Main Menu

Apel renkaat

Aloittaja meriluma, maaliskuu 20, 2009, 10:29

« edellinen - seuraava »

meriluma

Tilasin Apelin kääntöjalan renkaat tuuman putkella olevalle kiikarille. Ennestään aseessa ( Sauer 202, cal .308) on liikkeessä asennettu base-osa, ja siinä on ollut käytössä 30 mm. putkella oleva kiikari. Nyt halusin keveämmän kiikarin lähinnä hirvihommia varten. Nämä uudet renkaat ovat merkinnällä 1" /26mm. Kun 1" pukella olevan kiikarin kiinnittää nähin renkaisiin, joutuu ruuvit vetämään ihan pohjaan asti, eli mitään kiristysvaraa ei jää. Onko kenelläkään kokemusta kestääkö putki paikallaan näissä renkaissa, jotka ovat kaiketi tarkoitettu selä 1" että 26mm putkelle? En ole vielä koeampunut.

MSa

Terve,

Apelin asennusohjeissa

- käsketään liimaamaan 2komponenttiliimalla ainakin renkaiden alaosat kiinni tähtäimeen.

- kiristetään melkein kiinni

- liiman kuivuttua max 200Ncm kiristysmomenttiin

Apelin renkaat jos vedät tappiin ilman liimaa, kuten esim Optilockit, niin on melko todenäköistä että saat runkoputkeen pienet jäljet. Ylärenkaan helmat puristuvat tähtäimeen runkoon kiinni. Olen joskus noita renkaita linjaillut hiomatangolla tai sitten ylärenkaan puolikkaiden "ongelmakulmaa hieman tasoitellut.

Liimaaminen on lähes välttämätön jotta ei saa vekkejä putkeen. Toisaalta liiman irroittaminen putkesta on taas oma harminsta. Niin tai näin, Apelin kääntöjalat ovat erionomaiset tähtäimen pikakiinnitykseen aseeseen. Ne vain pitää oikeasti asentaa ajatuksen kanssa ja huolella.

Mulla on metsästyskivääreissä muutamia Apeleita ja ilman ongelmia. Suosittelen kuitenkin lukemaan tarkoin asennusohjeet ongelmien välttämiseksi. Ohjeet saa ladattua Apelin sivuilta.

MSa
[url=https]

meriluma

Kiitos Msa. Liiman lanssa läträäminen ei oikein houkuttele, joten taidan ensi koeampua ja jos ongelmia ei ilmene, saavat renkaat olla kiinni tuubissa vaikka maailman tappiin. Mahdolliset (todennäköiset) naarmuthan ovat nyt näkymättömissä. Minulla ei ole muuten tarvetta irrotella tätä kiikaria, tarkoitus oli kohdistaa hirvipatruunalle sataan metriin ja jättää siihen.

MSa

Kuulostaa ihan järkevältä suunnitelmalta. Jos pysyy paikallaan, niin sitten olkoon siinä. Jos ei pysy ja kun kerran aiot pitää sen siinä maailman tappiin, niin sitten alarenkaisiin liimat väliin.

Huomaat siitä heti jos eturengas ei pidä kiikaria rekyylissä paikallaan kun takajalusta (joka pitää vain kiikarin sivulinjauksen kohdalleen, ei ota vastaan rekyyliä) ei tule sivulle ulos hahlostaan.
[url=https]

meriluma

Ok, katsotaan miten käy. Minulle oli muuten yllätys, että Apelin renkaat ovat samat sekä tuuman että 26mm putkelle. Tuo 26mm taitaa olla aika harvinainen?Minulla on vanhastaan 70-luvulla hankittu teräsrunkoinen Kahles, jossa on 26mm putki. Se ei nyt kuitenkaan kuulu tähän projektiin, on ollut samalta ajalta peräisin olevan Sako:n päällä 30 vuotta ja hyvin on pelannut. Kiinnitys Jarmo Paalasen teräsjaloilla, sekin merkki lienee jo historiaa.