M39 kiväärin raudat m85 tukiin? (Ja ensi tarkka-ammunta kiväärin rakentelu)

Aloittaja AlluB, helmikuu 21, 2019, 21:30

« edellinen - seuraava »

AlluB

MikaS

Jalka näyttää jalustan istukalta. Nyt kannattaa ennen kuin mitään muuta tehdään niin identifioida löytyykö  kirjoista mitään tarkempaa tietoa. Olisi sääli jos alkuperäinen SA TA kivääri menee piloille.

MikaS

Istukka on jonkun tekele, ei näytä siltä että olisi PV tekosia.

jthyttin

Ihmettelin jo mistä AICS-lippaasta sotilaskiväärin patruunan saa läpi kulkemaan, mutta eiköhän nuo ole Archangelin lippaita...

https://www.crook.com.ua/product-page/crc-7u001

Hyvä bongaus silti, jos joku nyt Mosinia tuunata haluaa.

AlluB

Kauppias sanoi että kivääri on varikko kunnostettu ukko-pekka jota joku on aloitellut tekemään diopteri-tähtäimellä varustetulla, mutta lopettanut kesken. Ostin koska on muuten todella kolhosta kunnossa, mutta piippu on melkein 0 ja raudat on ok kunnossa.
Katson vielä ja käyn läpi kirjoista että voiko olla alkuperäinen, mutta epäilen.

Kiitos näistä. Vähän vielä mietin mihin suuntaan projektia vien. Saa nähdä kun huomenna saan aseen kätösiini, niin mitä siitä paljastuu.

AlluB

Kivääri olikin todella hyvässä kunnossa, tutkimisen jälkeen päätin että pidän aseen ihan sellaisenaan. Säästän ja etsin myöhemmin sitten ihan vaikka käytetyn tikan.
Tähän laitan jonkin kiinteällä suurennoksella varustetun kiikarin, varmaan 8 suurennoksella ja annan olla.
Tässä kun mittailin jalan istukkaa, huomasin että se on 21mm leveä ja 81mm pitkä. Hyvin outo. Osaako joku sanoa että miksi tällainen on oikein lätkästy aseeseen?

ippe87

tuo kisko näyttää olevan aika vinksin vonksin tuossa. ainaki ku katsoo ruuveja ni ei ole keskilinjassa.

ippe87

niin ja ei tuollaista kannata kauheasti sääliä silleen, että jättää kaappiin pölyyntymään.
itse tekisin näin:

raudat irti, ohutta läpinäkyvää teippiä suojaksi kauttaaltaan (huom. tarkka teippaus) siten tukkiin sisäpuolelle täyteen esim metallikittiä tai lasikuitukittii. lyöt raudat paikoilleen ja ruuvaat piukkaan. kitti siis märkänä ja raudat kiinni. näin meillä on ns. esipedattu tukki rautoihin. siitä sit petaamaan kunnolla(täältä löytyy ohjeet)

kittailun takia tukki pitää varmaan maalata, muuten kitit jää näkyviin.

kikarin kiinnitys. montaa eri vaihtoehtoa. sivujalka tai kisko päälle. ite laittaisin päälle kiskon joka tuetaan takaa. silloin joutuu katkomaan kammen ja siirtämään taakse, sekä kolota kammelle uusi paikka.

timney liipaisinkoneisto

takatähtäin ulkonäkösyistä poltetaa kuumaks ja lyödään holkki veks vasaralla. oli muistaakseni yks lukkotappi mikä piti irroittaa eka.

etupäästä rälläkkä tai rautasaha tähtäimen takaa poikki. tarkka viilaus ja kruunaus porakoneella tms. siihen sopii esim. 10mm poranterän varsi joka hiotaan hieman pyöreäksi ja ristikko keskelle. tällä konstilla itellä tuli äärettömän hyvä ja siisti piipun pää.
toki sorvissa tulee vaivattomammin nätti ja hyvä.

tässä vaan ihan ajatustasolla koko projekti miten itse sen suorittaisin ns. kotiaseseppä tyyliin.. näpräämistä on, mut esim sivujalkoja saa halvalla ja timneyn koneiston reilu satasella, ni eipä koko rojektiin mene kovastikkaan rahaa jos osaa itse tehdä, eikä tarvitse teettää.

ippe87

joku voisi ajatella, että hullu\tyhmä kun puhutaan rälläköinnistä piipulle. kyllä mä oon surutta näin tehnyt  ;D ja on tarkka ase. se, että kun tietää mitä tekee, niin ei ole ongelma. tekeehän ne tuolla jossai kelpo aseita "polven päälläkin"

Ropeliz

Itse ottaisin kiskolätkän pois, suora lukkotappi muutamalla eurolla, putsaus ja radalle ressujen perinneammuntaan. Mulla on itsellä mennyt moiseen projektiin jo tikan hinta ja ase on edelleen ihan paska kun vertaa nykyvehkeisiin. Ei siis lyö leiville tommonen minun mielestäni.

Harmittaa, olispa se hyväkuntoinen m27 vielä hyväkuntoinen  :-\

Siis, osta Tikka tai se remari

mika

Lainaus käyttäjältä: ippe87 - helmikuu 27, 2019, 22:44
joku voisi ajatella, että hullu\tyhmä kun puhutaan rälläköinnistä piipulle. kyllä mä oon surutta näin tehnyt  ;D ja on tarkka ase. se, että kun tietää mitä tekee, niin ei ole ongelma. tekeehän ne tuolla jossai kelpo aseita "polven päälläkin"
Jokainen tietysti tekee omille kamppeilleen mitä haluaa. Mutta piipun katkaisu rälläkällä ja kruunauksen tekeminen porakoneella....ei siitä mitään tarkkuuskalua tehdä vaikka olis miten vakaa käsi.
Ymmärrän halun säästää mutta nyt säästää ihan väärässä paikassa
CHAIRBORNE - USB Troop

AlluB

Mulla on ajatuksena ollut että laitan weawerkiskon tuohon kiikarin jalan kiinnityksen päälle ja laitan 4x32 mil-dotin, vaikka kuvassa näyttää että se ois vinossa, niin mittasin ja ihme kyllä se on ihan suorassa. Vain ruuvit on vähän oudosti. Tuo jalan kiinnike ottaa pem kiikarin, tai saksalaisen ajackin, ovat vaan aika hyvissä hinnoissa jo uustuotantokin, niin en nyt ala ostelemaan.

Vähän aikaa pohdin oisko ase m39/SOV, mutta enpä usko. Kiikarin jalkojen alusta on vähän pitkähkö. Aseessa ei ole kuin sarjanumero 45xxxx kyljessä, 7.62x53r piipussa ja tukissa Sakon leima. Tukki on sodan-ajan liitoksella.

Tuo ajatus että laittaisin suoran pultin ja ottaisin perinnekivääriksi on ihan hyvä idea. Katson miten ase ampuu kun pääsen radalle ja sitten mietin vähän lisää.

Koheltaja

Joskus vuosia sitten uutta piippua piekkariin ja käyntiä ei ollenkaan, sitä ihmeteltiin aikamme kunnes älyttiin tulkata piippu. Vaimenninkierteen osalta piippu laajentunut ja siinä syy kateisa olevaan käyntiin, nakkeli 50-100mm kasoja 50 metrille. Sorvi oli siihen aikaan 100km päässä eikä innostanut lähteä ajamaan 200km edestakaisin joten rautasahalla kierteen juuresta poikki, viilan kanssa rosojen viimeistely ja suorakulmalla katsottiin ettei ole vinossa, lopuksi kevyt kruunaus akkukoneessa olevalla pallokivellä niin että piippua pyöritettiin samalla ettei tule toispuoleista kruunausta. Takaisin radalle ja käynti alle 10mm/5lks/50m niin kauan kun jaksoi ampua. Myöhemmin piipunsuu tehtiin sorvissa eikä sillä ollut mitään vaikutusta käyntiin.

Piipun voi katkaista ja viimeistellä primitiivisillä välineillä, kunhan tosiaan tietää mitä on tekemässä. Sorvi on aina sorvi, mutta joskus asiat tehdään toisin.

Tämän episodin jälkeen ymmärrettiin miksi piekkareissa voi käynti kadota kierteen teon jälkeen, uusien asioiden oppiminen kulkee monesti sattumusten kautta mutta toi juttu on oma tarinansa eikä liity tähän keskusteluun.
Kylätason ampuja

jli

Vieläkö oldskool-harrastus on voimissaan ja jollakin aiheeseen liittyen mielenkiintoisia projekteja menossa? Hankin joskus tuollaista kuvan mukaista veistostaidetta ja mietin, että pitäisikö siitä alkaa rakentamaan Mosin & Nagant 130-vuotis juhlamallia vai laittaa tukki myyntiin. Onko hyväkuntoisia ja tarkkoja rautoja vielä järkevään hintaan saatavilla vai ovatko jenkit hamstranneet rusinat pullasta?
Mitään järkeähän tuossa ei ole, mutta jotenkin tuo puutukki istuu ainakin omaan kämmeneen kuin olisi siihen tehty ja toisaalta kovin uusia rautoja siihen ei liene mahdollista helposti upottaa?

Woodsman

Mulla on tuohon tukkiin istutettu Toz-17. Tuli ihan hupanen laitos ampua.