8-10g:n leikkuriluotia 308winiin?

Aloittaja JokiKarhu, kesäkuu 27, 2013, 08:35

« edellinen - seuraava »

JokiKarhu

Onko tietoa onko millään luotivalmistajalla ohjelmassaan 8-10 grammasta leikkurikärjellä olevaa luotia kaliiperissa .30? Noi 6,5 grammaset lähtee vähän turhan lujaa kun harjoittelee liikkuvaan hirveen. Tavoitenopeus noin 750-780m/s.

Tapiok

Tuohon nopeuteen 6,5 grammainen on helppo ladata vaikka N110 ruudilla. 8 grammaista saa leikkurilla ja sama ruuti käy myös siihen.

Ollila

Sakon 145A / 8,0g / 123gr ja N133 taakse taulukkominimi, 2,50g, niin lähtöjä ~765m/s.

JokiKarhu

Onko toi Sakon 145A leikkuri? Minun käsittääkseni ei. Ei sillä muuten mitään merkitystä, mutta repii vähän ikävästi tuota pahvia ja ei tahdo paikkatarrat pysyä paikoillaan kun samaan reikää tulee paljon paukuteltua. =)

Pitää kokeilla jos sais jostain tuota N110 ruutia ja yrittää vaikka sillä, jos ei muuta luotia löydy.

Itseasiassa kun katsoo tarkemmin niin onhan toi Sako leikkurikärkinen, pitääpäs laittaa tilaukseen.

Mitenhän minä en aikaisemmin ole tuota huomannu. Kattelin vain ettei ole valmiita patruunoita ja luulin siten ettei ole irtoluotinakaan.

KemMar

Juu kyllä se on leikkuri. 143A ei.

JokiKarhu

Kävin tossa paikallisella "ruutikauppiaalla" kyselemässä ko luotia ja sano aluksi ettei ole leikkurina kuin 6,6g 147A. Sillä oli kyllä hyllyssä myös tuota 145A:ta, kun kysyin sen perään, mutta väitti ettei ole leikkuri. Pyysin avata paketin ja kas kummaa, oli myyjä itsekin hämillään. Oli mennyt kuvat/tiedot vähän sekasin. =)

Mutta,,,kun tämä meni (taas) minun typerien kysymysten kerhoon koko aihe, niin lisätääs hakua että onko tota leikkuria 10-12 grammasena tullut kellään vastaan?

Yritin eilen koluta nettiä ja luotien valmistajia läpi, mutta ei osunut silmään. Eipä tosin osunut toi Riihimäen tekelekään...että siltä pohjalta.  :doh:  Ei pitäis lähteä merta edemmäs kalaan.

Tapiok

Siinä ne leikkurit alkaa olla, ellet siten ota RWS:n metsästysluoteja joissa on karvankatkaisureuna. Saattaa vaan tulla harjoittelulle hintaa.

Mikään ei estä tekemästä leikkurireunaa sopivaan luotiin itse, tekasee vaan työkalut ja se on siinä jos sitä niin kovasti haluaa.

JokiKarhu

Kertokaas mulle vielä mitä eroa on Lapuan 8g FMJ:llä ja Sakon vastaavalla, 143A? Toi Paanasen latausopas antaa minimi latauksiksi Lapualle N135/2,72g ja Sakolle N135/2,61g. Lapualle lähtönopeutta arvioidaan minimissään 830m/s ja Sakolle 784m/s. Onko toi minimi lataus kuinka kriittininen? Meinaan että jos mulla jää lataus pari satikkaa alle minimin niin onko jotain vaaraa vielä. Tavoitteena siis saada tolle Sako leikkurille, 145A, lähtönopeus noin 780m/s.

HJu

Minimiä ei ole tarkoitettu alitettavaksi. Ei alilatausdetonaatia PITÄISI 308 Winissä pienestä alituksesta tulla vastaan mutta voit saada sellaisia +-30,m/s lähtönopeusheittoja jolloin liikkuvaan ampumisessa tulee haasteita.

