JBM Ballistic Calculations

Aloittaja JokiKarhu, helmikuu 01, 2013, 18:56

« edellinen - seuraava »

JokiKarhu

En tiedä onko täällä jo tiedossa, mutta mulle tuli tämmönen sivusto vastaan missä kaikenmaailman laskureita ballistiikkaan liittyen. Tosin tuo vakauslaskin antoi minusta vähän outoja lukemia...

http://www.jbmballistics.com/ballistics/calculators/calculators.shtml">http://www.jbmballistics.com/ballistics ... tors.shtml">http://www.jbmballistics.com/ballistics/calculators/calculators.shtml

K.Helin

Vertasin Lapuan tutkadataa tuohon G1 B.C.:llä laskettuna 8g scenar 870 m/s.

Mahtiokohan laskelmat poiketa toisistaan 2:ta napsua kilometrin päässä. Eli itse

tulen käyttämään ohjelmaa, kun alan kehitellä metsästyslatausta Barnesin luodille.

HJu

JBM on netissä käytettävissä olevista ilmaisista softista ehkä paras. Kannattaa käyttää suoraan G7 BC:tä niiden luotien kohdalla joista G7 arvot on saatavilla.
Terveisin,

HJu

JokiKarhu

Lainaus käyttäjältä: JokiKarhuTosin tuo vakauslaskin antoi minusta vähän outoja lukemia...

Mikähän jökkö tossa sillon aluksi oli kun sain ihan ihme lukemia. Nyt tuo on toiminut kuin junan vessa...joku näppihäriö mitä en huomannu.

Mk-0

Hetken syöttäny eri arvoja jbm:ään ja vertailemalla ampumalla saatuun tulokseen koroero kolmeensataan ~160mm?

Allaolevat tiedot syöttänyt ja laskettu lentorata ei oikein vastaa todellisuutta?

Luoti ja luodin bc (g7)
Lähtönopeus
Kiikarin korkeus piipusta
Korkeus merenpinnasta
Ilmanpaine
Lämpötila
Etäisyys

Templar

Nyt alkoi kiinnostaa. Kerro tarkemmin, mikä lataus, mihin etäisyyteen kohdistettu/nollattu jne?

Olen itse käyttänyt JBM:ää onnistuneesti eri aseissa ja ampunut sen taulukoilla osumia kilometrin tuolle puolen, joten tuo kuulostaa aika käsittämättömälle 300 metriin :)

Lainaus käyttäjältä: Mk-0 - huhtikuu 18, 2020, 22:08
Hetken syöttäny eri arvoja jbm:ään ja vertailemalla ampumalla saatuun tulokseen koroero kolmeensataan ~160mm?

Allaolevat tiedot syöttänyt ja laskettu lentorata ei oikein vastaa todellisuutta?

Luoti ja luodin bc (g7)
Lähtönopeus
Kiikarin korkeus piipusta
Korkeus merenpinnasta
Ilmanpaine
Lämpötila
Etäisyys

jthyttin

Kun en tiedä miten kokenut JBM:n käyttäjä olet, pari asiaa jotka kannattaa tarkistaa:

- olethan valinnut luodiksi "None" jos syötät itse nuo arvot
- vastaahan ballistinen funktio ja kerroin toisiaan
- olethan ruksinut alhaalta "Ranges in meters"

EDIT: ja luonnollisesti jokaisen arvon kohdalla kannattaa varmistaa että JBM:sta on valittu oikea yksikkö, tosin kyllähän se älähtää jos esim. nopeudeksi laitetaan 3000m/s...

Mk-0

Hornady 178 Eld-x
G7 0.273
V0 935m/s
Kiikari 60mm piipusta
Kohdistus 100m

Jbm ilmoittaa 300m drop -0.4mrad  -11cm
Todellsuuudessa -0.9 mrad  -270mm

Hornadyn sivuilla oleva ballistiikkaohjelma oli realistisempi ja drop osui parin sentin päähän ampumalla todetusta.

Templar

Mä syötin noi arvot JBM-laskuriin, ja sain 300m dropiksi 28,3cm.

Lainaus käyttäjältä: Mk-0 - huhtikuu 19, 2020, 09:30
Hornady 178 Eld-x
G7 0.273
V0 935m/s
Kiikari 60mm piipusta
Kohdistus 100m

Jbm ilmoittaa 300m drop -0.4mrad  -11cm
Todellsuuudessa -0.9 mrad  -270mm

Hornadyn sivuilla oleva ballistiikkaohjelma oli realistisempi ja drop osui parin sentin päähän ampumalla todetusta.

Mk-0

Mikähän sarake mahtaa sit mulla jäädä jbm:ssä vajaaksi?  :D

Finnfire

Zero at max point blank range, vaihda yes -> no.

Mk-0

Lainaus käyttäjältä: Finnfire - huhtikuu 19, 2020, 12:01
Zero at max point blank range, vaihda yes -> no.

Kappas vain.
Kiitoksia.