Sipoon siluettirata

Aloittaja villesa, kesäkuu 13, 2017, 19:11

« edellinen - seuraava »

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: erilainen post_id=84666 time=1502786108 user_id=180  tämä kirjoitus ei ole hyökkäys sipoota vastaan ,  pahoittelen ja pyydän anteeksi avautumistani,

Minusta kirjoitus oli ihan paikallaan. Siinä on kehittämisen ajatusta kuitenkin.

Uskon että jos kerran siellä radalla on koettu asiasta x ongelmaa, niin ehkä kaikenlainen kehittämisen ehdotus tulee huomioitua. SSG tietysti itse päättää lopulta mihin ratojaan käyttää ja kenelle niitä tarjoaa.  Minun mielestäni SSG voisi keskustella ainakin TA-killan kanssa jonkin sellaisen ratkaisun, että killan jäsenille on käytössä ne pisimmät linjat ja niissä on sovitut käyttösäännöt. Ollaanhan me muuallakin toimittu niin kuten radanhaltijan kanssa on sovittu joten en näe epäonnistumisen mahdollisuutta SSG:lläkään.

Aikataulut samat kuten muillakin käyttäjillä ja pitkät linjat auki killan jäsenkortilla niile ketkä haluaa. Olisko se siinä?
pj vuodet 2022-2025

HJu

Onko tuosta SMY:n kivääriradasta Sipooseen tarkempaa tietoa ? Heillä oli 2010 ympäristöluvat vetämässä 100/150m kivääriradalle mutta siitä ei ole kuulunut enempää.
Terveisin,

HJu

Michael Knight

Joskus aiemmin (mahtaako olla useampikin vuosi aikaa) oli monta kuvaa rei'itetty ja tällöin oli selvää, että kyse oli tahallisesta teosta. Jos nyt on tullut yksi reikä (en tiedä tarkalleen miten monesta reiästä on kyse) .22 laatikkoon, niin eikö olisi vain parempi paikata 1-2 reikää ja jatkaa elämää radalla sovussa? Onko ajateltu sitä, että kyseessä voi olla puhtaasti vahingonlaukaus/laukauksia? Kyseisellä radalla käy joitakin todella kovan luokan ampujia, jotka eivät ammu paikkatarrasta ohi ja kalusto on viimeisen päälle. Sitten taas jotkut käyvät harvemmin radalla, kiikari ei välttämättä ole siellä päinkään, tähtäinkuva ei kunnossa, ei näe auringon häikäisyn takia, yksinkertaisesti laukaus lipsahtanut, jne... Olen ollut paikalla kun yksikin emeritus putosi ladattu metsästyskivääri kädessä jakkaralta (tämä ei ollut tarkoitettu ikärasismiksi), eli voi myös sattua ja tapahtua vaikka ei tahallisesti peltiä rei'ittäisi. Joku olisi voinut vahingonlaukaukset tunnustaakin, mutta nyt ei varsinkaan enää kukaan uskalla tulevaisuudessa tunnustaa yhtään mitään, kun tuntuu, että radalla kaivetaan kohta esiin tervaa ja höyheniä, mikäli ampuu kiväärillä.

Jos ampuja on erittäin epävarma kiväärinsä ja aseensa kohdistuksesta, niin tällaisille tapauksille voisi varata jonkin reunan, oman sektorin missä ampuu ensimmäiset laukaukset. Siluettiradan sivuillakin puhutaan termillä "kohdistaminen" kun viitataan radan käyttöön kivääriammunnassa. Mukana kohdistamisessa voisi olla ratavalvoja tai toinen kokenut harrastaja. Itsekin olen radalla auttanut kymmeniä ampujia ja jos on avoin, helposti lähestyttävä ilmapiiri niin myös apua helpommin kysyy, jopa suomalainen mies. Jää sitten kuvat ja laatikot ehjemmiksi. En todellakaan tiedä kuka laatikoihin saati kuviin on ampunut, millä ja milloin, mutta itselle tuli vain tällainen teoria mieleen, että jos olisi ollut kyse alunperin välineiden toimimattomuudesta tai ampujan osaamattomuudesta kun .22 laatikkoon on reikä saatu aikaiseksi. Harvempi voi kotipihallaan asetta kohdistaa niin pakko lähteä radalle kohdistelemaan.

