Lupa 50BMG:lle

Aloittaja SIIDA, kesäkuu 14, 2015, 23:10

« edellinen - seuraava »

Perkeleen_Luoma

No hyvä olisi esim osoittaa missä meinaat sillä ampua.

Ja toki todistus harrastuneisuudesta.

Virkailijaa varmasti myös kiinnostaa miksi. 50bmg?
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

MMä

PV radoilla tai ei muuten sitten ammuta .50BMG:llä millään vuoroilla tai missään TA-veh tapahtumassa.

PE käsky AG22911 / 1.11.2010

http://www.xn--reservilisliitto-2nb.fi/files/7769/1011_yhtenaistamiskasky_V1.pdf">http://www.xn--reservilisliitto-2nb.fi/ ... sky_V1.pdf">http://www.xn--reservilisliitto-2nb.fi/files/7769/1011_yhtenaistamiskasky_V1.pdf

LSa

"Poikkeamiseen tässä asiakirjassa käsketyistä toimenpiteistä voidaan hakea lupaa Pääesikunnan Henkilöstöosastolta."

MMä

Lainaus käyttäjältä: LSa"Poikkeamiseen tässä asiakirjassa käsketyistä toimenpiteistä voidaan hakea lupaa Pääesikunnan Henkilöstöosastolta."

Kun näytät sen poikkeusluvan niin uskon. Nimim.

"aika monta vuotta sotilasvirassa"

LSa

Pakko sanoa, että jos joku MULLE näyttäisi moisen poikkeusluvan, niin pitäisin sitä väärennöksenä.

:D

MMä

Lainaus käyttäjältä: LSaPakko sanoa, että jos joku MULLE näyttäisi moisen poikkeusluvan, niin pitäisin sitä väärennöksenä.

:D

Sama vika. Jo moisen printin näkisi täytyisi käydä virallisesta arkistojärjestelmästä tarkastamassa että ei ole väärennös...

LSa

...ja silti jäisi olo, että järjestelmään on hakkeroitu moisen lupaväärennöksen istuttamiseksi. :D

Summa summarum: Ei just kannata luottaa siihen, että PV:n radoilla pääsisi viiskymppistä ulkoiluttamaan.

roadwarrior

Ihan mielenkiinnosta, miksi .50 eikä .338?

Ukko

No tässä tulee koko suomen aseharrastuksen hienoudet esiin. Joko heti vedetään matto jalkojen alta että ei ole rataa missä ampua vaikka teknisesti poikkeus lupa olisi mahdollista saada esim sinne armeijan radalle. No se onko se käytännössä mahdollista on eri asia mutta eikö meidän velvollisuus olisi kanssa harrastajaa auttaa asiassa eikä vain inttää vastaan ettei onnistu. Ja minusta syyksi pitää riittää se että sellaisen haluaa eikä .338 lapuaa oli siinä järkeä tai ei.

Valitettavasti en osaa itse auttaa 50bng luvan saannissa mutta minulla on lupa .600 kaliiperin metsästys kivääriin ja senkin lupien saaminen onnistui kohtuullisen nätisti. Paikallinen poliisi sanoi heti kun vein laput rakennusluvasta että yli .50 cal aseisiin ei saa lupia kuin erikoissyyllä ja kun tein selvityksen aseesta niin luvat tuli. Aluksi oli puhe radoista ja aseen rakennuslupaan tuli ehdoksi että aseella saa ampua vain radoilla joissa kaliiperi on hyväksytty mutta valitin tästä ja kantoluvasta tuo kohta oli jätetty pois. Tuo pykälä ei ole mitenkään riippuvainen aseen kantolupaan. Vähän sama kuin kantoluvassa olisi merkintä että aseella saa metsästää vain seurojen mailla missä on lupa käyttää haulikkoa. Tämä on radan valvojan ja käyttäjän välinen asia mutta ei kantoluvan myöntäjän. No onhan itselaavien aseiden lupiinkin merkitty rajoitus lippaan maksimi koosta vaikka mitään perustetta luvan myöntäjällä tälläistä ei ole rajata. Radalla on täysin laillista harjoitella millä lippaan koolla tahansa ja metsästys laki määrittelee lippaan koon metsästettäessä.  Mutta suotavaa on löytää joku rata lähistöltä missä sillä saa ampua ja tuoda se julki luvan haussa. Sitä en osaa sanoa mikä rata kysyjän lähellä on tälläinen. Minun ei tätä tarvinnut mitenkään todistaa kun alkuperäiseen aseen rakennuslupaan tuo oli merkitty mutta tarkastuksessa tästä valitin ja homma selvisi sillä. Niin ja käyttöperusteet minulla oli vaarallinen suurriista ulkomailla sekä hirvi ja karhu suomessa niin alkuperäiseen lupaan oli merkitty vain nuo ulkomaan kohteet ja sen sain myös poistettua luvasta koska siihenkään luvan myöntäjällä ei riittänyt valtuudet. Se jos olisin hakenut lupaa linnustukseen tuskin olisi mennyt läpi mutta kun käyttötarkoitus tulee hyväksytysti määriteltyä ei luvan myöntäjä oikein voi oma ehtoisesti laillisia käyttökohteita rajata pois. Tai voihan luvan myöntäjä tehdä mitä haluaa mutta asiasta kannattaa valittaa. Kaikista näistä asioista tarkastus hetkellä keskusteltiin erittäin sivistyneellä tunnelmalla ja tarkastava poliisi oli samaa mieltä asioista ja nämä muutoksen merkittiin lupaan ja ainakaan itsellä ei ole mitään valittamista asiasta. Sain kyllä hyvää ja asian tuntevaa palvelua.

