kodiak, brown bear, Hunter85, KR1

Aloittaja supves, elokuu 19, 2011, 17:29

« edellinen - seuraava »

supves

Ajattelin pyytää täältä kommentteja aseen hankinnassa. Kivääri tulee pääasiassa metsästyskäyttöön, mutta sen verran olen kiinnostunut myös pitkän matkan ampumisen ajatuksesta, että takia olisi hyvä jos ase kävisi myös siihen tarkoitukseen. Yhdellä kiväärillä pitäisi onnistua kaikki, joten kompromisseja pitää voida tehdä. Ehdokkaat:

Sako hunter 85, 338 win mag, piippu 62 cm, 3,5kg

Sako brown bear, 338 win mag, piippu 54cm, 3,6kg

Sako  kodiak, 338 win mag, piippu 54 cm, 3,6kg

Merkel KR1, 338 win mag, piippu 61,5cm, 2,9kg (vaihtopiippuase, tarkoittaako automaattisesti että on epätarkka?)

Näihin vaihtoehtoihin olen päätynyt tällaisen pohdinnan jälkeen:

Olen katsellut, että kaliberi voisi olla 338wm, vaikka täällä foorumilla on sanottu, että se on 'roikkuluotinen'. Tuossa kaliberissa on paljon vaihteluvaraa itse lataamalla. Toisaalta saa hitaita ja raskaita metsästysluodilla olevia latauksia, toisaalta saa nopeita tarkkuusluoteja luoteja pitkille matkoille. Talouteen ehkä tulee toiselle henkilölle se pakollinen 308, joten ei kaikkien kivääreiden  tarvitsisi olla samanalaisia.

Olen myös täältä foorumilta lukenut, että Tikka t3 varmint olisi hyvä ta-kivääri. Sitä ei kuitenkaan saa tehtaalta enää tänä vuonna.

Lisäksi kaliberin perusteluista olen ajatellut seuraavaa. Paanansen jälleenlatauskirjasta kun katsoo arvoja LM ja WM välillä, niin ero esim. lapua scenar 16g N560 ruudilla: win mag 4,72g - 5,03g ruutia kun lapua mag ruutimäärä 4,83g - 5,3g. Lähtönopeudet samassa suhteessa win mag 787 m/s - 843 m/s, lapua mag 802 m/s -863 m/s. Tuota en sitten tiedä miten paljon ta-ampujat laittaa enemmän ruutia niihin latauksiin, kuin mitä Paanasen kirja ilmoittaa maksimiksi. Mutten kuitenkaan heti niele sitä, että 338 win mag ei soveltuisi myös pitkän matkan ta-harrastukseen, tai ainakin odotan lisätarkennuksia. Mahdottomasti ei ole enää aikaa kaivaa näitä nettikeskusteluita, koska olen käyttänyt on hyvän aikaa kiväärin ostoajasta jälleenlataus ym. muun kirjallisuuden lukemiseen. Voisitteko näin ollen kommentoida em. aseet niiden tarkkuuden suhteen.

Tässä vielä 'ideaaliaseen' speksit:

Tikka T3 varmint, 338 win mag, piippu 60 cm, 3,6kg

Brown bear ja kodiak ovat tämän vuoden uutuuksia ja niissä on tavallisen ja varmintin välimaastosta oleva 'hieman' paksumpi piippu. Niissä paino kuitenkin muodostuu enemmän tukin painosta, joten kilot ei tietenkään suoraan selitä piipun tukevuutta. En muista nähneeni Paanasen kirjassa myöskään taulukkoa siitä miten lähtönopeus muuttuu piipun pituuden funktiona. Oletan, että tuollasilla 54cm piipuilla saa vähemmän nopeutta, mutta kuin paljon.

Finnfire

http://www.armoriatampere.palvelee.fi/6">//http://www.armoriatampere.palvelee.fi/6

Selaa alaspäin: Tikka T3 Varmint .338 Win Mag, kasa hylsyjä ja lautaustarvikkeita. 950,-

HJu

Jos tuo käytetty T3 Varmint muuten sinulle kelpaa niin osta se. Sakolaisten lukonkehyksen jäykkyys ja kiikarinkisko eivät pitkän matkan ammuntaan oleva yhtä hyvät. Lisäksi maksavat hunajaa. Säästyneet rahat kannattaa käyttää laatuoptiikkaan.

Yleisesti voi sanoa että harvassa on kaliperit joilla ei voisi ampua pitkään matkaan. Näin varsinkin jos lataa itse. Harvemmin kuitenkaan samalla tähtäimellä hoituu karhunmetsästys ja pitkän matkan tarkkuusammunta.
Terveisin,

HJu

supves

Toisaalta toihan saattaisi olla ihan hyvä kauppa jos tuolla tikalla olisi ammuttu tehdaslatauksia 20kpl. Minun osaamistasolla ei oikein käytettyjä ostella, ainakaan itselataajan jäljiltä. Kaikenlaisia kysymyksiä pyörii päässä.  Mihinkähän tuosta paketista on vaaka joutunut? Jostain kuulin, että käytettyä kivääriä ei kannata koeampumatta ostaa. Pitäis käyttää siis asesepällä tms. arvioitavana jne. Ylläreihin ei siis varaa. Uutta siksi tässä katselen, ohan tässä vielä vähän aikaa.

Noin niinkuin sivuseikkana täytyy mainita, että usassa myydään tikkoja 500 dollarilla eli n. 350e. Meidän pitää täällä kerjätä, että saadaan maksaa kolminkertaisia hintoja, ja sittenkään ei saa sellaista kuin haluaa.

supves

Jees

Vaikka tämä on tarkka-ammunnan osalta käsitelty niin laitan tähän vielä noi piippujen paksuudet, jos joku noista aseista muista syistä kiinnostui. Kävin nääs liikkeessä mittaamassa ne.

Sako Hunter 16mm

Sako Brown bear 19mm

Tikka varmint 22mm

Eli tasan puolesta välistä on materiaalin paksuus noissa uusissa kivääreissä.

Jännä tosiaan niinkuin HJu sanoi, niin tuo lukonkehys ja kiikarin jalkaosa noissa tikoissa melkein yhtenäistä metallia kun taas sakoissa kiskokin muodostuu kahdesta eri pätkästä. Tällaisen ei kyllä tavallinen pyssynostaja helpolla osaisi mieltää vaikuttavan  tarkkuuteen. Tässä lajissa voinee siis yleistää, että kaikki vaikuttaa? Mielenkiintoista.