Kiväärin hankintaa

Aloittaja THuh, elokuu 19, 2017, 22:18

« edellinen - seuraava »

THuh

Ei multa ainakaan löydy uskallusta eikä pioneerihenkeä lähteä kokeilemaan.. Kyseessä kuitenkin ns tuore/tuntematon tapaus ilman vuosien aktiivikäyttöä! Kovat on kuitenkin speksit, mutta niin on hintakin. Sokea A5 tukki istutettuna em rautoinin luokkaa + 1500e + mitä sitten haluaa.

Ärmätti

Hinnat mitkä minä näin ei olleet merkittävästi vaihtoehdoista poikkeavat. 2300e luokkaa muistaakseni lukkopiippu , alarauta ja lipas. Minä ainakin laitan tuomosen jos tarttisin vielä pulttia. Jos möis ar10 ja jj93 pois niin voisin laittaakin. Tosin tärkeämpiäkin hankitoja joille olis vielä käyttöäkin on g&e r3 22lr.

1750e ilman piippua oli 308win mutta jos ei mennä muistin varassa niin soitto Landenille niin sillähän se selviää -on se Jalosta kalliimpi

erilainen

nämä uutuudet muuttavat taas suunitelmia. alkuperäinen suunitelmani oli teettää wilska ja landeenilla rem700/howa1500 pohjainen 6mmBR. sitten pienen (=suhteellinen käsite) pohdinnan ja laskutoimitusten jälkeen päädyin ajatukseen hankkia trg-22 ja piiputtaa se uudestaan. olisi mahdolliset hyödyt yhteisen ergonomian muodossa nelikakkosen kanssa.

mutta nämä uudet aiheuttavat vahvaa hankkimisen ja omistamisen halua, täytyy ehkä hetki pohtia, analysoida, haaveilla, vertailla ja muita juttuja.
kitchen table dremel gunsmith

Perkeleen_Luoma

6mm br voi olla kinkkinen saada toimintavarmaksi lippaasta. 6x47 olisi varmempi valinta.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

HJu

Jalonen aikoinaan teki lipassyörröisiä 6mm BR:iä mutta ei mitään hajua miten. Ehkä Ensio Firearmsillä on jotain vinkkiä.
Terveisin,

HJu

erilainen

tuo 6mmBR:n lippaasta syötön haastavuus on tiedossa. rem700/howa1500 kanssa ei ongelmia vaikka olisi käyttänyt lippaattomana kertalaukeavana, hylsynpoistoaukko sen verran suuri että patruunan käsittely hyvinkin mahdollista. ja wilskalla itsellään myöskin kyseinen yhdistelmä joka toimii luotettavasti lipassyöttöisesti, joten osaamista löytyy ko. ongelman kanssa.

trg ahtaine hylsynpoistoaukkoineen on sitten ihan toisen ääripään tapaus, sen toivoisi olevan lipassyöttöinen. saahan sinne toki patruunan laitettua, mutta varmasti turhauttaisi hyvinkin lyhyen ajan kuluessa.

ja kaliiperipuolella mielestäni tuo 6,5x47 lapua on tehojensa puolesta tarpeeton verrattuna 6milliseen. koska sillä tapahtuva ammunta olisi pääsääntöisesti 100-300 metriä, painottuen lyhyempään niin 6,5 olisi vähän overkilliä. nuukana kaverina tuntuu turhalta paukuttaa isolla kaliiperilla lyhyelle matkalle.
kitchen table dremel gunsmith

HJu

6x47 Lapua ja helposti toimii. Eikä saa kaupasta valmista patruunaa :-)

Sitten on vielä 6.5 Creedmoor ja 6 Creedmoor.

Terveisin,

HJu

Perkeleen_Luoma

Jep, siis 6mm luodille supistettua 6.5x47 tarkoitinkin.

Jos nuuka on, niin lataa kuitenkin itse :)

Antero H

ja sitten on vielä 6XC ja ..... onhan noita
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

jsr85

En tiedä onko mun yksilössä vikaa mut mun trg22.n käsin syöttäminen on kyllä erittäin vaikeaa, luodin kärki tarttuu jonnekkin kiinni jos laittaa patruunan suoraa lippaan päälle ja työntää lukkoa kiinni.

JR

<t></t>

Ärmätti

Jalosen jj92am 6mmbr ei ole lainkaan alarautaa. Lippaalle on työstetty alumiinista kuilu johon lipas kiinnityy. Ei ole ollut syöttöhäiriöitä ainakaan niissä 4kpl jotka minä tiedän. Useat muutkin lippaalliset 6mmbr normat kyllä pelaa ihan ok. Tiedän muutaman t3 joissa on 6mmbr piiput ja syöttävät lippaasta omistajien mukaan "hyvin"

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: jsr85 post_id=84897 time=1503557781 user_id=5527
En tiedä onko mun yksilössä vikaa mut mun trg22.n käsin syöttäminen on kyllä erittäin vaikeaa, luodin kärki tarttuu jonnekkin kiinni jos laittaa patruunan suoraa lippaan päälle ja työntää lukkoa kiinni.

JR

Se on ihan trg:n ominaisvika. Et ole ainut jolla oireilee.

Kyllä sen 6br saa yleensä syöttämään, mutta mitä se vaatii ja millä varmuudella se toimii.

THuh

Post  by HJu » 19 Aug 2017 23:14

"Jos noi kaliperit on listalla niim Sauer 200 STR rai Sauer 3000 SSG voisi olla vaijtoehtoja. Saatavuus Suomeen melko hidasta tehtaalta. Ruotsista tai Tanskasta voisi saada helpommin. Heymiltä saa varapiippuja jos Sauerin tarjonta ei riitä. STRää saa vasurina, 3000:sta en tiedä saako sitä vasurina. Hinta jää merkittävästi alemmaksi kuin AI tai Desert Tech mutta ei ole tietenkään yhtä taktinen"

"Vasenkätisenä ampujana harkitsin joskus 200 STR:ää mutta koska saatavuus Suomeen oli maahantuojalta "yli 6kk tilauksesta" ja hinta +50% tehdasuuteen TRG-22::een verrattuna niin jätin väliin ja tilasin Jalonen/Border/McMillan projektin. Meni siinäkin kaksi aselupaa vanhaksi kun osien saatavuus tökki."

Terveisin,

HJu

STR 200:sta saa edelleen vasurina, kuin myös 22lr vaihtosarjaa kyseiseen laitteeseen kylkiäisiksi, mutta ne toimitusajat + lisävarusteiden saatavuus ajat tökkii edelleen. SSG 3000 mustaksi värjätyllä laminaatti tukilla oli vaihtoehtona joskus 2005-10 kun tiedustelin, en muista tarkkaa ajankohtaa- enkä tiedä saatavuudesta nyt. Tiedustelin ko. kivääriä aikoinaan maahantuojalta, mutta juurikin toimitusaika/hinta vasurille + vaihtopiippujen, lippaiden saanti/hinta sai innon laantumaan. Hieno ja laadukas laite noin muuten- ja olen myös päässyt yhtä (tosin oikealtapuolen operoitavaa laitetta) radalla kokeilemaan. Ei mikään ns. ergonomian huipentuma kokemuksena, mutta mekaniikka sekä yleinen laatuvaikutelma oli huippua.

Molemmat laitteet myös vähän enemmän, noin ominaisuuksiltaan kotonaan ratakäytössä, kuin esim viikon- parin pohjoisen lintureissuilla taivasalla.

Puu/laminaattitukkisena myös melko painava kokonaisuus n 5,5kg painoisena, ilman optiikkaa- alutukit (esim AI tms.) pääsääntöisesti/karkeasti n 1kg painavampia, mutta ominaisuudet ovatkin sitten jotain aivan muuta.

DTA:ta mietin lähinnä painon, kompaktin koon puolesta- ja mahdollisuudella ottaa ko. paketti reilulla piipunpituudella (26") kokonaispituuden pysyessä myös vaimennin käyttö silmälläpitäen kompaktina. Paketti olisi varsin houkutteleva/alta metrin mittaisena + vaimennin. Hintaa on, mutta olkoon jos ominaisuudet ovat kohdallaan! Mutta muutama asia edelleen vs. AI:n hinnan lisäksi mietityttää- lukon/perän avoin rakenne- lukon kammen vaatiman leikkauksen (ura perässä) antaa mahdollisuuden lukon toimintahäiriöille esim. lumen/hiekan joutuminen tilaan (esim kaatumisen seurauksesta tms.), tämä estää varmuudella lukon toiminnan, mikäli lukon peräytymistila täyttyy riittävissämäärin. Olen yrittänyt etsiä raporttia/arvosteluja DTA:n toimivuudesta ns (talvi/hiekkaisissa) -äärioloissa, mutta en ole onnistunut löytämään mitään tähän asiaan viittaavaa.

Jotenkin vaan järki antaa ymmärtää- ja sanoo asiat paremmiksi AI:n suuntaan, kaikesta huolimatta.. Näin harrastelijan/metsästäjän näkökulmasta katsottuna cal .308:sta vielä sen verran, että näitä nyt löytyy kaupasta vähintäänkin riittävästi, suht huokeaan hintaan (olettaen jopa) maaseudun tiloilta, huutava pula huomioiden- ja kentältäkin (tarvittaessa), mikäli vaan osapuolet ovat oikeat:) 6.5mm rokkaa radalla/muualla ok.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma
Se on ihan trg:n ominaisvika. Et ole ainut jolla oireilee.

Eilen illalla latailin scenareja ja hornady eld-x, ajattelin sitte koittaa hornadyn käsin syöttöä ku ne ei lippaaseen mahdu, sehän onnistui ilman mitään ongelmaa, millin lyhyempi scenar kuitenkin taas jumitti.

JR

<t></t>

Koheltaja

Lyhyemmän patruunan nokka putoaa alas ennen kun kärki menee patruunapesään ja patruuna tökkää piipun perään. .223 T3 tekee samaa hyvin usealla patrunalla. Ratkaisuna käsisyötölle on tehdä erillinen patruunasilta lippaaseen, silloin paukku saa paremmin tukea ja syöttyy normaalisti papu kerrallaan.
Kylätason ampuja