Mulla on yksi erä erittäin tasalaatuisia 338LM hylsyjä. Kerran ammuttuna ja mitattuna n. 20C lämpöisellä vedellä tuottivat keskiarvoksi 114,6gr keskihajonnan ollessa aivan käsittämättömän pieni.
114,6gr + N170 ruudilla ja TRG42 mitoilla QL laskee nopeudet selvästi alle todellisista.
QL:llä olen kuullut vinkkejä lähtönpeuksien fixaamiseksi piippua pidentämällä. En suosittele tätä, sillä silloin max paine ei kasva QL:ssä. Aikaisemmin olen jiirannut ruudin Ba-kerrointa, jolla ollaan saatu paineet ja nopeus kohoamaan.
Koska tapanani on ollut ladata luodit kevyeen rihlakosketukseen olen alkanut QL:n ohjeiden mukaan lisäämään rihlakosketukselle 9000psi:tä aloituspaineeseen. Olen huomannut, että 308 + N150 ja 338 + N170 lataukset osuvat erittäin hyvin kohdilleen vakioarvoilla, kun vain startpressuren on korottanut vastaamaan rihlakosketusta. Lisäksi paineet nousevat samaa kyytiä, joten ei ole niin ilmeistä vaaraa tehdä "Isoa Mälliä" kuin pelkkää piippua pidentämällä.
MSa