poistaa töhnän, se riittää normaali puhdistukseksi ammunnan jälkeen ainakin molyluoteja käytettäessä. Tällaisella puhdistuksella molyä jää piippuun niin paljon etteivät nopeudet muutu puhdistuksen takia haittaavasti, viime viikonloppuna mittasin puhdistusta seuranneiden 30 ls lähtönopeudet eikä selvää nopeudenmuutosta ensimmäisten ja viimeisten laukausten välillä ollut, 30 ls nopeusvaihtelu luokkaa +-5 m/s. Jos Forrestilla putsaa 'kevytpuhdistusten jälkeen paremmin ' kun noin parisataa ls on takana edellisestä kunnon puhdistuksesta ja pitää töhnät piipussa yön yli, piippu vaatii ehkäpä pari-kymmenen laukausta että nopeudet tasoittuu taas sille tasolle missä ne oli silloin kun piippu oli vain kevyesti puhdistettu, mutta tällöinkään ei nopeuden lasku alussa ole iso, mutuna jotain alle 10 m/s.

(Eli yksinkertaisesti: moly laskee nopeuksia verrattuna pinnoittamattomiin luoteihin samalla latauksella, ja kun molytyn piipun putsaa huolella, se  laskee nopeuksia vielä hieman niistä vakio-moly-nopeuksista, mutta nopeudet nousee nopeasti molyn normaalitasolle. mikäli et halua väliaikaisia nopeusmuutoksia putsauksen jälkeen, älä putsaa piippua liian hyvin kuin vasta silloin kun vaippa on kertynyt piippuun huomattavia määriä tai kun se näkyy jo selkeästi käynnissä.) Tämä omamolyämillä luodeilla (tavaraa pinnassa paljon), kaupan molyluodeista en tiedä. Nyt kun olen ampunut myös  6,5*284:lla molyluoteja noin 900 m/s niin kuparoituminen on vastaavalla tasolla kuin 308:lla 200 ls jälkeen jo noin 50 ls jälkeen.  Molemmat alunperin sakon kylmätaottuja piippuja, 6,5mm:n piipulla ei ole vielä ammuttu kuin parisataa laukausta.

JpL

Enpäs tiennytkään Espo tuota. Käytän 12 gramman silver scenaria.Olenkin ihmetellyt, miksi 3-5 ensimmäistä laukausta putsatusta piipusta menee miten sattuu, mutta sitten käynti palautuu taas tasan kohdalleen.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

En ole koskaan ollut mikään molyn kannattaja juuri siitä syystä, että monien kortoman mukaan tulee vaihteluita nopeuksiin ja ensimmäiset skodet ovat missä sattuu. Ensimmäisen laukauksen puhtaasta piipusta pitää olla siellä missä muutkin seurqaavaksi ammutut.

MSa

Mulla on kokemusta molystä 308Win ja 338LM kohdalta.

En suoraan allekirjoita korrelaatiota nopeusvaihteluihin tuossa määrin kuin annetaan ymmärtää. Tosin en ole testannut "tieteellisesti" asiaa. Seuraavassa empiiristä tietoa.

308Win:

- piippu ammuttu hyvin sisään.

- luodit itse molyttyjä.

- Puhdistan piipun lähes aina Forresterilla. Ei jynssäystä. Vain muutama lappu läpi ja sitten suojaöljy. Öljy pois ennen ammuntaa.

- Hyvien latausteni nopeusvaihtelu STDEV on luokkaa +-4-6m/s.

338LM

- piippu ammuttu hyvin sisään.

- luodit itse molyttyjä.

- puhdistusrutiini sama kuin yllä.

- tällä olen päässyt lähtönopeuksissa vielä pienempiin lähtönopeushajontoihin "kovilla" latauksilla. Huippulataus käy 1,8m/s lähtönopeushajonnalla.

Varmaan moly tekee joillakin harmeja, mutta mulla siitä ei ainakaan haittaa ole ollut. Tosin en taida voida varmuudella sanoa, että onko apuakaan - pinnoittamattomilla luodeilla kun en ole pelannut...   :lol:  :lol:

MSa
[url=https]

JpL

En kyllä minäkään...

