ampumarata aloite

Aloittaja pyrjovuo, elokuu 29, 2016, 22:47

« edellinen - seuraava »

pyrjovuo

Nyt jos koskaan pitää jokaisen ammuntaa harrastavan käydä kansalaisaloite.fi sivulla kannattamassa Pelastakaa ampumaradat aloitetta.

Jos emme reagoi, ei meillä kohta ole ainuttakaan ampumarataa, ja ansaitsemmekin menettää ratamme.

Ratojen sulkijoiden märkä uni on ettemme toimi.

Älkää jättäkö huomiseen, vaan toimikaa heti.

Edellyttäen tietysti että olette ampumaratojen säilymisen kannalla.
Белая смерть

HJu

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2055">https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2055

Linkin takaa löytyy ao. aloite.
Terveisin,

HJu

pyrjovuo

Aika vähän tuntuu ampumaharrastajat välittävän ampumaratojen säilyttämisestä. Muutama käyny kannattamassa aloitetta.

Ei taida olla toivoakaan että saisi sen tarvittavat 50 000 kannatusta.

Olen kuitenkin kirjoittanut asiasta metsästy liittoon, jahti lehdelle, ja parille omalle ampumaseuralle.

Aloite ei tasan tule menemään läpi jos ei porukat ryhdistäydy, ja joka ikinen käy kantamassa kortensa kekoon. Meitä harrastajia on kuitenkin paljon enemmän kuin 50 000 kappaletta.

Tällä menolla kaikenmaailman perättömillä kanteilla suljetaan aina vain lisää ratoja.

No, itse olen jo siirtynyt ratojen puutteessa ihan soille ja järven jäille ampumaan.

3 lähintä rataa on suljettu, ja lähimmälle radalle yli tunnin ajomatka yhteen suuntaan, No thanks.
Белая смерть

Jousimies

Johtuisiko tuo välittämisen puute juurikin siitä että ampumaharrastajat ovat lajeina melkoisen hajallaan ja ratojen tarpeissa ei ole oikein yhtäläistä tarvetta?

Esimerkiksi TA-killan ja muut SRA ampujat voivat nojata PV:n ratoihin, mutta muilla voi olla hankalampaa. Itse olen mieltänyt resreviläisammunnan sillai, että ( teoriassa) siinä vaiheessa kun PV:n tuki ratojen käytön suhteen loppuisi, on se minulle viesti myös siitä, että harjoitteluani ei arvosteta ja voin myydä kaluston pois sekä ampua sitten vaikka jousella lähi metsässä.

Mutta on kyllä mielenkiintoinen pohdinta mistä johtuu että yhtenäinen liike näissä asioissa ei ole kovin näkyvää.
pj vuodet 2022-2025

HJu

Ehkä se johtuu siitä että kun saatiin laki ampumaradoista niin napamiehet olettavat että seuraavaan 25 vuoteen ei tarvitse tehdä enää yhtään mitään. Napamiehethän harvemmin itse mitään harrastavat joten eivät huomaa ratamatkojen pidentymisiä jopa yli 100km päähän kun lähirata suljetaan.

Laki meni metsään siinä kohtaa kun ympäristölainsäädäntöä ei rukattu yhtään. Mitä tekee ampumaratalailla kun ympäristöperusteilla voi kuitenkin torpata minkä tahansa hankkeen aivan hatusta vedetyillä perusteilla.
Terveisin,

HJu

Jousimies

Tunnen kyllä ympäristönsuojelulain mielestäni aika hyvin ja mitä nyt nopsasti vilkaisin tuota 2015 uudistettua ampumaratalakia, niin en minä nyt heti tuosta löytänyt mitään ristiriitaista. YSL näkäkulmasta ympäristöä saa pilata, kunhan sen pilaamisen rajat vaan on sovittu.

Ratalaki ainakin vaikutta siltä että jos nuo ehdot täyttyvät niin lupa on selvä.

Toki ympäristövirkamiehissä on varmasti paljon sellaisia jotka mielellään heittävät kapuloita rattaisiin koska aseet on niin kamalia...jne...

Onko tätä uutta ampumaratalakia jo koeponnistettu ja onko esimerkkejä siitä missä ne radat kaatuu jotenkin alisteisena ympäristönsuojelulaille?
pj vuodet 2022-2025

HJu

Esim Hyvinkään rata. Kalliit mittaukset 5 vuoden välein tästä ikuisuuteen. Kustannus luokkaa 5-10ke/kierros. Mitään ei ttietenkään ole.tähänkään asti löytynyt mutta ehkä jo 2027 ?

SSGn ampumaradan laajentamishakemukseen ja selvittelyyn mennyt tähän mennessä vasta 100 000e ilman että uusista luvista tai edes lopullisesta päätöksestä on tietoakaan.
Terveisin,

HJu

pyrjovuo

Eli Hyvikäällä väsyttävät radan kiinni.

Sama meininki muuallakin.

Sitte ihmetellään kun pikkuhiljaa ampujat siirtyy metsiin ym harjottelemaan, tai koko laji hiljalleen alkaa hiipumaan. Hirvikolarit lisääntyy ym.

No,, toivon todellakin että ko aloite saisi tuulta purjeisiin.
Белая смерть

Jousimies

Oho. Vai niin. Pitääpä lukea lisää noista kohteista.
pj vuodet 2022-2025

taktik

Lainaus käyttäjältä: JousimiesJohtuisiko tuo välittämisen puute juurikin siitä että ampumaharrastajat ovat lajeina melkoisen hajallaan ja ratojen tarpeissa ei ole oikein yhtäläistä tarvetta?

Esimerkiksi TA-killan ja muut SRA ampujat voivat nojata PV:n ratoihin, mutta muilla voi olla hankalampaa...

Voisitko hieman avata tuota viimeistä lausetta. Mille PV:n radoille voi mennä harjoittelemaan esim. SRA:ta vaikkapa Etelä-Suomessa?

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: taktikMille PV:n radoille voi mennä harjoittelemaan esim. SRA:ta vaikkapa Etelä-Suomessa?

En osaa tarkemmin sanoa, mutta oletan että PV radat voivat olla reserviläisammunnoissa käytettävissä. Itse käyn Santahaminassa mutta se nyt ei mitään SRA:ta ole.
pj vuodet 2022-2025

Perkeleen_Luoma

Säkylässä ainakin käydään harjoittelemassa.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: taktikMille PV:n radoille voi mennä harjoittelemaan esim. SRA:ta vaikkapa Etelä-Suomessa?

Upinniemi jos on Kirkres tai Porkka jäsen, vuoroja on useita viikottain liikemaali, pistooli ja kivääriradoille.

Jos jonain päivänä PV päättää ettei radat ole siviilien käytössä niin mun ampumiset loppuu siihen, lähin järkevä rata Upin lisäksi on 100 kilsan päässä ja siinä vaiheessa aletaan harrastamaan jotain muuta. Paikallinen 100 vuotta toiminnassa ollut piekkariratakin loppui vuodenvaihteessa kun maanomistajalla on muita suunnitelmia tälle alueelle.
Kylätason ampuja

HJu

On myös PVn ratoja joista on ympäristölakirajoitusten (mm. vuotuiset laukaisumäärät) PV joutunut häätämääm ressut kokonaan pois jotta pystyisivät edes viranhoitoon liittyvät ammunnat hoitamaan. Muistelen että Kontiolahden rata olisi tällainen mutta on niitä varmasti muitakin.

PV:llä, kuten Ympäristöministeriössäkin, on väkeä joiden suhtautumimem ressuihin vaihtelee rajusti. Osa tekee kaikkensa jossa ressut pääsevät harjoittelemaan ja osaa ei hirveästi kiinnosta. Ja jos ei nappaa niin kaikki on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta järjestää.

Ei Santikseenkaan ole saatu vapaita kiväärivuoroja kesäkuun jälkeen. Aiemmin sovittuja SRA- ja IPSC-kilpailuja on sentään pystytty pitämään. Mitään syytä vuorojen puuttumiselle ei ole ilmoitettu
Terveisin,

HJu

jli

Eikös pienellä porukalla maanomistaja voisi perustaa ns "vähäisen ampumaradan" eli enintään 10 000 laukausta vuodessa? Sen perustaminen lienee käytännössä vain ilmoitus viranomaisille? Laukausmäärä sinänsä on kyllä hiukan huono mittari häiriölle, koska jokainen tietää minkälaisia WTF-fiiliksiä marjastajalle aiheuttaa joku 338LM verrattuna vaikkapa vaimennettuun pienoispistooliin.

Asia ei ole minulle maalaiselle ongelma, kun täällä on neljä ampumarataa jonkun kymmenen kilometrin säteellä ja yhdelläkään ei ole koskaan joutunut jonottamaan minuuttiakaan vaan kohdistukset ja harjoittelut on aina voinut tehdä heti kun on tarvetta ollut. Ymmärrän kyllä ruuhkasuomen tuskan. Nykytilanne ajanee siihen, että pitää vuokrata joku konkurssihalli ja tehdä siitä ampumaurheilukeskus, siirtyä käyttämään yksinomaan kupariluoteja, tai jotain muuta radikaalia.