Liian pitkä patruuna

Aloittaja astalo, maaliskuu 23, 2025, 10:32

« edellinen - seuraava »

astalo

Oli eilen yhden tutun kanssa puhetta hänen Remari 7400 30-06 puolarista ja sanoi että hänen aseen syöttöhäiriöt johtuu liian pikistä patruunoista.Lipastin lippaan niin oli siellä tilaa 1-2mm.Tuli äsken mieleen että ei kai noita aseita tehtaalta edes päästetä sellaisella combolla että tuo olisi mahdollista,eli kaikki mikä mahtuu lippaaseen niin kyllä se pitäisi turvallisesti toimia aseessa.

HJu

Luulisin että aseen omistaja tietää parhaiten. Tosin joskus se liika pituus ei liity patruunan kokonaispituuteen vaan luodin muotoon. Suoraseinäinen tylppä luoti voi törmätä ylimenokartioon ennen kuin lukko mahtuu kiinni.

Ajatus että joku +40v sitten suunniteltu  kivääri toimisi kaikilla nykypatruunoilla (esim Naturalis) sisältää pientä toiveajattelua. Aseen suunnitteluhetkellä ei umpikupari/messinkiluoteja juuri valmistettu metsästyskalipereihin.

Joidenkin patruunoiden ruutipanos voi myös olla painekäyrältään sellainen että itselataava mekanismi ei vaan toimi hyvin sen kanssa yhteen. Joko kaasuportille tulee rajusti liikaa kaasunpainetta tai sitten liian vähän. Kummassakin tapauksessa toiminta takkuaa.

Ennen kuin lähtee metsälle uudella patruunatyypillä ase olisi syytä kohdistaa uudelleen ja samalla varmistua siitä että ase toimii sen patruunan kanssa. Välillä tulee epämiellyttäviä yllätyksiä. Kivempi jos ne sattuu radalla eikä vasta siinä vaiheessa kun haavoitettu suurriistaeläin tulee päälle.
Terveisin,

HJu

Ippe69

Patruunapesät mitoitetaan lähtökohtaisesti cip/saami standardien perusteella eikä sen perusteella mitä lippaaseen mahtuu.
Eli on hyvin mahdollista ja yleistäkin että lippaaseen mahtuu pidempiä patruunoita kuin pesään.

HJu

Tehdaspatruunat ovat samoin CIP:n mukaisia mutta itselataamalla voi tehdä kaikenlaista.
Terveisin,

HJu

astalo

HJu

No jos tietää että patruunat on liian pitkiä ja niistä ongelmia niin kannattaa ladata vähän lyhyemmiksi ja säätää tarvittaessa ruutipanosta vähän pienemmäksi.
Terveisin,

HJu

Jan I

Njoo, on myös aseita joiden lippaisiin  kaliiperin metsästys tehdaspanokset ei mahdu vaan luotia joutuu työntämään lyhyemmäksi että syöttää lippaasta,  kuten Sako AII jne.
Melkoinen aivopieru käynyt ko firman suunnittelussa.

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla
Fac ut vivas

JEPN

Lainaus käyttäjältä: Jan I - maaliskuu 23, 2025, 19:18Njoo, on myös aseita joiden lippaisiin  kaliiperin metsästys tehdaspanokset ei mahdu vaan luotia joutuu työntämään lyhyemmäksi että syöttää lippaasta,  kuten Sako AII jne.

Sivuhuomiona, että yo. ei koske alkuperäistä AII/L579 makasiinia ja CIP:n mukaisia paukkuja. Myöhemmin markkinoille tulleessa makasiinikuoren sisälle jälkiasennettavassa irtolipassetissä tuo onneton mittarajoite on. Ja Targetissa joka tuli ko. irtolippaalla valmiina.

Jan I

Lainaus käyttäjältä: JEPN - maaliskuu 23, 2025, 20:31
Lainaus käyttäjältä: Jan I - maaliskuu 23, 2025, 19:18Njoo, on myös aseita joiden lippaisiin  kaliiperin metsästys tehdaspanokset ei mahdu vaan luotia joutuu työntämään lyhyemmäksi että syöttää lippaasta,  kuten Sako AII jne.

Sivuhuomiona, että yo. ei koske alkuperäistä AII/L579 makasiinia ja CIP:n mukaisia paukkuja. Myöhemmin markkinoille tulleessa makasiinikuoren sisälle jälkiasennettavassa irtolipassetissä tuo onneton mittarajoite on. Ja Targetissa joka tuli ko. irtolippaalla valmiina.
Serkun tytöllä on juurikin tuo AII Target ja tuo aina minulle panokset lyhennettäväksi ennen jahtikautta.

Fac ut vivas

AT600Mopedi

No, itse kun lataa uutta luotia, niin on hyvin helppoa selvittää oikea latauspituus.
Ottaa vain supistetun, oikeaan pituuteen työstetyn ja nallittamattoman hylsyn, itse voi valita käyttääkö kaula- vai kokosupistettua hylsyä.

Sitten asettaa luodin selvästi pitkäksi, käyttää pesässä ja mittaa pituuden. Puolarilla ei passaa päästää lukkoa täysillä kiinni, vaan rauhallisesti.

Siitäpä mitasta sitten 1-2 mm pois ja ollaan jo oikeilla pituuksilla.

Suosittelen patruunan niippaamista, edes vähän ja etenkin puolareilla.

Tällä tavalla olen löytänyt omille pyssyille oikeat patruunat.

Timo

P.s. En kyllä itse haluaisi ruveta tehdaspatruunoiden latauspituutta muuttamaan, vaan ampuisin ne pois ja lataisin hylsyt uudestaan

Jan I

Lainaus käyttäjältä: AT600Mopedi - maaliskuu 24, 2025, 20:19Timo

P.s. En kyllä itse haluaisi ruveta tehdaspatruunoiden latauspituutta muuttamaan, vaan ampuisin ne pois ja lataisin hylsyt uudestaan
Juu, olen toki melko kokenut lataaja ja tiedän mitä latauspituuden muutos tekee...

Eli varmistukseksi olen purkanut yhden metsästyspatruunan, mitannut ruutimäärän ja laittanut uudet arvot GRThen varmistaakseni paineiden turvallisuuden ennen kuin olen panoksia työntänyt lyhyemmäksi.
Lähtönopeudenkin muutoksen jäädessä maltilliseksi ja osumien tarkkuudessakaan ollut tuskin mitään vaikutusta.

Fac ut vivas

astalo

Itse ostin juuri Winchester sxr Vulcanin ja tänään olisi tarkoitus ekan kerran käydä radalla testaamassa.Neljiä eri paukkuja on,esim tehdas paukkuna Arrowhead jonka pituus on noin 84mm ja ja tylppiä Megoja ja itseladattuja Bladeja noin 85mm jotka juuri ja  juuri mahtuu lippaseen.Noi Bladet on mitoitettu minun Browning A-Bolttiin ja ja on millin irti rihloissaja käynti todella hyvä.Cal 30-06.

astalo

Arrowhead ei kyllä vakuuttanut,aika isoa kasaa tekee,13g Megat toimi erittäin hyvin ja noita Bladeja en ehtinyt testaamaan.

astalo

Bladet toimi erittäin hyvin,kuten salaa toivoin.Sama latinki käy Browning A-Bolttiin ja Vulcaniin.