Lapua GB493 saatavuus?

Aloittaja AT600Mopedi, elokuu 09, 2018, 22:23

« edellinen - seuraava »

AT600Mopedi

Molskis

Kyseessähän on .243 (6 mm) 5.8g Scenar.

Tällä hetkellä tätä luotia ei löydy Suomesta.

Ainakaan minun hauilla ja soitoilla eri liikkeistä.

Lapuan omien sivujen (lapua.com) kautta on hankala löytää muuta tietoa kuin että on tuotannossa.

Onko niin, että suomalaista tuotetta ei saa Suomesta?

Timo

Ärmätti

Scenar L on tuotannossa ja sitä löytyy

AT600Mopedi

Joo, tämä oli jo tiedossa.

Kannattiko vastata?

L-versiota en ole ladannut/ampunut. Etenkään testannut riistaosumassa.

Ei enempää kysyttävää.

Ärmätti

No siinä ei ole muuta ero kuin että siinä on tarkemmat toleranssit. Tismalleen samoilla latausarvoilla voi ladata. Käynti n 15- 20% pienemmät kasat 300m kuin edeltäjä.

Muutenkiñ esim scenarin maaliballistinen toiminta on epävarmaa. 10ls niin hajota/laajentua voi kaikki kymmenen tai sitten kolme. Sen toiminta on vaikea ennustaa kudoksessa. Kärki on myös tasalaatuisempi L scenarissa kuin edeltäjässä. Joten terminaaliballistiikka on varmaan ennustettavampi. En näe mitään kynnystä miksi ei voi siirtyä paremmin tehtyyn luotiin

section6

Jäätävän hyvä käyntinen luoti ja saman asian kanssa painin.

Vaikea kuvitella että L kävisi 15% tiukempaan 300m.  8)

Ärmätti

Mulla vaihtui gb493 kesken latauserän scenar L. Pistin ne eri laatikkoon. Osumapiste ei muuttunut 300m mutta kasat pieneni ja pyöristyi. Oisko tässä nyt muutamassa vuodessa tullu 5000 scenari gb493 ammuttua ja nyt n 500kpl uutta L scenaria ja en vaihtas takasi gb493. Mulla on eräs kaveri joka on etsinyt nonstoppina 15v lapuan Miraa. On se ollu aina onnellinen ku se on löytäny. M65 tikka ampui sillä joskus 1markan kolikkoon 3ls - siinä se syy. Niin kauan ku löytää Miraa ei aio vaihtaa 🤣.

Jos en ihan väärin muista niin gb493 valmistus on lopetettu jo. Kapasiteetti riittää ilmeisesti L scenun tuotatoon jo 6mm. Pyytäkää jotakin jälleenmyyjää tilamaan tehtaalta gb493 niin sillähän se selviää saako sitä

KJJ

mulla saattas muutama mira löytyä:) ja parisataa möly gb493tä en vielä oo ehtiny mölyjä poistaan:) jos joku tarvii. eiku tarjouksia tulemaan.

AT600Mopedi

GB543 on tämä 5,8 g Scenar-L.

Sepä lienee mitoiltaan erilainen kuin GB493, eli siis ainakin pidempi.

Tämä tarkoittanee, että ontto osuus kärjessä on isompi.

Jos näin on ja käynti on sama ellei parempi, kuin GB493:lla, niin on epäselvää minulle L:n käyttäytyminen riistaosumassa.

Viime syksynähän testasin teereen GB493:n hyvällä tuloksella.

No, jos L-versiossa on isompi ontto osuus, niin sen osumakäyttäytyminen voipi olla tuhoavampi.

Tai sitten ei, tästä jos on kokemuksia, niin kiitän jo etukäteen tiedosta.

Olen siis ampunut GB493:lla 300m 5 lks >= 30 mm kasoja toistuvasti.

Jos siis L-versiolla saapi 15% pienempiä kasoja (25,5 mm), niin minulle sillä ei ole merkitystä. Tarkkuus on riittävä.

Mutta se osuma...

capo

"Sepä lienee mitoiltaan erilainen kuin GB493, eli siis ainakin pidempi.

Jos näin on ja käynti on sama ellei parempi, kuin GB493:lla, niin on epäselvää minulle L:n käyttäytyminen riistaosumassa.

No, jos L-versiossa on isompi ontto osuus, niin sen osumakäyttäytyminen voipi olla tuhoavampi."

Ei kun päinvastoin L-versio on n. kympin lyhyempi ja pienempi reikä.

jsr85

Scenar-l toimii erinomaisesti linnuille.

JR

<t></t>

section6

Lainaus käyttäjältä: AT600Mopedi post_id=93312 time=1534189178 user_id=6717
GB543 on tämä 5,8 g Scenar-L.

Sepä lienee mitoiltaan erilainen kuin GB493, eli siis ainakin pidempi.

No, jos L-versiossa on isompi ontto osuus, niin sen osumakäyttäytyminen voipi olla tuhoavampi.

Tai sitten ei, tästä jos on kokemuksia, niin kiitän jo etukäteen tiedosta.

Olen siis ampunut GB493:lla 300m 5 lks >= 30 mm kasoja toistuvasti.

Jos siis L-versiolla saapi 15% pienempiä kasoja (25,5 mm), niin minulle sillä ei ole merkitystä. Tarkkuus on riittävä.

Mutta se osuma...

Mikä kaliberi ja paljonko lähtönopeutta? Minulla 243 win ja pikkasen vajaa 900 lähöillä piirtää nätisti taululla.  :)

Edit. Eikä revi lintuja.

AT600Mopedi

Kaliiperi on se .243

No, vilpitön kiitos tiedoista kaikille.

Hienoa, että luulot oikaistaan.

Kun luodin mitoista en löytänyt tietoa edes Lapuan kautta, niin oletin, että tämä -L tarkoittaa long.

Ja kun kattelee näitten luotien kuvia, niin ainakin minun silmään tämä L näyttää pitemmältä.

Kuvat todellakin voivat valehella, ja palijo.

Eli aion ladata tätä GB543:a jahtikauen jäläkeen, on senverran jälellä tuota GB493-patruunaa, että sillä pärjään tämän syksyn.

Ainoa ero tulee olemaan, että ruutilaatu vaihtuu N140->N540.

Mennee varmaan ihan samalla määrällä...

Timo