.260 Rem jälleee lataaminen

Aloittaja Anttari, huhtikuu 04, 2017, 08:41

« edellinen - seuraava »

jsr85

Pitipä itekki testata tipahtaako se luoti ammuttuun hylsyyn. 27 hylsystä 8 ei mennyt, kaikki loput lähes ilma tiiviinä kuitenkin. 3krt ammutut norman hylsyt jotka supistettu 308->260.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

<t></t>

Anttari

"Minkälaisia aseita Anttarilla on? Jotain custom tiukkoja pesiä?

Eilen ammuin 308 paukkuja 60kpl ja ihan mielen kiinnosta kokeilin moneenko hylsyyn luoti tipahtaa, niin kuudesta kymmenestä hylsystö tipahti painovoiman avulla 58 hylsyyn. Niihin kahteen joihin ei tipahtanut, oli tulut suulle pieni lommo joihin vöhön painamalla myös meni luoti kevyesti."

Kuten keroin:

- aseeni on TikkaT3x TAC A1

- Hornadyn .260 holkkisarja

- Hylsyaihiot .243 ja .380, joita kerätty hylsyastioista toisten ampujien aseista

- Kertomani tulos oli saatu hylsyjen ensimmäisen muokkauksen  jälkeen

- Luoti on Sierran Match King .264 140 gn boat tail

Nyt olen ladannut nuo hylsyt toisen kerran, menen radalle ja teen kokeen sitten uudestaan.

Totean lopuksi, että sekä .380 että .243 hylsyistä muovatut sopivat yhtä hyvin sekä .260 tulkkiin että aseeseen!

Antero H

Lainaa"Osaako joku sanoa kuinka paljon em setupissa 243 hylsyn kaulan alalle on siirtynyt enemmän materiaalia kun esm 260rem original hylsyssä?"

Paksuutta ei mittaamatta, koska hartia-alueen seinämänvahvuutta ei tiedä etukäteen. Mutta kun sulla on noita juuri muokattuja ampumattomia hylsyjä, niin ota mikrometri kauniiseen käteen, ja mittaa luodin halkaisija ja kaulan halkaisija sekä suulta että tyvestä, niin sulla on kaikki tarvittava tieto asian laskemiseen.

Pituutta äkkipäissään laskettuna, kun säde kasvaa 0,265mm ja hartia/kaulaliitos siirtyy 0,73mm, niin noin 0,78mm:n matkalta. Eli ns. donitsi kaulan juureen.

Molemmissahan hylsyn olka on 39,62mm:n kohdalla, hartia/kaula liitos 45,1 (.260) ja 45,83 (.243) ja hylsyn pituus 51,69 (.260) ja 51,94 (.243).

Tästä tulee kaulan pituudeksi 6,59 (.260) ja 6,11 (.243). Nämä on CIP cartridge MAXI-mittoja.

tarkistakaa nyt joku sitten tuo laskelma, mutta noin se satkun tarkkuudella omaan casioon tuli ;)

Itsellä tuli samanlainen tilanne vastaan, kun muokkasin 22-250:n hylsyjä 6XC:ksi. Tosin mun pesä on kaulasta kireä 6,90, kun CIP on 6,98!
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

jussi83

Antero. Kiitos tiedosta. Tosin en sillä tiedolla mitään tee koska 243win hylsyt on toiminut 3 eri 260rem aseessani ongelmitta, josta yksi oli ns tiukemmalla kaulalla.

243 hylsyjen kauloista tulee ohuempia kun 308 hylsyistä.

243 win muokattu hylsy ei ole minulla ikinä tehnyt donitsia ja kaulat ovat tarpeeksi suoria ja tasapaksuisia.

308 hylsyistä muokattuja olen nakannut varmaan 500 roskiin donitsien takia.

Ajatuksena miksi käyttää 243 hylsyjä on puhtaasti kustannus tekiä. Sakot maksaa 55€ ja valmis lapua 260 hylsyt yli 100€  

Nyt ampunut sakoja 5 ja 6 kertaa läpi ja iskussa on.

Anttari

Tuleekos donitsi supistusvaiheen vaiko luodituksen jälkeen?

Olen saanut alle reilusti alle 1%:iin jälleenmuokkaamiini hylsyihin snadin donitsin ja ne kaikki ovat tulleet .243:sta muokattuihin ja vasta luodituksen jälkeen.

Muokattaessa .380:sta  => .260.siin ei koskaan.

Perkeleen_Luoma

Donitsi tulee muokatessa sisälle. Luodituksessa se puskee ulkopuolelle.

Tai otetaan tähän semmonen korjaus, että riippuu supistusholkista.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Sipa

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma post_id=83452 time=1498588634 user_id=5963
Donitsi tulee muokatessa sisälle. Luodituksessa se puskee ulkopuolelle.

Tai otetaan tähän semmonen korjaus, että riippuu supistusholkista.

Ja ampumisen jälkeen se on taas sisäpuolella. Eli muokkaamattomassakin hylsyssä on donitsi tässä vaiheessa. Mulla kaikissa 243 win lapualaisissa tuli donitsi. Ja sen huomasi siis siitä, että luoti painui hylsyyn, kunnes saavutti kaulan ja hartian kulman. Siitä supistus ja luoditus siten että luoti meni donitsille asti (esim. 8 g scenarilla 73 mm). Ei havaittavaa vaikutusta tarkkuuteen, kun alle 15 mm / 100 m päästiin kuitenkin käynnissä.

jussi83

Olen siirtynyt 260rem:ssä pelkästää sakon 243 hylsyihin koska koska lapuan 243 tuli donitseja ja kauloja halkeili muutamista.

Donitsin tuntee kun luodittaa hylsyn jos latauspituus sallii luodin perän menevän yli kaulan ja hartia linjan.

Ei vaikuttanut tarkuuteen minullakaan vaikka oli donitseja.

Antero H

Lainaus käyttäjältä: jussi83 post_id=83459 time=1498616423 user_id=4924
Olen siirtynyt 260rem:ssä pelkästää sakon 243 hylsyihin koska koska lapuan 243 tuli donitseja ja kauloja halkeili muutamista.

Saman huomasin itse kun muokkasin noita 22-250:n hylsyjä. Radalta testattavaksi otetut sakon hylsyt muokkautuivat hyvin.

Mutta kun ostin sitten varsinaisia käyttöhylsyjä varten lapuaa, niin kalvainurakkahan siitä tuli. No eipä tuo ole kuin

yksi työvaihe lisää. Supistu ->kalvaus sisältä ->sorvaus ulkoa -> paisutusta vaille valmis hylsy.
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

FINZKI

Minkä valmistajan 243win hylsyistä olisi paras materiaalin, ja kestävyyden kannalta tehdä 260rem hylsyjä?

Ile__

Tarviiko sitä parasta edes etsiä kun sako 243 hylsy toimii loistavasti.

Ile__

Itse latasin tänään ihan sakon oikeisiin 260 hylsyihin 50kpl Lapua 6.5g FMJ:tä ja 50kpl 8g Scenaria.

Pitäis vielä hankkia optilock renkaat jotta sais seissin kiinni ctr:ään ja pääsis ampumaan.

Nakumies

Itse olen ladannut Sakon .260Rem hylsyihin kaikki lataukset toistaiseksi.

Mielenkiintoista on se, että Rangen ja Deerheadin hylsyjen välinen pituusero on melkoinen ensimmäisen ammunnan jälkeen.

Rangesta lähtee selkeä siivu kun sorvaa lyhyemmäksi, Deerheadi jää lyhyeksi eli sorvin terä ei ota hituakaan.

Lienee hylsyt eri valmistuseriä, mutta silti erikoinen ilmiö.

Tosin otanta Deerheadin osalta on melko pieni. Lisäksi noissa näkyy törkeät krymppijäljet hylsyissä...

FINZKI

Vai voisiko olla että tuo toinen on kovemmalla latauksella ja sen takia venyy aavistuksen enemmän?

Nakumies

Näinhän sen on oltava. Noh, eiköhän se Deerheadi venähdä kun kerran lataa itse vähän kipakammin...

Nyt kun aukesi mahdollisuus kurittaa pienpetoja, niin myös tuo varmint-kuula tuli entistä enemmän ajankohtaiseksi.

Tarkoitus siis rakentaa lataus oikeaoppisesti hyllyssä olevien ruutien perusteella.

Kenelläkään latausdataa .260Remiin V-Maxille (95gr)tai Sierran Varmintterille (85gr) N133, N140, N160 tai N540 ruudille...