Gordons Reloading Tool

Aloittaja Poikanen, toukokuu 11, 2020, 08:18

« edellinen - seuraava »

Valkoselkätikka

Niin, kyllä. Olen sekoillut termien kanssa. Ei mitään villikissaa vaan iham perus 284wini vaan pidemmäks ladattuna.
Mutta se gordoni ongelma. Aikani kun taas tutustuin ongelmaan hoksasin muuttaa luodin (180gr scenar) asetussyvyyttä jolloin se muutti automatik kokonaispituutta ja eff. Case volumea. Säädin syvyyden niin että kokonaispituudeksi tuli 81.2mm ja case volumeksi 58.6gr h2o. Edelleen paineet nosee mahdottomuuksiin eikä koneen mukaan saa n550 ruuti ladata kuin max 50gr?

HJu

N560 on paljon passelimpi ruuti 284 Winiin kuin N550.
Terveisin,

HJu

Kumpumäen seppä

Kun etsitte parasta käyntiä, niin mihin kohtaan olette etsineet sitä kohtaa, missä kaikki ruuti on palanut? Useinhan kovimmat lähdöt saa hitailla ruudeilla, jotka ei ehdi edes palaa loppuun piipun matkalla. Kasamiehet ampuu pelkällä N133 6 PPC:llä, jolloin kaikki ruuti on palanut melko lyhyellä matkalla loppuun. Voisi kuvitella, että jos palamatonta ruutia on vielä piipussa siinä vaiheessa kun luoti poistuu piipusta, niin siitä tulisi nopeusvaihtelua helposti. Samoin voisi kuvitella, että jos liekkiä on kovasti puhaltamassa luodin ohi siinä vaiheessa kun luoti poistuu piipusta, niin tuskin se ainakaan luodin vakaata lehtoa edistää. Mitä ajatuksia tuosta muilla on? Siitä tällainen ohjelma on hauska, että on helppo tehdä vertailua. Muutenhan se olisi melkoista hakuammuntaa.

KJJ

eikö vanhanliiton miehet ole levittäneet lakanan ja siten katsoneet onko paljon palamatonta ruutia ja liekkö myös ampuneet myös läpi millaisia jälkiä tullut aikonaan itse jotain ampunut pimeässä ja toinen sivusta katsonut millainen liekinheitin :) kyllä käteviä apuvälineitähän tuollaiset on mutta tauluhan se viimeisen sanan taitaa kuitenkin sanoa

Valkoselkätikka

Lainaus käyttäjältä: HJu - maaliskuu 19, 2023, 20:44
N560 on paljon passelimpi ruuti 284 Winiin kuin N550.

Kiitos vinkistä, laitan sitä tilaukseen. Mutta pointti oli kumminkin että jotain kullia tuossa mun gordonis viä on, ylipaineiseks se antaa liia köykäsillä latauksilla, koska kyllä sillä on tuolla pituudella ammuttu 60gr:nkin latauksia ja tuo ei anna viittäkymmentäkään laittaa hylsyyn. Joku arvo sielä vielä on pielessä

J.J

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - maaliskuu 20, 2023, 11:08
Kiitos vinkistä, laitan sitä tilaukseen. Mutta pointti oli kumminkin että jotain kullia tuossa mun gordonis viä on, ylipaineiseks se antaa liia köykäsillä latauksilla, koska kyllä sillä on tuolla pituudella ammuttu 60gr:nkin latauksia ja tuo ei anna viittäkymmentäkään laittaa hylsyyn. Joku arvo sielä vielä on pielessä

Tuo N550 on aivan liian nopeaa öyhettä noille raskaille kuulille eikä sitä vihtavuorenkaan taulukon mukaan maksimissaan mene kuin 46gr (lat.pituus tosin 74mm). Noista N5x sarjan ruudeista oon käyttänyt n565 hyvällä menestyksellä mutta tuo n165 ei juuri jää vauhdeissa jälkeen kun n565:lla tulee enempi tilavuus vastaan ja tuo n165 on tunnettu hyvin "kylmänä" ruutina jolloin lämpöväreily on vähäisempää ja piipun elinikä pidempi. N555 pelaa kans yllättävän ok vaikka on nopeamman puoleista ja se menee kivasti myös noihin kuuspuolikkaisiin jos ei halua useita laatuja hamstrata tai haluaa ok lähtöjä ja välttää palamatonta ruutia lyhyemmästä piipusta.

Valkoselkätikka

Joo avasin gordonin ja hain kaliperin tiedot uudelleen ja nyt oli paremmat tulokset. Mulla kai oli joku asetusarvo pielessä. Nyt näkyy sellaset arvot ja ruutimäärät kun oletettavaa onkin.
Noista viissataasarjan ruudeist olenkin miettinyt, että kuluttaako ne paljonkin enemmän piippua kun sataset, että olisko niitä syytä välttää

Woodsman

Taitaa Vihtavuori olla aikalailla niitä harvoja jotka tekee noita 1-komponenttiruuteja(100-sarja). En ole ainakaan omaa 308:a saanut huonommaksi N550:llä mutta toisaalta en ole ladannut mitään tappilaukauksia. Paljolti riippuu kuinka kuumaksi ammut ja kuinka kuu,ia latauksia. Jotkut kaliiberit loppuu kuitenkin joutuummin kuin toiset.

rum

Lainaus käyttäjältä: veeteetee - syyskuu 18, 2020, 20:11
Brömel on pyörinyt koneissani vuodesta 1998, enkä vaihda pois ;) Tuolloin kirjoittamani "Edelleenkään mikään ei siis voita talonpoikaisjärjen käyttöä: nopeutta ei tule ilman painetta ja jos nopeutta tulee huomattavan paljon, aseen toiminta on epätavallista tai hylsy kertoo ylipaineesta, LOPETA JA MIETI ennen kuin teet yhtään mitään" pätee edelleen.

Itekki välillä ihmetelly tätä nopeus buumia, tuntuu ettei muuta väliä ole kunhan on vauhteja, ymmärrän kyllä että vakavissaan TA- matkoja ampuu 6:sajasta eteenpäin nii pitää tietty vauhteja olla.

Samoin tuolla toisella foorumilla kinastellaan kupari kuulien nopeudesta, on pätkäpiippua sun muuta vähä samanlaista kestelua kun 7-8-9Luvulla Erä-lehdessä.

Hyvin ite olen pärjänny ilman noita Ballistiikka ohjelmia, lataustaulukoista olen lähtölataukset kattonu ja sitten kun nopeudet kun mittaaa,

niillä mun mielestä pärjää ja vielä se maalais järki, että nopeus ei tule ilman paineita.

J.J

Lainaus käyttäjältä: rum - maaliskuu 20, 2023, 22:23
Itekki välillä ihmetelly tätä nopeus buumia, tuntuu ettei muuta väliä ole kunhan on vauhteja, ymmärrän kyllä että vakavissaan TA- matkoja ampuu 6:sajasta eteenpäin nii pitää tietty vauhteja olla.

Samoin tuolla toisella foorumilla kinastellaan kupari kuulien nopeudesta, on pätkäpiippua sun muuta vähä samanlaista kestelua kun 7-8-9Luvulla Erä-lehdessä.

Hyvin ite olen pärjänny ilman noita Ballistiikka ohjelmia, lataustaulukoista olen lähtölataukset kattonu ja sitten kun nopeudet kun mittaaa,

niillä mun mielestä pärjää ja vielä se maalais järki, että nopeus ei tule ilman paineita.

Sitä ballistiikka appiä jos pyörittelisi, niin voisi katsoa 30m/s lisänopeudella minkälaisen eron kilsassa samalle luodille tekee 50m etäisyysarvioheitto. Ero on n. 0,5moa (laskettuna esim. 6,5 139gr scenar/7mm 180gr scenar), joten tuosta lussummasta paukusta pitäisi löytyä 0,5moa parempaa käyntiä että se olisi järkevä. Sama tuuliarvioheitto esim 2m/s. Jos sataseen ampuu niin sitten haetaan parasta käyntiä taulukoiden alusta lähtien, jos ei riistaan avautuvasta luodista kyse.