Hornady .308 208 A-MAX,aika lupaava luoti

Aloittaja HJu, marraskuu 08, 2009, 13:58

« edellinen - seuraava »

HJu

Litzin kirjassa oli mitattu myös otsikossa mainittu kyseinen kuula ja sillä on G7 BC keskimäärin 0.324 joka on aavistuksen parempi kuin esim Hornadyn 338 250 BTHP tai Sierran 338 250 match Kingillä tai muut Sierran 308 luodit lukuunottamatta 240 Match Kingiä.

Laskeskelin QL:llä että tuolle 208 AMXille voisi saada vauhteja 308:sta 615mm piipulla tuollaiset 775 m/s. Sillä se lentää ylisoonisena 1200m saakka. 308 Winillä ! Vaatii stabiloituakseen kyllä 11" tai tiukemman nousun, 12" ei riitä. Lentorata lähemmäksi on kyllä kaarevampi kuin 155 Scenarilla.

Jos luodin lataa 30-06:een tai isompaan niin alkaa 338 LM:lläkin olla tekemistä.

30-60:lle 824 m/s tarkoittaa lentoa ylisoonisena 1350m

300 Win Magilla 615mm piipusta 914 m/s -> Lentää suorempaa kuin normaali 338LM tehdaslataus TRG-42:sta koska luodin lento-ominaisuudet samat mutta vauhteja 30-45 m/s enemmän. Ase on lisäksi lyhyempi ja kevyempi. Lentää ylisoonisena peräti 1500m.

Laskelmat on toki laskelmia mutta näyttää siltä että 11" nousulla ja millä tahansa .308 luotia pitkää patruunaa ampuvalla aseella aseen kantama paranee +200m siitä mitä niiden max ampumaetäisyyksinä on tähän saakka pidetty. Osuuko tämä luoti joka aseessa hyvin pitää tietenkin testata asekohtaisesti.

7.62X53R (FIN) spekseillä 615mm piipulla vauhteja voisi saada jopa 789m/s joten 1200m on taas mahdollista. Vähän toista kuin D-166:n 800m (max, kesällä). Pitkäpiippuisessa aseessa vauhteja voi saada vielä lisääkin.
Terveisin,

HJu

Kosanderi

Mulla on jossain vaiheessa kanssa ollut tarkoitus ottaa tuo luoti testiin. Kaliiperi on tosin 300WM, josta ei paljoa alle 200 grainisia viitsi ampua, mutta rihlanousu sopiva 10" ja piipun pituus 28".

Samalla mulla on tossa muita luoteja, joita olis kiva kokeilla rinnatusten: 210 Berger VLD, 220 SierraMK ja vielä matkalla oleva 210 SierraMK. Joskus vielä tuo 240 SierraMK:kin on testattava.

tikka300

Ite aattelin kans kokeilla, tosin 10# nousulla, piipu 700mm Mäkinen. Mutta tämän hetken paras luoti on Scenar 12g. 3sataan on merkkejä näyttäny, pitää keväällä kattoa 6:sataa päseekö alle 10 sentin?

tikka300

Korjaan nousu on 12#

MikaS

Jos jotakuta kiinnostaa niin pystyisin noita raskaita A-maxeja hommaamaan 100kpl/42,-.

Ukko

Niin kehottaisin kääntymään unlimitedammon palveluun noissa luoti asioissa. Vaikka heillä ei kaikkea ole nettisivuilla niin reilusti kysymällä saa käytännössä lähes kaikkea luotia todella hyvään hintaan. Itse olen ainakin saanut hiedän kauttaan kaikki tarvitsemani luodit välillä .224 - .620. Ja hinnat ovat olleet todella hyvät. Mahtavaa asiakas palvelua.

MikaS

Lainaus käyttäjältä: UkkoNiin kehottaisin kääntymään unlimitedammon palveluun noissa luoti asioissa. Vaikka heillä ei kaikkea ole nettisivuilla niin reilusti kysymällä saa käytännössä lähes kaikkea luotia todella hyvään hintaan. Itse olen ainakin saanut hiedän kauttaan kaikki tarvitsemani luodit välillä .224 - .620. Ja hinnat ovat olleet todella hyvät. Mahtavaa asiakas palvelua.

Hyvä että olet tyytyväinen. Olen minäkin sieltä joskus jotain hommannut ja on yksi luetettavimmista, mutta ei siellä kaikki nyt niin halpaa ole.

