Type S kaulasupparin kanssa ongelma

Aloittaja Erä S, elokuu 01, 2015, 21:30

« edellinen - seuraava »

Erä S

Ammutun hylsyn kaula on heittokellolla mitaten täysin keskeinen, mutta kun supistan hylsyn type S kaulasupparilla menee kaula epäkeskeiseksi jopa 0.15 mm. Olen kokeillut kolmella erikokoisella bushingilla ja aina sama lopputulos. Holkki on säädetty ohjeen mukaan ja bushing on hitusen irrallaan pesässään, kuten pitääkin. Onko vaan niin, että tuo epäkeskeisyys menee kaulasupparin toleranssiin, olenko saanut sekundaa, vai missä vika piilee?

HJu

Koska kaulasuppari supistaa vain kaulan niin ei varsinaisesti yllätä. Itse olen käyttänyt aina täyssupistavia S-type -holkkeja. En kyllä ole heittokellolla koskaan tehnyt ennen/jälkeen mittauksia.

En olisi kovin huolissani ellei kasat sitten leviä pahasti taululla.
Terveisin,

HJu

MikaS

Lihjausheittoa voi tulla myös puristimen linjauksista ja/tai hylsynpitimestä.

Erä S

Kokeilen seuraavaksi sorvata hylsynkaulat ja teen uudet mittaukset ja pitänee kokeilla myös toista prässiä ja hylsynpidintä.

Kimi

Kokeile avata holkin yläruuvia esim 1/2 kierrosta jotta bushing-holkki pääsee liikkumaan vapaammin. Tämä on usein pienentänyt hylsynkaulan runoutia. Pieni osa supistamatonta (esim 1-2 mm) hylsynkaulaa ei haittaa luodin pysymistä hylsyssä mutta parantaa luodin asettumista suoraan. Olen myös huomannut, että joskus ensimmäisten (n 10 kpl) kaulasupistettujen hylsyjen runout on suurempi kuin siitä seuraavien hylsyjen runout. Loppupeleissä tärkeämpää kuin supistettujen hyslynkaulojen runout on ladatun patruunan runout eli kannattaa ladata erä (esim 10 kpl) patruunoita ja tehdä mittauksia. Ainakin Reddingin Competition Seater Die suoristaa kokonaisrunoutia jonkin verran.

Grs

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta sivuaa läheltä. Olen laittamassa latausvälineitä, eli sitä varsinaista omaa luottolatausta ei ole vielä olemassa. Löytyy kuitenkin omalla aseella ammuttuja hylsyjä ja tehtaan lataamia 8g scenareita tuohon sweduun. Eli mistä tiedän mikä olisi oikena kokoinen bushing holkki tuohon kun tarkoituksena on ladata tuohon swduun 8g scenaria lapuan hylsyihin. Voinko mitata sen noista valmiista panoksista vai miten mitataan?

Poikma

Mittaat luoditetun patruunan kaulan digitönärillä, muutat mitan tuumiksi ja vähennät siitä 0,001-0,002" ja tällä mitalla tilaat bushingin (tai kaksi eri kokoista).

Valistunut arvaus on että saat kaulan mitaksi luokkaa 0,293" ja siitä kun vähennät 0,001-0,002" saadaan bushingiksi 0,291-0,292".

jpniemi

0.294  puristaa 1"tuhannesosan, esim 7.8g scenaria. Sillä olen ladannut ongelmitta.

VilleV

Mulla kokemuksena kahdesta .264 aseesta, että molemmissa .293 armottomasti liian löysä, .292 menetteli ja .291 alkoi olla jo sellainen ettei tarvinnut silkkihasikkain kohdella patruunoita. Supistusaste molemmissa kevyt.

Terveisin,

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

jpniemi

Onko type s runnout ongelma selvinnyt ?

Tuo puristus riippu hylsynkaulan seinämävahvuudesta sekä käytetyn luodin halkaisiasta. Jos käyttää hylsyjä eri sarjasta /eri valmistajalta sekaisin niin taitaa tulla vaihtelua bushningiin.

Tuo yllämainittu 0,294 on käytössä Lapuan tehdasuusiin hylsyihin , niissä tehtaan bushning oli 0,291.

Erä S

Ongelma ratkesi kun piirsin tussilla muutamaan hylsyyn viivan merkiksi, sitten supistin hylsyt piirtämäni merkki samaan suuntaan osoittaen hylsynpitimessä  ja mittasin runoutin, joka oli suurimmillaan jokaisessa hylsyssä samassa kohdassa. Holkki siis oli maanantaina tehty.