Kärjen Veijon ristikkon vaihdot ja muunnokset.

Aloittaja er, tammikuu 08, 2006, 21:10

« edellinen - seuraava »

er

Terve.  Onkos kellään kokemusta Veijo Kärjen kiikaritähtäin muunnoksista? Tarkoitus olisi muuttaa leupold variIII 3,5-10X40 milldot ristikolle. Kyselin asiaa Kärjeltä ja sanoi homman onnistuvan 90e hintaan. Onko työ laadukasta? Eli pysyykö ristikko paikalaan ja onko ristikko käyttökelpoinen ja mittatarkka. Kyseinen kiikari on palvellut hyvin metsätyskäytössä ja radalla viimeiset 10v.  Tarkoitus on käyttää kiikaria metsätykseen ja tark-ammuntaan jatkossa.
Train hard--->Fight easy

M24

Omakohtaista ei ole, mutta kaverin Kahlesiin Kärki vaihtoi 104- ristikon tilalle  MilDotin jokunen vuosi sitten. Kyseessä tosin oli Kahlesin valmistamat ristikot, ei ns. aftermarket versiot.

Työn laadussa ei ollut moittimista, tähtäin pelasi kuten pitikin.

JpL

Tulikin hyvään väliin tämä topiikki. Ostin itselleni juuri uudestaan Swaron 6-24X50 tähtäimen ja siihen laitan mildotin Kärjellä. Saa nähdä miten menee.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Takuu ainakin luulen

west

takuu varmaa työtä.

en oo koskaan pettyny kärjen työhön.

mulle 3 kiikarin ristikot vaihtanu ukko on edullinen nopea ja ammattilainen

yhteen mil dot

SUOSITTELEN
i am slaughter so i know...

JpL

Mulle Kärki suositteli Swarovskiin milDottia joka laitetaan first focal planeen, eli ristikko suurenee suurennoksen mukaan. Miten noi Kärjen ristikon koot menee, eli pitääkö se MilDotin mittasuhde sulla 10cm/100m paikkansa?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Silent killer

Niin olen samaa mieltä ..kun täällä yksi kommentoija..eli takuu menee varmasti...

Ja minä ainakin ihmettelen että minkä takia täytyy laatu kiikarin ristikkoa muuttaa mil-dotiksi ??? :roll: ..tds ristikko ajaa melkein saman asian  , jos tosissaan ampuu tuonne yli 500 m:iin niin silloin tuosta TDS ristikosta ei ole merkittävää hyötyä.

En epäile Kärjen Veijon ammattimaisuutta , mutta sehän tekee mitä pyydetään  , vaikka hensuun laittaa hiusristikon....

Swaro 6x24x50 on puhtaasti rata ammuntaan soveltuva putki..( Sport ) mikä lisätään tähän malliin kertoo samaa....

Ja Latvalinnustuksessa se pelittää hyvin......

Tuosta FFP systeemiin voin vain todeta että kuinkanhan maali näkyy suurennoksella 24 , tolpat ovat varmaan sähkötolpan paksuiset ..

Kannattaisi hankkia jostain kyseisen putken n.s. "räjäytys kuva" ja tarkastaa että olisiko Swaron oma ristikko kenties "poltettu linssiin" , tätä systeemiähän esiintyy huippu kiikareissa.eli ,ja eli...Hmmm....

Siteeraan tässä lopuksi vielä yleisesti täälläkin topiceissa käytettyä nyrkkisääntöä:- kiikari ja ase on valittava käyttötarkoituksen mukaan-:..

Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni... :wink:
terv: Silent Killer

Koheltaja

Herää kysymys että miksi ostaa 6-24 Swaron ja vaihtaa siihen ristikon jonka mittasuhteista ei ole tietoa ja takuut menee kun lähes samalla rahalla saa Zeiss 6-24X56:sen???????????????
Kylätason ampuja

Silent killer

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaHerää kysymys että miksi ostaa 6-24 Swaron ja vaihtaa siihen ristikon jonka mittasuhteista ei ole tietoa ja takuut menee kun lähes samalla rahalla saa Zeiss 6-24X56:sen???????????????

Juuri naulan kantaan..Ja tuo Zeiss on sitten ihan eri putki kun Swaro , nyt siis puhutaan TA-ammunnasta....Ja Mil-Dot ristikolla varustettua putkea saa ihan mihin hinta luokkaan tahansa.( jos haluaa "säästää" ).

Toivotan onnea ristikon vaihtoon , mutta jos pieleen menee mikä on otettava huomioon , niin siinä tapauksessa kiikarin taru on The End.. :cry:

JpL

Tämö Swarovskijuttu johtuu siitä, että kaveri möi mulle keltaisen pörssin kautta ihan huippukuntoisen Tikka M55 Sporterin 22-250 Rem kaliiperilla ja 2.5 vuotta vanhalla Swaron 6-24X50 Sport tähtäimen kera tonnilla - siis MOLEMMAT yhteensä tuhannella eurolla. Kivääri menee 700 ekulla joten maksoin tuosta Swarosta ihan kohtuullisen 300 euroa  :lol:  :lol:  :lol:

Joskus näinkin...

Jos joku haluaa päästä mildottisesta Zeissistä (Myös Benderi tai NF NXS (nimenomaa NXS)  eroon ja ottaa Swaron vaihdossa, maksan väliä.

Hakkis

Mulla on hieman erinlaisia kokemuksia Kärjen ristikon vaihdosta. Vaihdatin Redfield 6-24X50:seen jossa oli hiusristikko, mildot tyyppisen ristikon. Kiikarin takaisin saatuani olin lentää per******en. Pallot ristikossa oli epäsymmetrisiä ja hiusristikko "rosoinen". Pahinta oli ristikon ympärillä rungossa putken sisäpuolella oleva messingin värinen rinkula. Soitin Kärjelle mikä on homman nimi, niin Kärki kertoi että tervike osat on sen värisiä, ja että on hän joskus maalannut niitä tussilla mustaksi...ei kuulemma pitäs haitata ketään! Minua haittasi, mutta minkäs teet...

Onneksi löytyi kiikarille ostaja jota ei haitannut! Tämä tapahtui joskus about 10 vuotta sitten...toivottavasti työn laatu on parantunut.

Näillä kokemuksilla en Kärjelle kiikariani enään lähettäisi!!

Hakkis

er

Onko kelään muulla Hakkiksen kaltasia kokemuksia. Jos noin on niiin taidan jättää  Leupold Vari XIII 3,5-10X40:sen osalta  homman tekemättä.  Mitä tekee doteilla, jotka eivät ole mittatarkat, jonka kaltaiset Hakkis käsittääkseni sai. Toivottavasti tapaus oli yksittäinen..
Train hard--->Fight easy

PL

Kolme vuotta sitten teetätin Kärjellä Leupoldin 6 x 42 putkeen hiusristikon jossa oli parit dotti-pallot. Sama tulos kuin Hakkiksella. Hiusristikko rosoinen ja pallot epäsymmetrisesti lankaan nähden. Pallojen etäisyydet ristikon keskipisteestä silmämääräisesti kuitenkin oikein.

En enää teetätä ristikkoja.

Jerkko

Kaveri laitatti Kärjellä Kahlesiin mildot ristikon, ilmeisesti kuitenkin alkuperäisen. Ainoa moite joka vaati palautuksen ja korjauksen oli se että ristikko oli silmin nähden kierossa...oli meinannut että ei se haittaa...

Silent killer

No niin kuten kaikki osataan lukea topiceista..niin valmistajan ristikon vaihtaminen ei ole good idea....

Paljon tullee romu putkea , ja Ja Veijo se vaan toteaa , ettei se mitään haittaa.( jos ristikko , pallot on epäsymmetrisiä)... :lol: ..

Oletettavasti hän on jo maksun saanut..

On muistettava kun näitä toimenpiteitä aletaan edes suunnittelemaan se tosi seikka että yrittämällä "säästää" ( sillä uskoakseni nämä ristikon vaihdot ovat vain siksi että halutaan saada/yritetään saada semi-laadusta , full-laatua )....Ja tämähän ei onnistu....

" säästö väärässä paikassa on sama kuin laskisi omiin housuihinsa".. :wink:

Sillä Laadun tae Yleensä on tämänlainen merkki € , ja mitä enemmän näitä on käyttää niin parenpaa saa.. ( ja se on yli 10.000 mummon markkaa   )..Niin tämä on vain Optiikan kohdalla , kiväärien Customoinnista voi saada / saakin hyötyä ja säästöä...

Mutta kukin saa ihan vapaasti "viritellä" minkälaisia ripustuksia vaan kivääreihinsä.. :wink: