Kirjoittaja Aihe: .338LM hylsyn tilavuus QL:ssä?  (Luettu 6165 kertaa)

Y-P

  • *
  • Viestejä: 304
.338LM hylsyn tilavuus QL:ssä?
« : Helmikuu 07, 2006, 09:00 »
Kyselyikä jatkuu meikäläisellä..





Jos olen ymmärtänyt oikein (ja toivottavasti olen, muuten alkaa hävettää aika rankasti :oops:) niin QL:ssä hylsyn tilavuuden voi syötää graineina (veden tiheys oletetaan siis vakioksi) / kuutiosentteinä vettä joka juuri mahtuu ammuttuun hylsyyn vuotamatta yli.

QL:n oletusarvo .338LM:n hylsyn tilavuudeksi näytää olevan 108,0 grainia vettä. Mittasin muutamia lapualaisia hylsyjä ja ne sattuivat välille 113,8-114,0 grain. Siis kuuden grainin ero! Tämän kun syöttää ohjelmaan sisään, niin paine- ja nopeuskäyrät heittävät tietysti rajusti alaspäin. Lähtönopeusmittausten perusteella sanoisin kuitenkin että tuo 108 grain -lukema antaa aika lähelle oikeat arvot mulla. Piipun dimensiot on mitattu ja tarkisteltu moneen kertaan.



Kommentoikaapa tätä ja kertokaapa mitä arvoja muut LM -hemmot käytätte lapuan hylsyille QL:ssä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Y-P »
-Y-P-

Poikma

  • *
  • Viestejä: 1.083
338LM
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2006, 09:30 »
Minulla QL antaa 338LM:n oletustilavuudeksi sen 114 gr.... :o
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Poikma »

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2006, 09:52 »
Mulla on yksi erä erittäin tasalaatuisia 338LM hylsyjä. Kerran ammuttuna ja mitattuna n. 20C lämpöisellä vedellä tuottivat keskiarvoksi 114,6gr keskihajonnan ollessa aivan käsittämättömän pieni.



114,6gr + N170 ruudilla ja TRG42 mitoilla QL laskee nopeudet selvästi alle todellisista.



QL:llä olen kuullut vinkkejä lähtönpeuksien fixaamiseksi piippua pidentämällä. En suosittele tätä, sillä silloin max paine ei kasva QL:ssä. Aikaisemmin olen jiirannut ruudin Ba-kerrointa, jolla ollaan saatu paineet ja nopeus kohoamaan.



Koska tapanani on ollut ladata luodit kevyeen rihlakosketukseen olen alkanut QL:n ohjeiden mukaan lisäämään rihlakosketukselle 9000psi:tä aloituspaineeseen. Olen huomannut, että 308 + N150 ja 338 + N170 lataukset osuvat erittäin hyvin kohdilleen vakioarvoilla, kun vain startpressuren on korottanut vastaamaan rihlakosketusta. Lisäksi paineet nousevat samaa kyytiä, joten ei ole niin ilmeistä vaaraa tehdä "Isoa Mälliä" kuin pelkkää piippua pidentämällä.



MSa
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2006, 13:12 kirjoittanut MSa »

Y-P

  • *
  • Viestejä: 304
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2006, 10:33 »
Harrastan myös rihlakosketusta, joten sen aiheuttama paineen nousu voisi selittää jotain. Pakko taas laiskana kysyä, että mistä tuo startpressure -kohta löytyy ohjelmassa?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2006, 08:28 kirjoittanut Y-P »
-Y-P-

jartsu

  • *
  • Viestejä: 461
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2006, 12:50 »
Sieltä mistä ruudinkin vaihdat niin alimmainen juttu mikä sulla on jotain 250bar nyt.



Eikös tuo tilaavuus mitata sillä hylsyllä millä ammutkin. (eli prässätty)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut jartsu »

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2006, 13:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Y-P"

Harrastan myös rihlakosketusta, joten sen aiheuttama paineen nousu voisi selittää jotain. Pakko taas laiskana kysyä, että mistä tuo startpressure -kohta löytyy ohjelmassa?


Löytyy kenties hieman yllättävästi kohdasta "start pressure"



samassa ikkunassa missä syötetään esim ruutipanos...



msa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

Y-P

  • *
  • Viestejä: 304
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2006, 13:16 »
Kiitos QL-ohjeistuksesta jartsulle ja MSa:lle. Kun ei ole QL:ia tässä duunikoneella niin en päässyt heti kokeilemaan. Siksi kysyin..



Tilavuusmitta kyllä käsittääkseni mitataan ammutusta hylsystä koska sehän sen palotilan koko melko tarkasti on. (laukauksessa hylsy turpoaa pesään sisämittoihin kiinni ja sitten vetäytyy heti jonkun satkun takaisin kun paineet laskee) Mulla on tietysti pelkkä kaulasupistus joka ei paljoa tilavuudessa tunnu muutenkaan kun kyseessä on samalla aseella ennenkin ammutut hylsyt..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2006, 08:27 kirjoittanut Y-P »
-Y-P-

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.951
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2006, 18:33 »
Minulla mahtuu 338lm:n hylsyyn vettä 116,6 greiniä omassa aseessa ammuttuun hylsyyn. HUOM: Vesi ei saa nousta kaulan yläreunan yli ja pintajännityksen laskemiseksi kannattaa käyttää muutama pisara Fairya tms. pesuainetta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2006, 07:28 »
Lainaus käyttäjältä: "HJu"
Minulla mahtuu 338lm:n hylsyyn vettä 116,6 greiniä omassa aseessa ammuttuun hylsyyn. HUOM: Vesi ei saa nousta kaulan yläreunan yli ja pintajännityksen laskemiseksi kannattaa käyttää muutama pisara Fairya tms. pesuainetta.


Eikös Jalosen pesittämien LM:mien ole sanottu olevan tiukkoja? 116,6gr (oletettavasti Lapuan hylsyyn) verrattuna vakio TRG:n ammuttuun hylsyyn mahtuvan vajaan 115gr:n viittaisi siihen?



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2006, 07:53 »
Hylsytilavuus vaihtelee eri tuotantoerien välillä aika rajusti joten hylsyntilavuus erojen perusteella ei pysty vetämään johtopäätöksiä pesän tiukkuudesta, ellei tilavuusmittausta tehdä saman tuotantoerän hylsyillä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

Y-P

  • *
  • Viestejä: 304
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2006, 08:26 »
No täytyypä alkaa tilavuuksiakin aktiivisemmin mittailla sitten. Kohta onkin edessä uuden hylsysatsin osto. Tuo rihlakosketus / startpressure -homma muuten ratkaisi tämän topicin alkuperäisen kysymyksen, kokeilin eilen ehtoolla kotona. Kiitosta vaan vielä kerran tutoreille.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Y-P »
-Y-P-

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2006, 12:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Koheltaja"
Hylsytilavuus vaihtelee eri tuotantoerien välillä aika rajusti joten hylsyntilavuus erojen perusteella ei pysty vetämään johtopäätöksiä pesän tiukkuudesta, ellei tilavuusmittausta tehdä saman tuotantoerän hylsyillä.


Totta. Toisaalta on tarkkoja arvoja 308:sta viidestä erästä hylsyjä sekä 338LM:stä 3 erästä. Kaikkien 338LM Lapualaisten keskiarvotilavuus on sattumalta 114,5-114,8gr sisällä. 308lla heittoa on selvästi enemmän.



Voi olla tuuriakin, mutta olen huomannut Lapuan 338LM äärimmäisen tasalaatuisiksi.



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.951
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2006, 19:09 »
: Eikös Jalosen pesittämien LM:mien ole sanottu olevan tiukkoja? 116,6gr (oletettavasti Lapuan hylsyyn) verrattuna vakio TRG:n ammuttuun hylsyyn mahtuvan vajaan 115gr:n viittaisi siihen?



On se pesä sen verran tiukka että vakio-TRG:ssä ammutun täysteholatauksen hylsyistä mahtuu omaan Jaloseen noin joka kolmas hylsy ja nekin on "siinä ja siinä". Täyssupistamalla ne kyllä mahtuu kaikki. Joka tapauksessa vakio-TRG:ssä nimenomaan patruunapesän takapää on väljempi koska siitä ne ammutut hylsyt sitten kanittaa jos niitä minun kivääriin koittaa tunkea ilman supistamista.



Ilmeisesti käytössäni oleva hylsyerä on vähän tilavampaa sorttia. En ole tosin punninnut kymmeniä hylsyjä vaan yhden.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.951
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2006, 19:19 »
Mainittakoon vielä sekin että Lapuan oma 338LM-hylsyspeksi hieman eli tuossa vuosituhannen vaihteen paikkeilla.



Kaupan irtohylsyissä oli jo nykyinen "normaalikanta" mutta Lapuan lataamissa tehdaspatruunoissa oli matalampi ulosvetäjän ura johon ei sopineet kaikki .338LM:n hylsynpitimet.



Nyttemmin hylsyt on vakioituneet ja noita "paksukantaisia" ei taida olla enää hirveästi liikkeellä. Yksi sellainen oli osasyyllinen kun Reddingin 338Lm hylsynpidin sanoi sopimuksen irti viime kesänä meikäläisen lataamossa. Uuden hylsynpitimen sain takuuseen Reddingiltä mutta samalla paksukannat sai porttarin minun latausvälineisiin jatkossa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

MFn

  • *
  • Viestejä: 19
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2006, 16:37 »
Hei,



mitkä ovat "paksukantaisten" ja "normaalikantaisten" 338 LM hylsyjen "strategiset mitat".
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MFn »