Main Menu

.22 "TA-ase" ??

Aloittaja Egor, joulukuu 27, 2005, 15:38

« edellinen - seuraava »

Ärmätti

kyllä mulla ainakin pelaa kuin enkeli 41cm paksu piippu (tactical malli). vaimentimena työstökeskuksen SAK. yleensäkkin vaimentaja lisää liikkuvien nopeutta eli toiminta varmuus siltä osin kasvaa. ertyisen nopeilla paukuilla voi sitten tulla häiriöitä. lisäksi sotkee tietysti hieman enemmän

One Shot

Ei varmaankaan ole toiminnan kannalta suuria eroja "normaalin" ja tacticalin välillä? Tarkoitus olisi käyttää lähinnä aliäänisiä ja 330-350 nopeuksilla kulkevia morkuloita, luulisi toimivan. Minkälaista putkea käytät päällä ja oletko vaihtanut tukkia tai muuta viriosaa? Ja mitä itse tykkäät syöttää Rugerille ja millaisilla tuloksilla?

Ärmätti

ei varmasti ole eroa pidemmän ja lyhemmän välillä muuten aseet on samat. Hoguen tukki se vakio ja mukana tulleet etujalat. Molemmat ajavat asiansa täysin. Kiikari on Nikon prostaff 3-9x50 BDC. Toi BDC ristikko on pirun hyvä piekkarille kun ampuu eri etäisyyksille. Lippaissa kanattaa pysytellä niissä joissa on "steel lipsit". syöttää orkkis lippaalla aika hyvin myös winsun subsinic hp, käynti on luokkaa 50-75mm/100m/ 10lk. No sehän ei riitä mihinkään. Center x (valikoitu erä) käy jo 25-35mm väliin. Aseen toleranssin tekee vaan kärpäsiä piekkarilla sinne tänne eli yksi tai 2 /10 lauk nakkaa hieman. ei ole patruunasta tai ampujasta johtuvaa sillä esim toinen testattu erä Midas L käy kisa aseessa ca 5,2mm/50m ja rugerissakin 15mm luokkaa 50m. kärpäsiä vähemmän L midaksessa. Ilmeisesti pesitty keskitetymmin kun on luodiltaan paksumpi. Yllättävän tarkka on 1/2 piekkariksi kuitenkin siksi sellaisen ostin  :wink:  niin ja toimiikin vielä joka on aika harvinaista piekkareissa. kyyhkyjahdissa testattu ja subsonic hp sortaa hyvin vielä 173m päästä.

Virittelystä vielä: saan säätä muuta kalusto jo niin paljon että ällöttää, joten tämä ase tehtiin ampumista varten ei virittelyä varten. Toimii ihan mainiosti ns tehdas viritettynä. niin no tulihan se vaimennin jo laitettua. Kiikariakin vois päivittää mutta tämä toimii ihan ok.

One Shot

Itsellä on tällä hetkellä Nikko Stirling 3-9x40ao malli normi duplexilla, voisi olla taktisempi ristikko. Jos hilut saisi kasaan voisin asetella tuohon Bushnellin 6500 elite sarjan 2,5-16x50 mallin mil-dotilla, suoriutuisi kaikilla meikäläisen osa-alueilla.  8)  Nyt on itse tullut tikkailtua Federalin standardilla n. 20mm/50m/10lks. Ampujan säänlukutaidoista johtuen "kasa" @ 100m/10lks on siinä 5-8cm paikkeilla. Kyyhkyjahdissa tuo on itsellä palvellut ihan miehekkäästi sinne 100m matkalle, joka on itsellä mukavuusalueen rajoilla.  :oops: Ostoslistalla majailee uusi putki, uutta tukkia ja varalippaita teräshuulilla sekä sitä äänenvaimenninta täytyy harkita.  :wink:

Kosanderi

Itse hankin kanssa 10/22:sen vuonna 2007 ja sillä on nyt ammuttu joitain kymmeniä tuhansia laukauksia. Oma vekotin toimii kaikkein luotettavimmin ihan tavallisen nopeusluokan patruunoilla, kuten CCI Standard, jota siitä on pääosin tullut laskettua läpi. Osa nopeista paukuista ei sitten toimi ollenkaan. Vaimennin ei vaikuta asiaan mitenkään. Samaten paras yleistarkkuus tulee noilla normipaukuilla. Parhaat kasat muistaakseni ammuttu Lapua Master L:llä.

Varalippaiksi muuten suosittelen Ruger BX-25:sia, jos jotain 10 suurempaa hakee. Mulla on niitä nyt 6 kappaletta, ja toimii paljon paremmin mun aseessa, kuin uudet Butler Creek Steel Lips-lippaat. Mulla on myös pari hieman vanhempaa erää olevaa hyvin toimivaa BCSL-lipasta, mutta toisin kuin BX-25, ne eivät ole huoltopurettavia. Ja jos haluaa hyvän tukin, niin se kannattaa tehdä itse alumiinista. :wink:

One Shot

Minun 10/22:lla on laskettu noin 1000 laukausta, hieman alle. Oikein nolottaa kun on niin nuori vielä.  :wink: Ratakäyttöön olisi tarkoitus hankkia 25 patruskin lippaita, juuri niitä Rugerin omia tai BC:n steel lipsejä. Tukkiasiaan, minulle ei ole suotu metallityöstäjän lahjoja ja siksi en omista sellaisia laitteita. Puuta osaan jonkin verran käsitellä ja mielessä pyörii jotain McMillanin A5 mallisesta takaosasta + etuosaan hieman Thompsonin m1928 näköistä etukahvaa ja tietenkin kiinnityskohdat bipodille. Massapetaus voisi kruunata tämän hulluttelun?  :think:

Kosanderi

Hyviä pointteja JPU:lta.

Ongelma tavan 10/22:sen kohdalla tulee kuitenkin mielestäni aivan toisesta syystä. Lukonkehyksen kiinnitys tapahtuu tukkiin vain yhdesta kohtaa - lukonkehyksen etureunasta. Samaten alkuperäinen lukonkehys on valualumiinia, joka omasta mielestäni on todella huonoa tavaraa vetolujuutta ja leikkausvoimia ajatellen. Varmaankin tästä syystä kaikissa tavan 10/22-tukeissa piippu on tuettu tukin päähän asti :think: . Luottamuspula tuon lukonkehyksen kykyyn kestää koko 0.92" piipun paino yksikseen ajoi ratkaisuun tukea piippu noin 5 senttiä lukonkehyksestä eteenpäin samaan alumiiniseen petauspalikkaan, jonka sisään lukonkehys istutettiin.

Loppujen lopuksi tuli mieleen, että miksi tehdä petauspalikkaa, kun se petauspalikka voisi aivan yhtä hyvin olla tukin runkona. No siitä se idea sitten lähti, ja tuohon runkoon erikseen kiinni pari palikkaa, josta muodostui perälaite, puinen ansu-tyyppinen DIY-kahva (mäntykoolingista :lol: ) ja muutama erilainen etutukki. Etutukin sisälle tein jäykkyyden vuoksi alumiinisen kiskon, johon saa sitten kivasti laitettua mahdollisia tarvikekiskojakin kiinni, ja jonka saa helposti siihen tukin runkoon kiinni. Koska säädettävä poskipakka on pakko olla, samaten kuin säädettävä perälaite, ei niiden muidenkaan ihon kanssa kosketuksissa olevien osien tekeminen puusta ole homma eikä mikään.

Ja kas - Kun ite tekee, saa sellasen kun tulee. Näin meillä on taktinen moduläärinen 10/22-tukki, joka säätyy tarvittaessa joka suuntaan, ei vääntele sään tai tuennan mukaan piippua(melkeen freefloat), tukee lukkorunkoa ja massaa on koko aseella 16" 0,92" piipulla, Leupold 10x40 Mark 4-kiikarilla jalkoineen ja tyhjän BX25-lippaan kanssa erään kisan sääntöjen mukaisesti alle 4kg, josta tukin paino on noin 700g. Hintaa tukille tuli itse tehtynä 37,50€. Aikaa tosin paloi jonnin verran suunnitteluun ja valmistukseen, mutta mitäpä en tekisi harrastukseni eteen. :wink:

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=1080&start=100#p27658">Kuvakin löytyy muutaman vuoden takaa.

Ko. setti käytössä vasurin puoleisella joukkueella.

Videossa muuten tukin "naku-versio", jossa takatukin päältä puuttuu tuolla reissulla tarpeettomat puupinnat. Paremman tuen edestä antava ja bipodin kiinnityksen mahdollistava etutukki on vaihdettu kisaan sopivaksi.

Muttajuu - mun kohdallani toimii, muiden kohdalla ehkä ei...

Ja ennenkuin unohdan. Jardin 1 paunan koneisto tossa vekottimessa on ihana. Muitakin hyviä koneistoja on varmasti olemassa, mutta kun ite tykkään etuvedottomasta laukasusta, niin mulle Jard osui kuin nyrkki silmään. :mrgreen:

Ongelmaksi sen kohdalla voi kuitenkin osua hanan jousen katkeaminen, joka mulla tapahtui noin 12 000 laukauksen jälkeen. Uutta jousta kun ei tahtonut saada mistään, niin tein sitten muutaman oman, jolla tuli ammuttua muutama 10 tuhatta lisää. Nyttemmin olen sitten saanut noita jousia hankittua välikäden kautta.

HJu

Tässä nyt pari näkemystä itselataavasta 22:sta avotähtäimillä.

http://aijaa.com/001169688562">

.22Lr -versio on tuo alempi eli Ruger 10/22T johon on vaihdettu tukki. Ei mene kyllä RTC-kisan painorajoihin edes ilman optiikkaa. Velocitor patruunoilla antaa sen verran napsakan rekyyliin että käy "melkeinpä" komppiarskasimulaattorista. Ongelmana toiminta-ammunnoissa on huono varmistinsysteemi joka on vieläpä tehty vasenkätistä vähemmistöä sorsien (vaihtopalikkaa on olemassa, en ole kerennyt hankkimaan). Laukaisun laitoin kuvan oton jälkeen Power Customin palikoilla uusiksi. En ole mittaillut laukausvastusta mutta kai se jotain 1,5 kilon paikkeilla on simuloiden noita SRA-pyssyjen laukaisuja kohtuullisen uskottavasti. Joka tapauksessa lähes olematon etuveto ja jälkiveto eikä rahise.

On siihen saatu sittemmin myös huippulaadukas ZOS 3-9X40 AO mildoteilla. Tähtäinlinja on vieläkin korkeampi kuin arkoissa yleensä.
Terveisin,

HJu

väänä

Tarkoituksena laittaa cz 453 herkistimellä 22lr. Onko porukka istutellut millaisia tukkeja kys kapineisiin? Vakio tukki ei oikein miellytä. Toki jos sitä hieman muokkais lasikuidulla ja hartsilla mutta pistoolikahva voi olla ongelmallisempi tehdä miellyttäväksi. Mites kiikari politiikka mikä on käyvä piekkari hommiin jos ajatellaan että säätörummut ois ta hommissa hyvä olla ja semmonen joka mielellään säätöjen ym muiden puolesta toimisi ja kestäisi.

galwran

Oletteko muuten päivittäneet 10/22:n laatikkoa, tai siis vaihtaneet parempaan?

En tarkoita noita settejä, joissa vanhan laatikon päälle tulee uusi runko, vaan ihan erillistä laatikkoa. Esim. Nordic componentsin setti on kyllä hieno, mutta kevytmetalliosat jäävät siinäkin tärkeän rooliin.

Onkos jollakulla kokemusta ja suosituksia?

ursuslaine

Itse tilasin Boyds:lta "zetoriin" Tactical tukin, tukki on 452:sen. Dremeliä ja massaa sopivasti vuorotellen, niin istuu kun tauti. Nopea toimitus oli ko. firmalla,(9vrk.) ja tukki tullissa. :D

puppezed

Lainaus käyttäjältä: ursuslaineItse tilasin Boyds:lta "zetoriin" Tactical tukin, tukki on 452:sen. Dremeliä ja massaa sopivasti vuorotellen, niin istuu kun tauti. Nopea toimitus oli ko. firmalla,(9vrk.) ja tukki tullissa. :D

Aikaisemmin noita tuolta sai, mutta nyt kyseisen tukkimallin kohdalla lukee että "INTERNATIONAL ORDERS FOR THIS PRODUCT WILL NOT BE PROCESSED." Ilmeisesti avainsana tactical on sen verran saatanasta että vienti on pantu pannaan.

HJu

10/22:n lukonkehys on luvanvarainen osa niin Suomessa kuin USAssa. Uuden kehyksen ostaminen USAsta on yhtä helppoa ja halpaa kun kokonaisen aseen. Eli ei mitään järkeä.

UKssa myös joku paja tekee Rugeriin lukonkehyksiä. Hinta tai lupapolitiikka ei niidenkään osalta varsinaisesti suosi harrastuksia.
Terveisin,

HJu

K.Helin

KIDD Supergrade Receiver on ainakin teoriassa kuvien ja tuoteselosteen mukaan paras kehys mitä tehdään.

Jos remarin 700:sesta pitäisi keksiä yhtä laadukas ja yksiosainen kehys niin sitä kuvastaisi parhaiten Surgeon Actions.

Kidd tekee kanssa muita tosi hyviä osia 10/22:seen. Ainakin heidän laukaisukoneistostaan minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa,

mutta TRG:n laukaisu on silti vielä hiukan edellä.

http://www.rudefatdog.com">http://www.rudefatdog.com myy ainakin joitain Kidd 10/22:sen osia. Kun itse lähden joskus rakentamaan

kokonaan uutta 10/22:sta niin raudat tulee olemaan pelkästään Kidd:in muuten paitsi piippu tulee Liljalta.

juhani

cz 452/455 raudoille saa näköjään grs tukkia,itellä tikassa moinen ja ei moitteen sijaa,uskoisin että sesnan käsiteltävyys vakioon muuttuu kivasti....