Kiikarin "vaimentimenkesto"?

Aloittaja JPa, tammikuu 11, 2006, 08:00

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: MJTästä syystä ehdotankin kohteliaasti ja asiallisesti, että annetaan herrojen JPu ja Koheltaja valita radoilla (Santis, Syndalen, Niinisalo yms...) ensimmäiseksi ampumapaikkansa  :)  :wink: Näin pääsee mahdollisimman kauas herrojen Koheltaja ja JPu tykkitulesta ja kaikenlainen turvamarginaali säilyy   :lol:   :wink: - voi jopa odottaa itseltääkin osumia tauluun  :o   :lol:  :wink:

:D  :lol:  :D  :lol:  :D  :D

Voin lohduttaa sillä että aikansa kutakin eli mun hermo ei yksinkertaisesti kestänyt kolmen vuoden aikana ammuttujen 4000 laukauksen rekyyliä/paineiskuja (300LM ja 338LM) joten kyseiset värkit on mun osalta historiaa, ainakin toistaiseksi.  Kolmas 300LM piippu saatiin tuhottua syksyllä ja silloin lupasin itselleni että ei koskaan enään....

Nyt on koko syksy pidetty taukoa ampumisessa ja kohta se nähdään alkaa hermosto kestämään ampumista ja pystyyko keskittymään muuhunkin kuin rekyyliin ja paineiskuun vai jatketaanko "sairaslomaa" kesän asti. Hiukan on jo alettu antamaan siedätyshoitoa piekkarilla ja 6mmPPC:llä joten kyllä se siitä  :wink:

Nykyään suurin värkki kaapissa on ja tulee olemaan 300WSM ja ettei paineiskuista pääsisi turhan helposti eroon niin toki siinäkin tulee suujarru olemaan piipun suussa  :D
Kylätason ampuja

JL

Lainaus käyttäjältä: JL
Mielipide tosin saattaisi muuttua jos bemarilla ampuisi vaikka sen 10lks putkeen, sillon ammuin vain 3 lks.

Itse itseäni lainaten...

Tosiaankin pointtina tuossa -308 vertauksessa oli tosiaankin tuo BMG:n rekyylituntuma, uskomattoman pehmeä.

Tätä ne isännät ei sitten millään usko jos vaikkapa essolla asiasta väittelee, siksi otin hieman karrikoidun esimerkin.

Milläs muuten olet MVe ampunut, pultti-BMG:llä, puolarilla vai molemmilla?

Onko tuntumassa eroa paljonkin?

Kumma ilmiö muuten TRG:stä, jos suujarrulla paukuttaa 100lks päivässä niin olkapää on mustana illalla vaikka itse ampuessa ei kipua tunnu.

"Kevennettynä" makuulta ilman jarrua ja kiikaria alkaa juhlafiilis olla lopullisesti pilalla jo 20-30lks tienoilla, mutta silti mustelmaa ei tullut.

Mustelman syntyminen ei siis korreloi suoraan itse suorituksen aikana tuntuvaan kivun määrään. Hmmm. jaa-a. Näkyisköhän CAT -scannauksessa jotain kummaa? (muuallakin kuin päässä...)

Osa on varmaan nähnytkin netissä liikkuvan videonpätkän "Taliban Sniper" jossa rimpula arabi kajauttaa sarvikuonopyssyllä.

Ase lentää kädestä, mies persiilleen ja samalla lasi rikki.

Sitten ympyrä-konttausta (shokissa) ja lopuksi repimään ampuma-lasikopin ovenkahvaa, luonnollisesti väärään suuntaan.

Kavereilla on lasien takana erittäin hauskaa ilmeistä päätellen.

Videon ovat tehneet alunperin eräässä yhdistyneiden arabiemiirikuntien emiraatissa vaikuttavat "varakkaat" harrastajat jotka testaavat jouto-aikanaan kaikenlaista kivaa.

Sivuilta löytyy rutkasti mielenkiintoista latausfaktaa, suurriistan metsästysvideoita ja kaikkea mahdollista siltä väliltä.

Videoita on sivulla kymmeniä, suurin osa kuvattu tuon kuuluisan "lasikopin" sisältä.

http://www.accuratereloading.com">http://www.accuratereloading.com

(edit, jaa: nykyään pitää olla rekisteröitynyt että pääsee katselemaan videoita, latausdatat kyllä näkyy. ml 338LM)

Ehkä vaikuttavin videoillakin näkyvä ase on kuitenkin 700 NitroExpress jolla muutama pahaa-aavistamaton pakistanilainenkin pääsee hakemaan vähän rekyylituntumaa.

Suujarru on ilmeisesti poikien mielestä turhaa länsimaista "hapatusta"

Eihän nyt 1000gr/65g luoteja 14000 Joulen energialla sylkevä pienari sellaista tarvi.  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:

http://www.accuratereloading.com/bmg700.jpg">

MVe

Olen päässyt ampumaan neljän eri valmistajan pulttilukkoisella ja kolmen eri valmistajan itselataavalla .50 kaliperisella tai 12,7x107 kaliperisella ja rekyylituntemus tietenkin pulttilukkoisilla on ikävämpi. Terävämpi tuuppaus hieman .338L-M:n tapaan.

Kevyin pulttilukko oli painoltaan luokkaa 10kg kiikareineen ja vielä kohtuu lyhyt pulpup tyyppinen värkki, jolla ampuminen ei ollut aivan nautinto.

Yhteistä kuitenkin on se, että kaikki yli 100ls/pvä on liikaa tämän kokoluokan aseilla.

HJu

Realiteetti omalla kalustolla harrastaville onneksi on että sen enempää 338LM:llä kuin varsinkaan .50BMG:llä ei päivässä  konkurssiuhan vuoksi kovin usein 100 laukausta samana päivänä kerralla tule ammuttua :-) No itseladattuja 338LM:iä nyt joskus mutta enempi harvoin.

Riskinä on tolkuttoman rahan menon lisäksi ainakin 338LM:ssä piipun polttaminen jos nyt ihan putkeen paljon paahtaa. Tai eihän se nyt kerralla kulahda mutta kuluminen kiihtyy lämpötilan mukana.
Terveisin,

HJu