.308 Win -hylsyn maksimipituus

Aloittaja Alex, joulukuu 11, 2012, 13:55

« edellinen - seuraava »

TAK85

Lainaus käyttäjältä: mskMullakin venyy vaikka ihan liukkarilla vetelen. Kerros miten tuon venymisen sitten estää, kun on aika rasittava homma sorvata niitä hylsyjä lyhyemmiksi.

Esa Paananen. 4. ajantasaistettu painos,  sivu 10. Kertoo hylsyjen katkeamisesta ja venymisestä.

Sivu 4. Latausvälineiden asennus. "Latausvälineiden asennus on syytä suorittaa kirjaimellisesti mukana toimitettujen ohjeiden mukaisesti."  Boldaus TAK85:n.

Juju on siinä että kun puhutaan täyssupistuksesta niin ohjeita lukemattomat kuvittelevat että supistusholkki ruuvataan niin pitkälle kuin mahtuu. Ei se niin ole. Esimerkiksi minun aikanaan hankkimissani holkkisarjoissa sanottiin esim. että säädetään niin että koskee hylsynpitimeen ja kierretään sitten 3/4 kierrosta auki.

Hankkikaa tai lainatkaa kirja ja lukekaa siitä. Siinä menee vähemmän aikaa kuin sorvaamisessa ja hylsynsuun viistämisissä.

Ja minä latailen sieltä taulukon puolivälistä olevilla arvoilla.

msk

Paanasen kirjan mukaan hommaa on opeteltu ja holkit ruuvattu ohjeiden mukaan, eivätkä holkit kosketa hylsynpidintä. Luin tuon 10 sivun jutun ja siinä oli mm. puhetta hylsyn supistusasteen muuttamisesta aseen patruunapesälle sopivaksi. Pitääkin kokeilla ruuvata holkkeja vieläkin ylemmäs ja etsiä se minimi supistusaste eikä vain orjallisesti noudattaa holkin tehdasasetusta.
Member of DTA SRS alliance

TAK85

Oikein.

Se kun on tuo kannattoman hylsyn sulkuväli ihan muualla kuin laippakantaisessa. Siellä hartian ja kannan välissä. Siinä 10. sivulla on ihan hyvät ohjeet. Pesät kun ovat yksilöitä.

K.Helin

Ehdottomasti. Hylsyn venymiseen en ota kantaa mutta, kun lataat patruunoita vain yhdelle tietylle aseelle niin pulttilukkokiväärillä hylsyn olkapäätä

tulee työntää alas noin 2-3 tuhannesosatuumaa. Tällöin pesittyminen on varmaa. Mitä lähempänä hartia on alkuperäistä mittaansa sitä enemmän se

kestää paineita. Minun tapauksessani tämä tarkoittaa taulukoiden keskimailta ladatessa nallitaskujen parempaa kestoa ja pidempää hylsyjen käyttöikää.

Hyvä työkalu holkkien sätöön on holkin ja puristimen väliin tulevat prikat. Mittaamiseen sopii tönäriin kiinnittyvä Sinclair Bump Gauge.

Antero H

Mulla riitti holkin säädössä, holkin ja hylsynpitimen väliin tulkiksi laitettu kaksinkertainen pakkausteippi (se ohut ruskea)

siihen, että patit alko pesittyä tahmeesti.

Tästä viisastuneena otin sitten takasin kosketukseen ja alko pelittään.

Mulla ilmeisesti sitten melko lyhyt pesä.
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

mika

eli wanha venttiilirakotulkki löytänyt nyt uuden käytön.
CHAIRBORNE - USB Troop

Antero H

Jup  :D
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan