TRG-42 338 LM JA UUSI 10" RIHLAUS

Aloittaja prittinen, huhtikuu 23, 2009, 01:35

« edellinen - seuraava »

prittinen

Hyvä että tulee tätä ruutipuoltakin käsiteltyä.

En varmaan missään vaiheessa tehnyt selväksi sitä, että haen enempi TA tyyppistä latausta, kuin loppuunhiottua kasa-ammunta tyyppistä latausta.

Olen vaan kuullut että suuremmissa nopeuksissa luodit alkaa sulamaan ja 550-sarjan ruudit polttaa piipun nopesti.(jos tähän jollain lisättävää, niin kuulisin mielelläni)

Nämä ovat ne peikot, jotka ovat sitoneet käsiäni tähän asti:D  

Kai se on vaan lähdettävä siitä, että piiput on vaihtotavaraa ja N570 " antaa kyytiä".

Ongelma on myös se, että ei pääse kokeilemaan sitä käynitä tarpeeksi kauas, kun 100-500m ei taida vielä kertoa sitä koko totuutta.

Mutta motto tulee olemaan KAUS JA LUJAA :dance: :shock:
<t></t>

psk123

Lainaus käyttäjältä: prittinenMutta motto tulee olemaan KAUS JA LUJAA :dance: :shock:

No sillon vaihtoehdot on Hodgon H1000 ja Vv N570

er

Olen aiemmin jo kommentoinut osuuteni N570:sta.  Totean kuitenkin että selkeästi se paskottaa piippua enemmän kuin N165, N170 ja H1000 tai RP-15. N570:llaan olen nyt polttanyt 12kg, joten mielestäni tämä luo riittävän tilastollisen pohjan omaan käyttööni.

Todettaakon ruudista kuitenkin seuraavaa. Koska ruuti paskottaa enemmän kuin edellämainitut, niin tulee hiilen poistosta pitää korostuneesti huolta. Itse olen käyttänyt touhuun pronssikide VFG tulppaa yhdistettynä Brak Free;n käyttöön. Paskaatumisen ollessa pahassa mallissa on lisäksi käytetty POL kullan kiilloitus ainetta. MSa:n antama ohje 150ls välein tehokkaammasta jynssäyksestänä pätee mielestäni hyvin. Kaikea N570 paskaa ei saa järjellisellä hinkkaamisen määrällä millään pois. Riittää kunhan vältää selkeän kurouman.  Itse tunnen em ilmiön tunkiessa 9mm VFG tulppaa öljyttynä läpi. Esim 50ls jälkeen 2-3 ensimmäistä tulppaa ahdistaa, jonka jälkeen seuraavat kulkevat jo selkeästi pienemmällä voimalla. Totean ruudista vielä että ongelmia ruudin kanssa on mikäli jynssäksen määrä vaihtelee kovasti. Näin ollen pyrin pitämään puhdistamisen määrän suhteessa laukauksiin vakiona. Mikäli aseella ammutaan N570:llaa ja pääosin piippu on hivenen paskainen, niin mikäli hiili poistetaan tehokkaasti pois muuttuu kohdistuspiste. Tämän ilmiön ovat käsittääkseni kokeneet kaikki N570:llaa enemmän käyttäneet. Käsittäkseni N570 oli osa syyllinen edellisen piipun palamiseen jo 2000ls kohdalla. Pääosin homma kyllä menee Sakon paskan piippu teräksen piikkiin. Mielestäni tämän ruudin käyttön on ok, mikäli ampuu aseella vähän 300-500ls/v. Suurempia määriä ampuessa paskaantumisongelman kanssa joutuu painimaan liiaksi.

Muista kokeilluista ruudeista.

N165: Osa ruutieristä 338LM käyttöön liaan nopeitya ja aiheuttavat paineongelmia, pyrittäessä lähellekkään 900m/s tasoa. Nykyisellä N165 erälläni en pääse turvallisesti kuin 840m/s lähtönopeuteen. Piippu ei paskaannu ja tarkkuus on hyvä, mutta ballistiikka on joillakin ruutierillä lähempänä 6,5X55 Swed tehdaspatruunoita. 300grs Scenaria en tällä lataisi.

N170: Ei paskoita siinä määrin kuin N570 ja tarkkuus hyvä. Ongelmana hankala saatavuus. VO  jää 860-880 tasoon jos paineet pidetään kurissa. Mielellään testaisin enemmän mutta, kuten todettu saatavuus on heikko.

H1000: Tarkkuus erinoimainen ja melko turvallisilla paineilla 905m/s lähdöt. Paskottaa piippua vähemmän kuin N570 tai N170. Ruudin laitapuolena on kova hinta. Saatavus ei ole ongelma vaikka toisin luulisi.

RP-15: Tehdaspatruuiden ruuti.  Ei likaa samassa määrin kuin N570. Ruudin lämpötilakerroin on lisäksi alhainen. Jälleenlataamiseenhan tätä ei saa, mutta oman näkemykseni mukaan paras ruuti 338LM:ään.

Näkemykset on kerätty B408 luodin ja 690mm pitkän piippuen kautta.
Train hard--->Fight easy

ta-metkuvja

20307 erä N165 ruutia tuntui olevan kiivaampaa kun 2003 vuodelta oleva edellinen purkki, varmaan graini olisi pitänyt pudottaa 50->49  ,,meinasi kampi jäykistellä ja osunta huononi .

nämä 6,5 millisellä 130 berger vld kuulalla 600 metriin.

prittinen

Tuo H1000 tuli vähän niin kuin puskista, mutta tuntuu sitä ainakin saavan hintaan n. 58€/ 425g. Luulen että se on juuri se ruuti, millä lähden nyt hakemaan sitä sopivaa "kisalatausta". Sitten kun alkaa hinta ahdistaan, niin siirrytään N570:een.

Nyt sain viimein niitä 300 gr ja 250 gr Scenaria, joten pääsee myös valkkaamaan sen luodin "lopullisesti".

KAUAS JA LUJAA...  :D
<t></t>