Millä suurennoksella paras lopputulos?

Aloittaja Michael Knight, kesäkuu 25, 2014, 19:51

« edellinen - seuraava »

Michael Knight

Itsellä on Vortex Viper PST  6-24x kiikari TRG 22:sen katolla. Onko joku tehnyt empiiristä tai systemaattista tutkimusta, että millä suurennoksella saavutetaan paras lopputulos millekin matkalle?

Suurennoksen kun vääntää täysille niin suurennos on suurin suhteessa maaliin ja jos vain pystyy aina samaan "reikään" ottamaan tähtäyskuvan niin silloin pitäisi aseen käydä parhaiten? Mutta onko se oikeasti näin, suurimmalla suurennoksella tähtäinkuvan eläminen on myös jonkinmoista ja kuva vaeltaa herkästi. Olisiko sittenkin parempi pienentää suurennosta ja käyttää esim. 300 m matkalla pienempää suurennosta ja vasta pidemmillä matkoilla vääntää kaikki kehiin?

Minulla ei tähän ole selkeää mielipidettä eikä oikeaa vastausta mutta esim. piekkarilla olen todennut ampuvani pienemmällä suurennoksella paremmin kuin, että vääntäisin yli 20x suurennokset käyttöön. Jotenkin silmälle helpompi pitää samanlaista tähtäyskuvaa kun ei ole kertoimet ihan tapissa.

Mietin asiaa rata-ammunnan näkökulmasta, en hirven ampumista 50 metrin päähän, jolloin ei valtavia kertoimia käytetä.

Millä suurennoksilla itse ammut esim. 150m, 300m, 600m? Putki tapissa taikka puolitehoilla?

Kokemuksia/tietoa/teoriaa?

:?

Klpro

6x riittää tonniin asti, jos jasteria kaadetaan. 32x on isoin kokeilemani kasa-ammunnan tyyppisessä harjoittelussa ja kertoi totuuden ampujan sykkeen tasosta ja heikosta laukaisutekniikasta. Isoilla myös näkökentän kapeneminen ja jälkitähtäyskuvan hajoaminen rekyylitapahtuman jälkeen on ongelmallista. Eli itse ammun aina niin pienellä kuin pystyy.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

Maantiekiitäjä

Itsellä sama putki käytössä kuin ketjun aloittajalla. Itse suosin n. 20 suurennoksena, omasta mielestäni kuvanlaatu on parempi ja ristikon paksuus omaan silmään mukavampi. "Pikatulta" ampuessa ruuvaan suurennosta alaspäin. Nämä puhtaasti omia makuasioita.

MikaS

Puhtaasti makuasioita, itsellä on parikin zeissia ja radalla on usein 24x. Esim. peurakyttyyllä usein hämärissä ampumisen jälkeen kun katsoo niin suurennus on jotain 10x ja 20x väliltä. Hirviaseissa käytän usein löytynyttä max suurennusta ja 4+6 hirvessä suurennus on usein 16-20x. Piekkarissakin suurennus tuntuu oloevan yleensä vähintään 10x. Itselle on tullut sellainen fiilis että eihän tuollaisella 4x/6x:llä edes pysty kunnolla ampumaan kun ei näe kunnolla maalin ja ristikon paikkaa.