Tikka T3X Tac A1 - Sako TRG 22 A1 - Sako TRG M10

Aloittaja oho osu, toukokuu 09, 2023, 17:13

« edellinen - seuraava »

HJu

Seuraavaksi voimme pohtia onko jousitettu ejektori hienompi kuin mekaaninen ulosheittäjä ja miten se näkyy osunnassa :-)

Terveisin,

HJu

Archie

Mulla on nyt viime elokuulta ollut Sako TRG 22 TAC A1 6.5 CM. Vaihtoehtona tälle oli rakennella vanha T3 Tactical 300 win mag, mutta päädyin ylähyllylle ja pienempään rekyyliin. Yhtään ei ole tarvinnut katua ja latauskehittelyn tuloksena olen päässyt erinomaiseen käyntiin. Alkuun tuli hyvällä latauksella 5 mm kasaa 100 metriin, mutta sitten kun tajusin siirtää taulut 200 metriin ja hain lataukset uudelleen, niin sama toistuu.

Jos lataa itse niin siinä tapauksessa saa todennäköisesti ulosmitattua TRG:n tarkkuuden. Tosin Tikka T3 TAC A1 ampuu hyvällä latauksella varmaankin lähes yhtä hyvää kasaa, joten niillä viimeisillä milleillä on sitten aika iso hintalappu.

Tarzan

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 11, 2023, 18:46
Seuraava pulttilukko itselle on suurella todennäköisyydellä Tikka T3x Tac A1 vasurina taittoperällä kaliperissa 6.5 Cr. Tähtäin päälle ja bipodi alle ja pari varalipasta niin paketti on valmis.

Jos olisi olemassa vasenkätisiä TRG:tä niin valinta olisi vaikeampaa. Mutta ei ole.

Minullakin vasenkätisyys oli pääsyy ostaa T3X Tac A1 6.5CRM. Päivitin siihen Vision Chassisin PRS-tukin, ja kyseessä on ihan riittävän soiva peli hieman vajaalla TRG:n hinnalla. Jos TRG olisi saanut vasurina, niin en olisi miettinyt sen ostoa hetkeäkään. Laitoin jopa kyselyä tehtaalle, että miksi ovat tällaiseen vähemmistön oikeuksien poljentaan päätyneet.

Nyt ostin jytkymmän pötköttelypyssyn, mutta otin sen oikeakätisenä. Makuulta ammuttaessa pultin puolella ei ole ihan niin paljoa väliä.

HJu

Voerea ja AI:ta saa myös vasurina mutta hintalaput melko rapeita ja saatavuus Suomeen heikkoa. Omatuontina onnistuu mutta esim takuuasioiden hoito voi olla vähän haasteellista.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Archie - toukokuu 12, 2023, 09:51
Mulla on nyt viime elokuulta ollut Sako TRG 22 TAC A1 6.5 CM.

Mikä on TRG22 Tac A1? Onko sulla siis TRG22 ja Tikka T3x Tac A1 vai TRG22A1 😂

Tarzan

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 12, 2023, 13:12
Voerea ja AI:ta saa myös vasurina mutta hintalaput melko rapeita ja saatavuus Suomeen heikkoa. Omatuontina onnistuu mutta esim takuuasioiden hoito voi olla vähän haasteellista.

Kyllä. AI:ta mietin, mutta halusin aseen jo samalle kesälle.

HJu

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - toukokuu 12, 2023, 14:11
Mulla on nyt viime elokuulta ollut Sako TRG 22 TAC A1 6.5 CM.

Mikä on TRG22 Tac A1? Onko sulla siis TRG22 ja Tikka T3x Tac A1 vai TRG22A1

Eiköhän se ole TRG 22 A1 :-)

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

MOj

Alkuun tuli hyvällä latauksella 5 mm kasaa 100 metriin, mutta sitten kun tajusin siirtää taulut 200 metriin ja hain lataukset uudelleen, niin sama toistuu.

Ymmärsinköhän nyt ihan oikein oikein, että sinä paukuttelet 5mm kasoja 200m? Verrokkina, esim. kasa-ammunnan vapaan luokan 10lks SE-kasa 100 metriin on 5,05mm. Olet siis yhdellä 5mm 5lks kasalla 200m kaikkien aikojen tilastossa Suomessa kolmantena kevyessä luokassa..Äkkiä kasakisoihin.

oho osu

Mites piipun pituudet herättää intohimoja (huoltovarmuuskaliiperissa .308), jos vaimentimella on tarkoitus ampua? Kaikki 1:11 rihlan nousulla.

