Kiväärin valinnan vaikeutta

Aloittaja The Eye, elokuu 19, 2013, 17:56

« edellinen - seuraava »

The Eye

Tervehdys

Monivuotinen henkinen projekti on siirtymässä kovinkin kongreettiseksi.

Elikkä pitäisi vihdoinkin päättää aseen valmistaja.

Käyttö: Metsästys, Wannabi TA

Kaliberi: 300WM.

Vaihtoehtoja mitä olen jopa syvästi harkinnut:

Jalonen, Tikka 65, Tikka T3, Stayer ssg 04/08, Howa, Lynx, Jo-Ki, Haenel RS 8, Rem 700, TRG...

Taitaapa jokunen vielä listasta puuttua.

Eli joko custom tahi valmis paketti. Matka on ollut pitkä ja ehkäpä iän tuoma varmuus johtannee valmiin paketin valintaan.

Silmät punoittaen netissä öitä valvoneena TRG tuntuu sittenkin järki valinnalle. Ase jota olen pyrkinyt välttämään.

Onko se vain sitä, että matkaan väsynyt mies pyrkii helpoimpaan ratkaisuun?

Ei kai se ainakaan huono ole, varman nettilähteen mukaan hintalaatu suhteeltaan yksi parhaista valmiista paketeista.

Näin ainakin olen nyt itseni antanut ymmärtää. Ja ainakin sopivaa kilkettä löytyy pyssyyn helposti (lähde FA:n verkkosivut)

Kaliberiksi 300 WM siksi, että puhtia riittää melko pitkällä. Sopii kaikelle riistalle.

Ja patruuna valikoima on kattava ja patruunat kohtuu edukkaita.  En lataa itse.

Kaliberi metsästys teemasta, puhtaita mettäpyssyjä jo 6,5x55 ja 9,3x62, joten 300WM:stä puhtia pitkän matkan laakeihin.

Kaliberi TA teemasta, 0,1-1,2km Jasterit varoalueella, eikö vain?

Projektin hintalappu vaihtelee siis melko reilusti riippuen mihin päätyy. Pinkka ei ole kuitenkaan kovin paksu, sehän tässä mietityttääkin...

Herkuin tilanne olisi, että pääsisi radalle testaamaan kaikki mahdolliset. Ja sitten oman nujupussin mukaan tekisi valinnan.

Oikeastaan yhtään kysymystä en siis vireille laittanut, lähinnä ääneen asiaa mietiskelen, ja yleistä hyväksyntää hakien.

HJu

T3 Varmint ja loput rahat laatuoptiikkaan ja kiikarinjalkoihin.

Tylsä mutta toimiva valinta.
Terveisin,

HJu

The Eye

Plääh, liian tylsä. Vaikkakin olen päättänyt päästä helpolla ei T3 mahdu enään mukaan.

Ja Optiikka, siitä ei tässä casessa murehdita. Se asia on kunnossa, niin ainakin luulen.

Optiikan kiinnitys on tärkeämpi kuin itse optiikka. Mutta siitäkään ei nyt murehdita.

Vaatimukset

Käynti riittävä

Laukaisu priima

Tukki itseeni mukautuva.

Ja nämä ehdothan täyttää kaikki, toisten ratkaisujen kanssa joutuu vähän virittelemään. Toiset voisivat olla heti valmiina..

SO

300WM ehdottomasti TRG ei T3. 220gr paukuilla T3:nen ei ole vakiotukilla mikään maailman mukavin ampua. Tietysti jos löytyy jostain vielä TRG-S niin siinä olisi metsästystukki valmiina ja TRGn tukin osat sopii melkein suoraan jos haluaa pelkän TA-pyssyn.

The Eye

Mikäli kuitenkin päätyisin T3 tikkaan, vaihtuisi tukki saman tien. Edes poskipakallinen tac tikka ei ole minun atleetille vartalolle sopiva.

Eli mikäli pyssy olisi Tikka/Howa/jalonen yms. Tukki tulee olemaan GRS / KKC.

Lisättäköön vielä, että ase saa eli pitää olla raskas ja kömpelö ajojahteihin. Minne en sitä aio viedä.

Pötköltään sillä ammutaan 99% laukauksista, tuliasemasta. Siellä sen pitää olla kotonaan.

