.338LM +TRG42 Redding type S Bushing holkin koko

Aloittaja HK22, marraskuu 05, 2017, 16:36

« edellinen - seuraava »

HK22

Hei! Ajatuksissa alkaa lataamaan 338LM:ää seuraavalla setillä: ase: TRG42, Hylsy: Lapua, Luoti: 16.2g lockbase. Supistusholkki: Redding Type S Bushing Full Die. Siihen tarvii (kai?)se Bushing-holkin mitä on eri kokoa. Kokemuksia sopivasta holkista?

HJu

Lapuan hylsyillä .365" bushing on ollut hyvä. Tilaa Redding S-Type Full-Length sizer-holkki ja siihen .365" titanium nitride bushing. Luodinasetusholkiksi Forster BR Ultra mikrometriluodinasetin.
Terveisin,

HJu

HK22

Kiitos nopeasta vastauksesta Hju. Kokeillaan tuota aluksi. Oliko ase myös TRG42? Jos oli niin millainen latauspituus on ollut toimiva?

HJu

Ei ollut/ole TRG-42 tai edes Sako. Kannattaa kysellä TRG:n omistajilta. Yleensä sellainen 0,3-0,5mm vapaahyppy on ollut aika hyv 250 Scenarille. 250 Lockbasesta ei ole mitään kokemusta.
Terveisin,

HJu

Poikanen

Vanha aihe, mutta hyvin tarkoitukseen sopiva.

Mulla on Sakon hylsyä ja .366 bushing tulossa. Kannattaako tiukemmaksi vaihtoehdoksi ottaa .365 vai mieluummin hypätä ensin joka toisen koon yli eli suoraan .364?

sk88

Lainaus käyttäjältä: Poikanen - kesäkuu 01, 2020, 14:15
Vanha aihe, mutta hyvin tarkoitukseen sopiva.

Mulla on Sakon hylsyä ja .366 bushing tulossa. Kannattaako tiukemmaksi vaihtoehdoksi ottaa .365 vai mieluummin hypätä ensin joka toisen koon yli eli suoraan .364?
Mittaa hylsystä työntömitalla kaulan paksuus, kerro kahdella, lisää luodin halkaisija, vähennä 0.05mm ja muuta tuumiksi. Pääsee ihan riittävään tarkkuuteen. Ainakin muissa kaliipereissa sakon kaula on useamman koon ohuempi kuin lapuan hylsyssä.

VeeJii

Tyhmä kysymys, mutta eikö olisi helpompaa mitata kaulan ulkohalkaisija valmiista patruunasta tai sitten luodittaa pelkkä hylsy?
Siitä vähentää sitten haluamansa tiukkuuden..?

Poikanen

Siihen tarvis sen valmiin patruunan, jota varten pitäis supistaa hylsy 😂 Taian kyllä mitata hylsyn kaulan vahvuuden, mutta jotenki lähin ajatuksesta, että myös Sakon hylsy on .015" kaulaltaan, kuten Lapuat tuntuu olevan.

Lähinnä pohdiskelin, että kannattaako aluksi hyppiä joka toinen koko yli ja säätää myöhemmin tarkemmin, vai onko tuo .002" liian iso pomppu.

VeeJii

Niinno, jos holkki ja bushing on jo olemassa tai tulossa.. Mutta mitäpä minä sitä tässä mietin  ::)

Poikanen

Holkki ja bushing on tilattu jo yli kaksi kuukautta sitten ja silloin ei ollu vielä tietoa aseesta tai varsinkaan hylsyistä. Tuntuu tuo korona hidastavan toimituksia USA/UK suunnasta. Kuvittelin ampuvani Lapuaa ja nyt tosiaan pelkään, että .366" (.338" + 2 * .015" - .002") on hieman löysä jopa Lapualle.

Mulla sattuu onnellisesti olemaan tuo Sinclairin kaulanpaksuunmittari heittokellolla, jonka olin autuaasti unohtanu lataustarvikekaapin nurkkaan ja juuri tätävartenhan se on. Tämä .338 -ajatus on juolahtanu mieleen jo joitaki aikoja sitten, joten vähän kaikkeen olen hommannu aina myös .338 pilotin tai muun sovittimen, joten eiköhän se hoidu -.002" tai -.003" vähennyslaskulla :)

Mutta edelleen kiinnostain meneekö se hifistelyksi ottaa bushingeja joka koossa jollaki välillä vai pääseekö joka toisella käytännössä samaan tulokseen?

sk88

Lainaus käyttäjältä: Poikanen - kesäkuu 02, 2020, 09:55
Holkki ja bushing on tilattu jo yli kaksi kuukautta sitten ja silloin ei ollu vielä tietoa aseesta tai varsinkaan hylsyistä. Tuntuu tuo korona hidastavan toimituksia USA/UK suunnasta. Kuvittelin ampuvani Lapuaa ja nyt tosiaan pelkään, että .366" (.338" + 2 * .015" - .002") on hieman löysä jopa Lapualle.

Mulla sattuu onnellisesti olemaan tuo Sinclairin kaulanpaksuunmittari heittokellolla, jonka olin autuaasti unohtanu lataustarvikekaapin nurkkaan ja juuri tätävartenhan se on. Tämä .338 -ajatus on juolahtanu mieleen jo joitaki aikoja sitten, joten vähän kaikkeen olen hommannu aina myös .338 pilotin tai muun sovittimen, joten eiköhän se hoidu -.002" tai -.003" vähennyslaskulla :)

Mutta edelleen kiinnostain meneekö se hifistelyksi ottaa bushingeja joka koossa jollaki välillä vai pääseekö joka toisella käytännössä samaan tulokseen?
Esmerkiks kaliiperissa josta ei sovi puhua, lapuan hylsyyn sopii .292 joka on .0015 ladattua paukkua kapeampi tai .291 joka on .0025. Sitten taas sakon hylsyssä mennään jo johonkin .288 bushingiin ja kaikista ohuimmissa hylsyissä .286. Lataamiseen et siis tosiaankaan tarvitse useampaa kuin sen yhden käyttämääsi hylsyyn sopivan koon. Tiedät että meni metsään jos luoti lähtee sormilla irti ladatusta paukusta. Toisessa suunnassa oire lienee että hylsy kestää vähemmän latauskertoja kuin oli ajateltu ja hajoaa kaulasta halkeamalla. Sopivalla holkilla, kuulemma, hylsy menee roskiin kun nallitasku väljähtyy liikaa. .001 liian pieni bushing ei aiheuta valtavia ongelmia kun kuitenkin puhutaan merkittävästi vakioholkkia pienemmästä supistuksesta.

Poikanen

Kyllä se vain aina jaksaa yllättää tämä lm-alkutaival 😂 Eihän tuo minun kehuma leen universal decapping die toimi tässä. Pitänee hommata redding tai rcbs tilalle, mutta molempi kestää.

Huomasin tuossa, että mullahan on enemmistö Lapuan hylsyä ja jonkuverran Sakoa. Lisäksi yks PPU on jostain eksyny latauspakkiin. Otin leen nallipiikin irti ja kumivasaralla naputin pari nallia pois.

• PPU 0,014"
  • Sako 0,016"
  • Lapua 0,017"

Eipä nuo kovin ohkasilta vaikuta ja epäilen jopa hieman omia mittauksia. Ehkä hylsynsuut ei ollu ihan puhtaita tai jtn. Eiköhän se .366" pidä nuot kiinni 🤔