6,5x55 SE Norma Vulkan 10,1g latausarvot?

Aloittaja susi1, maaliskuu 19, 2015, 13:13

« edellinen - seuraava »

susi1

Osaako joku heittää mistä löytyisi latausarvoja 6,5x55 SE:lle Norma Vulkan 10,1g luodilla? Olisi tarkoitus ladata VV560 ruudilla jota löytyy kaapista. Latauspituudeksi kaavailtu 78 mm.

Poikma

Eiköhän ko. luodin latauksessa voi lähteä liikkeelle VV:n latausmanuaalin 10g Sierra HPBT:n tai 10,1g Lapua Megan aloitusarvoilla ja painemerkkejä tarkkailemalla....omalla vastuulla tietenkin...

petri r

Joku erityinen syy käyttää juuri Vulcania? Oryxi on yleisesti todettu paremmaksi ainakin isolle "hyötyriistalle". 10.1g Oryxin takana oli mulla N550....2,9-3g ja pituus 76-77mm väliin. Nopeudet 820m/s-850m/s...tuo 3g alkoi olla jo aika "kuiva" lataus. Pirun tarkkoja, oikeestaan tarkkuus vaan parani mitä kovemmaksi lataus meni mun pyssyssä. Toki yksilökohtaista kaikki...ja tietenkin omalla vastuulla.

haivula

Lainaus käyttäjältä: petri rJoku erityinen syy käyttää juuri Vulcania? Oryxi on yleisesti todettu paremmaksi ainakin isolle "hyötyriistalle". 10.1g Oryxin takana oli mulla N550....2,9-3g ja pituus 76-77mm väliin. Nopeudet 820m/s-850m/s...tuo 3g alkoi olla jo aika "kuiva" lataus. Pirun tarkkoja, oikeestaan tarkkuus vaan parani mitä kovemmaksi lataus meni mun pyssyssä. Toki yksilökohtaista kaikki...ja tietenkin omalla vastuulla.

Aijai. Tämähän oli herkullinen tieto. Täytyy kokeilla, tokia hitaasti takaapäin lähdetään tulemaan :)
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

susi1

Katselin tuota latauspituutta ja lähden 78 mm liikkeelle alkuperäisen 80 mm suunnitelman sijaan. Vulkani ihan sen takia, että niitä löytyy kaupasta ja haen nopeampaa auekeamista kuin Oryxilla. Peuralle ja kauriille ajattelin kokeilla.

petri r

Ok. Varmaan toimii ko. tapauksessa. Sotkua voi tulla vähän enemmän mitä oryxilla, Vulcanin jäämäpainot ovat selkeesti hunompia (tehdaslautauksena hirven kylkeen =>60-75% ollut loppupaino) mutta se voi näkyä tehokkaampana maalivaikutuksena :)

susi1

Heikommat jäämäpainot Oryxiin verrattuna oli kyllä tiedossa. Lähinnä tarkoitus olisi minimoida pakomatkoja peuralla ja kauriilla perinteisiin hirvikuuliin verrattuna.

ALa

Ei kai sillä nyt niin väliä ole juokseeko peura tai kauris 30 vai 50 metriä osuman jälkeen? Itse ole ladannut Oryxia N560-ruudilla maksimilatauksen ollessa 3,18g latauspituudella 77mm. Aseena siis T3 Super Varmint SS 6,5x55 SE. Jos lataat 80mm pitkäksi veikkaisin rihlakosketuksen olevan jo melko voimakas ja sitä myöten myös paineiden kasvavan jyrkästi.