HJu

TRG on helppo valinta ja jälleenmyyntiarvo säilyy. Eikä Rem MSR ole huono sekään mutta hintaa alkaa löytymään.

Ehkä asiaa kannattaa tarkastella tukin kautta, hyviä rautojahan piisaa mutta hyvien säädettävien tukkien kanssa on vähän vähemmän vaihtoehtoja kaupan pyssyissä.

Ja kyllä se kaliperi kannattaa päivittää suoraan 338 Lapuaan tai 300 Lapuaan  :-)  Ja siitä sitten latauslaitekauppaan jne. Tämä se polku tulee olemaan kuitenkin  :twisted:  

Suujarrun tai vaimentimen hankintaan kannattaa varautua 300 win magin kanssa heti kättelyssä.
Terveisin,

HJu

PikkuBee

Lainaus käyttäjältä: HJu
Suujarrun tai vaimentimen hankintaan kannattaa varautua 300 win magin kanssa heti kättelyssä.

Allekirjoitan tämän...oikea käsi puutui yllättävän nopeasti ammuttaessa vähän enemmän ilman lisähärpäkettä piipunpäässä.

T3 sport

Onko Voere käynyt mielessä? Se tekee "tehdas customeja" toiveiden mukaan. Saa myös erillisen mehtuutukin niin ei tarvitse kaivella kuraa kolosista niinpaljoa.

Noista vaihtoehdoista itse ottasin ehkä tuon vanhan T65:n aktion, siihen hyvä piippu. Peurala jos helpolla halua päästä, tai sitten joku "muaailiman merkki" ehdottomasti GRS-tukki eikä mitään kuttaperkkarimpulaa. Saattais hintakin jäädä puoleen TRG:stä. tarkkuus ja ammuttavuus tuskin jää huonommaksi.

-Itse kun pilaa, saa sellaisen kun sattuu tulemaan-

The Eye

Jesh. Tutkataan piruuttaan vielä tuo Voere.

Vielä heinäkuun loppuun saakka olin virittelemässä kompinaatiota T65+Peurala(tai ulkomaista)+ GRS.

Mutta sitten joku myi minulle ajatuksen valmiin, vielä tuotannossa olevan aseen eduista...

Tietenkin T65 aktiosta viritelty tulee huomattavasti edukkaammaksi.

TRG:tä puoltaa: saatavuus, Laukaisukoneisto, Varaosien saanti varmuus.

Pienenä miinuksena, tietysti tukki. Joka on hiukan kohlo, mutta säädettävissä.

Vaimennin kuuluu tietysti pakettiin, metsästys näkökulmasta ehdoton.

Radalla voisi jarru olla parempi, maltillisemman lämpöväreilyn takia.

T3 sport

Siitä kun klikkailee yläreunasta "konfigurator" pääse itse säätämään.

1 x 20-03 LBW

Model & Action : Model LBW Varmint (LBW-V / LBW-J)    €340.00

Bolt : Bolt Handle tactical straight    €35.00

Bolt & Safety : Handcocking    €314.00

Caliber : .300 Win.Mag.    €137.00

Bolt Head : Bolt Head Size Magnum    €140.00

Type of Barrel : Steel Hunting Contour 65cm (Magnum)    €490.00

Trigger : Double Stage Trigger    €120.00

Varmint Stock : GRS Stock Blue    €817.00

Swivels : Swivels 1    €9.50

Magazine Size : Magazine Standard Capacity    €90.00

Sights : no choice    

Scope Mount Base : Scope Mount MilStd 1913 one-piece low 20 MOA    €140.00

Top Mount Weaver style : MilStd 1913 Mount target 34 mm 0 MOA    €235.00

Muzzle Break : Muzzle Break Titanium Hunting    €220.00

Thread on the Muzzle : no choice    

Price net    €2,572.92

VAT    €514.58

Price gross      €3,087.50

Tommonen :)

mika

alkaa olemaan melko kallis toi Voere jos oikein konfiguroidaan.

mun valinta olisi:

Budjetilla liikkeellä = Tikka T3 + hyvä optiikka

Ei niin tiukka budjetti= TRG, AI, Sauer, tms + hyvä optiikka.