Vaikkakin kyse on metsästys kivääristä niin lakiteknisesti kyse on kuitenkin lähes samasta asiasta. Käytännön maksimi joulet on hyvin lähellä noilla minun .600:lla ja 50bmg:llä toisiaan.

Perkeleen_Luoma

Ei tässä kukaan ole toisen haaveita torppaamassa.

Mun puolesta voi laittaa luvat vaikka 20mm IT-kanuunaan.

Se vain maksaa 79€, joten se kannattaa perustella järkevästi.

Asia pv:n radoista oli ihan reilua ottaa esille ja poikkeuslupa menettelykin kerrottiin.

Ja kuten todettu todennäköisesti virkailijaakin kiinnostaa miksi. 50bmg?

Metsästys hommissa lupien perustelu on helpompaa kuin esim. ta-harrastuksessa, jota jotkut pitää turhana räiskimisenä eikä ymmärä miksei sitä voi tehdä piekkarilla, kun se tulisi halvemmaksikin.

Jos joku kysyy miksei. 338lm riitä niin ei siitä kannatta herneitä ottaa.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

roadwarrior

Joo tarkoitukseni ei toki ollut kenellekkään vittuilla tai aukoa päätä.

Kysymyksen idea oli että kun tiedossa on "lupapolitiikan hankaluudet" kyseistä kaliiperia kohtaan ja sen ballistiset ym. ominaisuudet ta-käytössä vert. .338 ovat kuitenkin suht lähellä toisiaan, pahvinpuhkonnassa ei antimateriaominaisuutta tarvitse.  

Syyksi minulle kelpaa että koska haluan, ei siinä mitään, itse Barretin .50:llä muutaman kerran ampuneena tiedän kuinka kivaa touhua se on. Mutta niin on .338:kin ja huomattavasti helpommin on ratoja moisille.

Aika monesta suusta kuullut tuon "ta ja metsästys" käytön eron vaikutuksen luvan saantiin. Vaikuttaahan se ei saisi, mutta ilmeisesti on huomattavasti helpompaa perustella suurristalla kuin ta-harjoittelulla.

Ukko

Kuten myös ei ollut kenenkään mieltä pahoittaa ja kommenttini oli tarkoitettu yleisesti kaikille.

Muistakaa että on olemassa muitakin vastauksia kuin ei , ei onnistu, ei kannata, osta 308 T3, miksi tai ei mitään järkeä. Helppoa kaikki ei ole mutta suurin osa mahdollista.

HJu

Niclas kysyi pitääkö 50 BMG:tä perustella enemmän kuin tarkkuuskivääriä. Vastaus selviää paikalliselta lupapäälliköltä. Luultavasti vähän kyselevät. Tiedän kyllä että espoolainen resups.yhdistys on hakenut ja saanut luvat 50BMG TT2-tarkkuuskivääriin Espoossa. Lähin sallittu ampumapaikka taitaa löytyä Iittalasta jossa max 300m rata.

Lupaviskaali voi kysyä sitäkin että millaisella pankkilainalla ase on ajateltu maksaa. Useimmat tarkkuusmallit maksavat +5000e, jopa +10000e ja hinta ei vielä sisällä tähtäintä. Ampuminen maksaa itseladattunakin helposti 5e/lks jos komponentteina käyttää mitään laatukampetta.

Aikoinaan noihin sai helpommin lupia mutta en koskaan ole noista oikein innostunut. Mutta makuasioita jos tykkää +10kg painavista aseista joiden ominaistarkkuus tehdaspatruunoilla on kahden ja kolmen MOAn paikkeilla ja joilla saa aika harvassa paikassa edes ampua. Puhumattakaan rekyylistä ja a-tarvikkeen hinnoista :-)

Eli lupia on Espoossa myönnetty.
Terveisin,

HJu

MMä

Omasta puolestani toin vain esille sen että moni TA-harrastaja käy killan tai MPK:n järjestämissä ampumapäivissä Intin alueilla, jotta pääsisi ampumaan kauemmas kun 300m:n. Halusin tuoda esille että esim tämä toiminta ei onnistu tällä hetkellä .50BMG:llä, koska KAIKESSA reserviläisten ampumatoiminnassa (siis myös ampuma-alueella) on käskyllä rajoitettu yläkaliperiksi .338LM.

Jokainen hankkikoot kiväärin joka tuntee tarvitsevansa ja käyttäkööt sitä kaikkiin laillisiin käyttötarkoituksiin... Ei ole minulta pois, mutta kannattaa realiteettit myös tunnustaa. Koen myös hyväksi että PV:n linjasta kerrotaan ihan kiertelemättä: itse en halua esim. ollessani viranpuolesta valvomassa reserviläistapahtumaa kuunnella kiukuttelua ("kun minä luulin") miksi juuri tällä pyssyllä ei tässä harjoituksessa saa ampua.

Slowhand

Lainaus käyttäjältä: MMäOmasta puolestani toin vain esille sen että moni TA-harrastaja käy killan tai MPK:n järjestämissä ampumapäivissä Intin alueilla, jotta pääsisi ampumaan kauemmas kun 300m:n. Halusin tuoda esille että esim tämä toiminta ei onnistu tällä hetkellä .50BMG:llä, koska KAIKESSA reserviläisten ampumatoiminnassa (siis myös ampuma-alueella) on käskyllä rajoitettu yläkaliperiksi .338LM.

Ylitornion ta-kursseilla ja ammunta päivillä ei ole kaliperi rajoituksia. Kurssit löytyy MPK:n kalenterista.