Kävin muutaman kuukauden tauon jälkeen ampumassa Sipoossa elokuun alkupuolella ja tunnelma oli todella painostava, epämukava. Tuli fiilis, että kivääriampujat ovat isojakin ammattirikollisia. Laatikoita ja kuvia kytättiin useamman ampujan voimin. On toki hyvä seurata mitä radalla tapahtuu, mutta mielestäni ainakin tällä kerralla homma meni vahvasti yli. Joku herkempi, ujompi kaveri voi pelästyä ja ei uskalla enää tulla hirviväljänsä kanssa radalle. Se olisi sääli, koska harjoittelu on tie hyviin osumiin.

Radalla myös kovaan ääneen toitotettiin, että ne on ne practical-jaoston kaverit käyneet tekemässä sitä ja tätä... Aikamoista julkista mustamaalaamista, jota oli kymmenet korvat kuulemassa. Onko tästä todisteita? Onko radalla kamerat, mistä tilanteen voi tarkistaa? Jos ei ole niin eikö kannattaisi harkita kameroiden hankintaa? Myös .500 SW:tä oltiin jo miltei kieltämässä. Jos se vaikka taivuttaa kuvia...

Ratoja on muutenkin vähän ja olisi mielestäni typerää entisestään kuristaa ratatilannetta. Jos harrastajat alkavat kääntymään toisiaan vastaan niin olemme kohta kulkemassa kohti loppua. Olen itse käynyt SSG:n siluettiradalla kivääreillä ampumassa useamman vuoden ajan, tunnelma on ollut ihan kiva ja sosiaalisia suhteitakin on tullut solmittua. Harmittaa menettää Siluettigaten takia hyviä kavereita. Istun itse noin 60 jäsenen ampumaseuran hallituksessa ja myös eräässä 50-60 jäsentä käsittävässä metsästysseurassa. Olen aiemmin suositellut SSG:n siluettirataa kymmenille henkilöille, koska moni on kysellyt missä voi PK-seudulla kiväärinsä kohdistaa tai kokeilla uusien patruunoiden toimivuutta. Enää en suosittele. Olen harkinnut myös SSG:n jäsenyyden hakemista, mutta ainakin toistaiseksi se on jäissä. Olo on suorastaan helpottunut, että en ole jäsen. Puskaradio on tehokas viestintäkanava ja kun useammallekin harrastajalle tulee samanlaisia tunteita mieleen, niin harrastajat alkavat puhumaan siluettiradan käyttöä vastaan. Tätäkö oikeasti halutaan? Pahimmillaan koko SSG:lle voi tulla huono maine. Ikävillä asioilla on tapana eskaloitua.

Reikien paikkaaminen on varmaan edullisempaa kuin se, että antaa niskalaukaus lypsävälle lehmälle? Keskimäärin vuorot ovat todella suosittuja ja autoa on parkkipaikka piukassa. Samaa pöytää voi saman päivän aikana käyttää 1-3 ampujaa. Suuri osa kiväärimiehistä taitaa olla vieraita(oma veikkaus), jolloin se on 10,00 € per henkilö, neljä pöytää pois pelistä ja neljä vuoroa viikossa. Eli tulonmenetys voi olla pahimmillaan luokkaa 3 x 10 x 4 x 4 = 480 euroa. Ilmeisesti siluettijaosto kylpee rahassa kun voi tällaisen summan viikkotasolla menettää ilman tuskaa? Edelleen kysyn, eikö olisi halvempaa vaikka teettää korjaukset tai silloin tällöin hankkia jopa kokonaan uudet .22 laatikot? Jos pöytiä vähennetään entisestään, niin taloustilanne vain pahenee. Kerätyillä maksuilla voisi ostaa radalle esim. sieltä mahdollisesti puuttuvat kamerat. Onko tarkoituksena nostaa kenties vuoron hintaa, jotta menetys saadaan takaisin? Toivottavasti korotusten tielle ei lähdetä.

Siluettiradalla on ollut tosi hieno juttu, että on tarjolla tukevat pöydät, ampumatukia, jakkarat, taulutelineet ja matkat 100/150/200 metriä. Taulujakin on voinut ostaa mikäli on tarvinnut. Kahvinjuojalle on ollut tarjolla kuumaa kahvia omakustannehintaan. Vuoron hintakin on ollut kohtuullinen. Latauskokeilujen tuloksia on ollut helppo, mukava ja hauska ampua kyseisellä radalla. On aika eri juttu levittää varusteet, aseet, hiekkaan, betonilattialle jne. kuin ampua tukevalta pöydältä ja katsoa miten lataus käy. Sade eikä lumikaan ei ole katoksen ansiosta haitannut.