Ukko

Totta olen samaa mieltä kanssasi. Paljon on siitä kiinni mitä kenenkin tukkuri toimittaa ja mihin hintaan. Ja onneksi on vaihtoehtoja mistä valita. Mutta esimerkiksi midwayn ryöstöhintoja en kyllä ymmärrä. Mutta itse olen juuri tuon unlimitedammon kanssa huomannut että pystyvät toimittamaan montaa tuotetta mitä heillä ei ole netti sivuilla. Ja kysyminenhän ei mitään maksa yleensä palaute on tullut todella pian sähköpostilla. Joten ainakin minä olen ollut heidän palveluun tyytyväinen. Esim 900gr .620cal luotia sain sieltä niin sopivaan hintaan ettei ole mistään tullut vielä vastaan samaan hintaan. No taisin sitten ottaakin heiltä pariin kertaan tukkurin varaston niistä tyhjäksi. :)

Mutta takaisin aiheeseen....

heke

Onkos kellään kokemusta A-MAX 168g tai178gr. 300wsm kanssa..???.ja miten on MikaS noitten kuulien saatavus sinun kautta..???

260

Onko varmaa tietoa että Hornady .30 A-Max 208gr vakautuisi 11" nousuisesta piipusta? Tuli hommattua ko. luoteja sekä

myös 178gr painoisena. 178gr laatikossa lukee vaan hurja rihlaussuositus 1-10 twist rate, tuo jo vähän kummastuttaa..

208gr laatikossa tuosta rihlasuosituksesta ei ole mainintaa.

Tarkoitus olisi ampua noita 30-06 torrakolla jossa 11" nousulla oleva piippu, pituus muistaakseni 570 tai 580mm.

Piippu mielestäni antanut tavanomaista kovempia kyytejä joillekkin kuulille, esim. Lapua LB 170gr lähti vihtavuoren

max.latausella N160 950m/s +20C ilman mainittavia ylipainemerkkejä! Epäilin jo mittarin toimintaa mutta nopeudet

oli linjassa alhaalta nostetun panoksen kanssa, tuohan on jo 300wm nopeusluokkaa.. Parhaat käynnit tosin löytyneet

tuossa 850-860m/s 180gr kuulille. Meni vähän offtopikiksi, joten palataan aiheeseen..

Omat testaukset siirtyvät ainakin kuukaudella kiireiden ja pakkasten takia, joten jos jollain on varmaa tietoa 208 A-Maxin

käyttäytymisestä 11" nousulla olevasta piipusta niin mielenkiinnolla niitä kuulisin..
<t></t>

mysteryman

Käytännönkokemuksia ei ole mutta teoria näyttää 178 gr kohdalla olevan niin paljon varmalla puolella että se toiminee hyvin TODELLISESTA 11" noususta.  208gr. Vakautuu myös varmasti ICAO  olosuhteissa (noin 1.3 sg.) mutta kylmällä kelillä ja hitaalla lähtönopeudella aletaan olla jo lähellä ongelmarajaa. 208 gr. luodille laskennallinen optimi kaikkiin keleihin olisi noin 10.5 " rihlaus.

MikaS

[/url][/img]

Aika pötkylöitä 155grainisten rinnalla. Ylimääräisiä löytyisi 208grainiset 42,-/100kpl ja 155grainiset 26,-/100kpl.

260

Kaveri ehti jo tuossa testaamaan 178 ja 208  A-MAXIA 308:ssa 11" nousulla olevalla piipulla, ja näyttävät

vakautuvan ainakin 100m reijät taulussa pyöreitä. 178 kohdalla tosin parhaalla latauksella ei voi puhua reijistä

vaan reiästä. :D  Toivottavasti kävisi omassa 30-06 yhtä hyvin, kun vaan ehtisi radalle..
<t></t>

260

Nonniin.. nyt on testattu hätäisesti 208gr ja 178gr Hornan A-Maxit. Kumpikin vakautuu 11" noususta ainakin 100m.

208 osunta ei vakuuttanut, ollen kuitenkin alle MOA:n 5 lks/100m. 178 näyttäisi käyvän loistavasti kunhan vain peränpitäjä

hoitaisi hommansa... :D
<t></t>

ta-metkuvja

hyvin näkyy 208 amax osuvan ja jbm ballistic antaa aika tarkat arvot lentoradalle