Sako Vixen L461 222 rem tarkkuus

Aloittaja Oltzu, lokakuu 03, 2011, 13:35

« edellinen - seuraava »

Oltzu

Minulla on ollut otsikon mukainen ase parinkymmenen vuoden ajan ja harmikseni ase on lojunut kaapissa kun sitä ei ole voinut metsällä käyttää huonon tarkkuuden vuoksi. Kyseessä on vuonna 1972 valmistettu Sako L461 Vixen mikrorihlatulla piipulla. Aseella on ammuttu muutama sata laukausta ja piippua ei ole kolhittu mihinkään. Hommasin vanhan tukin tilalle ratakäyttöön tehdyn tukin joka muuttaa aseen ns kertalaukeavaksi. Eli lipaskuilu on ummessa paremman jäykkyyden aikaansaamiseksi. Petaus on tehty koko rautojen matkalle ja piippu on luonnollisesti irti tukista. Sadalta metriltä Sakon, Lapuan ja Norman panoksilla saa aikaiseksi 5-7 cm kasoja. Olen kokeillut monia erilaisia latauksia ja panoksia ja ase ei vain käy kunnolla. Maailmalla kehuskellaan, että kyseessä on oikeasti tarkka ase, mutta mikähän tuota minun kivääriä vaivaa? Ainoa toimiva lataus on ollut Sierra Matchking HPBT 52gr luoti + 1.35g N133 ruuti, kyseisellä latauksella olen saanut 14mm kasan viidellä laukauksella sadan metrin matkalta. Mikään muu patruuna tai lataus ei ole toiminut. Onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia Vixenistä? Minulla oli myös mikrorihlattu Sako L61R, mutta möin sen pois kun ei osunut sadalta metriltä enää kunnolla A4 kokoiseen paperiarkkiin. Väittäisin, että vika ei ole tukin takana kun kilpailuissa on tullut menestystä muilla kaliibereilla ja onnistun kuitenkin ampumaan omalla 30-06 kiväärillä alle 30mm kasoja 150 metrin matkalta. Olisiko jollain vinkkiä, että millä tuon Vixenin saisi pelaamaan vai joutaako ase romutettavaksi.

mika

piipun pää ei ole kolhiintunut tai muuten ruvella? Kuparit poistettu piipusta asian mukaisesti? Noi kannattas varmaan ihan ekana kattoo.
CHAIRBORNE - USB Troop

M31

Voisin ostaa sen alkuperäisen tukin jos jääny joutilaaksi.

Oltzu

Alkuperäinen tukki on kiinni 6mm PPC:ssä joten ei ole joutilaana. Kuparit olen poistanut Forrestin bore cleaning foamilla. Tutkin piipunsuuta suurennuslasin kanssa ja en huomannut siinä mitään erikoista. Ase ei ole ollut minulla uudesta asti, mutta entinen omistaja ei kerennyt käyttää asetta juuri ollenkaan. Aseella on tosiaan ammuttu vain muutamia satoja laukauksia. Pitänee viedä asesepälle, että saa tarkistettua tuon rihlauksen ja pätkäisee vaikka hieman piippua. Tuntuu vaan ihmeelliselle, että ase toimii kuitenkin hyvin tuolla Sierran luodilla.

mysteryman

Onkos nuo muut panokset täysvaipoilla tulpattuja jotka ei käy? Luodin laadulla on merkitystä. Sierra 52 gr. on melko hyvä luoti.

Oltzu

Lainaus käyttäjältä: mysterymanOnkos nuo muut panokset täysvaipoilla tulpattuja jotka ei käy? Luodin laadulla on merkitystä. Sierra 52 gr. on melko hyvä luoti.

