.22lr bc?

Aloittaja heikkiv, heinäkuu 26, 2011, 23:06

« edellinen - seuraava »

heikkiv

Olen kuumeisesti yrittänyt tilata uutta korotonin nuppia leupparilta kun nuo mukana tulleet mark4 namiskat on numeroituja sotakalibereille eikä niissä ole mitään hashmarkkia per naksu. Piekkarissahan tuo lepää ja paukkuina on tällä hetkellä norman trainer ja lapuan center-x. Ömeriikän poika siihen kuitenkin haluaa tiedokseen erinäistä dataa kuten luotityypin, bc:n, nopeudet jne. Olen tässä vähän nuppia raapinut kun normi keskisytytteisille paukuille nuo nyt löytyy mutta jostain syystä sen datan tonkiminen kakskakkosille on vähän herran haltuun.

Onko mitään ideoita mikä on .22 roundnose patruunan todellinen bc aliääninopeuksilla? Keskinopeus noilla standard velocity paukuilla on enemmän tai vähemmän jotain 325-330m/s mutta heittoa on silti suuresti keskihintasilla paukuilla.

Ja joo, eihän ne tornimerkit ikinä pidä paikkaansa mutta olisi nyt mahdollisimman lähelle mukava päästä :)

kahtto1

Itse olen käyttänyt G1 BC 0,125 pienoiskiväärissä "hernekeittopaukuille", eli Lapuan harjoituspanoksille. Halvemmissa panoksissa tosiaan lähtönopeushajontakin on melkoista ja vaikuttaa pidemmillä matkoilla.

Koheltaja

Onko jollain ammuttua dataa CCI Standard patruunalle matkalle 50-200m? Matkarumpu työn alla -20/0/+20 lämpötiloille, osittain jotain löytyy iteltä mutta ei kaikkia.
Kylätason ampuja

galwran

Itse laskeskelin http://www.jbmballistics.com">http://www.jbmballistics.com avulla, bc taisi olla .135. Hieman kun lähtöjä sääti, niin sai luvut menemään todella tarkkaan todellisuuden ja Lapua ballisticsin .22lr laskurin kanssa.

Koheltaja

Käytitkö G1 funktiota?
Kylätason ampuja

HJu

QuickTarget Unlimitedissä on muuten .22lR:lle ihan oma ballistinen data Eley Tenexille Tenex50.drg ja rimfire ra4.drg

Nuo lienee tarkoitettu piekkareille. Todellisuudessa G1:llä laskee aina aliäänisille aika hyvin suuntaa antavat korotaulukot mutta jos haluaa hifistellä eikä pysty/voi/kerkiä mennä radalle ampumaan eri matkoilta taulukoita omalle aseelleen niin QTU on siihen aika hyvä vaihtoehto.
Terveisin,

HJu

Koheltaja

Tänks mään, pitää ladata QTU koneelle ja alkaa tuunaamaan.

Nyt on hyvää aikaa tehdä taulukkoja ja rumpuja kun kaikki paikalliset radat on kiinni eikä pääse ampumaan ennen kevättä, silloinkaan ei pääse ampumaan 10m välein joten QTU lienee ainoa vaihtoehto tässä vaiheessa. Kattellaan sitten keväällä radalla mikä meni ohjelman kanssa pieleen jos iskemät poikkeaa paljonkin laskelmien kanssa :doh:  :wink:
Kylätason ampuja

Koheltaja

Nyt mä olen vähän ihmeissäni. Olen ollut siinä oletuksessa että luodin vauhdin nostaminen parantaa luodin tuulensietoa, lyhyempi lentoaika jolloin tuulei ei ehdi vaikuttamaan luotiin yhtä kauaa kuin hitaalla luodilla. Olen muutaman kerran ihmetellyt tuulisella kelillä nopeiden paukkujen kasojen leviämistä yleensä tuulen suuntaan. Nopea ja hidas paukku käy tyynellä kelillä hyvin pienellä erolla hitaan hyväksi, mutta kun keli kovenee niin nopean paukun kasat alkaa leviämään selkeästi isommiksi kuin hitaalla paukulla. Samaa tarinaa kertoo ballistiikkaohjelmat, nopeammalle luodille ilmoitetaan suuremmat tuulikorjaukset.

Miksi?

Havainto on tehty useammalla hitaalla ja nopealla patruunalla, osa on ollut Lapuan/SK:n patruunoita joissa luodin ballistiikoissa ei ole merkittäviä eroja. Kumma juttu että en ole aiemmin tätä huomannut, ehkä siksi etten ole tähän asti juurikaan nopeita patruunoita ampunut. Nyt oli tarkoitus ottaa nopeat paukut käyttöön kun käynti niillä on hyvää ja oletuksena oli parempi tuulen sieto. Lähtonopeusmittaria ei ole kätössä joten joutuu menemään valmistajan ilmoitusten mukaan, nopeat paukut lentää yliäänisinä 70-85m paikkeille joten 50m matkalla ne on taatusti yliäänisiä.