Tikka T3X Tac A1 20.1" ja 23,6"
Sako TRG 22 A1 20.1" ja 26"
Sako M10 .308 20"

Sako semi-auto KIV23 16" (DMR) ja TKIV23 18"

SO

20" riittää hyvin ja itse ratkaisin ongelman niin että 308 piippu on 16" kun tässä käsiteltävyys on etusijalla ja vastaavasti sitten 338LM on 27" kun aletaan ampumaan kovaa ja pitkälle. Tästä syystä M10 on erittäin hyvä lähtökohta ja pesee T3n kaikessa.

Archie

No niin. Taisi tulla nopeasti kirjoitettua aikaisempi viesti, ja tässä muutama lisäys.

Nimet sievästi sekaisin... Mulla on siis TRG 22 A1 kaliiperissa 6.5 CM ja sitten on toi T3 Tactical kaliiperissa 300WM (15 vuotta vanha ennen näitä uudempia nimeämisiä)

TRG:ssä on potentiaalia vaikka mihin, ja siinä lähinnä ampuja on heikoin lenkki kun löytyy vain sopiva lataus. Ohessa muutama kuva, joissa yhdessä 5 lks kasa 100 metriin. 1 laukaus puhtaalla piipulla alavasemmalla, ja loput neljä nätisti n. parin millin kasassa. Sitten pari otosta, jossa latauskehittelyä eri ruudeilla ja nalleilla 200 metriin. Siinä 4 lks kasat joista 3 aika nätisti samaa reikää, mutta neljäs ampujan toimesta sivussa. En toki väitä että itse ammun 10 laakin 5 millin kasan 200 metriin, mutta TRG:llä se voi silti onnistua.

Ja noissa mun kuvissa sellainen muotoseikka, että yhdessä merkattu kasan koko reunoilta, ja toisessa reiän keskeltä = lisää sekoilua...

Tästä sitten lopppuun iltalukemista aiheesta: https://www.outdoorlife.com/guns/sako-trg-22-a1-review/

J-MK

Lainaus käyttäjältä: MOj - toukokuu 10, 2023, 23:40Kyllä näin on. Itsellä on TRG 22 ja 42 taittoperäversioina. Molemmista olen tehnyt vaihtokaliiperit. Erittäin tyytyväinen olen, vaikka paljon on mennyt rahaa ja aikaa noihin + kaikkeen virittelyyn. Harvoin ajatustasolla miettii kaluston vaihtoa, mutta tuosta on niin vaikea pistää paremmaksi, että ajatus haihtuu yhtä nopeasti kun on tullutkin. Nyt on vielä Leica PRS tähtäimet molemmissa katolla, niin optiikkapuolikin on paremmalla mallilla kuin koskaan aiemmin.

Miten vertailisit tuota taittoperää kiinteään vakioperään? Paino, ote kahvasta jne.. Pitää yrittää kysellä kokemuksia kun en ole tuota taittoperää päässyt missään testaamaan.

MOj

Itse tykkään. Kiinteät perät löytyy myös, mutta jääneet käyttämättä kun hommasin aikanaan taittoperät noihin. Ampumaergonomia paranee pikasäätöjen myötä aivan eri levelille ammuttaessa eri asennoista. Säätövaraa löytyy joka suuntaan ja esim. päivätähtäin vs. lämpötähtäin vaatii perän pituudelta runsaasti säätövaraa huomattavan erilaisen silmäetäisyyden takia, tällä se onnistuu nopeasti ilman työkaluja.

Ote kahvasta ei hirveästi eroa verrattuna kiinteään perään. Painoa on hieman enemmän, mutta painopiste paranee aseessa, painopisteen siirtyessä taaksepäin. TRG: stä tulee todella tasapainoinen ammuttava tämän myötä, vielä kun piippua lyhentää hieman (itsellä 22" 6.5 PRC ja 308, sekä 24" 338lm). Monopod on kiva lisävaruste ja tässä varsin innovatiivisesti toteutettu.

Yksi parhaista taittoperän ominaisuuksista tulee selkeästi esille asetta putsattaessa. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa paljon. Perä on tukevaa tekoa ja lukitussysteemi on ilman minkäänlaisia välyksiä. Miinusmerkkinä on jäätävä hinta ja ehkä se että ampuminen vaatii jonkun verran totuttelua verrattuna kiinteään perään, johtuen pikasäätöjen pienistä pakollisista välyksistä. Tähän tottuu kuitenkin nopeasti. On vaan opeteltava vetämään aina samalla tavalla välykset pois olkaa vasten.

Ei voi kuin suositella.

SO

M10n perässä välykset on huomioitu siten että säädöt saa lukittua stopruuveilla. Sekä TRGn että M10n perissä säädöt on parhautta ja ne kestää mm. ML-STD-810 pudotustestit. Varsinkin kympin perä saranasta lähtien on parasta mitä rahalla saa.

oho osu

Eikös TRG A1:n perä ole muuten nyt sama komponentti kuin M10:ssä? Eli tekevät vain uusinta ja parasta versiota ja se laitetaan molempiin?