Alotus pakkaus metälle ja radalle

Aloittaja mohkofantti, kesäkuu 26, 2017, 16:25

« edellinen - seuraava »

VilleV

Minun mielestäni noilla vaatimuksilla 223 remington olisi aivan oivallinen valinta. Perustelut:

- patruunoiden edullinen hinta, patruunoiden hyvä valikoima, luodin suora lentorata, luodin hyvä tuulensieto lyhyille etäisyyksille, saa metsästää kaikkea aina metsäkauriin kokoluokkaan asti, patruunan kevyt rekyyli ja miellyttävyys ampua.

Tärkeimmäksi nostan peruspatruunoiden edullisen hinnan, koska sellaisella aseella saattaa vaikka tulla harjoitelleeksi.

Kun kerran täältä asiaa kysyt, oletan että saattaa tämäkin ala olla mielenkiinnon kohteena. Harkitse ar-15 asetta ko käyttötarkoitukseen. Se on ase jota tulet tässä harrastuksessa jossain vaiheessa varmasti tarvitsemaan. Sen sijaan .223 pultin käyttöarvo on kyseenalainen.

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Koheltaja

+1 kaikille muulle paitsi pulttilukon kyseenalaistamiselle.

Vaikka oma- tai tehdasrakennetut AR:ät on tarkkoja niin saman hintaiselle pulttilukolle ne jää edelleen käynissä, ja onko sillä merkitystä ampuuko ase 0.5moa 5x5lks vai 0.3moa 5x5lks, onkin sitten eri juttu koska molemmilla saa saman verran syötävää pakkaseen. Tässä kun on jonkin aikaa seuraillut AR:ien käyntejä niin harvassa on ne AR:ät jotka käynniltään on päässyt kaupasta ostettavan tonnin T3:en käyntiin, paitsi myyntipuheissa ja nettikeskusteluissa. Tonnilla ei saa pienriistan metsästykseen riittävän hyvin käyvää AR:ää mutta pulttilukon saa, vastaavan käyntiseen AR:ään saa laittaa helposti 2-4x enemmän rahaa kiinni että päästään tonnin pulttilukon käyntiin. Saman verran kun laitetaan pulttilukkoon rahaa niin taas ammutaan kovempia tuloksia ja kasoja kun saman hintaisella AR:llä.
Kylätason ampuja

mohkofantti

niin totta että varmasti olisi siiten pieni rekyyli .223 mutta näin paperilla mitä lisä arvoa antaa .22wmr muuta kuin ett saa kaurista metästää ehken pikkusen pitemmälle lentää mutta en itse kyllä puolaria ole hankkimassa sehän menisi vaan räiskintään kokelemalla, miten nopeasti liipasin sormi voip paukutaa. siinä ois halpuus kaukana

Sitten viellä käynti vs pulttilukko just mitä tässäkiin on mainittu... voihan olla että jossain vaiheessa tulisikiin hommattua Ar-15 .223 kyllä. Mutta ei ole nytten mitä haen...

mikä vika ois siiten isompaa jos havitelee niin se .308 ? muuta kuin isompi rekyyli ja että saa kaataa villisikaa, hirvee, karhua. ?

nimittäin kysyypi epätietoinen... Maalta

VilleV

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=83583 time=1499094309 user_id=27
+1 kaikille muulle paitsi pulttilukon kyseenalaistamiselle.

Vaikka oma- tai tehdasrakennetut AR:ät on tarkkoja niin saman hintaiselle pulttilukolle ne jää edelleen käynissä, ja onko sillä merkitystä ampuuko ase 0.5moa 5x5lks vai 0.3moa 5x5lks, onkin sitten eri juttu koska molemmilla saa saman verran syötävää pakkaseen. Tässä kun on jonkin aikaa seuraillut AR:ien käyntejä niin harvassa on ne AR:ät jotka käynniltään on päässyt kaupasta ostettavan tonnin T3:en käyntiin, paitsi myyntipuheissa ja nettikeskusteluissa. Tonnilla ei saa pienriistan metsästykseen riittävän hyvin käyvää AR:ää mutta pulttilukon saa, vastaavan käyntiseen AR:ään saa laittaa helposti 2-4x enemmän rahaa kiinni että päästään tonnin pulttilukon käyntiin. Saman verran kun laitetaan pulttilukkoon rahaa niin taas ammutaan kovempia tuloksia ja kasoja kun saman hintaisella AR:llä.

En epäile yhtään, mulla oli enemmän sellainen näkökulma että kisoissa on enemmän käyttöä arskalla kuin saman kaliiperin pulttilukolla.

Miksi sitten ei .308? siihen kysymykseen palataan monta kertaa monen toimesta vaikka olisi enemmänkin kokemusta. Itse olen äärimmäisen tyytyväinen, sillä oletuksella että ametit pysyy alle 600 metrin.

Mitä etua 223 vs 22wmr? Ainakin itselle itselataaminen, patruunavalikoima ja ensimmäisen parempi käyttöaste tehon lisäyksen johdosta. Itselleni jäänyt vähän epäselväksi mitä noilla pienoiskiväärimagnumeilla ylipäätään tavoitellaan vs. perinteiset pienriistakaliiperit....

Pasi P

Minä sanoisin, että .223 jos tarkotus on pyytää lintua ja treenata kivääriammuntaa. Ja jos on pienikin mahdollisuus, että joskus arskan haluais, niin nyt kannattaa hommata sellanen kun niitä vielä "helposti" saa, tulevaisuuden lupakäytännöstä ei tiedä vielä kukaan.

.308 etuihin voi laskea nuo suuremmat eläimet mitä saa ampua jos se sattuu kiinnostamaan ja pääseehän sillä ehkä vähän kauemmas ampumaan pahviakin, patruunatkin on kohtuuhintasia. Noita piekkarimagnumeja en itekkään ottais ensi-/ainoaksi aseeksi, ne on enemmän spesiaalivehkeitä johonkin hommaan.

mohkofantti

niin... Varmaan on pätevämpi caliberi .223 kuin pienoiskiväri. Mutta käyttö kustannukset on piekkarilla halvemmat kun itse esim pcp ilmakolla tottunut ampumaan sen 3000-10000 patia vuoteen tuo .223 on mulle liian kallis ampua kun piekkarilla vois tutustua lr:rnä omaan aseseen mille se tuntuu ja millainen se liipasin ampua siiten rusakko metälle ruuvata .22wmr tai 17.hmr:äksi ja sen mitä tuo vaihto piippu maksa Sakolaiseen sillä rahalla en saa hyvää .223 eikö vain ? ja viellä on .223 piirun verran halvempi ampua ? .22wmr tai 17 hmr

Sakon Quard Rangen jos ostas lr ja sitien jompi kumpi .22 wmr tai 17 hmr vaihto piipuksi... näin aluksi.. Kun ekaks pysyksi !! Mutta jatkoa sitten onko se Ar-15 esim .223 vaiko Tikan T3 sporsteri esim .308

muuten magumin huonoa osuma tarkuutta onko kukaan ollut cronolla mitannut ett miten tasasesti lähtee ja onko myös .22 wmr:ssä vaimennin kiere ? onko muuten kukaan kokeillut laitta erilaista vaimeninta joka on painoltaan eri tai siiten ihan vaan sorvannut teräskestä painoa muutamaan piipun ominais resonansi taajutta.? Että sais käyntiä parannettua !

mutta kumpiko 17 vai 22 repii vähemmän ? jos vaikka rusakkoa, ampuisi kun se tulee olemaan tärkein riista eläin mulle !

Perkeleen_Luoma

Oma 22wmr käy ainakin RWS ja S&B soft pointeilla alle kulmaminuuttia. Varmint profiilista ainakin löytyy jenka.

Nopeusheittelyt ei ole mitenkään esim. 22lr poikkeavia.

17hmr patruunat on usein ns. varmint luotisia, joten maaliballistiikka on usein aika rajua.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

HJu

Jos 22lr ainoa tarkoitus on halpa ampuminen niin jätä se väliin kokonaan. Pidä perusampumataitoa yllä Hatsanilla ja hoida metsästys 223:lla.

Match.grade -tason patruunoita voi ladata Hornadyn 55 FMJBT-luodilla (hintaluokka 10-14c/kpl myyntierästä riippuen). Nalli 3-4c/kpl ja ruuti 13-17c/lataus. Hylsyt ostopaukuista, kestävät pitkään joten kuluksi voi laskea nolla. Eli 26-35 c/laukaus . Tietty latauslaitteet maksaa jotain nekin.

Tietty jos on jo päätetty.että reunasytytteinen luodikko se olla pitää niin sitren 17 HMR olisi valinta lähinnä hyvän  perustarkkuuden ja suoran lentoradan vuoksi.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: mohkofantti post_id=83602 time=1499170993 user_id=7071
niin... Varmaan on pätevämpi caliberi .223 kuin pienoiskiväri. Mutta käyttö kustannukset on piekkarilla halvemmat kun itse esim pcp ilmakolla tottunut ampumaan sen 3000-10000 patia vuoteen tuo .223 on mulle liian kallis ampua kun piekkarilla vois tutustua lr:rnä omaan aseseen mille se tuntuu ja millainen se liipasin ampua siiten rusakko metälle ruuvata .22wmr tai 17.hmr:äksi ja sen mitä tuo vaihto piippu maksa Sakolaiseen sillä rahalla en saa hyvää .223 eikö vain ? ja viellä on .223 piirun verran halvempi ampua ? .22wmr tai 17 hmr

Sakon Quard Rangen jos ostas lr ja sitien jompi kumpi .22 wmr tai 17 hmr vaihto piipuksi... näin aluksi.. Kun ekaks pysyksi !! Mutta jatkoa sitten onko se Ar-15 esim .223 vaiko Tikan T3 sporsteri esim .308

muuten magumin huonoa osuma tarkuutta onko kukaan ollut cronolla mitannut ett miten tasasesti lähtee ja onko myös .22 wmr:ssä vaimennin kiere ? onko muuten kukaan kokeillut laitta erilaista vaimeninta joka on painoltaan eri tai siiten ihan vaan sorvannut teräskestä painoa muutamaan piipun ominais resonansi taajutta.? Että sais käyntiä parannettua !

mutta kumpiko 17 vai 22 repii vähemmän ? jos vaikka rusakkoa, ampuisi kun se tulee olemaan tärkein riista eläin mulle !

GGG 223rem pati alle 20€ 50-kpl.

VilleV

En ole koskaan ampunut 22 wmr tai 17 hmr kaliiperin aseilla, mutta epäilen rekyylin olevan melko vaatimaton. Ainakin itsellä aseen pito rupeaa menemään liian löysäksi jos kuivaharjoittelee ja ampuu pienoiskiväärillä paljon. Ainakin siitä näkökulmasta ihan oikea peruste ainakin itselläni sinun asemassasi olisi hankkia keskisytytteinen kaliiperi.

mohkofantti

mites toi .308 minkä hintasia on siihen itse lataukset ?

jos .223 oli sen 40-60 centtiä ?

millainen ääni ero on esim 6.35 pcp ilmakolla vaimentimen kanssa vs. Lr / Mag vaimintimen kanssa tai .223

jos olisi lähes saman ääninen kuin toi pcp vaimentimen kera voisin harjotella ihan kotipihassa tämäkiin on yks aika tärkee pointti ja samoin että taka vaara alue ois pienempi  pienarilla ? kuin .223 puhumattakaan .308

plus ensi lupa vois lohjeta pienarille ehkä helpommin ?

HJu

17 HMR on lain mukaan kivääri. 22lr on tosiaan pienoiskivääri.

Jos vaimennettuna om tarkoitus ampua niin 22lr:n saa "äänettömäksi". Noi muut meluaa enemmän koska luodin yliäänirääkäisyä ei saa vaimennettua millään.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: VilleV post_id=83608 time=1499177776 user_id=4045
En ole koskaan ampunut 22 wmr tai 17 hmr kaliiperin aseilla, mutta epäilen rekyylin olevan melko vaatimaton. Ainakin itsellä aseen pito rupeaa menemään liian löysäksi jos kuivaharjoittelee ja ampuu pienoiskiväärillä paljon. Ainakin siitä näkökulmasta ihan oikea peruste ainakin itselläni sinun asemassasi olisi hankkia keskisytytteinen kaliiperi.

+1.

17hmr on kuin nallipyssy, rekyyliä ei lainkaan.

Jos liikaa ampuu aseilla, joissa ei olla rekyylin kanssa tekemisissä, niin sen kiväärin kanssa jossa rekyyliä sitten on, voi olla vaikeuksia sitten sen aseen kanssa tulla toimeen ja hallita sitä, kun on vain ammuttu lussukoilla, joissa asetta ei tarvitse samalla tavalla tukea ja pitää.

Jos noista omista torrakoista pitäisi yksi jättää, olisi se ehdottomasti 260rem, ei noilla pikkusilla saa sitä ampumisen tunnetta.

Tää on mielestäni hyvä video katsoa, jos on impuista oikeisiin siirtymässä.

https://www.youtube.com/watch?v=Zhaan8Hsox8">https://www.youtube.com/watch?v=Zhaan8Hsox8

mohkofantti

Jeps...

kiitoksia ideoista...

Mutta meillä päin ammunta matkat on sen verran lähellä asutusta etten uskalla kyllä hommata mitään järempää kiväriä kuin 22. wmr

kuiteskiin riista mitä tulen metsästämään niin tuo kaliberi taytää lain pykälän.

kyllä itse alan kallistumaan tuohon Sakon Quard Rangen. Lähinnä nytten on enään että herkistemellä vaiko ilman ett, riittäkö sen jousen vaihto ja pysyykö liipasimen vastusta säätämään vaiko koneistolla mitenkä vaiko. Onko tuo herkistimellä fiksumpi hommata jos aikomus on metästää ja käydä radalla ?

plus mitä iloa on hommata joku .308 jänismetsälle jos loppu tulema on jotain tuollaista kuin alla olevalla vieolla ??

https://www.youtube.com/watch?v=NzNRQ_CviSI">https://www.youtube.com/watch?v=NzNRQ_CviSI

Poikma

Lainaus käyttäjältä: mohkofantti post_id=84280 time=1501587068 user_id=7071
plus mitä iloa on hommata joku .308 jänismetsälle jos loppu tulema on jotain tuollaista kuin alla olevalla vieolla ??

Ei se suoraan niin mene että isolla luodilla riista räjähtää, asiaan vaikuttavat enemmän luodin tyyppi/paino, luodin nopeus yms.

Vierestä olen katellut kun 338 Lapua Magnumilla tiputellaan teeriä ihan siisteiksi paisteiksi.

Pieniluotisilla kaliipereilla riista räjähtää jopa herkemmin kuin isoilla jos/kun käytetään keveitä luoteja isoilla nopeuksilla.