Budjetti putki ta hommiin?

Aloittaja saku_s-t, huhtikuu 23, 2016, 22:08

« edellinen - seuraava »

HJu

Tottakai USAssa ostaa moni. Suomessakin moni metsästäjä ostaa edelleen sen putken mitä myyjä suosittelee ja siinä on sitten ne napsut mitä siinä on. Europutkissa yleensä senttinaksut/mrad-pohjaiset ja jenkkiputkissa joku tuumapohjainen viritys. Noillahan ei ole mitään väliä jos putki kohdistetaan yhdelle matkalle ja se riittää.
Terveisin,

HJu

jsr85

Sillä onko moa vai mrad ei myöskään ole merkitystä esimerkiksi mun kohdalla kun käytän ohjelmistoa joka kertoo napsujen määrän ja etäisyyden mittaan laserilla (tosin mun meoptassa mrad mildot ristikko) Aiemmin oli pelkkä teippi tornissa jossa matkat merkattuna.

JR
<t></t>

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: HJuTottakai USAssa ostaa moni. Suomessakin moni metsästäjä ostaa edelleen sen putken mitä myyjä suosittelee ja siinä on sitten ne napsut mitä siinä on. Europutkissa yleensä senttinaksut/mrad-pohjaiset ja jenkkiputkissa joku tuumapohjainen viritys. Noillahan ei ole mitään väliä jos putki kohdistetaan yhdelle matkalle ja se riittää.

Tähän mun pitikin kirjoittaa, että SUOMESSA.

Tottakai tuuma mittaa käyttävissä maissa tuo MOA on yhtä hyvä kuin Metrisissä maissa MRAD.

Jenkeissäkin tarkka-ampujista tuntuu kuitenkin moni suosivan MRAD pohjaisia putkia, ainakin mitä videoita tubesta katsoo.

Sinällään MOA:ssa mitään vikaa ole, mutta metristä mittajärjestelmää käyttävissä maissa tuon MRAD on vaan nopeampi käyttää.

Esim Swaroskin Z5 sarjassa ei ole kuin MOA napsulla olevia putkia, ne onkin tehty kaiketi enemmän Yhdysvaltain markkinoille.

Pasi P

Oon pyrkiny selvyyden vuoksi hankkiutumaan eroon MOA säätöisistä putkista ihan kaikkien kiväärien päältä. Ei niiden kanssa tule kun sekaannusta kun on tottunu että se säätö on Mrad pohjainen. Ainoa missä se MOA säätö menis, on sellanen minkä säätöön ei tarvii koskea ikinä kun se on kerran asetettu kohdalleen.

T3 sport

Olen sujuvasti sekakäyttäjä :o molempia löytyy, tosin moapohjaisessa (Elite 4200) on mildot-ristikko ja vielä sfp...

Puhelimessa olevassa softassa on kullekin lataukselle asetuksissa oikeat säädöt. Kunhan vaan valitsee patruunan oikein, ei voi mennä väärin. Mitään ei tarvitse miettiä tai laskea. Kunhan etäisyyden tietää... ja senhän saa mittarilla.

Koheltaja

Eikä pelkästään se kiikarin säätö, vaan ristikon ja säätöjen yhteensopivuus. Mrad on yhteensopiva ja erittäin helppo tehdä korjauksia lennossa tai ampua joko ristikolta tai naksuilla.
Kylätason ampuja

T3 sport

Onhan tuo mil/mil selkeesti helpompi nykyaikaisille matemaattisuusavuttomille, pikku päässälaskujumpalla toki tuosta selviää ihan keskivertokansalainenkin.

Perkeleen_Luoma

Kuitenkin myönsit käyttäväsi ballistiikkalaskuria ja LEM:iä :D

Mieluummin katson lunttilapusta lukemat mrad:eina ja ruuvaan torniin vastaavat lukemat. Jos ei ole aikaa tai maaleja on useita eri etäisyyksillä niin mennään ristikolla. Kyllä niillä tuumasillakin pärjää, mutta ihan sivusta seuranneena ne saa aikaan paljon harmia vrt. 1cm/100m. Sitten vielä se mildot toisessa tasossa samaan yhtälöön. Kaikella tulee toimeen, jos homma on harjoiteltu, mutta vaatii turhia laskuja ja pähkäilyjä. Hitaampaa ja riskejä mennä pieleen.

Mrad torneissa ja ristikossa. Etäisyydet metrinä, kohteen koot milleinä ja Ta-laskukolmio niin ollaan aika "selvillä vesillä".
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

T3 sport

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma
Jos ei ole aikaa tai maaleja on useita eri etäisyyksillä niin mennään ristikolla. ".

Ladatun aseen kanssa touhutessa minulla ei ole koskaan niin kiire etten ehtisi tarkistamaan vaikka kahdesti tähtäystä tai säätöjä ennen laukaisemista, toivottavasti et itsekään luota liikaa muistiin ja ammu muttutumalla ristikolla.

Perkeleen_Luoma

Mutu tuntumalla? Ihan samoilla koroilla ne menee ristikosta kuin tornistakin kun mennään mil/mil konfiguraatiolla.

Ta-harrastajille aikapaine rasteilla on varmaan ihan tuttu juttu. Topicin aihe oli kuitenkin ta-hommat.

galwran

Ääni mil/mil putkille.

Toki shooters moa tai tuuma sataan jaardiin toimii vielä radalla, mutta jos maali on 635 metrissä ja osumat on 23cm ohi, niin mradeilla aika paljon yksinkertaisempi lasku.

HJu

Useinhan se osuma on 0,7 mildottia sivuun ja 2,3 dottia alas. Noita kun alkaa hieromaan 1/4 SMOA -naksuilla kohdilleen päässälaskulla etäisyydellä 475m niin helposti menee pieleen.
Terveisin,

HJu

T3 sport

Lainaus käyttäjältä: galwranÄäni mil/mil putkille.

Toki shooters moa tai tuuma sataan jaardiin toimii vielä radalla, mutta jos maali on 635 metrissä ja osumat on 23cm ohi, niin mradeilla aika paljon yksinkertaisempi lasku.

Millä optiikalla näet 635m:n etä osuma on 23cm vasemmalla?

Onko virhe tapahtunut laskennassa, aseen tarkkuudessa vai kenties olosuhteiden aiheuttamaa?

Oishan se ihanaa jos vaan ruuvista kääntämällä aina osuis samaan reikään! Se ei vaan IRL toteudu edes Tikka 3:lla.

Hätilän ölppäkisan-16 voittajan hajonta oli luokka 50cm/750m.

Perkeleen_Luoma

Vaikka spotterilla, että puolen jasteria meni ohi. Onko väliä, missä virhe on tapahtunut, jos se voidaan korjata ja ottaa uusi yritys?

Edelleen ei olla olutmaljoissa, metsällä tai radalla hieromassa vaan ta-toimintaa harjoittelemassa tai toteuttamassa.

T3 sport

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_LuomaVaikka spotterilla, että puolen jasteria meni ohi. Onko väliä, missä virhe on tapahtunut, jos se voidaan korjata ja ottaa uusi yritys?

Edelleen ei olla olutmaljoissa, metsällä tai radalla hieromassa vaan ta-toimintaa harjoittelemassa tai toteuttamassa.

AAA! Anteeksi maalaisuuteni! Mä vasta hokasin, toimit teoriamuaalimassa.

Mulla on tarkoitus vaan aina osua ekalla, IRL.

I rest my case...