The all new Lapua Ballistics mobile app!

Aloittaja mpikkara, lokakuu 07, 2016, 09:30

« edellinen - seuraava »

AMa

Lainaus käyttäjältä: "MOj"
Mulla laskee Applen laitteessa 1000m 0.1mrad.

Jos 900m on 0.1mrad niin 1000m ei voi olla 0.4 mrad???

Coriolis oli korjattu, ei muuta sivusäätöä. 900 m taulussa luoti iskemä oli 10 cm oikealla keskipisteestä. 1000 m taulussa oli 11 cm halkaisijaltaan olevan 5 ls kasan iskemäkeskeispiste 40 cm oikealla taulun keskilinjasta. Keli käytännössä tyyni.

Eivät vissiin GB489:t olleet muistaneet tarkastaa Applesta miten pitää kiertyä ja poiketa ;)

Mitä kauempana luoti menee, sitä enemmän se on ehtinyt kääntyä ja sitä suurempi on liikkeen sivusuuntainen komponentti eikä sivuttaissiirtymä ole lineaarista. Näin minä asian ymmärrän. Lisäksi tuolla etäisyydellä ~900 m/s ammuttu GB489 on jo transsoonisella alueella, jolloin luoti voi lukemani perusteella käyttäytyä melko paljon eri tavalla kuin laskurit ennustavat.

JokiKarhu

Minä sain iPADissa ohjelman jumiin kun syötin vahingossa Point-blank range -välilehteen sight-in distangen arvoksi 250140m. Ohjelma alkoi kaatua heti käynnistyksen jälkeen eikä raudan uudelleen käynnistäminenkään auttanu. Piti poistaa ohjelma ja asentaa uudestaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

jto80

En tiiä onko muita strelokin käyttäjiä mutta onko täs lapuan apis ny mitään uutta siihen verrattuna? Vaikuttaa että siltä että täys kopio siitä...?

Lähetetty minun SM-T535 laitteesta Tapatalkilla

MOj

Lainaus käyttäjältä: "AMa"

Coriolis oli korjattu, ei muuta sivusäätöä. 900 m taulussa luoti iskemä oli 10 cm oikealla keskipisteestä. 1000 m taulussa oli 11 cm halkaisijaltaan olevan 5 ls kasan iskemäkeskeispiste 40 cm oikealla taulun keskilinjasta. Keli käytännössä tyyni.

Eivät vissiin GB489:t olleet muistaneet tarkastaa Applesta miten pitää kiertyä ja poiketa ;)

Mitä kauempana luoti menee, sitä enemmän se on ehtinyt kääntyä ja sitä suurempi on liikkeen sivusuuntainen komponentti eikä sivuttaissiirtymä ole lineaarista. Näin minä asian ymmärrän. Lisäksi tuolla etäisyydellä ~900 m/s ammuttu GB489 on jo transsoonisella alueella, jolloin (ylivakaa) luoti voi lukemani perusteella käyttäytyä melko paljon eri tavalla kuin laskurit ennustavat.

Coriolis-efekti ja (kiertopoikkeama, jota viestini koskivat),ovat eri asioita.

AMa

Minä ymmärrän sen varsin hyvin. Tarkkaavainen lukija huomaa sen myös viestistäni.

MOj

Minä ymmärrän sen varsin hyvin. Tarkkaavainen lukija huomaa sen myös viestistäni.

Tämä vain selvyyden vuoksi, liittyen Lapuan uuteen laskuriin koskien kiertopoikkeamaa.

JokiKarhu

Kertokaas tyhmälle mitä toi "Stability estimation" kertoo? Mulle ei aukea.

Hietala

Onhan toi aika jähmeä käytettävä, jopa niin että käpy alkaa savuta! Valikoita saa näpäyttää josus monestkin, ennenkuin toiminto aktivoituu

Tosiaan custom-profiili ja ruudin lämpötilakäyttäytymistä käyttämällä voi vasta vaikuttaa lähtönopeuteen laskennassa. Tämähän on mainittu jo lapuan sivuilla ko. appin FAQ-osiossa. http://www.lapua.com/en/resources/lapua-ballistics-faq.html">http://www.lapua.com/en/resources/lapua ... s-faq.html">http://www.lapua.com/en/resources/lapua-ballistics-faq.html

Onneksi tulee syksyn pimmeys vastaan ja appin tarve vähenee, joten ehtivät viilata softaa kondikseen tällä välin.
<t></t>

Peränkävijä

Tein tuonne pistoolin latauksen. Lisäsin erehdyksessä 338 alle sen jälkeen 2 latausta joista toiseen vaihdoin uuden aseen, 30-06, niin ohjelma vaihtoi molempiin aseiksi 30-06..

Sent from my Lenovo TB3-730X using Tapatalk
<t></t>

JokiKarhu

iOS versioon ainakin tullu päivitys, mutta vieläkin custom luodilla energian laskenta perseellään.

JL

Mitä kauempana luoti menee, sitä enemmän se on ehtinyt kääntyä ja sitä suurempi on liikkeen sivusuuntainen komponentti eikä sivuttaissiirtymä ole lineaarista. Näin minä asian ymmärrän. Lisäksi tuolla etäisyydellä ~900 m/s ammuttu GB489 on jo transsoonisella alueella, jolloin luoti voi lukemani perusteella käyttäytyä melko paljon eri tavalla kuin laskurit ennustavat.

