Main Menu

Kuparinpoisto

Aloittaja Y-P, toukokuu 16, 2005, 09:42

« edellinen - seuraava »

Sämpy

Joo, mietin vielä illalla ja tulin siihen tulokseen, että ennen kuin olin ampunut sillä, niin kyllä se piippu tais aika tasaiselta tuntua (pitäisi näköjään jaksaa tehdä muistiinpanoja, niin ei tarvitsisi muistin varassa olla). Joka tapauksessa muutos on ollut aivan selvä. Olen vain autuaasti uskonut, että joka ratareissun jälkeinen Forrest/CRC-käsittely pitää tällaiset ongelmat poissa, kun ei ole tullut aiemmin siihen törmättyä. Tosin olen tämän aseen kanssa välillä ollut QL:n mukaan yli 4000 paineissa, liekkö se ja tuo skraadi osasyynä. No jos ilma pysyy heikkotuulisena niin pitää töitten jälkeen lähteä testaamaan, miten moponvirityksessä kävi  :oops:

Valamallako se Koheltaja on piippuihinsa tehnyt tulkit?

Sämpy

Ai niin, se jäi vielä sanomatta, että viime ratareissulla tuli selittämätöntä korohajontaa, olin jo varma, että kiikari luistaa taas ja kiristin sitäkin.

Yksi reissun agenda oli luottolatauksen latauspituuden vaihtelu ja siinäkin yhdessä kasassa oli neljä kpl 19mm kasassa ilman korkeusvaihtelua mutta yksi ylös osunut kärpänen venytti sen 39mm ilman, että löysin sille mitään selitystä. Matka oli 160m.

Koheltaja

Tulkkaustapit olen tehnyt niin että olen 7,62-9mm lyijyluodeista manklannut ne hiukan isommaksi kuin isokaliiberi on ja sitten lyönyt ne piipun läpi kupari tai messinkipuikolla, tämän jälkeen reikä/kierre tulkkiin niin että sen saa puhdistuspuikkoon sormin kiertämällä. Tulkkaustappien ei tarvitse olle kovinkaan pitkät, 10mm pituus riittää vallan mainiosti.
Kylätason ampuja

jartsu

Tulipa joutessaan haettua apteekista tai soitin sinne ja pyysin että laittavat pulloon valmiiksi 1dl ammoniakkia 28.9% ja 3dl vettä koko keksintö makso 5.4€ ja kotona laitoin 1d fairia ja kyllä sillä vaan kupari lähtee.(ulko hommia)

JHa

Minulla on luottolatauksen nopeus laskenut luokkaa 15 m/s. Voisiko syynä olla molyllä ja kuparilla tiukennettu piipun alkupää vai pelkästään palanut pesä. Piipulla ei kuitenkaan ole ammuttu kuin n.1500 kertaa, mutta tuhteja .338 LM TA-latauksia.

Sämpy

No niin, tuli kääpästyä radalla. Ilmeisesti en saanut mitään tuhoa aikaan, koska ihan hyviäkin kasoja tuli. Esim 7g Scenar 25mm ja 243:sta paisutuslaakina ollut 6,5g FMJ 30mm @160m. Kolmensadan metrin radalle kun siirryin, niin tietenkin alkoi tuulemaan kunnolla ja siellä paras tulos oli vain 90mm. No jokatapauksesta suuri helpotuksen huokaus kävi, kiitos jälleen kerran etenkin Koheltajalle neuvoista. Kyllä sitä ois ilman nettiä ihmeissään.

Pitäisköhän tässä seuraavaksi kokeilla Denivitia legoihin...

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JHaMinulla on luottolatauksen nopeus laskenut luokkaa 15 m/s. Voisiko syynä olla molyllä ja kuparilla tiukennettu piipun alkupää vai pelkästään palanut pesä. Piipulla ei kuitenkaan ole ammuttu kuin n.1500 kertaa, mutta tuhteja .338 LM TA-latauksia.

Omassa 338LM:ssä oli pakko puhdistaa piippu tahnan kanssa 300-500 laukauksen välein jos halusi käynnin säilyvän moitteettomana. Joskus olen huomannut sellaisen seikan että vaikka piipun alkupäässä ei välttämättä mitään paskottumisesta johtuvaa kuristumaa olekkaan niin jostain kumman syystä säännöllinen timanttikiillotus pitää käynnin hyvänä.

En usko että JHa:lla on vielä piipun alkupää kärähtänyt, kyllä Sakon piipulla pitäisi ainakin 4000 laakia ampua ennen kuin osunnassa tai nopeuksissa alkaa näkymään mitään ihmeellistä, tämä on todettu kahden eri Trg:n kanssa. Kannattaa ensin kuurata piippu todella huolella Forester/öljy/pronssiharjalla ja sen timanttitahna/VFG-tulpalla hioa piipun alkupää puhtaaksi. Jos piipun alkupää on hiukankaan tukkoinen niin melko varmaan sillä on vaikutusta lähtönopeuksien pienenmiseen sekä osunnan heikkenemiseen.

