Budjetti putki ta hommiin?

Aloittaja saku_s-t, huhtikuu 23, 2016, 22:08

« edellinen - seuraava »

MTä

Laadukas putki ja laadukas kallistettu pikajalka, esim. Spuhr.

5-10 vuoden sisään olet muuten ostanut kaksi välttävää putkea jalkoineen ja kaksi laadukasta...

Nyt (ja lähitulevaisuudessa) liikkuu laadukkaita vähän käytettyjä putkia käytettynä aika paljon. Jos mieli yhtään malttaa niin varaat rahat ja ostat sopivan, kun tulee myyntiin.

Elu

Lainaus käyttäjältä: mattix - syyskuu 30, 2023, 11:06
Lainaus käyttäjältä: Elu - syyskuu 30, 2023, 07:22
Itselläni ei ole TA putkista kokemusta, joten siksi kyselen alan konkareilta joilla kokemusta näistä on, että jos tuohon listaan lisätään vielä Delta Javelin 4,5-30x56 (MRAD), niin mikä olisi sijoitus tuolla listalla? Onko Delta Optical Stryker HD 4,5-30x56 FFP ja tuon Delta Javelinin laatuero esim. kuvan kirkkaus miten suuri? Eli kannattaako Strykeristä maksaa 600 euroa enemmän kuin Javelinista?

Jos seuraavista kolmesta pitäisi valita TA putki eli Delta Javelin 4,5-30, Meopta Optika 6 4,5-27 tai Vortex PST 5-25, niin minkä valitsisit? Mikä näistä kolmesta on huonoin ja mikä paras ja miksi?
Minulla on Javelin ja PST2 5-25. Lisäksi olen tiiraillut Burriksen ja Optika6 -sarjalaisten läpi. Element Opticsista ei ole kokemusta.

Javelin on näistä paras. Jos Meoptan ristikko on mieluinen, se menee Vortexin edelle, vaikka Vortexin takuu on mahtava. Testaamani kaksi XTR:ää olivat kuvanlaadultaan niin huonoja, että Burtis minun listallani pohjalla.

Javelinia vertaillessa Strykeriin en kuvanlaadullista eroa löytänyt, tosin vertailu ei tapahtunut hämärässä. Itse pidin enemmän Javelinin säädöistä, joten ostin sen.

Javelin vs. PST2 vs. Optika6:
Javelin paras, koska paras kuva, parhaat säädöt, kummankin tornin lukitus, alumiiniläpät ja ok ristikko. Painavin.
Optika6 hyvä kuva, hyvät säädöt, korotornin lukitus, ok / huono ristikko ja ok paino.
PST2 huonoin kuva, paras takuu, ok ristikko, ok paino. Ei tornien lukitusta ja zerotus hanurista.

Vortex kerännyt varmasti eniten kokemuksia näistä kolmesta ressujen keskuudessa. Aika paljon näkyy aseiden päällä.

Javelinin osalta kannattaa hankkiessa tarkistaa, että valo ei sirota ristikkoon mitään kirkkaita kohtia vaan on tasainen.

Optika6 ja Deltan laadusta (=kestävyydestä) paha sanoa mitään. Tuntuu, että niin kalliita kuin halpoja putkia pitää välillä huoltaa.

Kun putkien hinta karkaa yli 2k€, niin uusi tai käytetty Kahles, Steiner tai Schmidt&Bender kiinnostaisi eniten. Ehkä myös uusi Zeiss S3, Leica PRS tai Vortex Razor.

Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Taitaa Javelin mennä hankintalistalle. Hju:kin oli Javelinin kannalla. Javelinia myy tässä suht lähellä Kurre, joten täytyy käydä katsomassa ensin.

Elu

Lainaus käyttäjältä: MTä - syyskuu 30, 2023, 12:27
Laadukas putki ja laadukas kallistettu pikajalka, esim. Spuhr.

5-10 vuoden sisään olet muuten ostanut kaksi välttävää putkea jalkoineen ja kaksi laadukasta...

Nyt (ja lähitulevaisuudessa) liikkuu laadukkaita vähän käytettyjä putkia käytettynä aika paljon. Jos mieli yhtään malttaa niin varaat rahat ja ostat sopivan, kun tulee myyntiin.

Itselläni kokemusta vain optilockeista. Täytyy perehtyä noihin pikajalkoihin, kun vaihtoehtona on joko kaksi edullisempaa putkea tai yksi laadukkaampi putki ja pikajalat.

Ippe69

Meoptalla on myös isompirunkoinen 5-30x56 malli reilun tonnin hintaluokassa. Oletettavasti parempi kuin pienemmät, mutta ei mulla siitä kokemusta ole...
Pienemmät versiot optika6:sta ja pst:stä on vertailussa erittäin hyvällä youtube videolla. Antaa varmaan suuntaa vaikka ei juuri niitä malleja aiokaan ostaa.
PST löytyy nykyään jokatoiselta alan harrastajalta ja on sikäli varma valinta. Itse en tosin tykännyt ollenkaan 5-25x50 mallista kun isoimmilla suurennoksilla kuvanlaatu heikko ja niin tarkka silmän paikasta että käyttö oli rasittavaa. Toki niilläkin on paljon tyytyväisiä käyttäjiä, että saattoi vika olla yksilössä tai minun silmässä. 3-15x44 oli minulle kuitenkin selvästi mieleisempi.
M5 Steineriä ei enää saa uutena, eli vaihtoehtona on M7 ja hinta ~3000e. Minulla oli niistä pienempi versio mutta en ollut siihenkään tyytyväinen MSR2 ristikon takia joten vaihtoon meni. Kannattaa siis kurkkia putken läpi ennen ostopäätöstä, muuten menee herkästi rahaa hukkaan! Tai jos ei tiedä mitä haluaa niin ostaa esim. PST:n mielellään käytettynä joka on helppo myydä eteenpäin juurikaan arvon tippumatta.

HJu

Saman tähtäimen käyttö eri aseiden päällä onnistuu välttävästi kun ammutaan vakiomatkoilla radalla. Jos lähdetään maastoon ampumaan kauemmas ja eri matkoille niin kyllä se tähtäimen siirtely aseen päältä toiselle jää pariin kertaan. Kun zero stoppia ja sivusäätöä ei ole helppo pikanollata niin satunnaisen ratakäytön lisäksi muu yhteiskäyttö ei fiksusti onnistu.

Steiner M5XI 5-25x56 saa vielä kaupan hyllyltä joistain paikoista ja esim Steiner itse mainostaa sitä sivuillaan mutta hintaa on jo oikeasti ja esim valaisun patteri on kummallinen CR2450.

Zeiss S3 4-25x50 FFP on oikeasti hyvä tähtäin ja hintaluokka noin 2500e. Tämä olisi ehkä jopa Steinerin M5XI 5-25x56:sta kiinnostavampi IMHO.

Jos edullisemmat kiinnostaa niin Bushnellin uusi Match Pro ED 5-30x56 voisi olla kiva alle tonnin hintaluokassa. Saatavuus Suomessa vielä olematon.

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Ippe69

Näkyy tuota isompaa M5 Steineriä tosiaan olevan. Pienempää kyselin muistaakseni pari vuotta sitten ja sitä ei enää saanut, sain silloin väärän käsityksen että koko M5-sarjan valmistus olisi lopetettu.
Hinta on kyllä aika lähellä M7 sarjaa, etten kyllä noista kahdesta vanhempaa ostaisi...

Samaa mieltä putken vaihtelusta aseiden välillä. Mieluummin ostaisin ja ostinkin useamman edullisemman putken kuin yhden kalliin jota vaihtelee.
Toki sittemmin ostin vielä yhden arvokkaamman joka on sitten siinä "pääaseessa". Mikä on tosi kiva kun siinä toimii kaikki toisinpäin kuin muissa kiikareissa...

Haukkam

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - syyskuu 30, 2023, 14:32
Meoptalla on myös isompirunkoinen 5-30x56 malli reilun tonnin hintaluokassa. Oletettavasti parempi kuin pienemmät, mutta ei mulla siitä kokemusta ole...
Pienemmät versiot optika6:sta ja pst:stä on vertailussa erittäin hyvällä youtube videolla. Antaa varmaan suuntaa vaikka ei juuri niitä malleja aiokaan ostaa.
PST löytyy nykyään jokatoiselta alan harrastajalta ja on sikäli varma valinta. Itse en tosin tykännyt ollenkaan 5-25x50 mallista kun isoimmilla suurennoksilla kuvanlaatu heikko ja niin tarkka silmän paikasta että käyttö oli rasittavaa. Toki niilläkin on paljon tyytyväisiä käyttäjiä, että saattoi vika olla yksilössä tai minun silmässä. 3-15x44 oli minulle kuitenkin selvästi mieleisempi.
M5 Steineriä ei enää saa uutena, eli vaihtoehtona on M7 ja hinta ~3000e. Minulla oli niistä pienempi versio mutta en ollut siihenkään tyytyväinen MSR2 ristikon takia joten vaihtoon meni. Kannattaa siis kurkkia putken läpi ennen ostopäätöstä, muuten menee herkästi rahaa hukkaan! Tai jos ei tiedä mitä haluaa niin ostaa esim. PST:n mielellään käytettynä joka on helppo myydä eteenpäin juurikaan arvon tippumatta.