Tämä on loistava empiirinen havainto AMalta- ja myös mielenkiintoinen benchmarkki 6DOF moottorin ominaisuuksiin liittyen.

Kiertopoikkeamahan ei mitenkään voi aiheuttaa 30cm/0.3mrad sivusiirtymää 900m ->1000m matkalla. Todellinen vaikutus on paremminkin 0.025mrad haarukassa.

Transsoonisiin häiriöihin ja luotia poikkeutaviin "tuntemattomiin voimiin" liittyen- mielenkiintoista huomata raju huononeminen 8g Scenarin dynaamisessa vakaudessa juurikin samalla etäisyysmuutoksella. Huomionarvoista myöskin se että samasta 8.5" rihlasta samalla 905mps lähtönopeudella ammuttuna 900m rajapyykillä 6DOF moottori laskee 8g Scenarin dynaamiseksi vakaudeksi -0.1, ja 9g Scenarille 0.

Mutta- kun matkaa kasvatetaan tuhanteen metriin, ovatkin arvot -2.5 ja -1.  Siis huima 1.5 ero 9g Scenun eduksi.

8g Scenar myös pysyy tässä tilassa 910m - 1190m välisen lentomatkan, jonka jälkeen SD paranee ja jää "sahaamaan" väliä -1.5...-1.9.

En ole ballistikko, mutta SD jopa -2.6 noinkin pitkälle matkalle/lentoajalle kevyelle luodille tuntuu vähältä, ja ainakin transsoonisella alueella liikuttaessa vakaus on tunnetusti tarpeen. Ilmanvastuksen painopisteen raju muutos on tunnetusti epävakauttava tekijä, eikä dynaamisesti epävakaa luoti palaudu hyvin mikäli häiriöitä syntyy.

Dynaaminen epävakaus voi myöskin ilmetä poikkeamina koron ja/tai sivun suhteen, prekessio+nutaatio voi aiheuttaa todella ihmeellisiä vaaputuksia. Olen nähnyt tämän joskus ominkin silmin, vain niukasti vakaalla .308 valojuovaluodilla joka teki spiraalimaista "korkkiruuviliikettä" niin että kierros tapahtui jokaisen n. 200-300m matkalla ja jatkui muuttumattomana niin kauan kuin valojuova paloi. Spiraalin halkaisija silmämuna-arviolla jopa kymmeniä senttejä, mutta luoti lensi silti suoraa linjaa.

Verrokkina, toimivana pisimmillekin matkoille tiedetty 250gr Scenar kaliberissä 338 käy -2.1 arvossa 1210m...1460m välillä, mutta on koko muun lennon reilusti parempi, lähellä -1. Huonoimman dynaamisen vakauden hetki osuu lämärillä myöskin lähes kokonaan supersooniselle alueelle (3DOF M1.0 = 1481m /1000hpa 21C) ja transoonisellekin (n. M1.05...M1) vain häviävän lyhyen hetken. Lentomatkana tämä olisi n. 50m ja lentoaikana n. 0.08 sekuntia.

Toisaalta luodin massa vrt 6.5mm auttaa kompensoimaan esim tuulen aiheuttamia ylimääräisiä häiriöitä joita ei voi mallintaa. Ainakaan itselläni ole kokemusta yhdestäkään rasvatyyneen keliin ammutusta 1400m 338 Lapua- laukauksesta jotta spindriftin (mahdollisesti) epäloogista muutosta voisi vertailla.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: "JokiKarhu"Kertokaas tyhmälle mitä toi "Stability estimation" kertoo? Mulle ei aukea.

http://bisonballistics.com/articles/bullet-stability">http://bisonballistics.com/articles/bullet-stability
<t></t>

JokiKarhu

Kiitos, nyt selkis

JokiKarhu

Yrittäny tässä nyt hieroa tuota Lapuan uutta softaa kohdilleen, mutta jokin menee perseelleen. Eli Lapuan appi antaa ihan eri tulokset kuin mitä Quick Target Unlimited.

Lähtöarvot Tikka T3 / 308win / Lapua Scenar GB432 12g ja V0=760m/s

Lapuan Appi:

Velocity V0 = 760m/s, V600=450m/s

Elevation@600m = 438cm

Quick Target Unlimited:

Drag model G7

Velocity V0 = 760m/s, V600=589m/s

Elevation@600m = 361cm

Qick Target Unlimited:

Drag model G1

Velocity V0 = 760m/s, V600=446m/s

Elevation@600m = 441cm

Mikä mulla on perseellään vai enkö osaa käyttää näitä? Näyttäis että toi Lapuan Appi käyttää laskennassa G1 arvoa. Kumpaa minun siis oikeasti pitäisi uskoa (G1/G7)? Ei oo päässy vielä noin pitkälle testaan radalla...

jsr85

Tältä näyttää QL Lapua Edition. Nopeus ja putoama hyvin lähellä Lapuan puhelin softaa.

Velocity V600=450m/s vs. 448m/s

Elevation@600m = 438cm vs. 438.2cm

Tuo Lapua Edition käyttää luotien tutkadataa kun lataat tiedostot Lapuan sivuilta.

http://www.lapua.com/fi/asiakaspalvelukeskus/ballistiikka/qtu-lapua-edition.html">http://www.lapua.com/fi/asiakaspalveluk ... ition.html">http://www.lapua.com/fi/asiakaspalvelukeskus/ballistiikka/qtu-lapua-edition.html

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170115/67793bb4dd83a0dce5c171e8b1b36607.jpg">

JR
<t></t>