Olen kokeillut Lapua kokovaippaa 3.2 ja 3.6 grammaisena sekä Hornadyn 52 gr BTHP. Tehdaspanoksina Lapuan ja Sakon kokovaippaisia ja Norman Jaktmatch patruunaa. Osumakuvion muodosta ei voi paljon päätellä. Osumat ovat miten sattuu jääkiekon kokoisella alueella. Kävin tänään radalla taas kokeilemassa ja kaksi ensimmäistä luotia meni samaan reikään siihen loppuikin sitten tarkkuus. Pidin taukoa parin minuutin verran joka laukauksen jälkeen ja lopulta viiden laukauksen kasa oli yli 5cm sadalta metriltä.

mysteryman

Nuo kaikki täysvaippaiset kannattaa haudata heti alkuunsa jos etsii hyvää käyntiä. En tiedä mikä nousu aseessasi on mutta mitä jyrkempi sen rantumpi se on huonolaatuisia luoteja kohtaan. Jos sinulla on mahdollisuus ladata itse niin tee ihmeessä muutamaa eri latausta sierran matchkingeillä, bergereillä, hordadyn v-maxilla tai jollain muulla laatukuulalla. Jossei ase niillä käy niin sitten siinä on kyllä jotain vikaa.

Kävin itse aikoinaan (lähes) kaikki 3,0 - 3,6 g täysvaipat läpi 223 rem kaliiperisella Tikka t3:lla. Ne ei vain kerta kaikkiaan käyneet. Homma muuttui täysin kun vaihdoin kunnon luoteihin.

Kokeilin siinä yhtä tehdaspanosta ja on muuten ainut tehdaspanos jota olen koskaan omalla keskisytytteisellä kiväärillä ampunut. Federalin 3,6 g täysvaippa. kasat olivat 100 mm luokkaa 100 metriin. Ihan hyvä suoritus aseelta joka myöhemmin kävi omilla latauksilla ihan mukavasti. Sanotaan vaikka että keskimäärin alle moa niin ei tule ainakaan liioiteltua.

Oltzu

Jaahas. Eli pitänee hylätä jo ostetut kokovaippaiset Lapualaiset. Sierran Matchking ei ole ehkä paras metsästysluoti, mutta se on ainoa jolla osuu. Ihmetyttää vaan kun toiset kehuu aseen maasta taivaisiin juurikin tarkkuuden vuoksi kun takoo kuulemma samaan reikään tehdaspatruunalla. Minulla on ollut huono tuuri noiden Sakolaisten kanssa kun kolme kivääriä on olleet mikrorihlattuja. L61R oli jopa Coltin valmistamalla mikrorihlatulla piipulla. L46 versio oli joku koemalli ja silläkään ei päässyt semmoisiin kasoihin mitä lintuluodikolta edellytetään. Normirihlattu 6mm PPC Sakolainen onkin sitten ihan pirun tarkka peli vaikka perustuu "vanhaan" L461 aktioon.

mysteryman

Sierra matchking on mainio lintuluoti kun muokkaat sen tällä:

http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=38237/Product/John-Whidden-s-Bullet-Pointing-Die-System">http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... Die-System">http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=38237/Product/John-Whidden-s-Bullet-Pointing-Die-System

Oltzu

No niin, tälläkin tarinalla näyttäisi olevan onnellinen loppu. Huolellisen ja pitkäkestoisen piipun puhdistuksen jälkeen ilmeni, että piipun suusta patruunapesään päin noin 2cm matkalla oli paljon syöpymiä. Noita ei huomannut ennenkuin hankasin piippua vanhalla Gold Medallion Bore Cleanirellä noin sata kertaa. Piippu alkoi kiiltämään niin, että syöpymät tulivat esille. Piipusta pois kaksi senttiä ja pikaisella koeammunnalla 100 metriltä tuli 13mm kasa neljällä Sakon 3.2g täysivaippaisella tehdaspatruunalla. Edellinen omistaja ei siis ollut puhdistanut ja öljynnyt piippua sen jälkeen kun oli kantanut asetta selässä jahtireissuillansa. Minulla on yleensä piipun päässä semmoinen kuminen "sormustin" estämässä sadeven pääsyn piippuun.