Tuon moly-pinnoitetun luodin käytännön epäselvyydet ei tunnu poistuvan pelkällä lyhyehkön aikavälin ammunnalla. JOS luoti todella syö piippua selvästi vähemmän kuin tavallinen kuparipäällystetty, otan sen vaihtoehdon, että ne muutamat laukaukset molylla on ammuttava ennen hyvää käyntiä. En siedä näissä asioissa pienintäkään heittoa puoleen enkä toiseen.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Neuvoja on tässä asiassa niin monta kuin on ampujaakin  :wink:

Molyn aiheuttamaa piipun kulumisen vähenemistä ei ole käsittääkseni osoitettu missään tieteellisesti mutta loogisesti ajatellen saattaa asia näin olla, vaikee sanoo. Kyseisen homman testaamiseen tarvittaisiin kymmeniä piippuja ja satojatuhansia laukauksia laboratorio olosuhteissa että tästä saataisiin todellista tietoa.

Siitä puhdistuksesta sen verran että mitään yleispätevää ohjetta ei ole olemassa koska kaliiberit/piiput ovat yksilöitä. Toisissa piipuissa ei saada minkäänlaista etua molystä kuparoitumisen tai vauhtien suhteen kun taas toisessa piipussa erot ovat merkittäviä. Puhdistuksesta jatkaisin vielä sen verran että Forester puhdistus on ihan OK, mutta piippu kannattaa kuurata välillä öljy/pronssiharjalla huolellisesti koska rihlojen nurkkiin alkaa muuten kerääntymään ..skaa joka jokaisella laakilla kerrostuu sinne ja loppujen lopuksi siellä on niin kova kerrostuma että sitä ei saa sieltä pois. Varsinkin kuumissa magnumeissa tämä piipun peruskuuraus on erittäin tärkeää.

Riippuen piipun kuparoitumisesta piipun peruskuuraus tulisi suorittaa mielestäni jossain 300 laukauksen kodalla jos piippu ei pahemmin kuparoidu, muutoin jokaisen ratakäynnin jälkeen pelkkä vaahdotus riittää. Peruskuuraus tehdään niin että ensin vaahdolla vaipat pois ja sitten öljy/prossiharja, tämä homma tehdään 2-4 kertaa piipusta riippuen. Syy miksi toimenpide pitää tehdä useaan kertaan on se että vaahto liottaa pelkästään kuparia ja muun kuonakerroksen alta, joka ei lähde kuin öljyllä/pronssiharjalla, saattaa löytyä lisää kuparia koska ..skat tuppaa kerrostumaan piippuun.

Yksiselitteistä ja ainoaa oikeaa menetelmää tähän ei ole, oma 6mmPPC-USA:lla voi ampua 150-200 laukausta niin ettei piipua tarvitse putsata ollenkaan ja 200 laakin kohdalla pelkkä vaahdotus riittää kun taas 300LM on nuohottava perusteellisesti 50-100 laukauksen jälkeen ja siinä projektissa menee 24-36 tuntia liotuksineen päivineen.

Itse olen tehnyt molyaseisiin molyvaseliinista ja molyjauheesta pastan jota laitan piippuun jokaisen puhdistuskerran jälkeen, tästä on se hyöty että molyn "vaikutus" alkaa jo ekalla laakilla eikä tarvitse paljoa ensimmäisen laukauksen poikkeamaa ihmetellä, mielestäni TA- tai lintuaseen pitää käydä ekasta laakista lähtien sinne minne muutoinkin.
Kylätason ampuja

JpL

Taidankin siirtyä tavalliseen scenariin...

J

Koheltaja

Sama piipunkuuraus siihenkin pätee...
Kylätason ampuja

huti

Useassa on tehty möly luodein kokeiluja piipun kestoon.Kaiinperi 6PPC Kokeet osoittaneet kiistatta piipun keston muuttuneen kaksinkertaiseksi verrattuna ilman möly luoteja .(Lähde precison shooting)

Itse olen huomannut että esim. Ppc ja 6mm dasher ja 0.30/388Jas käy paljon suuremalla latausikkuna on mölyluodin ansiosta.

Piipun puhdistus helppoa tahnaa käyttäen ,pronssiharjaa ja automaattilaatikon öljyä käyttäen harja puhdistukseen.

Olen myös saman huomannut mitä useassa ,aseen piippu säilyttää tarkkuuden.Saa ampua kaksi kertaa enemmän luoteja ja piippu säilyttää kasa-ammunta tarkkuuden.Selkesti nähtävissä että ylimeno ei pala niin herkästi kuin ilman mölypinnoitusta ammuttaessa luoteja .Kokemusta asiasta 26 vuotta mölypinnoittujen luotien käyttö.Pinnoitan luodit itse.