Toisten harrastajien valvominen on haasteellista samalla kun itse ampuu. Ainakin itse olen ammunnan ajan niin keskittynyt, että en ajattele mitään muuta enkä kiinnitä ympäristöön juurikaan huomiota. Toki kun taukoa pitää niin ehtii vähän muitakin opastamaan ja katsomaan perään. Valvonnan kannalta tämä kanssaharrastajan valvontamalli ei kyllä ole mielestäni ensisijainen tapa toimia.

PK-seudulla eikä koko Suomessa ratoja ole todellakaan liikaa. Toivon todella, että SSG:n siluettijaostossa löysätään vähän päätä kiristävää vyötä. Olisi sääli menettää hieno ratamahdollisuus. Rataa ei ole ainakaan vielä suljettu ja siellä voi käydä myös kivääriampujat, mutta siellä ei enää halua käydä kuin pakon edestä. Tekstini ei ollut suunnattu villesa (tosi hyvä, asiallinen tyyppi) kohtaan vaan yleisesti terveisiksi siluettijaoston porukalle.

Jos joku ampuu tahallisesti millä tahansa radalla ratalaitteita, kuvia, ei pysy sallituissa sektoreissa niin se on typerää, aiheuttaa hallaa kaikille harrastajille on tuomittavaa ja siihen tuleekin välittömästi puuttua. Itse olen pitänyt politiikkana, että vahingon tuottanut henkilö maksaa&korjaa aiheuttamansa vahingot ja mahdollisesti erotetaan seurasta. Ennen "tuomitsemista" pitää olla varma, että kuka on tehnyt ja mitä.

Tästä viestistä voi aiheutua keskustelua, mutta ehkä keskustelun käynti aiheesta on ihan hyväksi ja asiassa voidaan saavuttaa kehitystä.

Michael Knight

Lainaus käyttäjältä: Jousimies post_id=84667 time=1502789903 user_id=5816
Lainaus käyttäjältä: erilainen post_id=84666 time=1502786108 user_id=180  tämä kirjoitus ei ole hyökkäys sipoota vastaan ,  pahoittelen ja pyydän anteeksi avautumistani,

Minusta kirjoitus oli ihan paikallaan. Siinä on kehittämisen ajatusta kuitenkin.

Uskon että jos kerran siellä radalla on koettu asiasta x ongelmaa, niin ehkä kaikenlainen kehittämisen ehdotus tulee huomioitua. SSG tietysti itse päättää lopulta mihin ratojaan käyttää ja kenelle niitä tarjoaa.  Minun mielestäni SSG voisi keskustella ainakin TA-killan kanssa jonkin sellaisen ratkaisun, että killan jäsenille on käytössä ne pisimmät linjat ja niissä on sovitut käyttösäännöt. Ollaanhan me muuallakin toimittu niin kuten radanhaltijan kanssa on sovittu joten en näe epäonnistumisen mahdollisuutta SSG:lläkään.

Aikataulut samat kuten muillakin käyttäjillä ja pitkät linjat auki killan jäsenkortilla niile ketkä haluaa. Olisko se siinä?

Kannatan ajatusta, että TA-killan jäsenyys noteerattaisiin jotenkin SSG:n siluettiradalla.

Lexa78

Asia puhetta. Itselläkin on useasti sellainen tunne että olisin armeijan ammunnoissa ( rentous ja hyvä fiilis puuttuu) mielummin huudetaan kuin opastetaan

erilainen

Lainaus käyttäjältä: Jousimies post_id=84667 time=1502789903 user_id=5816

Ollaanhan me muuallakin toimittu niin kuten radanhaltijan kanssa on sovittu joten en näe epäonnistumisen mahdollisuutta SSG:lläkään.

oikein hieno ajatus, mutta nykyisen ilmapiirin vallitessa yhtä todennäköinen kuin rauha lähi-idässä. valitettavasti.
kitchen table dremel gunsmith

HJu

Minulla ei ole Sipoossa ollut ongelmia mutta tänä vuonna en siellä siluettiradalla ole käynyt.

Ennen kuin "ilmoitetaan" että TA-Kilta tulee ampumaan kannattaa huomioida että SSG pisti poliisitkin pihalle radoiltaan tässä muutama vuosi sitten kun AHY alkoi kiukuttelemaan. -> Kannattaa pistää hattu kouraan ennen kuin kauniisti kysyy SSG:ltä "Olisiko mitenkään mahdollista että.."