Oltzu

Nyt ollaan palattu taas alkupisteeseen. Kävin tänään radalla kokeilemassa asetta ja osumat olivat taas missä sattuu. Piipun lyhentämisen ja huolellisen puhdistuksen jälkeen olen ampunut aseella noin 50 laukausta. Olen puhdistanut aseen joka 10 laukausen jälkeen aseöljyllä ja Forrestin kuparinpoistoaineella. Kun nyt tarkastelin piippua parin laukausen jälkeen, niin piipussa on koko matkalla ikäänkuin rokkoa. Jumalattomalla puhdistamisella piipun sai taas kiiltämään ja viisi laakia pystyi ampumaan kohtalaisella käynnillä. Kymmenen laukauksen jälkeen kasan koko oli kasvanut yli 10cm / 100m. 200m matkalta ei osunut enää A4 kokoiseen paperiin. Kokeilin aseessa olevaa Venäläistä 4.5-14x50 TA tähtäintä 30-06 kiväärissä ja kiikarista se ei ollut kiinni. 30-06:lla sai kyseisellä kiikarilla 35mm kasan 150m:n matkalta. Eli tuossa Sakolaisessa on semmoinen vika, että se kerää likaa koko piipun matkalle ihan liikaa jo muutamalla laukauksella. Kun kyseessä on mikrorihlattu ase, niin rihlat katoavat karstan alle. Lienee siis piipunvaihto edessä.

Katselin noita Lothar Walther piippujen hintoja, niin alle 200 euron saisi uuden 222 rem piipun (http://www.riistamaa.fi">www.riistamaa.fi). Onko kokemuksia, että onko nuo LW:n piiput valmiiksi kalvattuja patruunalle? Yksi aseseppä tekisi vaihtotyön 150€:n hintaan jos piippu on pesitetty valmiiksi. Kannattaako moiseen hommaan ryhtyä? Tuossa Sakossa on kuitenkin vähän kulunut aktio ja pirun hyvä laukaisu. Onko teillä tiedossa verrokkihintoja piipunvaihtotyölle?

Oltzu

Lainaus käyttäjältä: JPuIhan ensimmäinen ihmettelyn aihe on, ettei kyseessä ollutkaan tehtaan jäljiltä ase, vaan jotakin mitä oli lyhennetty omatoimisesti...

Lyhentäminen ei läheskään aina onnistu.. itse asiassa aika harvoin. Pääsääntöisesti puututaan sellaiseen aseen toiminta-alueeseen, ettei osumatarkkuuden menettämistä pidä edes ihmetellä. 5 mm välein kun lyhentää ja käy kokeilemssa ymmärtää mitä puhun. Tarkkuus vaihtelee satunnaisesti eri pituuksilla ja eri latauksilla hyvin paljon ja jotkin yhdistelmät ei toimi ollenkaan.. turha ihmetellä osuntaa, jos ei ole ensin etsinyt parasta tarkkuutta latauksista ja silti on lyhentänyt olevan aseen täysin toiseksi. Piipun katkaisu itselataamiseen nähden on raskas toimenpide. kyseessä ei ole Sako Vixen, vaan Sako entinen Vixen, jonka voi saada käymään tai sitten ei. Suuri lyhennys tuollaiselle aseelle on riski ja on suuri todennäköisyys, että peli on menettetty heti kättelyssä liian suuren katkaisupituuden takia.. Jos et ole kokeillut koko lautauksen kirjoa kaikin "soveltuvin" luodein vielä, niin kokeile ja jos ei auta, niin lyhennä 5 mm lisää ja käy taas kaikki läpi. siten voi löytyä yhdistelmä mikä toimii..