Todellisuudessa et voi tietää paljonko sillä Sakon luodilla saat vauhteja minimilatauksella ellet mittaa sitä. Lähtönopeushajonta voi pienillä latauksilla olla helposti +-10 m/s joten se vaan pitää kokeilla.

Lataa minimilatauksella ja siitä vaikka 0,05 gramman välein muutamia sarjoja ylöspäin. Mittaa lähtönopeudet ja osunta. Eiköhän se hyvä lataus löydy vaikka pysytään taulukkoarvoissa.
Terveisin,

HJu

Luukeri

Oma ratahirvi lataus oli edesmenneelle Tikka M55:lle ( 51cm piippu )

Hylsyt : Sakoa ja Lapuaa sekaisin

Ruuti : N135 - 44grn

Nalli : CCI 200

Luoti : Sako 143A 8g

LP : 71mm

Lataus oli lussu ja hylsyistä tuli nokisia. Käynti n.30mm sataselle

Ratahirvelle ennakko keskelle partaa (100m), oli helppo ampua.

JokiKarhu

No niin, kävin kokeileen miten toi Sakon 8g:n leikkuri toimii.

Lataus N135 2,61g, jolla lähtöjä tuli ihan sopivasti 785-790m/s (5lks) ja käynti oli ihan riittävä hirviharjoitteluun. MUTTA, hylsyt oli ihan hemmetin mustia aina kantauraan asti. Enpä viitsinyt kauhean montaa ampua. Kertooko toi mustuminen jostain ongelmasta? Hylsy ei tiivisty, tai jotain muuta...onko vaarallista?

mika

Ei tarpeeksi painetta ja hylsy ei tiivisty pesään. Rasittaa kaiketi sulkuolkia pikkusen enemmän.
CHAIRBORNE - USB Troop

SO

Ohessa tehtaalta luotien mukana tullut latausohje:

LainaaKOKOVAIPPA

RATAHIRVILUOTI    145A  

CUTHEAD  " LEIKKURI"

Paino  8.0 grammaa,  123  grainia

Kaliiperi  .30  ( 7.62 mm  )

- HYVÄ  BALLISTIIKKA

- EI REVI; TAULU KESTÄÄ PITEMPÄÄN

- PAIKKALAPPU PYSYY PAREMMIN

- OSUMA HELPPO TULKATA

- LUODIN REIKÄ TAULUSSA NÄKYY  KIIKARILLA

Latauspituus 68mm

N130

2,1g - 715 m/s MIN

2,5g - 825 m/s

2,8g - 920 m/s MAX

N133

2,5g - 765 m/s MIN

2,7g - 825 m/s

3,0g - 925 m/s MAX

N135

2,6g - 770 m/s MIN

2,8g - 860 m/s

3,1g - 965 m/s MAX

N140

2,7g - 770 m/s MIN

2,9g - 865 m/s

3,2g - 970 m/s MAX

Minimiarvoa ei saa alittaa eikä Maksimia ylittää. Keskimmäinen arvo on suositeltavin.

Ruudit N135, N133 ja N130 sopivat parhaiten useimpiin aseisiin.

Tapiok

Edelleenkin suosittelen että otat N110 ruudin käyttöön ja sinulla on yksi ongelma vähemmän. Kymmenien tuhansien laukausten kokemus tuosta yhdistelmästä kaveripiirissä.

Mutta tietysti itelleen saa tehdä mitä haluaa, mustuttaa vaikka naamansa. Vaarallistahan se ei ole jos vain pitää silmät tiukasti kiinni.  :mrgreen:

JokiKarhu

Tolla nokivasaralatauksella ei kyllä viitti ammuskella...

Minkähänlaista latausta sitä uskaltaa tolla N110:llä tehdä? Mun oppaat (Vihtavuori ja Paananen), kun ei anna mitään arvoja 8g:n luodeille N110 ruudille.