Jos verrataan jälkimmäisen listan hikkereitä yhtämääräisesti toisiinsa (lue samoilla osilla) ovat melko lähellä toisiaan hinnallisesti.
CHAIRBORNE - USB Troop

JKontturi

Järkipelin saa kun ottaa tylsän t3 varmint, grs sporter/varmint tukki,AU SL7BL vaimennin/jarrulla. Siihen Spuhr jalaksi ja S&B päälle. KKC tukit on syöpää varsinkin noin kovin potkivalle kaliberille. Hintaa tulee tikka t3 1100e, Grs tukki 650, vaimennin 550e, Spuhr 350e, Benderi alkaen 2.5k tai sitten Steinerin 5-25 msr... Aletaan puhua jo aika vakavasti otettavasti ta-kivääristä jolla voi ammua ilman pönttöä mukavan jarrun kanssa. Kokeiltu on. Iman jarrua aivan kamala ampua. Se 3.4 kiloinen varmint kenkii niin perkeleesti sen liukkaan muovitukkinsa kanssa.

Kosanderi

Heitänpä omankin lusikkani soppaan.

2 asiaa, jotka kannattaa ottaa heti kättelyssä huomioon, on kiikarin kiinnitysvaihtoehdot ja lippaiden saatavuus. Omassa M65-projektissa lippaat on edelleen ongelma, koska niitäkin on uusiotuotannossa tehty ilmeisesti vain 308:lle ja 30-06:lle. Samaten lippaaseen mahtuvan patruunan pituus ei välttämättä riitä kaikille tarkkuusluodeille. Lukuisista yrityksistä huolimatta mä en saanut koskaan Optilockeja toimimaan omasta mielestäni hyvin, mutta omalla kohdalla ko. ongelma on ratkaistu palikoita vaihtamalla.

Komppaan muita suujarrun ja vaimentimen suosittelijoita. Vaikka omassakin pyssyssä on ampumakunnossa painoa sen 7 kilon verran, on rekyyli ilman lisäkilkkeitä melko ikävä. JP-tankilla siitä tulee pitkällä piipulla pienen tuuppauksen ja lyhyellä jonkinlaisen täräyksen oloinen. AU SL7 poistaa rekyyliä, muttei lähellekään niin tehokkaasti, kuin komppi. Jokatapauksessa rekyylistä tulee miellyttävämpi vaimentimen kanssa.

Kiikarina on Benderin 5-25:nen ja tuo kokoonpano on toiminut erittäin hyvin.

Ja vielä viimeinen IMHO-juttu: Hyvällä optiikalla saa kohtuullisesta kivääristä paljon enemmän irti, kuin kohtuullisella optiikalla hyvästä kivääristä - kunhan kiinnitys on kunnossa...

Ärmätti

Howa, Tikka T3 ja Rem 700. Näihin saa jälkikäteen vaihdettua tukkeja yms jolloin niistä saa rakenneltua sellaisen kun haluaa. Jos nyt jo tietään tasan tarkaan mitä haluaa niin silloin myös Jalonen on hyvä vaihtoehto. Siihen ei vaan saa suoraan mitään tukkeja hyllystä. T3 ja itsellesi sopiva tukki. Se onki sitten taas ihan toinen asia että mistä tietää että mikä on itselle sopivin tukki ammunnallisesti. Asia on hieman monimutkaisempi kuin haulikossa

The Eye

Hyvin käyvien rautojen lisäksi tarvitaan hyvä tukki+hyvä laukaisukoneisto.

Tikan koneiston vaihto viksumpaan, onko mahdollista?

Sen vähän mitä olen Trgllä ampunut, koneisto on ok

Ilmeisesti 300WM  on kiukkunen, kerran kaikki sen tahtoo jarruttaa :)

Viime viikolla ammuin 300wm T3 lite. 2,9kg pyssy plus jalka+optiikka, ei muuta.Oli semi nasty vekotin.

Lisä kikkareet torrakkoon, vaimennin utra tahi A-tech? Jalka, jokin noheva? Optiikka jotain Z-merkkistä.  Bipod, harris on, mikäli päädyn Trg:hen päivitys konsernin oma tekeleeseen sitten joskus.

Mitä muuta tarvitaan?

Ainakin iso kasa A-tarviketta ja iloista mieltä.

Ase on kuitenkin se isoin puuttuva palikka.

Päätös syntynee lähiaikoina.