Toisaalta kun piippu on syöpynyt, niin konstit ovat aika vähissä ja piipunvaihto voi olla parasta, varsinkin jos teetättää tarpeeksi pitkän aihion, josta voi etsiä parhaan tarkkuuden.

Niin, tuostahan on pätkäisty asesepän toimesta 2cm pois kun rihlaus oli vioittunut. Ase oli sitä ennen ihan originaali. Piipun pätkäisyn jälkeen tuolla pystyy ampumaan hyvin pieniä kolmen laukauksen kasoja jos puhdistaa piipun sen jälkeen. Ennen piipun katkaisua aseella ei saanut enää millään latauksella alle 5cm/100m kasaa. Aseessa toimi 13 vuotta sitten Sierran 52gr HPBT + VV N133 1.37g todella hyvin, muilla latauksilla käynti oli 5-10cm/100m. Vaan tänä syksynä ei toiminut enää sekään lataus. Kun piipun päästä lyhennettiin 2cm pois, niin aseen käynti palasi ennalleen, mutta aina vain alle viiden laukauksen ajaksi. Kaksi ensimmäistä laukausta menee melkein toisiinsa kiinni ja sitten alkaa hajonta.

MMa

Vaikuttaisi ihan normaalilta mikrorihlatulta piipulta. Mikrorihlauksessahan on ominaista, että rihlapalkkeja on paljon ja niiden korkeus on olematon. Piippu on puhtaana tarkanpuoleinen (varsinkin vähän ammuttuna ja hyvin pidettynä), mutta piippu tukkeutuu todella nopeasti. Kaikenlainen käynti loppuu ikäänkuin "seinään". Pienikin kuluma piipun sisällä vaikuttaa merkittävästi käyntiin, varsinkin jos kulumaa on rihlapalkeissa.

Piipun hiontaa kannattaanee välttää, hiomalla jo valmiiksi matalat rihlapalkit madaltuvat ja pyöristyvät entisestään. Eli mikrorihlatun piipun kanssa on opittava elämään tai sitten on vaihdettava piippua. Kuluvia osia nuo piiput kuitenkin ovat, joskus ne vaan kuluvat loppuun.

Riistamaan piippuaihioiden ostoon ei tarvitse lupaa, joten ei niissä voi patruunapesää olla.

Oltzu

Kiitoksia jälleen vinkeistä. Olin työreissulla Savonlinnassa ja käytin asettani aseseppä Löppösellä. Totesi heti, että piipun lyhennys on toteutettu miten sattuu. Hän irrotti piipun aktiosta ja tarkasti kangen suoruuden. Piipun pää muotoiltiin uusiksi ja rihlaukseen tehtiin 7 asteen kruunu. Löppönen totesi, että mikrorihlaus on ongelma jolle ei ole paljoakaan tehtävissä, hionta ei yleensä onnistu. Samalla tuli tarkistettua sulku ja sulkuväli. Kävin sen jälkeen pikaisesti radalla testaamassa kivääriä ja kasat pienenivät puolella verrattuna aiempaan kasan ollessa nyt noin 40mm/100m. Virheellisestä piipun pään viimeistelystä johtuen oli käynyt niin, että rihlat olivat palaneet puupunsuusta. Kruunu oli myös hieman epäkeskeinen. Niinhän se on, että halvalla ei hyvää saanut. Nyt maksoi pikkuisen enempi, mutta tulipahan selväksi, että piippu menee vielä vaihtoon. Uuusi piippu Sakolta kustantaa töineen noin 500 euroa.

Poikma

Lainaus käyttäjältä: MMaRiistamaan piippuaihioiden ostoon ei tarvitse lupaa, joten ei niissä voi patruunapesää olla.

Ymmärtääkseni patruunapesällinenkään piippuaihio ei tarvi ostolupaa jos sulla on "vastaava ase" hallussapitoluvalla.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E6E53A0234776583C2256BDD002EA179">http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... DD002EA179">http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E6E53A0234776583C2256BDD002EA179