Varsinkin näissä TA-käytössä olevissa "kuumissa" kaliibereissa on piipun tukkoontuminen malko yleinen mutta vähemmälle huomiolle jäänyt ongelma. Varsinkin silloin kun käytetään molyluoteja ja siihen päälle vielä ameriikanihmettä eli H870 ruutia niin johan alkaa piiput menemään tukkoon pienilläkin laukaisumäärillä. Kovin moni mainostaa sitä että milyä käytettäessä ei piippua saa kovinkaan usein peruskuurata eikä ölj/pronssiharjaa käyttä, itsekkin olin joskus tätä mieltä. Nykyään kun molystä alkaa olla jo aika paljon kokemusta niin varsinkin "kuumissa" kaliibereissa suosittelen peruskuuraamaan piipun vähintään 100-150 laukauksen välein siitä syystä että molypaska ei pääse kerrostumaan piipun alkupäähän. Tällä molypaskalla on taipumus kerääntyä rihlapalkkien nurkkiin ja silloin kun rihlan "muoto" muuttuu paskoittumisen myötä niin silloin voi käynnille sanoa Tamperelaisittain "moro"  :wink:

Itse luettelen jo .260Rem:in "kuumaksi kaliiberiksi koska pienestä reiästä puhalletaan kovalla paineelle/kuumalla liekillä reiän kokoon nähden suuri ruutipanos ulos hylsystä. Mitä nopeampiin ja suuritilavuuksisiin hylsyihin mennään niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa alkaa kiinnittämään huomiota piipun alkupään puhtauteen koska uskon vahvasti piipun alkupään paskoittumisella olevan yhteyttä piipun alkupään palamiselle.

Meinaako Sämpy että Denivitillä saisi poistettua leegoista kahvin ja tupakan aiheuttamat "molytummentumat"  :D
Kylätason ampuja

HJu

Jos kupari ja moly olisivat piipun alkupäässä tientukkona niin paineiden ja lähtönopeuksien pitäisi kasvaa. Koska ne laskevat niin kyllä se viittaisi mielestäni siihen että ylimenokartioon on hyvin todennäköisesti tullut tilaa lisää. Kannattaa tarkistaa miten pitkälle luoti nykyään menee ennen kuin rihlakosketus saadaan aikaan.

Jos ylimenokartio on hieman pidentynyt mutta tarkkuus on kotona niin kannattaa pidentää latauspituutta ja nostaa varovasti ruutiannosta jos haluaa vanhat nopeudet. Vaihtoehtoinen tapa olisi siirtyä molystä molyämättömään ja katsoa mitä sitten tapahtuu lähtönopeuksille (ei tosinvälttämättä auta vauhteihin riittävästi). Tässä kohtaa latausta on pakko laskea ja hakea molyämättömälle oma maksimilataus.

1500 lks vastaa +9 kiloa ruutia joka on poltettu noin 8,7mm halkaisijaltaan olevasta reiästä +4000 barin paineilla ulos muutaman sekunnin kokonaisajan puittessa. Siinä teräskin jo vähän voi kulua, varsinkin kun mukaan tulee piipputeräksen pinnan pikakuumennus/pikajäähdytysefekti joka laukauksella.

Kun muistellaan miten samantilavuuksisten .30-378 ja .300 Lapuan kanssa on käynyt jo 700-1000 lks:n paikkeilla niin 1500 lks ensioireisiin on ihan hyvä saavutus. Luulenpa että latausta muuttamalla päästään +2000 lks:een ennen kuin tarkkuuden heikkeneminen alkaa tulla ongelmaksi.
Terveisin,

HJu

Sämpy

No eikös se ole juuri leegojen kirkastukseen tarkoitettua? Hammashoitajatyttöystäväni varoitteli ko. aineen käyttöä hiovan luonteensa vuoksi, mutta arvasi sitten, että se on tietenkin johonkin muuhun käyttöön sitä ostanut. Kun kerroin sitten illalla, että hieman jännitti, että tuliko pilattua piippu, niin tuomio oli että: "Ei tietenkään se pilaa pyssyn piippua!" Niin, että nyt siihen on tullut sitten varma tieto ihan ammattihenkilöltä pojat.  :wink:

Sen verran vielä selvennän, että tuossa piipussa en ole molyjä ampunut. Lähinnä syy on se, että se aiheuttaa lisähäslinkiä puhdistuksen ja luotivalintojen suppenemista ja lisänopeudesta on hyötyä vain jos tarkkuutta löytyy. Ja kun tavoitteena oli vähärekyylinen ase, jolla ampuminen on kivaa (=ei rasita autonomista hermostoa), niin ei viitsi itseisarvollisesti pyrkiä kovin suuriin nopeuksiin, koska lentorataa löytyy minun käyttämille matkoille ihan mukavasti. Mutta sehän ei sitä tarkoita tietenkään etteikö niitä molyjäkin tulisi kokeiltua kuhan alkaa muut kommervenkit olla läpikäytynä.

