Tikka T3X Tac A1 - Sako TRG 22 A1 - Sako TRG M10

Aloittaja oho osu, toukokuu 09, 2023, 17:13

« edellinen - seuraava »

J-MK

Lainaus käyttäjältä: MOj - kesäkuu 27, 2023, 13:08
Itse tykkään. Kiinteät perät löytyy myös, mutta jääneet käyttämättä kun hommasin aikanaan taittoperät noihin. Ampumaergonomia paranee pikasäätöjen myötä aivan eri levelille ammuttaessa eri asennoista. Säätövaraa löytyy joka suuntaan ja esim. päivätähtäin vs. lämpötähtäin vaatii perän pituudelta runsaasti säätövaraa huomattavan erilaisen silmäetäisyyden takia, tällä se onnistuu nopeasti ilman työkaluja.

Ote kahvasta ei hirveästi eroa verrattuna kiinteään perään. Painoa on hieman enemmän, mutta painopiste paranee aseessa, painopisteen siirtyessä taaksepäin. TRG: stä tulee todella tasapainoinen ammuttava tämän myötä, vielä kun piippua lyhentää hieman (itsellä 22" 6.5 PRC ja 308, sekä 24" 338lm). Monopod on kiva lisävaruste ja tässä varsin innovatiivisesti toteutettu.

Yksi parhaista taittoperän ominaisuuksista tulee selkeästi esille asetta putsattaessa. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa paljon. Perä on tukevaa tekoa ja lukitussysteemi on ilman minkäänlaisia välyksiä. Miinusmerkkinä on jäätävä hinta ja ehkä se että ampuminen vaatii jonkun verran totuttelua verrattuna kiinteään perään, johtuen pikasäätöjen pienistä pakollisista välyksistä. Tähän tottuu kuitenkin nopeasti. On vaan opeteltava vetämään aina samalla tavalla välykset pois olkaa vasten.

Ei voi kuin suositella.

Tästä rohkaistuneena menin ja ostin taittoperän. Uuden hinta on nykyään aivan posketon, mutta löysin Hollannista käytetyn. Sievoinen summa siihenkin meni, mutta huomattavasti vähemmän silti mitä uuteen. Ostokrapulaa ei havaittavissa. Muutama ratareissu vasta takana, mutta voi olla kyllä ihan samaa mieltä noista asioista.

Hyvä ostos. Maksoi paljon, mutta ei vituta.   :D

MOj

Mukava kuulla että ostos tuntuu mieluisalle.

Olen ampuillut kohtuu kauan ja kauaskin kivääreillä, jos 700-1000m lasketaan kategoriaan kauas... Monenmoista on tullut aikain saatossa kokeiltua, mm. AI AW super magnum 338lm löytyy listalta. Omasta mielestä nimenomaan vanhan liiton TRG 22 ja 42 taittoperäversiona ja TRG:n omalla bipodilla on parasta mitä tarkkuuskivääririntamalla on tarjota.

Jos näin ei olisi, mulla olisi eri vehkeet😉

IMHO

SO

22/42n TP jää kaappiin kun kerran ampuu M10llä. Harva esim. tietää että kympin kaikki säädöt saa kuusiokoloruuveilla lukittua täysin välyksettömiksi. Kahvassa on suurin yksittäinen ero ja kahvapaloja on kolmea eri kokoa hanskan mukaan.

Woodsman

Lainaus käyttäjältä: SO - heinäkuu 26, 2023, 11:17
22/42n TP jää kaappiin kun kerran ampuu M10llä. Harva esim. tietää että kympin kaikki säädöt saa kuusiokoloruuveilla lukittua täysin välyksettömiksi. Kahvassa on suurin yksittäinen ero ja kahvapaloja on kolmea eri kokoa hanskan mukaan.

Jep, kympin säädöt kun vetää lukkoon niin ei lonksu eikä löydy väljää. Mukava ampua.

MOj

22/42n TP jää kaappiin kun kerran ampuu M10llä.

Olen ampunut. En vaihtaisi omiin modattuihin 22/42: siin. Siis taittoperän osalta joo, mutta en kokonaisuutena.

MOj

Lainaus käyttäjältä: MOj - heinäkuu 26, 2023, 15:37
22/42n TP jää kaappiin kun kerran ampuu M10llä.

Olen ampunut. En vaihtaisi omiin modattuihin 22/42: siin. Siis taittoperän osalta joo, mutta en kokonaisuutena.

Tästä hieman vielä:

M10 on hyvä tarkkuuskivääri, mutta:

Olen ampunut kahdella eri yksilöllä ja ainakin toisen on omistaja sittemmin myynyt ja palannut takaisin 42: een.

Omat M10 kokemukset. Painavampi, korkeampi=kiikkerämpi ammuttava, eikä yhtä tarkka kuin oma TRG 22/42. Itseä ei 42 taittoperässä kahva haittaa, koska ammun peukalo kammen puolella. Kokeilemani M10:t olivat Harris bipodilla, mikä toi varmasti osansa kiikkerään tuntumaan. Lukittavat säädöt M10 taittoperässä on kiva lisä, mutta kolikon kääntöpuolella on se, että ei ole enää lukittuna pikasäädettävä. Itse en lukitusta kaipaa, olen tottunut välyksiin, eikä ne haittaa ampumista tai heikennä tarkkuutta.

Omat TRG: t ovat kevennetty niin paljon, kuin järkevästi voi tehdä, ja M10 on näihin nähden sikapainava. Teen kaiken, metsästys mukaan lukien noilla, joten ei puhettakaan että kanniskelisin M10 painoista kivääriä mukana. Vanhan liiton 22/42 on vakiona toiseksi kevein tehdastarkkuuskivääri markkinoilla ja vielä mielestäni kannettavissa. Ainoastaan Desert Tech on paperilla kevyempi.

Nämä ovat tietenkin henkilökohtaisia mieltymyksiä omiin tarpeisiin ja omat ovat tällaiset.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä.

MOj

Lainaus käyttäjältä: MOj - heinäkuu 26, 2023, 21:12

"Vanhan liiton 22/42 on vakiona toiseksi kevein tehdastarkkuuskivääri markkinoilla ja vielä mielestäni kannettavissa. Ainoastaan Desert Tech on paperilla kevyempi."

[/quote]

Valmistajilla on ikävä taipumus kaunistella lukemia alaspäin, joten todellisuutta en Desert Techistäkään tiedä.
Tämä on nähty ihan aseiden esittelytilaisuuksissakin. Mm kerran erään nimeltämainitsemattoman kotimaisen mallin tapauksessa kysyin kiväärin painoa edustajalta ja lukeman ollessa mielestäni hieman optimistinen kysyin, voiko aseen punnita. Hieman oli hiljaista, kun virittelin kalavaa'an parruun ja lukemat olivat vähän toista kiloa enemmän.

HJu

Terveisin,

HJu

MOj

Häh?... Onko täällä muka joku, joka ei tiedä mitä oma kalusto painaa.

J-MK

Lainaa

Omat TRG: t ovat kevennetty niin paljon, kuin järkevästi voi tehdä

Tuo alkoi kiinnostamaan, että mistä ja miten olet niitä keventänyt?

MOj

Nokasta painoa pois, eli piipun lyhennys ja fluuttaus. Painoa tärkeämpi on oikeastaan painopiste, ja näillä toimenpiteillä taittoperän kanssa homma muuttuu paremmaksi. Omat piiput on TRG 22, 22" ja 42 24".