Kivääri kaliberivalinta 6,5x55SE/.308/30-06

Aloittaja hamiku, helmikuu 21, 2018, 11:26

« edellinen - seuraava »

hamiku

Olen löytänyt kolme kiväärikaliberia josta olen kiinnostunut kun olen katsellut käytettyjä aseita: 6,5x55SE/.308/30-06

Jos tarkuusampumamatka on enemmän kun 300m ja luultavasti alle 700m niin onko näissä mitään erityisiä eroja/piirteitä jota tulisi huomioida?

Lisähaasteena kysymykseen että samalla kaliberilla tulisi pari kertaa vuodessa myös metsästettyä peuraa + itselataus on ajatuksissa heti kun se kurssi on käyty jos sillä saavuttaa tarkuutta ja "säästyy rahaa" (= aikaa löytyy enemmän kun rahaa).

Kiitos etukäteen!

/

hamiku
Kotisivu ja kauppa: www.mildot.fi  /Instagram:mildot.fi
Facebook: Mildot Finland

SO

308Win, 20" piipulla. Sillä pystyy helposti ampumaan 800m kaupanpatruunalla ja itselataamalla vähän pitemmälle. Jos päädyt 6,5x55:een, niin vähintään 24" piippu, mielelään 26" jolloin 6,5:stä saa etua kauemmaksi ammuttuna ja itseladattuna. T3 308 CTR 20" piipulla on aika kustannustehokas "out-of-the-box" ratkaisu ja vaimenninkierre on valmiina, päähän AU SL5i.

JoensuunSAR

CTR.lle pisteet täältäkin.

HJu

308 Win noista. 6.5X55 ja 30-06 vaativat pitkän lukkolaitteen ja jos isommat 10 ptr lippaat kiinnostavat niin ohini kalipereihin ovat enempi kiven alla konstruktiot joihin sellaista saisi. 308 Winiin saa AICS ja TRG-lipaskonversioita (CTR). 308 Winiä saa joka aseliikkeestä ympäri Suomen ja se on vielä helppo ladattava.

Jos kovasti yli 1000m pitäisi ampua niin sitten 6.5X55. Tuolle 30-06:lle en oikein keksi erityistä käyttöä ellet sitten metsästyksessä haluaisi käyttää erityisen raskaita luoteja. Peuran kohdalla siinäkään ei ole järkeä.

Asekonstruktiosta suosittelen irtolipasmalleja.
Terveisin,

HJu

Grs

Itse lähtisin siltä kannalta liikkeelle, että 300-800m tarkkuus ammuntaan ei mitään väliä noilla kaliibereilla ja kaikilla saa peuran ampua. Itse miettisin ehkä enemmän tulevia käyttömahdollisuuksia. 6,5x55 on noista paras ja kiinnostaa ampua sinne yli 1km matkoille ja 30-06 pesee myös 308 tuossa hommassa. Jos on tarkoitus ampua elävää riistaa kauas, eli esimerkiksi hylkeen pyynti kiinnostaa, niin 30-06 on noista paras valinta. Hirvelle kaikki käy, mutta toistaiseksi 6,5x55 ei saa laillista kokokupariluotia, joten lyijyllä on ammuttava. Lintu hommiin noista oma valinta on 6,5x55 8g scenarilla hyvien kokemusten perusteella. Peuralle ja kauriille löytyy 7,8g ttsx tai 8,2g lrx barnesilta, jotka toimivat hyvin tuon kokoluokan riistassa. .30 saa myös vastaavat luodit hieman raskaampana ja lopputulos on sama, eli ei suurta eroa tässä asiassa.

Jos puhutaan T3, niin muihinkin kaliibereihin saa aics lippaan hyväksyvää alarautaa, joskin ctr se on valmiina. Silti jos olisin uutta ctr ostamassa, niin itsellä valinta kallistuisi 260remin suuntaan. 308 onnistuu tehdä lyhyeen aktioon, mutta T3 on aina samassa aktiossa oli kaliiberi mikä hyvänsä. Jos taas katsoo muita kuin T3 käytettyjen markkinoilta, niin luultavasti saa samalla unohtaa ne 10 patruunan lippaat, ellei trg ole kiikarissa. Suurin osa käytetyistä taitaa kuitnkin olla käytettyjen markkinoilla sitä tikka/sako linjaa noihin vanhoihin on isot lippaat ja ylipäätään uudet lippaat kiven alla. Itse en kyllä näe 5 patruunan lipasta isommalle tarvetta, kun ainakin omalla aseella vaimennin väreilee jo tauon merkiksi tuolla määrällä. En myöskään kokisi saavani mitään merkittävää hyötyä lyhemmän aktion tuomasta muutaman gramman painosäästöstä tai aavistuksen lyhemmästä lukon liikkeestä. Ymmärrän kyllä nämäkin pointit, mutta en ehkä patistaisi asiaan perehtymätöntä asekaupoille näiden perusteella.

Itse näkisin isoimpana etuna 308 hyvän tehdaspatruunoiden saatavuuden ja edulliset harjoituspanokset. Ainakn sweduun saa myös edullista harjoituspanosta, mutta saatavuus on huomattavasti heikompi ja tarjonta suppeampi.

Ja sen vielä sanoisin, että kuvitelma jälleenlataamisesta ja edullisuudesta on viisain unohtaa heti. Ehkä se yksi laukaus on edullisempi, jos omalle työlle ei laske hintaa, mutta kyllä se kokonais kustannus on huomattavasti kalliimpi. Jos ei muuten, niin testatessa ampuu jo isomman kasan rahaa taivaalle, mitä perus pyssymies monessa vuodessa.

CJK

Uusi 308 CTR:ä on kohtuuhintainen, en lähtisi etsimään käytettyä. Lipas on perus Tikkaan verrattuna kovasti parempi ja sallii aika pitkät patruunat jos itse lataa. Mutta- kuten jo todettiin pelkän kustannussäästön takia ei kannata ladata itse, ellei sitten ammu tosi paljon. Mukavaa hommaa se muuten on:-)

branu

Kaliiperiin en ota kantaa, ei riitä kokemus siihen. Mutta itse vaihdoin perus T3:sen alaraudan CTR:n rautaan ja sitä kautta sain paremman lippaan (ja latauspituuden omaan pesään n.73mm .308). Joten mikäli T3 kiinnostaa , ostaisin sen CTR:n jälkiviisaana itse suoraan :)

branu

Kaliiperiin en ota kantaa, ei riitä kokemus siihen. Mutta itse vaihdoin perus T3:sen alaraudan CTR:n rautaan ja sitä kautta sain paremman lippaan (ja latauspituuden omaan pesään n.73mm .308). Joten mikäli T3 kiinnostaa , ostaisin sen CTR:n jälkiviisaana itse suoraan :)

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: branu post_id=89339 time=1519235010 user_id=6441

30-06 ei ainakaan silloin sovellu, ei tosin 6.5xswedukaan.

Uusi 308 CTR:ä on kohtuuhintainen, en lähtisi etsimään käytettyä. Lipas on perus Tikkaan verrattuna kovasti parempi ja sallii aika pitkät patruunat jos itse lataa. Mutta- kuten jo todettiin pelkän kustannussäästön takia ei kannata ladata itse, ellei sitten ammu tosi paljon. Mukavaa hommaa se muuten on:-)

Ei pidä unohtaa sitä alumiinista alarautaa joka on CTR:ssä, joka on metallia versus muovinen skuttaberka jota muissa varminteissa on.

branu

Joten en ottanut kantaa vain annoin kysyjälle mahdollisuuden valita kaliiperin :) Suosittelin vain ottamaan sen CTR:n normaalin T3:sen sijaan .

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: branu post_id=89342 time=1519235860 user_id=6441
Joten en ottanut kantaa vain annoin kysyjälle mahdollisuuden valita kaliiperin :) Suosittelin vain ottamaan sen CTR:n normaalin T3:sen sijaan .

;)

CJK

Onhan se siinä mielessä kannanotto että CTR sulkee pois 30-06 ja swedun.

branu

Lainaus käyttäjältä: CJK post_id=89357 time=1519242432 user_id=6027
Onhan se siinä mielessä kannanotto että CTR sulkee pois 30-06 ja swedun.

Sitä kutsutaan ohjailuksi :) Lähinnä suosittelin ostamaan suoraan CTR mallin mikäli T3:seen päätyy, toki se pois sulkee joitain kaliiperejä.

CJK

Samaa mieltä ollaan kyllä:-)

Grs

Toisaalta taas ctr tuo swedun korvikkeeksi 260 remin, joka ei ole ollenkaan huono vaihtoehto swedun tilalle, jos kerran itselataus kiinnostaa. Toisaalta myös normaali T3 saa metallisia alarautoja, jotka syövät joko vakio lippaita, tai aics lippaita. Itse päädyin käyttämään vakio lippaita, koska niiden saatavuus on hyvä ja ovat toimineet moitteetta. Jos on muoviallergiaa, tai pakko syystä tai toisesta saada 10 patruunan lipas, niin silloin ei tietysti voi vakio lipasta käyttää. Toki käsittääkseni tuohon saa myös metallisia lippaita, jotka käyvät vakion paikalle, mutta ovat tietysti 1 rivisiä. Onko tuo sitten hyvä vai huono asia, niin siihen nyt on perustelua puolesta ja vastaan. Tietysti 10 patruunan 1 rivinen on jo aika jööti, enkä muista onko edes saatavilla. Mielestäni 5 patruunan lipas kyllä riittää normaali käyttöön. Ei ainakaan itsellä ole ollut muovilippaan kanssa ikinä ongelmia ja ovat jopa kestäneet yllättävän kovaa käyttöä. Se muovinen alarauta on jo periaatteesta huono, koska se on aika olennainen osa rautojen kiinnityksessä ja särkyy jos raudat yrittää oikeasti kiristää paikoilleen.

Jos budjetti on kovin pieni, niin löytyy niitä asiallisia vanhoja malleja jo sillä 500€, mutta siinä nyt luopuu joistain eduista. Etenkin jälkirakentelu on hieman hankalampaa. Käytettyä ostaessa itse panostaisin ehkä enemmän siihen yksilön laatuun, kuin kaliiberiin. Muuten miettisin kaliiberia kovasti niistä lähtökohdista, mitä aseella meinaa myöhemmin tehdä noiden mainittujen lisäksi, tai mitä mahdollisuuksia todennäköisimmin olisi tulossa. Jos budjetti venyy, niin ei se tac a1 ole myöskään huono vaihtoehto ja siellä olisi myös jälleenlataajalle mielenkiintoinen 6,5 creedmoor tarjolla. Jos tarkoitus on pärjätä kaupan patruunoilla, niin 308 on aika perusvarma ja helppo valinta.