JHa

Tuli viikonloppuna ammuttua, mutta ilman nopeusmittaria. Tarkkuus on liiankin kunnossa, mutta koska en ampunut 30 lks samaan kasaan en ala kasan kokoja mainostaa. Paineet olivat kovat eli uskon piipun alkupään olevan tukkoinen ja kuristavan luodin liian tiukaksi, joka sitten johtaa siihen, että luoti on väljä lopun matkaa kahlatessaan piipussa ja aikaansaa nopeuden aleneman. Täytyy hampaiden pesun jälkeen ottaa piippu puhdistukseen ja katsoa miten käy.

Jos ei tehoa niin täytyy alkaa hakea uutta latausta.

Kiitos vinkeistä!

MJ

Moi,

Tuo Koheltajan ja Sämpyn hammastahnamenetelmä vaikuttaa hyvältä. Esitän siihen liittyen tosi tyhmän kysymyksen, mutta tärkeän kuitenkin. Onko hammastahnamerkillä väliä, kun kyseessä on jotain hionta-ainetta sisältävä hammastahna (onko niiden koostumuksissa oleellisia eroja)?

Sämpy käytti Denivitiä, Koheltaja suositteli Golgatea ja JHa käytti puolestaan Pepsodentiä. Eli onko siis hammastahnamerkillä väliä?

Vastauksista etukäteen kiittäen.

Carpe Diem,

MJ

PS Nähtävästi sitä pitää itsekunkin varautua legojen hammastahnalla kiillottamisen lisäksi piippujenkin hamppuharjaukseen joskus tulevaisuudessa.

Koheltaja

Ei sillä merkillä ole väliä, pääasia että siinä on hiovia aineita ja maistuu mintulle  :D  

Kannattaa valkata sellainen tahna joka valkaisee hampaita sillä käsittääkseni niissä on hiovia ainesosia enemmän kuin esim. lastentahnoissa.

Ainakin Sämpyn mukaan hammaslääkäri suosittelee Denivittiä piipun puhdistukseen  :D   :D   :D
Kylätason ampuja

Sämpy

Joo, samaa luulen minä eli perustahnoissa tuskin kovin paljon on hiovia osia. Pepsodentissa ilmeisesti tuo "Hydrated silica" ajaa sitä virkaa, kun Denivitissä on lisäksi aluminaa, joka on pirun kova aine. Mulla on tässä pöydällä elektroniikkateollisuudessa käytettävää aluminaa levy, johon teroittelen puukkoja. Sitä on turha yrittää puukolla naarmuttaa. Äkäisintä hammastahnoissa lienee sellaiset, joita käytetään vain viikon kuuri kerrallaan, tämä minun käyttämä Denivit on kai päivittäiseen käyttöön. Mutta tosiaan tätäkään ei tuo taikinahavukka suositellut käyttää muuhun kuin piipun kuuraukseen  :wink:

Koheltaja

Yksi aine mikä tuli myös mieleen on POL tai Venol, molemmat aineet ovat kiillotustahnoja ja ovat melkoisen hienolla hioma aineella. Niitä käytetään mm. eri metallien kiillotukseen silloin kun halutaan esine peilikiiltäväksi. Ellen väärin muista niin Pursimiehenkadulla? olisi ollut eräs pikkuliike jossa on kaikenlaista kivaa "kultasepän" työkaluvärkkejä.

Tällä POL:illa olen joskus puhdistellut 338LM:än piippua mutta jos piippu on paskoittunut kunnolla niin tahna saisi olla hiukan karkeampaa, lisäksi POL ei ole vesiliukoista joten sen poistaminen piipusta ei onnistu yhtä helposti kuin hammastahnan poistaminen.

Liian karkeaa kuten venttiilinhiomatahnaa ei kannata käyttää koska jos tahna on liian karkeaa niin silloin piipun sisäpinta karkenee sen verran että se alkaa keräämään vaippaa ja karkealla tahnalla on se riski että sillä saa piipun helposti väljäksi ja rihlapalkit tylsiksi.

Nyt kun näyttää siltä että hiomatahnasta on tulossa tämän kesän hittituote piippujen puhdistuksessa  :wink:  niin pari varoituksen sanaa, ensinnäkin se että käyttäkää ehdottomasti puhdistuspuikon ohjuria ettei puhdistuspuikko hankaa tahnan kanssa rihlojen avausta piloille. Toinen on se että muistakaa kohtuus hiomisessa, hiomatuppoa ei kannata hinkata piipussa yhtään enempää kuin on tarpeen, kannattaa tehdä lyijytappi tulkki jolla saa helposti tarkastettua paskoittumisesta johtuvat kuristumat. Kolmanneksi, en ota minkäänlaista vastuuta siitä että joku onnistuu ryssimään oman piipun hiovila aineilla  :x
Kylätason ampuja

ta-metkuvja

Formula for U.S. Army Ordnance Department Fouling Solution used to remove cupro-nickel bullet jaket fouling was

Ammonia Persulphate 1 oz

Ammonium carbonate 200 grams

Stronger Ammonia Water (28%) 6 ounces

Distilled Water 4 ounces

This solution was strong, but was not pure ammonia.

googlella löytyi