rihlannousu?

Aloittaja torrehaa, helmikuu 24, 2015, 13:51

« edellinen - seuraava »

torrehaa

jos hurrimauserin mielisin valmistaa ihan itelle niin laitettaisiinko rihlannousuksi WLn valikoimista 8" 9" vaiko 10"

Mieli ois ammuskella tarkasti 300m ja raskaampaa kuulaa 10g paikkeilla..mitä perusScenaria onkaan olemassa..aliäänikokeet tottakai myöskin joten ehkä jyrkin mahdollinen 8".. :think:

JTL

No Berger ainakin antaa sivuillaan ohjeeksi 8" jos meinaa esim. heidän 140gr luoteja käyttää. 8" nousu ei vaikuta vielä ylijyrkältä mm. 6.5g Scenarillekaan, vaan käy hienosti. Lieneekö hiukan lisää kuparointia tuo jyrkkä nousu huimimmilla latauksilla. Ei kyllä tule antamillasi reunaehdoilla mieleen syytä käyttää muuta kuin 8" nousua.

torrehaa

Kiitos...muut ampujat ovat harrastaneet näitä 5.7  6  6.5 ja 7mm latailuja enemmän...itse olen vain piiputtanut asiakkaiden toiveiden mukaan mutten ole paremmin perehtynyt tarkkuuslatauksien räätälöimiseen tähän kaliberiin enkä varsinkaan tätä pienempiin kalibereihin.

Aliäänikokeita olen tehnyt ja koeampunut muutamia 6 6.5 ja 7mm kalibereita ...lähinnä käsiini ajautuneita siluettipistooleita  :think:  joten neuvoaantavaa kannattanee kysyä heiltä joilla tietoa enemmän on.

BT1

HJu

Jos on tarkoitus ampua pitkiä/raskaita luoteja kauas TA-kivääreillä niin seuraavat rihlannousut riittävät yliääninopeuksille yleisesti käytetyille luodeille ja piipunpituuksille varsin hyvin

.224: 8" tai 7" näillä menee 80 greiniin saakka tai hieman yli kaikki mitä kaupasta saa. 9" nousu menee Arskan lipaspituisille patruunoille ok mutta raskain toimiva luoti lienee tällöin Hornadyn 75 BTHP eikä sekään kaikissa yksilöissä toimi hyvin. 75 A-Max ei mahdu lippaaseen muuten järkevästi ladattuna.

.243 / 6mm: 8"

.264/6.5: 8"

.284/7mm: 9" eikä 8.5" ole liian jyrkkä sekään

.30/7.62: 10"

.338/8.6mm: 10". Scenar 250 vakautuu 12" nousulla ja lentää siivosti myös transsoonisen alueen läpi mutta tämä ei päde välttämättä muille .338-luodeille.

Sitten jos ammutaan pelkästään alinäänisiä niin rihlannousua voisi vähän tiukentaa mutta kaikki luodit eivät silti välttämättä vakaudu vaan pitääkin tyytyä vähän kevyempiin luoteihin.
Terveisin,

HJu

torrehaa

Kiitoskiitos.. :dance: