Hirven metsästys seisovaan haukkuun

Aloittaja One Shot, toukokuu 26, 2012, 22:25

« edellinen - seuraava »

One Shot

Tervehdys arvoisat kanssa metsästäjät !

Olen nyt metsästänyt hirviä 5 syksyä ja on aika perehtyä sen "kuningaslajiin" eli haukulle hiipimiseen. Olen pohtinut mielessäni, millä varusteilla ja kuinka haukulle tulee lähestyä, mutta kuten edeltä voidaan lukea olen kokematon tässä asiassa. Mielestäni tämä lähentelee tarkka-ammunta toimintaa hyvin paljon, sillä eläimen lähelle on päästävä hiljaa ja huomaamatta. Toivon siis, että aihe herättää keskustelua Teissä kanssa veljissä, jotka olette harrastaneet tätä pidempään.

Kuinka haukulle tulisi lähestyä? Oletetaan, että haukku alkaa kuulua noin 500 metrin etäisyydeltä Sinusta, noutajan saattelijasta.

- Odotellaan paikoillaan vähintään 15 minuuttia eläinten rauhoittamiseksi, jonka aikana tarkastellaan tuulen suuntaa ja suunnitellaan haukulle lähestymistä

- Kun haukku on paikoittunut YLEENSÄ tiheään pusikkoon, ja haukku on kestänyt vähintään puoli tuntia on aika aloittaa lähestyminen

- Lähestytään ensin pystyasennossa tuulen alapuolelta

- Kun ollaan saavutettu noin sadan metrin etäisyys "kuulokorvalta" aletaan kyykistellä ja edetään hitaasti haukkua kohti

- Viimeiset metrit tarvittaessa ryömien hyvän ampuma-aseman saavuttamiseksi

- Tarkkaillaan tilannetta: koira sivustalla, emä ja kaksi vasaa haukussa

- On aika lähettää laukaus, kun varmistetaan ettei ampumalinjalla risuja tai esteitä, koira sivustalla ja muut eläimet ovat pois sektorilta

- Tarkkaillaan laukauksen jälkeistä tilannetta: tarvitaanko paikkolaukausta (yleensä ei) odotetaan muiden hirvien karkkoamista alueelta

- Kytketään koira puuhun ja puukko esille

Näin olen olettanut asian yleensä olevan, mutta kuten sanottu, kaipaan ohjeita ja myös erimielisyyksiä asioista !

Mutta mitä sitten kannellaan metsässä?

- Ampuma-ase (tarkoitukseen sopiva)

- A-tarvikkeita sopivasti (ei liikaa, ei liian vähän)

- Radiopuhelin

- GPS-seurantaan tarvittavat tutka

- Tulenteko välineet (kirves, puukko, tulitikut/sytytin, tulukset varalla)

- Evästä + juomista

- Otsalamppu + varaparistot vesitiiviisti pakattu

- Vessapaperia (osuman tulkkaukseen jos karkasi haukusta ja osui "paskoille" ja totta kai tiedätte kyllä mihin :wink: )

- Muovipusseja

Entä sitten se pääasia eli vaatetus ja jalkineet?

- Kahisemattomat/hiljaiset vaatteet (sarkaa tms. materiaalia)

- Pakolliset turvavaatetukset totta kai

- Jalkineina käytän varsikenkiä (olen kuullut vanhojen miesten käyttäneen huovikkaita tai kenkien päälle isot väljät villasukat)

Unohtuikohan jotain?  :think:

Kuten mainitsin edellä, toivon hartaasti tämän herättävän keskustelua.

Ja oletan, että joku tarjoaa sitä kuuluisaa pErälle.nettiä enemmän aiheeseen kuuluvaksi, mutta en viitsinyt alkaa kirjoittelemaan tiedätte kyllä miksi :)

Fake

Jaa-a näköjään aika vanha aihe mutta vastaillaan nyt kuitenki, voihan siitä jollekkin olla vaikka iloaki  8)

Nii nå onhan toi eräänlaista snajpperi hommaa toiki. Pitää vaa muistaa ettei hirvillä ole lämpökameraa tai värinäköä, mutta sitten taas parempi hajuaisti ja kuulo kuin kellään ihmesupersissillä.  Eli vähän eri taktiikalla ja varusteilla kannattaa ainakin haukulle lähteä  :D Ite ainaki pelottanu hirvet haukusta enemmän esim vetoketjun kilahtelusta, oksan katkeamisesta jalan alla tai tuulen suunnan vaihdellessa. Myös sivuttasliike on joskus ollut myrkkyä. Mutta jos hirvi sua kattoo ja seisot vaan paikallaan ni ei se erota vaaraksi sua oli sitten uudet optifadet tai ei.

Itsellä yleensä sellanen taktiikka että:

-antaa hirvien rauhottua haukkuun.

-tarkistaa tuulen suunnan ja yrittää vähän miettiä alueen kasvillisuutta ja maastotyyppiä. kaikki kuivuneet ojat, polut,tiet eli toisin sanoen HILJAISET vaihtoehdot kannattaa käyttää. Tässä paikallistuntemus tietty A ja O.

-Itse yritän enemmän olla äänetön kuin näkymätön= en oo ikinä ryöminy haukkua kohden.

-koiraa hyväksi käyttäen, liikettä ainoastaan kun koira haukkuu. Poikkeuksena jos koiran saa kutsuttua kontaktiin tai koira ite tulee moikkaamaan. Nämä ovat kultaisia hetkiä. Yleensä silloin voi edetä koiran perässä hyvinkin varomattomasti ja ääntä pitäen. Hirvi yleensä olettaa että kaikki meteli tulee koirasta.

-hiipii haukulle niin ettei näe hirveä, tai hirvi mua.

-etsin sellaisen aseman johon hirvi tulee SEURAAVAKSI jos se tekee jonkin peliliikkeen. eli ollaan jonkun puskan takana hirven nykyiseen sijaintiin nähden, mutta jos hirvi liikku eteen/taakse, on ampuma-ala selvä. Erityisesti emää vasoineen on hankalaa yllättää ilman näkösuojaa/hirvet seisovat liian lähekkäin. Kun hirvet liikkuvat, joku voi jäädä jälkeen/olla edellä. Yleensä myös koira ottaa etäisyyttä jos hirvet liikkuvat

-pitää koko ajan silmällä KOIRAA. mikään sarvipää ei ainakaa itellä korvaa 10 vuotta uskollista palvelusta jämyltä.

-tietenkin sektorin pitäs olla täysin vapaa risuista. sellasta kaliperiä ei olekkaan että menisi risujen läpi muuttamatta kurssia. maltti on valttia.

Varustusta meikäläinen pitää niin vähän mukana kuin mahdollista. Meillä onkin vain keskimääri 5 tunnin vedot jonka jälkeen haetaan vauhtia lahtimajalta.

-Kivääri 308

-Kiväärin päällä pienikokoinen kiikari, tällä hetkellä 2-7. haaveissa joku saksalainen 1-6

-A.tarviketta noin 15 kpl

-Vhf sekä koiratutka

-oranssi varusteliivi.

-kertakäyttö hanskat.

-puukko

-juomareppu

-metsurin nauhaa ( tuulimittari, ilmaisee tuulen suunnan eli minne suuntaan jämptiä pitää lähettää )

vaatetuksena yleensä jotkut retkeily housut esim fjällräven

-windstopper fleece takki (paskalla kelillä joku gore )

-maastolenkkarit (tosi märällä kelillä varsikengät)

-

tuunanen erkki

+ tuulensuunta ja hiukan tuuria matkassa niin kyllä se siitä

JHa

En lähestyisi ensisijaisesti tuulen alapuolelta koska eläin tarkkailee uhkasuuntia. Sivutuuli on parempi. Kyllä hirvieläimet liikkeen hyvin näkee eli suoraan kohti ääneti liikkuminen tuottaa tulosta. Kovimmat haukkusissit heittää pakkassaappaat sivuun ja jatkaa huopavuorilla  :wink:

Selecta

Lisäänpä uutena foorumilaisena tähän haukkuun hiipimiseen pari mieleen juolahtavaa seikkaa. Fakella oli kylläkin jo hyvä ja kattava kuvaus miten itsekin menettelen.

- Jos oksa katkeaa tms. ääntä pääsee, niin liikkumatta vähintään 30 sekuntia. Hirven muisti on lyhyt ja jos seuraava ääni kuuluu yli puolen minuutin kuluttua, niin se ei osaa yhdistää sitä edelliseen risahdukseen

- Varsinkin kotipuolen vaaramaisemissa (Kainuussa) täytyy haukkuun edetä suht ripeästi. Tuuli pyörteilee ja haju leviää. Ja vaikka olisi tyyni sää, niin kyllä ihmisen haju leviää ympäristöön

- Paras asuste olisi navettahaalari, hirvi ei pelkää lehmän paskan hajua. Itsellä ei tuollaiseen varusteeseen kylläkään ole mahdollisuutta. Selvä juttu tietysti, että mitään deodorantteja ei kainaloon suihkauteta eikä vaateetkaan saa tuoksua liaan puhtaille

Decies

Poijjaat on antanut paljon hyviä vinkkejä, näinhän se juurikin menee.

Itse pidän varustuksen minimissä, ei ole kuin lippaallinen kannossa plus pari ekstraa taskussa, ase mahd kevyt.

Kaadolla kertakäyttöhankat, pari nippusidettä ja puukko.

Vhf kuulosuojaimissa jotka suljen pois lähempänä haukkua. Pelkkä nappi korvalla kuuluu yllättävän hyvin jos ääntä on sen verran että sieltä edes jotain kuulee, kupit minimoi senkin pois. Koiran huomioiminen on ykkösprioriteetti, sen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.
[i]Ei tämä niin vakavaa ole...[/i]

MikaS

Lainaus käyttäjältä: DeciesPoijjaat on antanut paljon hyviä vinkkejä, näinhän se juurikin menee.

Itse pidän varustuksen minimissä, ei ole kuin lippaallinen kannossa plus pari ekstraa taskussa, ase mahd kevyt.

Kaadolla kertakäyttöhankat, pari nippusidettä ja puukko.

Vhf kuulosuojaimissa jotka suljen pois lähempänä haukkua. Pelkkä nappi korvalla kuuluu yllättävän hyvin jos ääntä on sen verran että sieltä edes jotain kuulee, kupit minimoi senkin pois. Koiran huomioiminen on ykkösprioriteetti, sen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.

Tähän ei voi kun laittaaa ison +:n ja ykkösen. Itse siirryn radiohiljaisuuteen noin 200m päässä ja tavarat kulkeutuu "hinttilaukussa"/taskussa mukana. Kahvipullo ja lisäeväitä, on odottamassa omassa tai jonkun autossa. Camelbackiä olen hieman miettinyt mutta saisi olla ehkä puolet nykyisistä. Nykyään vesipullo kulkeutuu tuossa hinttirepussa.

Ei koske hirveä vaikka hirvijahdissa oltiin. Olin hirvipassissa, kun sivustani tuli peura vasansa kanssa. Peura naaras toppasi samantien, kun viestiä pukkasi. Ääni korvanapissa ei ollut todellakaan iso ja matkaakin oli vain kymmenen metriä. Sitten seurasi emältä haistelua, kuuntelua, varoituksia vasalle, joka alkoi lähestyä polkua pitkin minua. Ikimuistettavan kokemuksesta teki se, että istuin reppujakkaralla ja se vasikka tuli eteeni. Matkaa polviin oli 10-20cm. Oli aivan pakko sanoa PÖÖ, kyllä se hypähti mutta toppasi kuitenkin 15m päähän katsomaan, että kuka stana se peloittelee.

Hirvi on todennäköisesti vieläkin tarkempi kuuloltaan ja se peilaa ääniä jännästi korvillaan.

hpa

Pakko kommentoida että omasta mielestäni hirven metsästyksen "kuningaslaji" ei ole hiivintä seisonta haukkuun vaan hirven metsästys naakimalla.

Eli jäljestetään hirveä ja pyritään yllättämään se päivämakuulta. Kerran olen siinä onnistunut mutta tiedän sissejä jotka  siinä touhussa onnistuvat monta kertaa syksyn aikana. Vaatii sopivaa keliä ja äänetöntä liikkumista. Ja tietenkin paikallistuntemusta että osaa arvioida hirvien kulkureitit ja majapaikat.

RK-75

Nimim. kantapään kautta: VHF oli kytketty suoraan Peltoreihin ja kun infernaalinen radioliikenne alkoi katosi ympäröivä maailma (myös lähestyvän koiran haukku). Tätä ei ensihätään tajunnut ihmetteli vain että ei tuo haukku taidakkaan lähestyä. VHF volyymin hiljentäminen ei sinänsä auttanut, koska jos ko. laitoksen sielunelämää oikein ymmärsin VHF lyö ulkomaailman mikkien yli. Tällöin ko. tilanteessa kun viestintä oli:" Mikä siitä tien yli meni?...ei tästä mitään mennyt, varmasti perkele meni kun seisot koiran GPSjäljen päällä, käänny perkele ympäri...käy mittaamassa jälki...mistä se meni...miksi nukutataan passissa"...jne. Eipä siinä viihdyttävää verbaliikkaa, mutta aiheutti sen että haukku n 300m päästä pääsi 60m päähän ennenkuin "heräsi" ja alkoi säätää vhf:ää pienemmälle...Amet 45m http://www.videoita.fi/video.php?id=996&cat=Karhuvideot&sort=1">http://www.videoita.fi/video.php?id=996 ... eot&sort=1">http://www.videoita.fi/video.php?id=996&cat=Karhuvideot&sort=1

Perkeleen_Luoma

Ainakin omissa Peltor comtac:eissa saa valittua sammuuko "kuulo" kun audio sisääntulosta alkaa puskemaan.

Aktiiveista muuten on hyvin ristiriitaisia kokemuksia metsästyskäyttöön. Vaikka on se fiksuin keino kuulonsuojaukseen metsälläkin.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.