Main Menu

Moly VS Naku

Aloittaja T.T.Y, maaliskuu 20, 2010, 16:38

« edellinen - seuraava »

T.T.Y

Eli nyt jos saisi pöytään faktaa naku-kuulista ja lubrikanttia ympärilleen saaneista.

-Kumpi parempi?

-Vaikutus piipun kuntoon?

-Lähtönopeus-erot?

-Kaliberikohtaisia eroja?

-muita eroja?

Henkilökohtaisesti olen ampunut lähinnä naku-kuulaa, joten toivoisin hieman parempaa infoa molempia testanneilta.

-T.T.Y

HJu

Turhaa puuhaa IMHO. Tietää siitä että molymiehet alkavat itse luopumaan molysta ja luotitehtaat perässä.
Terveisin,

HJu

er

+1 HJu:lle

Lue negatiiviset kokemukset aseen puhdistus threadista.
Train hard--->Fight easy

MSa

Lainaus käyttäjältä: HJuTurhaa puuhaa IMHO. Tietää siitä että molymiehet alkavat itse luopumaan molysta ja luotitehtaat perässä.

Moly all the way down. Paitsi metsäpyssyissä.

Mä olen tullut aivan hyvin toimeen molykuulien kanssa. Snadisti sitä tavoiteltua lähtönopeutta lisää. Se että onko tällä sitten mitään hyötyä loppupeleissä jätän toisten arvioitavaksi - ennen en muuta takaisin nakuun ennen kuin saan painavat syyt tehdä niin.

"if it ain't broken, don't fix it."

MSa
[url=https]

mysteryman

Käytin hbnää muutamia satoja kuulia ja nyt taas vaihteeksi nakut käytössä. Ainakin kuparointi on nyt runsaanpaa nakuilla. Tulevaisuus näyttää kumpia tulen ampumaan.

Y-P

Aikanaan kun kanki vielä oli teräkunnossa niin olin molylla huomaavinani lähtönopeuden kokonaishajonnan pienenevän about kolmanneksella (12-15m/s -> 8-10m/s). Tällä on tietysti jonkin verran merkitystä kun oikein pitkälle sohitaan. Molylla ammuskelen edelleen, tarttis vaan jossain vaiheessa laitattaa toi verstaalla odottava Lilja TRG:hen kiinni niin pääsisi taas tuottamaan vertailukelpoista dataa. Taitaa mennä ensi vuoden puolelle..
-Y-P-

er

tulin juuri hetki sitten radalta. Jälleen kiroilua moly luotien kanssa "eiks tää htti käy yhtään paremmemmin kuin rynkkky" koro sohlasi ylös alas yli 10cm hajonnalla, kunnes 10 laakin jälkeen alkoi käymään n35mm käyntiä. 20 ls jälkeen ase kävi jo nättiä 15-25mm nippua 150m matkalta 5 laakilla. Seuraavaan piippuun ei molya tungeta. Otin kouraan isomman trg:n naku b408:ein. Osumat täsmälleen keskellä heti käynti 20mm.

Ot
Train hard--->Fight easy

HJu

Onkos muuten näkemyksiä siitä ovatko legendaariset hiilirenkaat ja ahtaumat ylimenossa jotenkin kytköksissä molyn käyttöön ja/tai tappilatauksiin?

Jos piippuun tupataan molyä, N570-määriä grafiittia ja kovia paineita niin erilaisten kovien kakkujen kasaantuminen rihloihin ei kovin paljon yllättäisi.
Terveisin,

HJu

Y-P

LainaaJälleen kiroilua moly luotien kanssa "eiks tää htti käy yhtään paremmemmin kuin rynkkky" koro sohlasi ylös alas yli 10cm hajonnalla, kunnes 10 laakin jälkeen alkoi käymään n35mm käyntiä. 20 ls jälkeen ase kävi jo nättiä 15-25mm nippua 150m matkalta 5 laakilla. Seuraavaan piippuun ei molya tungeta.

Mielenkiintoista.. onko nyt kyse sun TRG - Lilja kombinaatiosta? Jos on niin paljonko laukauksia ko.piipulla on takana ja millai olet puhdistellut?
-Y-P-

T.T.Y

Lainaus käyttäjältä: ertulin juuri hetki sitten radalta. Jälleen kiroilua moly luotien kanssa "eiks tää htti käy yhtään paremmemmin kuin rynkkky" koro sohlasi ylös alas yli 10cm hajonnalla, kunnes 10 laakin jälkeen alkoi käymään n35mm käyntiä. 20 ls jälkeen ase kävi jo nättiä 15-25mm nippua 150m matkalta 5 laakilla. Seuraavaan piippuun ei molya tungeta. Otin kouraan isomman trg:n naku b408:ein. Osumat täsmälleen keskellä heti käynti 20mm.

Ot

Eli moly ei tässätapauksessa toimi kunnolla puhtaasta piipasta?

Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia?

tällähetkellä vaakakuppi tuntuu kallistuvan naku-kuulan puoleen, mutta lisää käytännön kokemuksia otetaan vastaan.

T.T.Y

er

kaapissa on tätä nykyä sekä trg-22 että trg-42. Näistä tuo Liljan piipulla oleva trg-42 pelaa kuin ajatus. En ammu sillä muuta kuin 16,2g lock basea nakuna.

Trg-22 temppuilee koska edellisen omistajan puutteelisessa putsauksessa molykerroksen alle tuli syöpymiä 25cm piipun suulta rihlapalkkeihin. aseella on nyt ammuttu vain 10g ja 10,85 moly scenaria.

edit: ongelmat eivät johdu tehdaspatruunoiden tai luotien laadusta, vaan lähinnä siitä että piilevä ongelma on jäänyt molyn takia huomaamatta ja päässyt pahentumaan lasimaisen pinnan alla. Eli tarinan opetus on että molyn käytöllä ei voi perustella aseen huoltamattouutta. rk tyylin putsaus jota edel omistaja käytti ei ollut riittävä.

Taidan vaihtaa piipun. Tyytyväisenä isoveljen käyntiin saatan otaa tähänkin liljan. Käynti on parempi paskaisella piipulla koska piipun epätasaisuudet tasoittuu molyllä. Paineet kuitenkin nousee ylös. Mm eilen 30ls jälkeen tehdaspaukut antoivat plungerin ja ulosvetäjän jälkeä.
Train hard--->Fight easy

JHa

Moly on tarpeen  jos yritetään virittää 308 win pitkänmatkan kisa-asetta (n.870-900 m/s). Muutoin kannattaa käyttää aina nakua.

mika

miksi se on tarpeen ko käytössä? Loppuu vaan tila hylsystä. Ei ainakaan mun hermo kestä laittaa yli 48gr N150stä lapuan hylsyihin. Alkaa olla kohtuu täynnä...
CHAIRBORNE - USB Troop

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: er
edit: ongelmat eivät johdu tehdaspatruunoiden tai luotien laadusta, vaan lähinnä siitä että piilevä ongelma on jäänyt molyn takia huomaamatta ja päässyt pahentumaan lasimaisen pinnan alla. Eli tarinan opetus on että molyn käytöllä ei voi perustella aseen huoltamattouutta. rk tyylin putsaus jota edel omistaja käytti ei ollut riittävä.

No eiköhän se setä olis saanu piipun ilman molyakin mielenkiintoiseen kuntoon.

Kyllähän sitä essonbaarissa moly imee ilmasta kosteuden ja tuhoaa piipun, mutta esim. itse en ylihinkkaa mitään asetta eikä molyn käyttö vaikuta muuten kuin pidentämällä putsausväliä. Eli suurimmat roskat ravistellaan pois ja sulkuolat pidetään rasvassa. Piippu putsataan Butch+Sweets+Break-Free -menetelmällä kun laukauksia on sen verran että käyntiin alkaa olla vaikutusta (mieluummin hiukan etukäteen). Jos asetta on kasteltu ja varsinkin käsitelty märkänä, laitetaan pintaan "tehosterokotus" Break-Freetä. KPP-poikkeamaan en osaa varmaksi sanoa kuin yhden piipun kohdalta, osunnassa lyhyillä matkoilla ei ole eroa mutta lähtönopeus pienempi sekä molylla että ilman.

Kerran olen päässyt nauttimaan ns. ongelmapotilaasta, silloin kun Hyrylä oli vielä auki ammuskelin yhden talven testimielessä kaverin Tikalla (mikä sportteri se nyt olikaan, M55 ja melaperä). Koska tarkoitus oli löytää käyvät lataukset, tuli asioita dokumentoituakin. Puolessavälin olin jo sopeutunut siihen että en pääse toistettavasti alle 1.2 MOA:n käyntiin. Sitten tuli putsattua piippua vuorotellen harja+öljyllä ja jollain liuottimella, olisko Forrestia ollut (aseella oli ammuttu ihan mitä sattuu sekaisin, ja putsattu "perinteisesti" jos ollenkaan). Tätä kun oli muutaman kymmenen rundia tehnyt ja vielä irtosi kötää, taas radalle. Menemättä liikaa detaljeihin voi todeta että käynti n. puolittui kaikilla luodeilla joita oli käytössä.

JHa

Lainaus käyttäjältä: mikamiksi se on tarpeen ko käytössä? Loppuu vaan tila hylsystä. Ei ainakaan mun hermo kestä laittaa yli 48gr N150stä lapuan hylsyihin. Alkaa olla kohtuu täynnä...

Pakko ottaa se mitä nopeudessa on saatavissa eli N550 ja rulaa :arrow: