Main Menu

Kuparinpoisto

Aloittaja Y-P, toukokuu 16, 2005, 09:42

« edellinen - seuraava »

risen

Mulle on vielä hieman epäselvää tämä kuparihomma. Mietin vaan että kun mulla on metsästyskäytössä Tikan 222Rem. että miten paljon tätä kuparia kehittyy ja miten usein se olisi poistettava ja miten? Mulla on semmonen melko kova harja, mitä ainetta sitte lie? Eli pitääkö jotain ainetta ihan käyttää että tämän kuparin piipusta saisi pois? Voisko joku ystävällisesti valoittaa minua?  :oops:
Terv. risen

HJu

Jos nyt lukisit tämän viestiketjun nyt alkajaisiksi.
Terveisin,

HJu

SaTi

Kerro vilä lisää lyijytulkin tekemisetä.

Ilmeisesti se laitetaan matkaan patruunapesän puolelta.

Oletko tehnyt ohjaus/keskittämisviisteen, tähän lyijymöttiin.

Itselläni ei ole mikäänlaista käsitystä kuinka väkivaltainen operaatio/ toimenpide on.

Naputellaanko se pikkuriikkisen kerrallaan vain reiluilla otteilla.

Onko tarkoituksellisempaa jättää mötti hiukan suuremksi kuin isokaliperi vai heti pyrkiä lähelle isokaliperia :?:

Pitääkö öljytä tai jotenkin jollakin käsitellä ennen toimenpidettä :?:  :?:

Katsos jos on tuurilla sannut tarkkakäyntisen piipun ja haluaasen sellaisena pitää. Niin kaikki tieto kiinnostaa.

Enkä ihan vähäisillä tiedoilla lähde piippuun mitään sinne valmistajan toimesta kuulumatonta tunkemaan.

Esim. D166 luodit jätän ampumatta koska luodin halkaisija saattaa olla 7,87mm :!:  :?:

HJu

Koheltajan vastausta lainatakseni:

Tulkkaustapit olen tehnyt niin että olen 7,62-9mm lyijyluodeista manklannut ne hiukan isommaksi kuin isokaliiberi on ja sitten lyönyt ne piipun läpi kupari tai messinkipuikolla, tämän jälkeen reikä/kierre tulkkiin niin että sen saa puhdistuspuikkoon sormin kiertämällä. Tulkkaustappien ei tarvitse olle kovinkaan pitkät, 10mm pituus riittää vallan mainiosti.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Eikä siihen ole paljoa lisättävää  :wink:
Kylätason ampuja

tikka 300

Kertokaahan enempi tästä timanttitahnasta, mistä saa ja miten vaikuttaa

MSa

Kaipaisin itsekin yritysten nimiä, joista timantti- tai boorikabiditahnaa kannattaisi kysellä pääkaupunkiseudulla. Ei löydy ihan heti googlettamalla tai yritystelellä.

S-marketista saa kaikkia hammastahnamerkejä.
[url=https]

HJu

Timanttihiomatahnasta ne tiedä mutta venttiilihiomatahnaa saa autotarvikeliikkeestä. Käsittääkseni noissa on hiovana aineena piikarbideja.

Ja muistetaan ne piipunvalmistajien takuut: Kaikenlainen piipun sisäpinnan omaehtoinen hiominen millä tahansa aineella mistä tahansa syystä lopettaa kaikki luvatut ja oletetut takuut aina ja iankaikkisesti.
Terveisin,

HJu

MSa

Nyt on oma coctail kokeiltuna:

1 osa ammoniakkia 29%

2 osaa vettä

1 osa tiskiainetta (litkua, täytyy ostaa fairyä)

Putki oli entuudestaan kuurattu perusteellisesti Forrestilla  ja pronssiharjalla.

Tulos oli, että coctail puri kohtuullisen hyvin luodin pintaan, "sinistä jäi serlaan".

Mutta kahden käsittelykerran jäljiltä piipusta ei tullut mitään sinistä.

Täytyy koittaa onko mehu nopeampaa kuin Forrest seuraavalla tukkoisella torslaakilla.

MSa
[url=https]

jartsu

20 min sitä olen putkessa pitänyt.

Kasa puolelta Juha Söderholmilta sitä timantti tahnaa ainakin vuos sitten sai eri karkeuksilla.

Koheltaja

Venttilin hiomatahnoista Fine:kin tuntuu olevan melko karkeaa, se voisi sopia ehkä alkukolvaukseen mutta lopputyö olisi tehtävä hienommalla tahnalla.

Itse käytän boorikarbidi tahnaa joiten karkeudet on 600 ja 1200. Yleensä käytän kuussatasta alussa ja kiillotus tonnikakssatasella. Älkää kysykö mistä ostin, sain molempia sepältä sen verran että pikku hommat hoituu.

Jos lähdetään ampukolvaukseen lyijyluodilla niin silloin Denivit loistaa olemassa olollaan.
Kylätason ampuja

tikka 300

Tulipahan kokeiltua Ammoniakki litkua piipuun, eka kerralla aine oli 1,5 tuntia toisella tunti ja sitten kolmannella 2 tuntia. coctail on 1 ammoniakki 2 vettä ja 1 fairya. Kostutin piipun tupolla reilusti ja sinistä tuli, mutta en ole vielä tyytyväinen tehoon sillä näillä näkymin on vielä monta liotusta edessä. Mikähän neuvoksi? auttaisikohan piipun täyttö? vielä ei oikein vakuuttanut tämä aine, muta täytyy kokeilla pidempää käsittely aikaa, muistaakseni ennen oli joissakin Ammoniakki pohjaisissa aineissa käs.aika 1/2 vuorokauden luokkaa.

Koheltaja

Ammonjakkia ei kannata mahdottonia aikoja pitää piipussa koska piipun syöpymisen vaara on ilmeinen. Jos piippusi kuparoi niin tuhottomasti että sitä on useaan kertaan liotettava että saa kuparit pois niin kannattaa kokeilla kolvausta jos kuparointi siitä rauhoittuisi.
Kylätason ampuja

tikka 300

Kiitti neuvosta, miten olet tehnyt kolvaus tapin? valamalla vai lyömällä lyijytapin piipun läpi? milähän hiomaaineella kannattais alottaa, niitä tuntuu olevan hammastahnasta lähtien?

Koheltaja

Haun kanssa löydät näiltä sivuilta paljon tietoa kolvauksesta  :wink:
Kylätason ampuja