Voisiko joku asiaan enemmän perehtynyt selventää mitä mä en tässä yhtälössä ymmärrä?
Kylätason ampuja

mysteryman

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaNyt mä olen vähän ihmeissäni. Olen ollut siinä oletuksessa että luodin vauhdin nostaminen parantaa luodin tuulensietoa, lyhyempi lentoaika jolloin tuulei ei ehdi vaikuttamaan luotiin yhtä kauaa kuin hitaalla luodilla. Olen muutaman kerran ihmetellyt tuulisella kelillä nopeiden paukkujen kasojen leviämistä yleensä tuulen suuntaan. Nopea ja hidas paukku käy tyynellä kelillä hyvin pienellä erolla hitaan hyväksi, mutta kun keli kovenee niin nopean paukun kasat alkaa leviämään selkeästi isommiksi kuin hitaalla paukulla. Samaa tarinaa kertoo ballistiikkaohjelmat, nopeammalle luodille ilmoitetaan suuremmat tuulikorjaukset.

Miksi?

Havainto on tehty useammalla hitaalla ja nopealla patruunalla, osa on ollut Lapuan/SK:n patruunoita joissa luodin ballistiikoissa ei ole merkittäviä eroja. Kumma juttu että en ole aiemmin tätä huomannut, ehkä siksi etten ole tähän asti juurikaan nopeita patruunoita ampunut. Nyt oli tarkoitus ottaa nopeat paukut käyttöön kun käynti niillä on hyvää ja oletuksena oli parempi tuulen sieto. Lähtonopeusmittaria ei ole kätössä joten joutuu menemään valmistajan ilmoitusten mukaan, nopeat paukut lentää yliäänisinä 70-85m paikkeille joten 50m matkalla ne on taatusti yliäänisiä.

Voisiko joku asiaan enemmän perehtynyt selventää mitä mä en tässä yhtälössä ymmärrä?

Tämä on aika yleinen ihmettelynaihe ja olen vastannut siihen vuosien varrella monta kertaa sekä ulkomaisilla että kotimaisilla foorumeilla. En löytänyt justiinsa vastausta kotimaisilta mutta tässä on yhdeltä ulkomaiselta foorumilta poimittuna. Kelpaako vastaus englanniksi?

Analytical approx. equation for wind drift is:

(A*C*L^2*p*w)/(4*m*v) where

A = bullet sectional area

C = drag coefficient

L = shooting range

p = air density

w = wind velocity

m = bullet mass

v = average bullet velocity

If A, L, p, w and m are constants then wind drift depends on C/v only. So if slower bullet drifts less then C/v must be less for lower velocities. And if you look at the figure below that is exactly the case for RA4 projectile which is pretty good fit for most 22 lr. bullets. Optimum muzzle velocity for wind drift is usually about 250 - 300 m/s for any subsonic projectile.

http://i.imgur.com/jS78w.jpg">

Koheltaja

Aika jännä juttu, meni tässä asiassa käsitteet uusiksi. Jatketaan testejä hitailla patruunoilla koska tuulen sieto on mulle tärkeämpi kuin suorempi lentorata. Jälkimmäistä varten on olemassa 17HMR.
Kylätason ampuja

Ärmätti

Monella (kuten itselläni) on piekkarikisoihin valikoidut erät ja vielä tuulikelin paukut erikseen. Tunnelissa ja tyynellä ampuvat samallaista kasaa mutta tuulella toinen voi olla ylivoimainen. Se kumpi käy paremmin tuulella on ollut se joka on tutkassa hitaampi. Joskus pitäs testata ihan reilusti subsonista panosta mutta niiden laatu muuten ei paljon päätä huimaa

mysteryman

Standard velocity paukut (305 - 315 m/s) ovat tuulen viennin suhteen vielä aivan liian nopeita. Optimi olisi jossain 280 -270 m/s paikkeilla. Eroja kannattaa kokeilla ballistiikkalaskureilla. Ainakin JBM laskee oikein kun laittaa RA4 drag funktion ja 0,11 BC.

Koheltaja

Sinänsä outoa että vuosikymmenet on piekkarilla ammuttu mutta en ole aimmin kiinnittänyt tähän huomiota, ehkä siksi että piekkari on aina ollut enemmänkin "tukiase" treenejä varten kun nyt ammun pelkästään piekkarilla. Aiemmin en myöskään ampunut nopeita paukkuja juuri ollenkaan ja nyt kun niiden kanssa tuli tämä tuulen kuljettaminen esille. Näköjään jatkuvasti oppii jotain uutta, unohdettujen asioiden tilalle ja tueksi.
Kylätason ampuja

j.n

Osaisitteko suositella jotain tasalaatuista yliäänistä patruunaa? Normaalisti kesäkeleissä käytän Lapuan Polar biathlonia, mikä on osoittunut erittäin hyvä käyntiseksi patruunaksi aseessani. Nyt kylmemmillä ilmoilla puoliautomaatti Anschutz ei pelaa enää kunnolla sillä paikulla joten tarviisi jonkun kovemman panoksen tilalle. Nyt olen käyttänyt SK highvelocityä, mutta vähän tarkempi saisi olla. SK High velocity käy n. 1,5-2 MOA kasaa 100m.

j.n

Tuplat