Jos takki auki menee puhkumaan niin helppo antaa porttikielto. Omistavat radat ja maat joten kannattaa suhtautua kunnioittavasti jos haluaa ampumaan.
Terveisin,

HJu

erilainen

Lainaus käyttäjältä: HJu post_id=84694 time=1502861362 user_id=42
Minulla ei ole Sipoossa ollut ongelmia mutta tänä vuonna en siellä siluettiradalla ole käynyt.

niinpä.  viime- ja toissavuonna, sekä aiemmin meno oli ihan toista mitä nyt. jos olisin ainut joka sanoo näin, niin katsoisin peiliin ja suorittaisin enemmän itsetutkistelua, mutta kun en ole.

kjali

No niin, minä jo tuon ensimmäisen kriittisen postauksen kirjoittaneena hiukan mietiskelin että näinköhän olen yksin tuntemukseni kanssa. Mutta enpä taida ollakkaan. Mätäähän siellä on muutamien valvojien asenteessa. Mutta ei voi yleistää. Siellä on myös erinomaisen hyviä, auttavia ja asiallisia valvojia hommissa. Ja loistava rata. Toivottavasti päästään taas yhteiseen säveleen. Omalta osalta kyllä boikotti jatkuu, kelpaahan tuo köyhän raha näköjään muillekin radoille.

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: villesa post_id=83322 time=1498070925 user_id=5453     paikat hajoaa, vaikka sääntöjä kerrataan toistuvasti.

Kuule villesa, onko nuo säännöt jossain ihan tekstinä?  Olis aika selvää ja siitä vois lukea ja edelleen miettiä, että missä kohdassa joillakin lähtee lapasesta.  Mielellään moni lukisi mutta niitä ei löydä SSG:n sivulta.
pj vuodet 2022-2025

Fspitz

Onneksin ole muuttanut muualle. Haulikon testradalla ei saanut ampua liian nopeasti.. puol automaattii.

556

Lainaus käyttäjältä: Fspitz post_id=84729 time=1502993955 user_id=3294
Onneksin ole muuttanut muualle. Haulikon testradalla ei saanut ampua liian nopeasti.. puol automaattii.

Missä siellä on haulikon testirata? Siksi kysyn, että voisi olla tarvetta käydä.

erilainen

Lainaus käyttäjältä: Jousimies post_id=84710 time=1502904257 user_id=5816  Mielellään moni lukisi mutta niitä ei löydä SSG:n sivulta.

säännöt, ainakin suurin osa niistä, on ilmoitustaululla joka sijaitsee ampumakatoksen pysäköintipaikan puolella, noin keskikohdalla ja valvojan kopin kohdalla. epäselvät, tulkinnanvaraiset tai muuten vaan ei mielyttävät asiat päättää valvoja joka on vuorossa.

Sipa

Lainaus käyttäjältä: 556 post_id=84735 time=1503022603 user_id=2972
Lainaus käyttäjältä: Fspitz post_id=84729 time=1502993955 user_id=3294

Missä siellä on haulikon testirata? Siksi kysyn, että voisi olla tarvetta käydä.

Yläratojen puolella, skeet-ratojen 1 ja 2 välissä. Noin 25-30 m matkalle pystyy ampumaan teräslevyyn kuvioita. Mukaan pahvia ja jääkaappimagneetit. Tai sitten kalkkimali tms.

Pidemmälle ei pääse ampumaan, koska sitten ampuja on jo parkkipaikalla.

Ehkä se moottorihaulikon syklaamisen testaaminen on ollut liian vaarallisen näköistä tuolla radalla. Senhän voi tehdä myös hitaasti ja hallitusti, jokaisen laukauksen levyyn suunnaten. IPSC testit voi taas tehdä siihen varatulla radalla.

HJu

Ei minun Axor MF-3 -testejä kielletty mutta kyllä siitä lipashaulikosta joku ystävällinen Perazzi-ampuja soitti valvojalle joka tuli asiaa tarkastamaan. Asia kunnossa koska haulikolla ammuttiin ja turvalliseen suuntaan. Hylsyt tietenkin mukaan.

Siirsin loput testit muualle jotta Perazzi-miesten ei tarvitse murehtia kuka selän takana ampuu moottorihaulikolla.
Terveisin,

HJu