Mulla on tuo Optika 6 5-30x56FFP Mrad. jos vertaa PST2 niin mun mielestä pesee 100-0, pitempi silmänetäisyys, hyvä eye box, tunnelointia en oo omasta yksilöstä havainnu, zero stop on näppärä, helppo ja nopee asettaa, torneissa napsut selkeät ja kirkas kuva suurennos alueen läpi, miinusta jos pitää keksiä niin korotornissa ei oo mitään asteikkoa tai indikaattoria mistä selvii millä kierroksella ollaan menossa, mut äkkiäkös tuon käyttää zerossa jos menee sekasin jostain syystä, sivutornissa ei lukitusta niinkuin koro tornissa, mielummin olis toistepäin että lukitus olis sivutornissa.. tuosta mrad ristikosta tykkään, selkee eikä peitä näkökenttää liikoja.. jos jotakin kysymistä tästä mallista niin yritän vastailla parhaani mukaan

Elu

Ettei tämä putken hankinta menisi liian helpoksi, niin millaista retikkeliä suosittelisitte ja miksi, kun esim. näissä kaikissa kolmessa eli Meoptassa, Delta Javelinissa ja Vortex PST:ssä on kaksi erilaista vaihtoehtoa?

Haukkam

Lainaus käyttäjältä: Elu - syyskuu 30, 2023, 17:58
Ettei tämä putken hankinta menisi liian helpoksi, niin millaista retikkeliä suosittelisitte ja miksi, kun esim. näissä kaikissa kolmessa eli Meoptassa, Delta Javelinissa ja Vortex PST:ssä on kaksi erilaista vaihtoehtoa?

no meoptassa ainakin tuo Mrad on ainut vaihtoehto Ta hommiin... ja eiks pstssä oo vaan ebr 7c ainut vaihtoehto, tietysti jos jostakin tuo vanhempi 2c löytyy.. niillä nyt ei hirveesti eroa oo, 7c asteikko tais olla keskeltä tiheämpi. Deltaan ottasin joulukuusen, helpompi ja nopeempi korjausten laskemiseen, tämä oli myös itellä vaihtoehtona mutta mielenkiinnosta otin meoptan

Elu

Lainaus käyttäjältä: Haukkam - syyskuu 30, 2023, 18:07
Lainaus käyttäjältä: Elu - syyskuu 30, 2023, 17:58

no meoptassa ainakin tuo Mrad on ainut vaihtoehto Ta hommiin... ja eiks pstssä oo vaan ebr 7c ainut vaihtoehto, tietysti jos jostakin tuo vanhempi 2c löytyy.. niillä nyt ei hirveesti eroa oo, 7c asteikko tais olla keskeltä tiheämpi. Deltaan ottasin joulukuusen, helpompi ja nopeempi korjausten laskemiseen, tämä oli myös itellä vaihtoehtona mutta mielenkiinnosta otin meoptan

Meoptassa Mildot tai Mrad "joulukuusi. Delta Javelinissa SMR 1 Mrad "joulukuusi" tai SMR 2 Mrad. Vortex PST:ssä EBR-2C Mrad  "joulukuusi" ja  EBR-7C Mrad uudempi "joulukuusi".

HJu

Jos ei harrasta kasa-ammuntaa niin joulukuusiristikko on hyvä. Muun ostamista pitää vähän perustella noissa mainituissa malleissa.
Terveisin,

HJu

Elu

Lainaus käyttäjältä: HJu - syyskuu 30, 2023, 19:17
Jos ei harrasta kasa-ammuntaa niin joulukuusiristikko on hyvä. Muun ostamista pitää vähän perustella noissa mainituissa malleissa.
OK, tällä hetkellä olen kallistumassa kahteen putkeen ja ehkä ensin Delta Javelin ja sitten suosittelemasi Zeiss S3.

HJu

Mihin kivääriin ja käyttöön nuo on tulossa?

Zeissin jälkeen et välttämättä enää ostaisi sitä Javelinia :-)
Terveisin,

HJu

Elu

Lainaus käyttäjältä: HJu - syyskuu 30, 2023, 19:25
Mihin kivääriin ja käyttöön nuo on tulossa?

Zeissin jälkeen et välttämättä enää ostaisi sitä Javelinia :-)

TA ammuntaan ja Javelinia ajattelin H&K SLB 2000 targetiin ja Zeissiä TRG22 päälle. Metsästysaseet on sitten erikseen.

HJu

Noihin aseisiin ja käyttöön oikein passeleita tähtäimiä.
Terveisin,

HJu