Lämpökamerakiikarit ja etäisyydenmittauksen hyödyt

Aloittaja HJu, heinäkuu 08, 2025, 19:12

« edellinen - seuraava »

HJu

Käsittääkseni kaikki kaupasta ainakin siviilien ostettavissa olevat lämpökamerakiikarit kahdentavat yhden lämpökamerasensorin kuvan kahdelle linssille. Kummallekin silmälle vähän helpompaa vaikka todellista stereonäkökuvaa ei synnykään. Jos liikutaan niin onko monokulaari kuitenkin kätevämpi kuin kiikari? Painoerot ei ole suuria mutta monomallit on usein suunniteltu paremmin yhdellä kädellä käytettäväksi.  Monomallejakin saa LEM:n kanssa mutta yhdellä kädellä mittailu on hankalaa.

Onko näistä lämpökamerakiikareista kokemuksia ja mitä nyt ainakaan ei kannata hankkia? Mikä on alhaisin sensorin tarkkuus mitä kannattaa harkita? Idena ehkä enempi kiikarilla löytää kohteita ja aseen lämpötähtäimelle tarvittaessa selvittää tarkemmin kuka siellä hiippailee. En siis metsästä ja enempi kiinnostaa mahdollinen käyttö KH/VEH-hommissa.

Infiray, Hikmicro, Pulsar ja Nocpix tunkevat kaikki jonkinlaisen LEMin lämppärikiikareihinsa siihen toiseen "kiikariputkeen" koska vain toisessa on lämpökameraosio. Laskeeko mikään kaupan laite lentoratoja ja onko siitä edes mitään hyötyä kun säädöt pitäisi käsin tehdä tähtäimeen kuitenkin? Käytättekö lämppäreiden LEMjä ja toimivatko ne käytännössä miten hyvin? Onko elektronisista kuvanvakaajista koemuksia, toimivatko?

Sana on vapaa ja kaikki kokemukset ja näkemykset kiinnostavat.
Terveisin,

HJu

MOj

Mulla ollut ~ viisi vuotta käytössä Pulsar Accolade XP50 lrf. Ollut todella tyytyväinen tähän. Ennen sitä oli monokulaari. "Kiikarimallilla" on aivan eri asia tähystää/etsiä kohteita ja hommaa voi tehdä tuntitolkulla silmien väsymättä. Homma muuttui monokulaariin verrattuna aivan eri levelille, kun jaksaa väsymättä tähystää.

Mulla homma menee niin että etsin ja tähystän kiikarilla ja mittaan etäisyyden kohteeseen. Aseen lämppariä käytän oikeastaan vain ampumiseen. Liikkuessa homma ehkä vähän tasoittuu monokulaarin ja kiikarin välillä, mutta silti valitsisin kiikarimallin.

Sanoisin että Pulsar ja Infiray tulee siellä kärjessä kuluttajalaitteissa, sitten Hikmicro ja muut. Suosittelen vähintään 640x480 sensoria niin hommaa viitsii tehdä kuvan selkeyden takia pitempään ja etäämmällä olevat kohteetkin ovat tunnistetavissa paremmin.

Kiikarin LEM: ä tulee itse käytettyä paljon ja ainakin Pulsarissa se toimii hyvin. Hyvällä LEM kelillä mittaa sinne kilometriin ongelmitta. Siitä en tiedä laskeeko mikään laite tänä päivänä kiikareista tai monokulaareista ballistiikkaa, mutta itse koen sen myös aika turhana, jos näin on. Tähtäimessä se on eri asia.

Nesmit

Itse huomannut myös että lämppärillä pimeässä etäisyyden arviointi on hankalaa (ja pimeässä toki ylipäätään)...

Taskussa oleva monokulaari / lämppärikiikari LEM:illä on hyvä lisä.
Yleistähystäminen onnistuu helpolla ja etäisyyden mittaaminen.

mjpaanan

LainaaInfiray, Hikmicro, Pulsar ja Nocpix tunkevat kaikki jonkinlaisen LEMin lämppärikiikareihinsa siihen toiseen "kiikariputkeen" koska vain toisessa on lämpökameraosio. Laskeeko mikään kaupan laite lentoratoja ja onko siitä edes mitään hyötyä kun säädöt pitäisi käsin tehdä tähtäimeen kuitenkin? Käytättekö lämppäreiden LEMjä ja toimivatko ne käytännössä miten hyvin? Onko elektronisista kuvanvakaajista koemuksia, toimivatko?

Monet laitteet laskevat lentoratoja, yleensä ne ovat vain asekiinnitteisiä laitteita. Kiikarit on monesti valjastettu laskelmaan koordinaatteja. Minulla on pari clip-on/tähtäintä joissa on LEM ja ballistiikkalaskuri laitteessa. LEMit mittaavat ainakin 1,2km ja arvot näkyvät ruudussa ja menee aika yksiin mitä AB laskee.

Mitä parempi on sensorin lämpötilaresoluutio NEDT niin sen enemmän kuva on "3D", ja saa eroja näkyviin. Tämä helpottaa syvyyden hahmottamista, mutta maalin mittaaminen optisesti lämppärin kanssa pitkille matkoille on haastavaa.

PAUTAC-asetarvikkeet