Huom! Asiaa ulkomaisen piipun tuottamisesta suomeen!

Aloittaja JpL, joulukuu 21, 2004, 19:47

« edellinen - seuraava »

JpL

Terve kaikki. Hieman säädösasiaa. Olen juuri puuhaillut Borderin 5R- piippua itselleni suomeen ja yllätys oli, ei nyt aikamoinen, mutta silti: Tuottamiseen toisesta EU-maasta ei riitä pelkkä ostolupa, vaan poliisin antama tuontilupa myös (tiedot peräisin Uudenkaupungin laitokselta) Jopa ase - ja elinkeino luvan omaava aseseppä tarvitsee ministeriön luvan tuottaakseen pelkän (yhden) piipun suomeen.  (Jutun järkevyydestä ja käytännöllisyydestä sitten voi olla eri mielipiteitä... Itse ymmärtäisin, jos kyseessä olis sarjatuliaseen osa tms. mutta ihan tavallinen kiväärin rosterikanki on vähän kiikunkaakun.)

Laitoin tämän tänne, koska on varmasti teitä arvon ampujakollegoita, jotka eivät ehkä tätä tiedä. Jos siis on kiikarissa jokin erikoispiippu ulkomailta, pitäkää mielessä...

Oman poliisilaitokseni lupavirkailija suositteli, ettei tilaa piippua omalla nimellään, vaan vaikkapa aseseppänsä kautta (syytä ei tähän kerrottu, mutta lieneekö paperisodan vuoksi?) - Sehän on sama, jos maksatte ennakkoon asesepällenne ja hän ostaa sen ja tilaa ja kiinnittää teille myös. Voipi peräti itse säästää lupapuolella pari euroa.

Jos on jotain lisättävää tai vinkkejä, lisätkää ihmeessä. Keskustelua kaivataan.

Yst. T: J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Jerkko

Niin....kukahan se loppupeleissä on oikeassa...seuraava kommentti on tullin sivuilla...

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/01_Matkustajat/07_Ampuma_aseet/index.jsp">http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp">http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/01_Matkustajat/07_Ampuma_aseet/index.jsp

toki teksti koskee matkustajatuomisena olevia tavaroita:

"Ampuma-aseiden ja -tarvikkeiden tuontia ja siirtoa on rajoitettu. Tuonnilla tarkoitetaan kuljetusta Suomeen muualta kuin EU:n jäsenvaltiosta ja siirrolla kuljetusta EU:n jäsenvaltiosta toiseen. Matkustaja on velvollinen maahan saapuessaan ilmoittamaan tulliviranomaiselle mm. mukanaan tuomansa tuontirajoitusten alaiset tavarat ja esittämään tavaroiden tuontiin tai siirtoon tarvittavat luvat.

Hankkimislupa, yksityinen valmistamislupa, hallussapitolupa, rinnakkaislupa ja kaasusumutinlupa oikeuttavat siirtämään ja tuomaan Suomeen yksityistä tarkoitusta varten luvassa mainitun ampuma-aseen ja aseen osan sekä luvassa mainitussa aseessa käytettäväksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita. Ampumatarvikelupa oikeuttaa siirtämään ja tuomaan Suomeen luvassa mainitut patruunat ja ammukset.

Muutoin luvan ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten siirtoon ja tuontiin Suomeen yksityistä tarkoitusta varten (yksityinen tuontilupa) antaa ja peruuttaa hakijan kotikunnan tai oleskelupaikan poliisilaitos. Lupa oikeuttaa pitämään hallussa ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia. Sen, jolla ei ole kotikuntaa Suomessa, on lisäksi esitettävä asuinmaansa viranomaisen antama todistus, josta ilmenee, että hänellä on asuinmaassaan oikeus kyseisen ampuma-aseen tai aseen osan hallussapitoon. "

Tämän tekstin perusteella en tarvitse erillistä tuontilupaa jos omaan hallussapitoluvan ja matkalaukussa on vaikka uusi piippu.....

Eli tuontilupaa ei tulli kaipaa. Eiköhän se poliisin nou-hau ole jo monella foorumilla tullut ilmi, ei kannata aina uskoa mitä ne sanoo. Eri asia on sitten auttaako urputus...Kannattaisiko kuitenko oheinen teksti tullin sivuilta saattaa paikallisen poliisin tietoon?

Sitten toisekseen sepät ovat puhuneet Borderin tapauksessa alv:n maksusta...seuraavalla sivulla putoaa pohja siltäkin...:

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/03_Tavaran_tilaaminen_ulkomailta/01_Tuonti_EUmaista/index.jsp">http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp">http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/03_Tavaran_tilaaminen_ulkomailta/01_Tuonti_EUmaista/index.jsp

Eli jos Borderiltä tilaa piipun, pelkkä em. "tavalliset" luvat pitäisi riittää eikä alv:a tarvitse maksaa. Toki varmuuden vuoksi voisi pyyttä Borderia lisäämään laskuun maininnan alv:n sisältymisestä hintaan.

Onko kenelläkään hajua tarviiko "ameriikan serkku" vientilupaa jos hän lähettää itse ostamansa, esim. piipun? Eli ostan sen ikäänkuin yksityiseltä...

Jerkko

Oli ihan pakko käydä lukemassa "finlexiä". Siellä todetaan, ei aina niin yksiselitteisesti..:

6 luku

«Yksityinen» siirto ja «tuonti»

73 §

Siirto ja «tuonti» Suomeen hallussapitoon annettujen lupien nojalla

Hankkimislupa, «yksityinen» valmistamislupa, hallussapitolupa ja rinnakkaislupa oikeuttavat siirtämään ja tuomaan Suomeen yksityistä tarkoitusta varten luvassa mainitun ampuma-aseen ja aseen osan sekä luvassa mainitussa aseessa käytettäviksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita.

Ja seuraava minun mielestä tarvitaan siinä tapauksessa että em. mainittuja lupia ei ole mutta silti huvittaisi tuoda:

78 §

«Yksityinen» tuontilupa

Luvan ampuma-aseen, aseen osan ja aseessa käytettäviksi soveltuvien muiden kuin erityisten vaarallisten patruunoiden siirtoon ja tuontiin Suomeen yksityistä tarkoitusta varten («yksityinen» tuontilupa) antaa ja peruuttaa hakijan kotikunnan tai oleskelupaikan poliisilaitos. Lupa oikeuttaa pitämään hallussa ampuma-asetta ja aseen osaa sekä tarpeellista määrää edellä tarkoitettuja patruunoita.

Ja se suostumus:

65 §

Suostumus

Sille, jolla on kotikunta Suomessa, annetaan hänen pyynnöstään ulkomaan viranomaiselle esitettäväksi tarkoitettu suostumus (suostumus), josta ilmenee, että hänelle voidaan antaa ulkomailla ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen oikeuttava lupa. Suostumuksen antaa kotikunnan poliisilaitos.

Eli jos lähettäjä tarvitsee vientilupaansa varten kohdemaan luvan?

Näiden perusteella ei pitäisi tehdä tiukkaa. Piippu tilaukseen vaan ja setvii tullin kanssa sitten. Niille kelpaa ne perusluvat.

Koheltaja

Varsinaisesti piipun tilaus ei tarvitse mitään lupia täällä päässä silloin jos sen tilaa ilman patruunapesää koska silloin piippu on lupavapaa ja sellaisen voi tilata vaikka mummo mulle joululahjaksi.

Eri asia on sitten saarivaltakunnan käytäntö piippujen lähetyksen suhteen. Itse en ole tilannut Borderilta piippua mutta sen verran kuulin juttua että Britit vaativat piipusta mm. loppukäyttäjätodistuksen asesepältä joka piipun asentaa... muutenkin byrokratia on sitä luokkaa että jos sepälle toimitetaan 700mm pitkä piippu ja asiakkaan aseeseen tehdään siitä 650mm pitkä piippu niin tästä joutuisi tekemään kaksi eri loppukäyttäjätodistusta Borderille koska nythän piippuja onkin kaksi eli 650mm pitkä ja 50mm pitkä!!!

Sitä en tiedä että onko asia todellakin näin mutta näin ymmärsin kun muutaman "hemmon" kanssa Bordereista juttelin, itse päädyin siihen että menee turhan hankalaksi ja hinnakkaaksi ja kallistuin Kriegerin suuntaan.

Borderin sivuilta saa printattua kaavakkeet jotka pitää täyttää ennen kuin piippu lähtee tehtaalta ulos, muistaakseni siellä on jotain muutakin infoa tästä byrokratiasta.
Kylätason ampuja

Jerkko

Aivan, ilman pesää suomessa lupavapaa mutta periaatteessa tilaus pesän kerakaan ei pitäisi vaatia Erillistä tuontilupaa.

Joko olet tilannut/saanut Kriegerin piipun ja mitä kautta hoidit asian? Taalan kurssihan on aivan mahtava jenkeistä tilaamiseen...äkkiä laskettuna pelkkä piippu maksaa saman euroissa tulleineen kuin taaloissa rapakon takana. Tai ehkä pikkuisen enemmän, riippuu rahdista.

Kriegeriä olen nyt alkanut itsekin katselemaan, niillä kun sattuu olemaan kohtuuhintainen "deep chamber" optio sekä 30-06 AI kalvain hyllyssä..sekä aihion mitta valmiiksi riittävä 28". Syksyllä kävin jenkeissä mutta tilanne eikä finanssipolitiikka olleet silloin päällä...olisi tullut laukussa mukana.

Selvityksessä on jo paikallisen kolleegan kautta rahti yms. politiikat suomeen lähetyksessä.

Koheltaja

Piippu on ollut mulla jo pari viikkoa ja se "löytyi" eräältä kasa-ampujalta jolla oli ylimääräinen kanki kotonaan, tämä kyseinen henkilö on tilannut piippuja omaan/kisa-ampujien käyttöön ihan harrastuspohjalta.
Kylätason ampuja

HJu

: Onko kenelläkään hajua tarviiko "ameriikan serkku" vientilupaa jos hän lähettää itse ostamansa, esim. piipun? Eli ostan sen ikäänkuin yksityiseltä...

US State Departmentin aseiden ja niiden osien vientilupakäytännöt elää ja voi hyvin. Jos kaverisi ei halua ATF:n assault tiimiä taloonsa sunnuntaiaamuyöstä raamit kaulassa niin hänen kannattaa varmistaa SEKÄ ATF:ltä että US State Departmentilta saako hän lähettää ystävälleen lahjaksi aseen piipun vai ei.
Terveisin,

HJu